Mercedes-Benz třídy A přišel na svět v roce 1997 jako nový základní model značky s hvězdou ve znaku. První generace zaujala zejména svým tvarem – krátký rozvor a vysoká stavba byla praktická a na malém půdorysu poskytovala hodně místa, ale soutěž krásy s ní spíše nevyhrajete. Taktéž problémy se této generaci nevyhnuly – nechvalně proslula zejména nezvládnutím losího testu. Až třetí generace, minulá, přešla do klasického tvaru hatchbacku.
Aktuální čtvrtá generace se vyrábí od roku 2018, a minulý podzim dostala facelift. No, facelift…pokud nad “áčkem” po večerech neslintáte nebo vám nestojí v garáži, spíš si rozdílů nevšimnete. Jiná grafika světel, jiný zadní difuzor a změna čelní masky (místo “diamantů” na ní nyní naleznete hvězdičky) prostě není příliš výrazná, ale to ničemu nevadí, naopak – současná generace třídy A je prostě hezké auto a facelift jej akorát uhladil. Vevnitř pak na řidiče čeká nový volant po vzoru ostatních modelů značky a nejnovější rozhraní MBUX naimplementované do horizontálního rozhraní displejů. Facelift také přinesl nové barvy laku i interiéru, třeba tuhle pěknou měděno-růžovou Rose Gold.
Pěkný interiér doplňuje nová barva kůže, šedá Sage. Každý v něm vidí něco jiného, já vidím trochu odstínu modré, někdo zase zelenou. Je velmi povedený a rozbíjí tu klasickou představu, že Mercedes musí být nudný. Nemusí, tohle auto hraje barvami jako duha, třeba v noci díky vícebarevnému ambientnímu osvětlení. Po zkušenosti s CLS, které měl v zimě Dan a osvětlení bylo až příliš zářivé, jsem se bál, že mě budou světýlka příliš rozptylovat při řízení, ale ani na nejvyšší jas tomu tak nebylo a pouze decentně doplňovaly příjemnou atmosféru na palubě. Příjemně překvapený jsem byl z výborného základního soundsystému, který hraje znatelně lépe jak příplatkové systémy jiných značek. Zpracování celého interiéru je na jedničku, a i když hliníkové prvky v interiéru nejsou úplně hliníkové, na pohled je celý interiér moc pěkný a dobře zpracovaný, v autě s nemalým nájezdem (na novinářské auto) nevrzlo za celou dobu nic.

Systém MBUX si zaslouží kapitolu sám pro sebe. Ještě jsem se nesetkal s tak přehledným a svižným systémem infotainmentu, ale MBUX nabídne ještě více. V dopravní koloně řidiče upozorňuje o vytvoření záchranářské uličky, před přechodem informuje, aby řidič dbal zvýšené pozornosti, při navigaci umí dokonce rozšířenou realitu – promítá na displej obraz z kamery a do obrazu vám strčí šipky, kam máte zatočit, či informace o názvech okolních ulic a na světelné křižovatce dokonce zobrazí obraz z kamery, aby se řidič nemusel krkolomně naklánět pro výhled na semafor. Taktéž je vybaven hlasovým asistentem, který lze ovládat v češtině a funguje tak dobře, že se brzy naučíte vytáčet telefonní čísla pouze hlasem. Určitě jsem neobjevil za týden všechno, co tento systém umí, je toho opravdu hodně a věřím, že jen kvůli tomuto systému si Mercedes najde své zákazníky.
Již zmíněný nový volant je vybavený dotykovými plochami pro ovládání systému. Na každé straně volantu najdete ovládací plochy, pomocí kterých ovládáte jednotlivé obrazovky – levou tu před řidičem, s informacemi o jízdě, a pravou zase infotainment, abyste si nemuseli patlat obrazovku. Tu pravou jsem však příliš nevyužíval, rychlejší mi přišlo dotykové ovládání na displeji, a tak mě spíše mrzí, že na volantu nenajdete ovládání písniček, a je třeba přeskakovat skladby přes infotainment. Ovládání hlasitosti sice na volantu je, ale přišlo mi příliš citlivé. Naštěstí na hlasitost zde najdete točítko na středovém tunelu.
Pochvalu si zaslouží též vnitřní prostor. Vepředu je místa v rámci dané třídy až královské a interiér je pocitově velmi vzdušný. Vzadu už to sice taková sláva není, ale stejně se za sebe posadím bez opírání kolen do sedačky řidiče. Za to všechny sedačky jsou dostatečně pohodlné, hlavně přední mi vysloveně sedly a najdete na nich dokonce i prodlužovatelný sedák. Po nalezení pozice za volantem u mě ale nastal drobný problém – volant mi zakrýval část displeje infotainmentu, zrovna tu, kde se ukazují upozornění ohledně jízdy. Ale asi jsem výjimka, nikdo jiný z redakce, kdo se za týden za volant posadil, tento problém neměl.
Pod kapotou Mercedesu A200 bije klasický čtyřválec o objemu 1,3 litru ze spolupráce s Renaultem, ale kosočtverce na něm nenajdete – z Renaultu pochází pouze blok motoru, zbytek si Mercedes řeší sám. Motor zde doplňuje i elektromotor schopný dodat 10 kW a 150 Nm, ale reálně to při jízdě nepoznáte, sladění je zdařilé, sedmistupňová dvouspojka necuká a rozjezdy jsou celkem hladké, když si zvyknete na správné dávkování plynu. Na mokru sice umí prohrábnout přední kolečka, ale to je spíše dané neohrabaným ovládáním pedálu. Zajímavá je adaptivní regulace rekuperace – auto využívá senzory adaptivního tempomatu a rekuperuje energii do baterie podle provozu před vámi, takže když je možné plachtit, plachtí, ale když je pravděpodobné, že budete brzdit, brzdí už motorem. Nejvíce umí překvapit spotřebou – po týdnu v Praze a několika svižnějších dálničních přesunech jsem zakončil test s hodnotou 6,6 l/100 km. Na dálnici při ustálených 160 km/h si vezme dokonce jen okolo 6,2 l/100 km, což mi přijde na tak malý motor jako velmi dobrá hodnota. Při takových dálničních přesunech ale oceníte asistenta jízdy v pruzích, se kterým jsem se za celý týden úplně nebyl schopný sžít a moc mu nevěřil – na můj vkus reagoval až příliš pozdě na zatočení silnice.
Testovaný kus byl vybaven komfortním podvozkem se sníženou výškou, takže nepřekvapí, že byl pohodlný, i díky menším osmnáctipalcovým kolům, se kterými se pojí i jednoduchá náprava s torzní tyčí. Reálně to ale nejde poznat, Mercedes se chová velmi dobře. Na kočičích hlavách v okolí Prahy vysloveně žehlí nerovnosti, ale ani v zatáčkách se úplně nezalekne, dokud nepřejde do nedotáčivosti. Bohužel o ní ve volantu moc nevíte, ale to se ani od takového auta nedá očekávat – snad nikdo si ne-AMG Áčko nekupuje proto, aby s ním drtil oblíbenou okresku, přesto si myslím, že by trocha zpětné vazby neuškodila. Zároveň bych ocenil trochu vyšší světlou výšku, zejména při přejíždění retardérů je třeba být trochu opatrnější.
Závěr
Současná generace třídy A je pravděpodobně nejlepší Golf, který si dnes můžete koupit. Pokud přehlídnete drobné nedostatky a ve vaší pozici za volantem vám nic nezakrývá displej, jde o doporučeníhodné auto. Škoda jen, že stojí tolik peněz, ale ani konkurenti v této třídě už nejsou úplně za hubičku…
Technické údaje
Motor: turbem přeplňovaný zážehový čtyřválec 1332 cm3
Nejvyšší výkon: 120 kW (163 k) při 5500 ot/min + 10 kW (14 k) elektromotor
Nejvyšší točivý moment: 270 Nm při 2000 - 3500 ot/min + 150 Nm elektromotor
Pohotovostní hmotnost: 1440 kg
Maximální rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100km/h: 8,2 s
Spotřeba výrobce kombinovaná: 6 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,6 l/100 km
Základní cena: 873 620 Kč (A 180)
Základní cena s testovaným motorem: 934 120 Kč (A 200)
Cena testovaného kusu: 1 159 480 Kč






























Beran
21. 6. 2023, 06:55Da se ten digitalni fotr, ktery picuje do rizeni ("jsi v kolone, jed ke kraji' nebo "pozor prechod") nejak permanentne vypnout?
Marek Brunner
21. 6. 2023, 18:39on zas tak moc nebuzeruje, slyšet to není, přechod teda ukazuje na displeji před řidičem..ale jestli to jde permanentně vypnout jsem nezkoumal. Fakt mě to vlastně neštvalo.
afro-r1
23. 6. 2023, 12:40Hardwarove by asi sly nejake funkce vypnout. (odpojit lidar a podobne)
Beran
23. 6. 2023, 12:50Ono staci kdyz zo pise nejake zpravy na budikach a uz mi to zbytecne odpoutava pozornost. Ale mozna je to o zvyku..
HW neco vypojovat mi prijde nestastne. Za prve to nevyresi problem, akorat mi to bude psat jine hlasky na budikach. Za druhe v pripade nehody by se na tom urcite tocila pojistovna a chtela kratit plneni.