logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

Saab, Audi, Ford i Škoda. Stig Blomqvist závodí už 60 let

Švédský jezdec, který začínal v Saabech a ovládl Skupinu B, závodil s auty všech možných značek. Volantu se nevzdává ani dnes, kdy mu pomalu táhne na 80.

Těžko byste hledali lepší ztělesnění motoristické vášně, než je švédský závodník Stig Blomqvist. Vůní benzinu žil od dětství a do důchodu se zatím nechystá ani v současných osmasedmdesáti. Závody prokládá veteránskými akcemi, a sem tak si odskočí do nějaké automobilky poradit s vývojem či laděním závodních speciálů. Takovou šíři zkušeností by byl hřích nevyužít…

Stig Lennart Blomqvist, rodák ze švédského Örebra, se narodil 29. července roku 1946. Jméno Lennart má po svém otci, avšak pro odlišení zůstal u jména Stig. K závodění ho totiž přivedl právě jeho tatínek, který byl instruktorem autoškoly a hlavně závodním jezdcem. Svého syna brával na závody už v jeho raném věku a od svých dvanácti roků Stig jezdil se svým otcem na palubě závodního vozu.

Začátky v domácím Saabu

Mladý Stig ve svých osmnácti letech získává řidičský průkaz a svoje role si se svým otcem prohazují. Stig krotí volant a pedály, zatímco Lennart mu dělá instruktora. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat a ještě v témže roce (1964) mladík slaví druhé místo na lokální Švédské Rally nedaleko města Karlstad.

Foto: RSF Motorsport, x.com

Jedním z důvodů, proč o severské závodní ikoně píši, jsou vozy, s nimiž v počátku Blomqvist jezdil – jak jinak než Saaby. Vydržel u nich, dokud se značka v roce 1981 nerozhodla závodní tratě opustit. Důvod takového rozhodnutí byl prostý: automobily švédského výrobce přestávaly na konkurenci stačit a továrna neviděla v dalším setrvání v seriálu perspektivu. Ale to trochu předbíhám. Faktem je, že právě Stig Blomqvist značně pomohl Saabu ke zviditelnění a to ho řadí vedle Erika CarlssonaPera Eklunda mezi jedny z největších osobností této automobilky.

Blomqvist se stává továrním jezdcem a v roce 1970 se zapojuje do světového šampionátu v rally. Úspěchy se opět dostavily zakrátko a Stig vyhrává domácí Švédskou Rally, posléze Britskou RAC a finský podnik Tisíce Jezer, to vše v roce 1971. I díky tomu končí Saab na druhém místě v poháru konstruktérů. Vítězství ve Švédské Rally pak jezdec opakuje další dva ročníky po sobě, celkově se v domácím podniku probojoval na první místo sedmkrát.

Foto: Eddi Laumanns, wikipedia.org

V průběhu času přechází ze svého Saabu 96 V4 na následující model 99 , který je navíc od roku 1978 osazen turbodmychadlem. To už se ale za necelé tři roky značka Saab s rally loučí.

Přechod k Audi a úspěch ve Skupině B 

V roce 1981 se Blomqvist na chvíli usazuje za volant britsko-francouzského týmu Talbot, aby v ročníku následujícím přešel k Audi. Zde v prvopočátku působí spíš jako zkušební jezdec, který se však dostává i na několik závodů, a to po boku legendární francouzské jezdkyně Michèle Mouton a Fina Hannu Mikkoly. Znalý čtenář už určitě ví, že se tady bavíme o modelu Quattro v proslulé Skupině B.

Foto: racing is life, flickr.com

Stig si získává víc a víc pozornost u továrního týmu i u samotných diváků. Jeho jezdecký styl byl díky brzdění levou nohou značně efektivní jak pro oko pozorovatele, tak pro sražení výsledných časů na tratích. Blomqvist tak v roce 1982 vyhrává hned svůj první závod, Rally Sanremo, pokračuje prvenstvím na Švédské Rally a končí druhý v podniku Tisíc Jezer ve Finsku.

Těmito skvělými výsledky si zajistil pevné místo v továrním týmu pro následující ročníky. Ze sezóny 1983 odchází po několika pódiových umístněních s celkovým čtvrtým místem ve WRC.

S rokem 1984 se Stig trvale zapisuje do dějin WRC, respektive skupiny B. Pět vítězství ze Švédska, Řecka, Nizozemí, Nového Zélandu, Argentiny a Pobřeží Slonoviny, stříbro z Monte Carla, čtvrté místo z Itálie a páté z Francie mu zajišťují celkových 125 bodů a celkový triumf ve Skupině B. O 21 bodů za ním se drží jeho týmový kolega Hannu Mikola. Nesmíme opomenout zmínit také kopilota, který Blomqvista navigoval. Byl to Björn Cederberg, který se Stigem jezdil již od roku 1979, tehdy ještě u Saabu.

Foto: KMB Motor Sport, kmbmotorsport.com

S přechodem Audi z modelu Quattro A2 na Quattro Sport si Stig stěžuje na nastavení vozu a celkově jeho horší jízdní vlastnosti. Údajně to bylo hlavním důvodem jeho rozporů s vedením Audi a Stig se po roce 1985 stěhuje k Fordu. Na závěr spolupráce přidává za Audi na své konto celkové druhé místo v šampionátu Skupiny B.

Stěhování mezi značkami

Po příchodu ke značce modrého oválu Stig usedl do modelu RS200. Ve stejném roce stačil usednout i za volant Peugeotu 205 Turbo 16 E2, v tomto ročníku už však slavil pouze jeden pódiový úspěch a to při Rally Argentiny, kde bral třetí místo.

Následuje střídání plejády rozmanitých značek. V začátcích Skupiny A sice Stíg ještě přesedlal v rámci Fordu do Sierry XR 4x4 a RS Cosworth, později se však se opět ukázuje v Audi, tentokrát s modelem 200. Následují vozy Volkswagen Golf, Opel Calibra, znovu Ford, avšak už s modelem Escort, a dokonce i Nissan Sunny GTi-R.

Foto: Howie Fowler, flickr.com

U Nissanu by Blomqvist jistě vydržel déle než dvě sezóny, dokonce zaznamenal i pódiová umístnění. Ani to však vedení automobilky nepřesvědčilo, aby ve světových soutěžích dál setrvávala, a Nissan z podniku odchází. Stig pokračuje dál, a to v již zmiňovaných Fordech.

Štace v Mladé Boleslavi

V druhé polovině devadesátych let Stiga oslovila naše domácí automobilka Škoda, aby se zůčastnil stavby Kit Caru Felicie. V Mladé Boleslavi věděli, proč si říct při vývoji o pomoc právě jemu. S vozy s pohonem přední nápravy má závodník bohaté zkušenosti a výsledek spolupráce se škodovkou hned předvedl v prvním závodě na Britské RAC Rally. Dojel celkově třetí a s Felicií pokračoval ještě v následujícím roce. Ke škodovce se posléze ještě dvakrát vrátil a to v letech 2001 a 2002, tentokrát již s modelem Octavia WRC Evo2.

Foto: Pistion Heads, x.com

Úspěchy i v pokročilejším věku

Stig opět střídá vozy, když se stěhuje zpět k Fordu a jeho různým modelům. To už se ale blížíme ke konci jeho závodní kariéry. Jednou z posledních štací je Mitsubishi s modelem Lancer a úplně na závěr usedá do Subaru. Ač už nějakou dobu nebojuje v hlavním šampionátu WRC, ve svých (nižších) skupinách se pravidelně usazuje na slušných místech. Dokonce ještě v roce 2003, ve svých sedmapadesáti letech končí s vozem Subaru Impreza v PWRC na celkovém třetím místě.

Svoji závodní kariéru ve světovém rally Stig zakončil v roce 2006 ve věku rovných 60 let. A končí tam, kde začal, na Švédské Rally. Zde dojíždí na celkovém 24. místě se čtvrtým nejrychlejším časem ve své skupině.

Působení mimo světové rally

Kromě klasické rally Blomqvist několikrát ukročil i do jiných soutěží. Podobné disciplíny – rallycrossu – se nahodile účastnil v rozmezí let 1976 až 1994, zprvu ve vozech Saab, později ve Fordech. Odtud si dovezl nejlepší výsledek v roce 1989, kdy skončil se třemi bronzovými stupínky celkově jedenáctý.

Foto: Goodwood Road & Racing, goodwood.com

V roce 1987 se objevil s Volvem 240T v seriálu mistrovství světa cestovních vozů, v témže roce si dokonce vyjezdil vítězství v závodech do vrchu v rodném Švédsku s vozem Ford RS200, což se mu povedlo zopakovat ještě dvakrát v následujících letech. Na začátku devadesátých let vyhrává domácí švédský podnik cestovních vozů s Fordem Sierra RS500. Své dovednosti se stejným autem zkouší v témže roce uplatnit i v legendární BTCC.

Kdyby to snad někomu připadlo málo, Stig si v letech 2001 a 2002 odnáší dva stříbrné poháry z Pikes Peak a o dva roky později k nim přidává i ten zlatý.

Foto: Pure Racing GT

Bonus jeho jezdecké kariéry představuje dvojí vítězství v Závodě Šampionů (ROC) v letech 1989 a 1990, kde dokázal ve finále triumfovat nad legendami, jako je Walter Röhrl a Tommi Mäkinen. V roce 1994 se ještě jednou podíval do finále, odtud si však odvezl „jenom" stříbro.

Ani v důchodu nezastavuje

Kdo by čekal, že po konci ve světovém šampionátu si bude Stig užívat klidný důchod, šeredně by se spletl. I dnes, ve věku 78 let, můžeme švédskou legendu každou chvíli vidět za volantem nějakého toho závodního speciálu. Mimo jiné se Stig předvedl letos v říjnu na anglické Cambrian Rally s vozem Austin Mini Cooper S.

Foto: Gary Fothergill, eWRC.com

Blomqvist se pravidelně účastní také akcí historických vozů, kde většinou sedlá některý z modelů Audi Quattro. Do bohatého portfolia značek, se kterými se podíval na závodní tratě, tak přidal ještě Porsche, Vauxhall a Mazdu.

Geny se nezapřou

Ve šlépějích svého slavného otce dnes kráčí závodníkův syn Tom Blomqvist a nutno říct, že velmi úspěšně. V roce 2010 se stal ve svých pouhých šestnácti letech vůbec nejmladším vítězem britského mistrovství Formule Renault. Aktuálně Tom působí v seriálu IndyCar a ve vytrvalostních závodech IMSA, odkud si už stihl odnést i celkové prvenství.

Foto: Alexander Trienitz/LAT Images, motorsportimages.com

Celkové Stigovy statistiky v rally najdete zde:

https://www.ewrc-results.com/profile/210-stig-blomqvist/

Zdroje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Stig_Blomqvist

https://www.ewrc-results.com/profile/210-stig-blomqvist/

https://www.saabplanet.com/rallying-legend-stig-blomqvists-triumphant-return-at-the-historic-rally-festival-from-saab-success-to-group-b-glory/

https://www.skoda-motorsport.com/cs/z-archivu-v-roce-1996-stig-blomqvist-s-vozem-skoda-felicia-kit-car-dobyl-v-britanii-stupne-vitezu/

https://britishrallychampionship.co.uk/rally-legend-stig-blomqvist-to-enter-brc-finale/

https://magazine.audi.com.au/article/the-year-of-the-stig

https://www.snaplap.net/driver/stig-blomqvist/

https://www.ihle-motorsport.de/en/fahrer/stig-blomqvist/

https://wrc.fandom.com/wiki/Stig_Blomqvist

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Buďte první, napište komentář!
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte