načítám data...

Subaru Forester e-Boxer přichází bez turba a s elektromotorem

10. ledna 2020, 13:00 4 komentářů Lukáš Vaverka

Subaru přichází s dlouho očekávanou novou generací Foresteru. Ta znamená především revoluci na poli pohonných jednotek, novinek je ale více.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Forester se během své 22leté kariéry změnil téměř k nepoznání. Zatímco první generace z roku 1997 byla nekonvenčním vozem připomínajícím nejvíc ze všeho zvýšené kombi, díky postupné proměně se z posledních modelů stalo zcela konvenční SUV. Konvenční ale neznamená ordinérní, po technické stránce byl Forester vždy výjimečný a ten nejnovější, který se začíná prodávat i u nás je ještě výjimečnější.

Subaru hlásí, že Forester je jeho nejprodávanějším modelem. To tedy znamená, že automobilka umí dobře sledovat trendy. Celkově se vyrobilo už 3,76 milionu kusů, což je na vůz tohoto typu solidní skóre. V Evropě se z toho prodalo 334 tisíc, z celosvětových prodejních výsledků jde o překvapivě malou porci – odbyt japonské značky přece jen táhne americký trh. O to zajímavější je, že jen pro evropské zákazníky Subaru vyvinulo nové pohonné ústrojí.

Hlavním tahákem Foresteru s pořadovým číslem pět je totiž hybridní pohon, který se rovnou stává standardem. Někdejší pestrá paleta dvoulitrových motorů, čítající turbodiesel, velmi svižný přeplňovaný benzinový model XT a základní atmosférický benziňák, se kvůli zpřísňujícím se emisním limitům postupně redukovala na nejslabší verzi. Nový pohonný systém má za úkol se s novými pořádky důstojně vypořádat.

Downsizing není na pořadu dne

Základem je opět atmosférický benzinový dvoulitr s protiběžnými písty. Ačkoliv je z 80 % přepracovaný, má totožných 110 kW jako dosud. Spolupracuje s ním elektromotor o výkonu 12,6 kW, který je součástí přepracované bezestupňové převodovky Lineartronic. Ta, ačkoliv je i nadále v principu variátorem, je nastavena tak, aby mělo pohonné ústrojí ještě lineárnější charakter. A samozřejmě, aby byly přechody při zapojování a odpojování spalovacího a elektrického motoru co nejplynulejší.

Nabízí se samozřejmě otázka, proč Subaru „jednoduše“ nepoužilo plug-in hybridní pohon, který už nabízí v americké verzi XV pod názvem Crosstrek. Důvodů je více, jedním z nich je cena – už tak je nová generace v základním provedení dražší než předchozí model. Vsadit všechno na výrobně nákladnější dobíjecí hybrid by bylo až příliš odvážné. Dalším je tažná síla, která je pro Evropany důležitým parametrem. Plug-in hybridní Crosstrek utáhne úsměvných 454 kg (resp. 1000 liber), zatímco Forester e-Boxer se chlubí nekompromisní hmotností brzděného přívěsu až 1870 kg.

Jednodušší „uzavřený“ hybrid je také lehčí, přidané komponenty zvyšují hmotnost o necelý metrák a zachovává vyvážené zatížení náprav. Dále je tu praktická stránka věci – v rámci nové platformy SGP se veškerá elektrická výstroj vešla do podlahy, interiér je prostornější a objem kufru srovnatelný s předchozí generací. A také jde o snahu vyvíjet se evolučně, před Subaru teď stojí úkol převychovat své evropské zákazníky, že nemají kupovat diesely, ale hybridy. Přechod na vyšší stupeň elektrifikace je otázkou vzdálenější budoucnosti.

Elektřina předvádí divy

Ačkoliv sama automobilka označuje nový pohon jako mild hybrid, jde o klasický příklad full hybridu, tedy auta schopného i jízdy čistě na elektřinu. Tento režim nemá řidič šanci sám aktivovat, ale to je vedlejší. Forester totiž dokáže čistě na elektřinu jet až 40 km/h a ujet maximálně 1,6 km.

Na poli snižování spotřeby je hlavní úlohou elektrické části pohonu šetřit benzin při plynulé jízdě ve městě, především pak při popojíždění v kolonách, kde jinak přijde na zmar spousta paliva. V průměru má jít o úsporu 11 %, v hustém provozu se pochopitelně ušetří ještě víc.

Elektromotor sice v nízkých otáčkách pomáhá jen nějakými 17 koni a 66 Nm, ale je to rozhodující pomoc. Díky elektřině totiž atmosférický dvoulitr reaguje spontánně a jeho dynamický projev je srovnatelný s menšími přeplňovanými motory. Motor se proto daří při běžné jízdě držet v nízkých a středních otáčkách, bezradné vytáčení k omezovači, které máme s kombinací atmosférického motoru a CVT převodovky spojené, se zde nekoná. Alespoň tak na mě zapůsobil při krátké testovací jízdě spojené s oficiálním zahájením prodeje.

Vymazelná elektronika

Mohlo by se zdát, že nasazení hybridního pohonu je dostatečně velkou inovací. Subaru ale přidává spoustu zajímavých elektronických vychytávek. Některé speciality, jako třeba obraz kamery promítaný na displej ve vnitřním zrcátku nebo snímání prostoru u pravého předního kola při parkování, už ale Subaru představilo dříve v jiných modelech.

Standardně dodávaný balíček asistenčních systémů EyeSight je doplněný o sledování obličeje řidiče. To zlepšuje funkci sledování pozornosti řidiče, snímání obličeje ale přijde vhod i v každodenních situacích. Velké Subaru vás zkrátka sleduje a udělá, co vám na očích vidí. Tedy konkrétně si svůj obličej můžete spárovat s polohou zpětných zrcátek zrcátek a elektricky nastavitelného sedadla, konfigurací palubního počítače, nastavením klimatizace, a k tomu všemu zadat jméno a zvolit ikonkou, kterou vás bude Forester vítat.

Při uvedení aktuální generace na americký trh v roce 2018 bylo Subaru prvním autem s rozpoznáváním obličeje. S tím, jak se funkce známé z chytrých telefonů prostupně dostávají do výbavy aut, bude i tato záležitost nejspíš stále běžnější. Jak Ken a Ichiro dokážou využít předností této novinky ve Foresteru, který spolu sdílí, ukazuje následující video:

Nový Forester si také dobře hlídá záda. Kromě obvyklých funkcí sledování mrtvých úhlů a prostoru za autem při couvání přidává i automatické zastavení při couvání, pokud hrozí srážka s překážkou. Všechny jmenované funkce jsou navíc standardem už ve druhé výbavě Comfort, některé i v základní Active.

Na druhou stranu doby, kdy se dal Forester pořídit s manuálem za 700 tisíc jsou pryč. Nejlevnější hybridní model, standardně spojený s automatem, vychází na rovných 900 tisíc. Zmiňovaný Forester Comfort o deset tisíc přesahuje milion a plně vybavený model vyjde na 1 130 000 Kč.

Ve srovnání s loňským ceníkem předchozí generace je novinka zhruba o 10 % dražší. To není zanedbatelný rozdíl, vzhledem k technickým vylepšením je ale pochopitelný. Subaru tak navíc reaguje na fakt, že letos do Česka víc než nějakých 300 kusů nedostane. A s emisemi CO  na úrovni 154 g/km se u Foresteru ani nevyhne evropské pokutě za znehodnocování klimatu.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
10. ledna 2020, 14:23
1

Podle mě těžce zaspali dobu, ostatní auta pohon všech kol s každou generací vylepšují a Subaru tak není už úplně unikátní v tomhle ohledu a hybrid co dá 0–100 km/h: 11,8 s ? Zlatá hybridní RAV4 (0–100 km/h: 8,1 s ) když ji srovnám s tímhle Forresterem. Netuším kdo je cílovka, asi to nebude hajnej a pan porybnej ti mají už dávno Dustera 4x4.

reagovat
st
stirling
10. ledna 2020, 15:14
0

Tiez mi to tak pride. S Dieslom tiez prisli neskoro, vyhoda bola ze mali dost modelov na LPG s tym kludne mohli pokracovat. Taktiez ked prisli s Levorgom,auto nemalo ziadny poriadny motor pripadne mu chybal manual. Ale je jasne ze Europa neni pre nich priorita.

VK
VK
10. ledna 2020, 20:34
1

Pěkné. Ačkoli vůbec ne tak elegantní jako u Toyoty, kde je to spojeno se zjednodušení převodového řetězce, takové trochu humpolácké přidáme to ke všemu, co jsme tam zatím měli.

Ukazuje se zajímavý vzorec posledních let. Japonci vyvíjí, Evropa naříká, že to nejde.

reagovat
JohnyLBC
16. ledna 2020, 23:19
0

Subaru si jde pořád vlastní cestou a to je dobré i zlé. Oni nechtějí být masovou automobilkou. Je škoda že evropa je pro ně nezajímavý trh a dostáváme pouze takové zbytky a ořezané konfigurace. Přitom Impreza WRX, Legacy GT, Levorq 2,0 s manuálem by spoustu lidí potěšilo místo těch letargických a žravých jednotek co dostáváme nyní. Forester je vynikající auto, ale absence pořádného motoru je obrovský handicap, protože Subaru se kupuje hlavně kvůli technické stránce

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem