načítám data...

Škoda Octavia RS 2,0 TSI: Rychlík pro nenadšeného řidiče

Novou Octavii RS bude spousta českých řidičů nekriticky milovat, další ji budou nenávidět, ale hlavně bude opět tím asi nejrozšířenějším „sportovním“ autem na českém trhu. Jaká je ale doopravdy? Je zábavná? Abych vám to přiblížil, budu nejdřív muset mluvit o hodinkách a majonéze.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ale než se dostaneme k hodinkám a majonéze, pojďme se na Octavii RS podívat střízlivýma očima. Když odhlédneme od toho, že pro část českých řidičů představuje modlu a automobilový ekvivalent superhrdiny, zatímco pro ostatní je opovrženíhodným padouchem, co tu vlastně máme?

zjednodušeně řečeno je Octavia RS opět Golf GTI s batohem

Když to zjednodušíme na maximum, můžeme říct, že tu máme to, čím byla Octavia vždycky. Tedy Golf s batohem, v tomto případě Golf GTI s batohem. Je pravda, že koncern Volkswagen s touto generací opustil systém klasických platforem, kdy spolu auta sdílela celou podlahovou plošinu, a nahradil ho mnohem variabilnější „skládačkou“ nazvanou MQB. U ní je pevně definována jen část mezi přední nápravou a sloupkem řízení, zatímco všechno ostatní může nabývat téměř libovolné podoby. Můžete mít různé rozvory, různé rozchody, různé koncepce zadních náprav, různé motory a cokoliv dalšího. V tomto případě byly ale v případě Golfu i Octavia z bohaté nabídky „přísad“ systému MQB vybrány víceméně tytéž. Dostanete stejný motor, stejnou zadní nápravu, stejné elektronické systémy, stejná rádia a navigace.

Jeden zásadní rozdíl tu ale přeci jen je. Golf GTI je typický hot hatch. Auto, jehož typickým zákazníkem je, a vždycky byl, mladý obyvatel Západní Evropy, který vyžaduje určitou praktičnost a každodenní použitelnost, ale ještě nepotřebuje velké auto a ještě si nemůže dovolit Audi nebo BMW. Golf se nemusí snažit vypadat důstojně a reprezentativně, protože to od něj nikdo nečeká. Octavia RS je ale v jiné pozici. Její typický majitel pochází z chudší země nebo chudších poměrů, a pořízení auta v této cenové relaci pro něj není prvním krokem na cestě k prémiovým značkám, ale spíše dosažením cíle. S největší pravděpodobností tedy bude starší, bude potřebovat prostor pro rodinu a koníčky, a bude hledat usedlejší, více reprezentativní auto. Zatímco Golf GTI je auto pro toho, kdo si na Audi ještě nevydělal, Octavia RS je auto pro toho, kdo si na Audi už ani nevydělá. Takové Audi S4 pro chudého petrolheada. Nebo pro chudého nepetrolheada?

v jasně modrém odstínu vypadá Octavia trochu jako juniorské audi s4 

A Audi také Octavia RS v mnoha ohledech připomíná. U testovaného kusu tomu pomohla i u Audi oblíbená jasně modrá barva, ale především jde o typické ostře řezané rysy, proporce, postoj – ve všem je patrný koncernový rukopis, jehož „dospělejší“ verzi znáte právě z ingolstadtských vehiklů. Totéž pokračuje i uvnitř. Střízlivý, kvalitně zpracovaný a dobře rozvržený interiér. Vypadá o hodně laciněji než v Audi, dokonce možná o kousek laciněji než v Golfu, ale celkový dojem zůstává podobný. Některé věci jsou dokonce příjemnější – ať už „prostě chytré“ vymyšlenosti, jejichž omílání v reklamě je sice krajně otravné, ale fungují skvěle (zvlášť zesilovač signálu pro telefon je geniální), nebo u dnešních sportovně laděných aut velmi neobvyklý tvar volantu. Totiž kruh. V záplavě zploštělých „závodních“ volantů je to neobyčejně osvěžující.

Když ten volant chytíte do rukou a vyrazíte, budou vaše dojmy pokračovat ve stejně předvídatelném duchu. Mírným pozitivním překvapením je možná to, že Octavia RS není vůbec nepohodlné auto – ač by člověk od sportovní verze německého vozu čekal nepoddajné odpružení, s tímhle autem se dá bez problémů žít i na rozbitých pražských ulicích. Není to jízda na obláčku, ale je to komfortnější, než jste čekali. Zcela podle očekávání už ale je způsob, jakým se Octavia RS pohybuje po silnici. Motor má spousty točivého momentu už od minimálních otáček, podvozek má spousty přilnavosti a je stabilní, řízení je přesné, ale ne zrovna komunikativní.

lehkost, s jakou octavia rs kličkuje provozem, vysvětluje pověst jejích řidičů

První výsledek se dostaví v městském provozu. Rychlost je neustále dostupná na pomyšlení a auto jede přesně tam, kam ho namíříte. Mezery mezi auty před vámi vám najednou připadají větší než obvykle, a kličkování z pruhu do pruhu je úplně přirozená věc. Rychle začnete chápat, proč mají řidiči Octavií RS pověst, jakou mají – a dávám dost práce začít zase jezdit jako zodpovědný dospělý jedinec.

A stejně to vypadá i když vyrazíte na okresku. Řazení je sice přesné, rychlé a má nádherně krátké dráhy, ale vlastně ho až tak moc nepotřebujete, díky ploché křivce točivého momentu. Kola mají spousty přilnavosti a podvozek je téměř neochvějně neutrální – při opravdu hrubém ubrání plynu v zatáčce auto trochu zavrtí zadkem, ale nezdá se, že by to stačilo k tomu, aby byl nutný zásah ze strany nevypínatelného ESP. Jednoduché, bezpečné, tak trochu sterilní. Stejně sterilní je i řízení – které navíc dělá dosti zvláštní věci, pravděpodobně vlivem elektronického „samosvoru“ XDS. Ten sice přináší fantastickou trakci předních kol, ale řízení, již tak necitlivé, kvůli němu má občas zcela nepředvídatelný odpor. Občas je tuhé, když byste čekali jen lehký odpor, občas naopak. Není to nic, na co by se nedalo zvyknout, a spousta řidičů to možná ani nezaregistruje. Ale pokud si chcete s autem „povídat“ a naladit se na jeho rytmus, může vám to zkazit zábavu.

Na zábavnosti nepřidá ani mnohokrát omílaný "generátor zvuku motoru", kterým je tohle auto vybaveno. A nejde o to, že bychom byli zavilí puristé, odmítající cokoliv "falešného". Jde prostě o to, že basové dunění se ke čtyřválci nehodí a působí to tak trochu jako z dieselu. Možná to bylo navrženo pro řidiče, přecházející z Octavií TDI. Dobrá zpráva ale je, že se dá "sportovní zvuk" vypnout a zůstane vám čisté vrčení přeplňovaného dvoulitru – které je překvapivě příjemné a "tak akorát sportovní".

Jestli vám ale jde jen o rychlost jako takovou, je Octavia RS úžasné auto. Chová se přesně tak, jak by „juniorský supersedan“ měl. Není to o dolování posledních kousků přilnavosti a pilování vlastních schopností. Je to o snadném a bezstarostném pohybu ďábelským tempem, ať už po dálnici, po okreskách nebo po městě. O úprku, který ale poznáte jen podle čísel na rychloměru a falešného řevu motoru. A tím se dostáváme k té majonéze a hodinkám.

petrolhead nechce automobilový ekvivalent majonézy v piksle nebo digitálních hodinek

Octavia RS totiž není auto pro petrolheady. Petrolead je podobný případ jako nadšený kuchař nebo sběratel hodinek. Ani jeden z nich nechce věci, které jsou příliš snadné. Foodie nekupuje majonézu v piksle, ale ustavičně přemítá, jak ještě vylepšit tu svoji domácí, umixovanou ze žloutků a oleje. A vůbec mu nevadí riziko salmonely. Hodinkář je zase ochoten utratit spousty peněz za mechanické hodinky, které jsou sice překrásné a mají „příběh“, ale je na nich mnohem těžší poznat, kolik je hodin. Nehledě na to, že se musí seřizovat a jejich údržba stojí víc než pořízení nových „digitálek“. A petrolhead nechce „snadnou rychlost“. Touží po autě, které se s ním bude rvát, které mu bude odmlouvat, ale které mu nakonec dopřeje potěšení z rychlosti. Radost z toho, že jeho um zvítězil nad technikou i fyzikou. Pocit vlastního úspěchu. Proto mají petrolheadi rádi stará a pomalá auta.

A proto žádný petrolhead nebude mít skutečně rád Octavii RS. Protože Octavia RS, to je majonéza ve skleničce. Octavia RS, to jsou quartzové japonské hodinky. Oboje plní svůj účel téměř stejně dobře jako onen ekvivalent „pro enthusiasty“. Stejně tak Octavia RS dělá věci skoro stejně dobře jako, řekněme, postarší Porsche nebo slabá verze Caterhamu. Pokud chcete rychle a v pohodlí překonávat vzdálenosti, je Octavia RS bezesporu lepším nástrojem než stará 911 nebo víceméně cokoliv, co kdy neslo podpis Colina Chapmana.

Ale Octavia RS vám dá rychlost levně, skoro zadarmo. Nemusíte pilovat své řidičské schopnosti, protože je strašně snadné s ní jezdit rychle. Nemusíte přetrpět nepohodlí nebo nepraktičnost. Nemusíte platit absurdní cenu. A přijdete o to potěšení z toho si rychlost vydobýt.

Pro většinu řidičů je to důvodem, proč si tohle auto pořídit. A právě proto se Octavia RS bude bezesporu skvěle prodávat – určitě mnohem lépe než většina „pravých řidičských hothatchů“. Právě proto se také nejspíš nestane legendou, o které by se za 20 nebo 25 let vyprávěly heroické zkazky a kterou by staří kmeti leštili v garáži se slovy "to když jsme ještě byli mladí". Na to je totiž Octavia RS příliš racionální, příliš praktická… příliš dospělá.

Operativní leasing Škoda Octavia

Škoda Octavia RS 2,0 TSI

Motor: čtyřválec turbo 1 985cm3
Výkon: 220 koní od 4 500 do 6 200 ot./min
Točivý moment: 250 Nm od 1 500 do 4 400 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 248 km/h
0-100 km/h: 6,8 s 
Průměrná spotřeba (euro): 6,2 l/100 km
Cena: 629 900 Kč
Hodnocení: 8/10

Foto: Jiří Klimeš

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bu
Buchtak
07. dubna 2014, 14:13
0

nejlepsi recenze, co jsem zatim na RSo cetl :)

reagovat
j3
j3rry
10. dubna 2014, 19:49
0

Presne!

jo
johan
07. dubna 2014, 15:28
0

pekny calnok.. paci sa miprirovnanie k majoneze. vystiznejsie prirovnanie som asi ani nepocul :)

reagovat
To
Tombrajdr
07. dubna 2014, 15:49
0

Člověče BOBASH...to je výborně napsáno!U některých vět jsem se opravdu nahlas zasmál. Víc a houšť těchto recenzí...

reagovat
Ho
Honza
07. dubna 2014, 18:49
1

S OIII RS jsem jel a najezdil jsem na ní asi 700km. Kvalita zpracování na mě dojem rozhodně neudělala - už po 13 000km to strašlivě vrzalo, něco lupalo na pravé straně při parkování a ten pulzní generátor pod palubní deskou opravdu dost nehezky rachtal. Vypnout to ve sport módu nejde. Každopádně jízdně bych to s majonézou s obchodu nesrovnával. Tohle auto je úplně bez chuti. Člověk se za volantem nudí, neužívá si to a že by byla něják zvlášť rychlá se taky říct nedá. Pro sebe bych si jí nekoupil ale i kdyby byla řidičsky zajímavá. Nelíbí se mi tady ta celková aura jakou kolem sebe škodovky a hlavně Octávie mají. Kdykoliv jsem zastavil někde na parkovišti nebo u benzinky, hned bylo kolem pár lidí, kteří se vyptávali. Když jsem někam přijel v BRZ, Giuliettě QV nebo Mustangem (sytě zelený, takže nenápadný určitě není), nikoho to nezajímalo. Octavia III RS je zkrátka těžcxe průměrné a ničím vyjímečné auto. Není špatné a už vůbec není v jakémkoliv směru sportovní.

reagovat
BobAsh
07. dubna 2014, 21:26
1

A srovnával jsi někdy majonézu z obchodu s tou domácí? To je dost podobný.

Jinak já bych si ORS nekoupil v Čechách, právě kvůli image, kterou tady to auto má. Žít někde jinde, klidně si dokážu představit to auto vlastnit. Ne jako "hračku", ale jako čistě praktickej objekt.

šmoula nešika
07. dubna 2014, 19:17
0

Hezky napsáno. :-)

reagovat
Vajtek
07. dubna 2014, 19:35
0

Nevím jak ostatní, ale mě nejvíc ser... štvou ty trojúhelníky na kufru. Jinak recenze velmi dobře napsaná, nic kritického, nic nadšeného. Hodnocení faktů, tleskám! A můj názor, další konzumní auto pro co nejširší skupinu lidí. Účel splní velmi dobře.

reagovat
Vajtek
07. dubna 2014, 19:42
0

Nevím jak ostatní, ale mě nejvíc ser... štvou ty trojúhelníky na kufru. Jinak recenze velmi dobře napsaná, nic kritického, nic nadšeného. Hodnocení faktů, tleskám! A můj názor, další konzumní auto pro co nejširší skupinu lidí. Účel splní velmi dobře.

PS: Tady se vlastně ani jiné než dobré články nenajdou. :-)

St
Stichon
22. dubna 2014, 22:49
0

Jsem rád, že nejsem jedinný! Jako celek se mi Octavie celkem i libí, oproti minulé generaci má vyváženější proporce a dospělejší vzhled, ale ty trojúhelníky mě neuvěřitelně se*ou!! Koho tohle proboha napadlo?? Na tom autě není nikde ostrá hrana a na kufru tohle?? Normálně bych si to i na novym autě nechal předělat- 3-5 tisíc a nezvedal by se mi kýbl při každé návštěvě kufru... :)

bu
bucek
08. dubna 2014, 08:02
0

a jeste ke vsemu ty "koncovky vyfuku" ktere jsou soucasti narazniku a opravdovy vyfuk konci uplne jinde

reagovat
PepaSFI
11. dubna 2014, 18:15
0

s RS jsem nejel, vlastně ani jako cestující. Kamarád má tu starou ale je na tom spousta věcí předělaných a taky je to už přece jen jiná generace. Z doslechu a z komentů tady soudím že to prostě je Oktávie, vlastně stejná jako všecky ostatní. A to lidi chtějí, jak ostatně ukazuje designový trend Škody. Všecky auta úplně stejný. A tomu odpovídá i to co popisuje kousek výš Honza. Přijeď někam třeba v novým Ferrari a lidi budou dělat že neexistuješ, teda pokud to nebude nějaké místo zamořené výskytem petrolheadů. Ale postav před Kaufland šedou Oktávii a budou se tomu klanět jak zjevení v Lourdech. Osobně můžu komentovat jen starší modely a myslím že to auto byl, je a nová generace asi taky bude ideál pro běžného uživatele a jako služebák. Když jsem do toho sedl, tak s výjimkou některých uživatelských detailů jako je podivný spínač světel, jsem si na to vůbec nemusel zvykat. Prostě to jede, kam zatočím tam to zahne, v zatáčkách se vlastně nic neděje. Prostě mám někam jet, sednu a jedu. Ale že bych to v neděli odpoledne vzal někam do kopců a jen tak pro dobrou náladu to honil zatáčkama, to asi nehrozí.

reagovat
Mi
Mirbx
19. srpna 2015, 12:26
0

Opravte hodnotu tociveho momentu v parametrech na konci clanku, mate tam uvedeno pouhych 250Nm.

reagovat
Mi
Milda
30. prosince 2015, 21:06
1

Jinými slovy plečka pro masy s větším výkonem, než ,,vobyčejná" kokta. Navíc s možností ,,vostrýho" čipu. Jakkoliv je to solidní vůz, tak jeho uživatelé z něj dělají modlu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem