načítám data...

Range Rover SDV8 Autobiography: Osm hrnečků pro štěstí

Velký Range Rover přichází o vznětový osmiválec. Bude nám chybět?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Range Rover SDV8 Autobiography: Osm hrnečků pro štěstí

Čtvrtá generace velkého Range Roveru je tu s námi již osmým rokem. Dá se tak předpokládat, že máme zhruba dva roky do představení generace nové. Životní cyklus tohoto auta je poměrně dlouhý, tím spíš na dnešní poměry, kdy je potřeba rychle obměňovat moderní technologie. Právě na případu Range Roveru je však krásně vidět, že když postavíte skvělé auto již na začátku, nemusíte s vývojem nástupce zase tolik spěchat. Pokud správně počítám, tak za těch osm let jsme velkého Range měli v testu přesně dvakrát a shodou okolností to byl pokaždé hybrid. Nejdřív naftový a zhruba před rokem pak benzínový, který se mohl připojit i do zásuvky. Nedá se říct, že by tyhle pohonné jednotky byly nedostatečné, či nedůstojné (jakkoli se spojení čtyřválce a Range Roveru může zdát zvláštní), přesto však člověk podvědomě očekává od takového majestátního křižníku trochu plnotučnější strojovnu. Inu, jednu takovou bychom tu měli. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Evropské emisní limity jsou neúprosné a každou chvíli se k nám dostane info o tom, že některý motor nenávratně končí, protože by příliš kazil flotilové emise. Obvykle se jedná o ty nejzajímavější agregáty, které má daný model v nabídce. Co se dá dělat, taková už je doba. V případě Range Roveru se musíme pomalu, ale jistě rozloučit s osmiválcem. Ne však s tím trochu bláznivým zážehovým, jehož drtivý výkon dokáže rozpohybovat i takovou gotickou katedrálu na kolech k neuvěřitelným rychlostem. Poslední sbohem musíme dát osmiválci, který spaluje naftu, což je motor, který z uživatelského hlediska dával v Range Roveru asi největší smysl. Ale nedá se svítit. Nafta kolující v osmi hrncích dnes nemá na růžích ustláno a nebude to jen Range Rover, kdo o takový motor letos přijde. Když jsme tedy dostali možnost, abychom se s tímto netradičním agregátem osobně rozloučili, neváhali jsme ani vteřinu. Nečekejte však klasický test, na to jsme byli příliš limitování časem. Spíš to bude trochu nostalgické ohlédnutí za tím, co nám mizí jak pára nad hrncem.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz 

Nehodlám zde sáhodlouze rozebírat vzhled Range Roveru. Jak jsem psal výše, je tu s námi již osm let a věřím tomu, že jej každý z vás jistě na silnici viděl. Názor si tak udělejte sami. Za sebe tak mohu jen dodat, že celkové vzezření Range Roveru je vskutku majestátní. Zapomeňte na nějaké ezo a bio linky, fluidní ztvárnění tuleního ocasu či jiné kraviny, kterými se designéři snaží okouzlit dnešní zákazníky. Ne, tady vážně nečekejte spojení s přírodou okořeněné výtažky z aloe vera. Range Rover je pojízdný vztyčený prostředníček, který se vysmívá politické korektnosti. Je arogantní? Možná. Je svůj a sebevědomý? Zcela určitě. Je to prostě Range Rover každým coulem, a tak to má být. Díky bohu za každé auto, které se nesnaží splynout s davem, a naopak z něj vyčnívá. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Pokud nedává smysl rozebírat a hodnotit vnější vzhled, pak totéž platí o interiéru. Za prvé, mluvíme tu o luxusním autě s cenovkou za hranicí tří milionů, takže tu opravdu nečekejte žádné ergonomické přešlapy nebo snad řemeslnou nekvalitu. Za druhé, jak bude vypadat interiér vašeho Range Roveru je čistě individuální záležitost. Angličané vám dovolí opravdu široké možnosti kombinací. Šest typů čalounění stropu, sedm možností interiérového obložení, dvanáct druhů barevných kombinací sedadel a typů kůže. Tady záleží jen na tom, jak širokou máte fantazii a jak velkou máte peněženku.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

To hlavní, kvůli čemu tu dnes jsme, je pod přední kapotou. Velkoobjemové motory postupně mizí a nahrazují je menší agregáty, nezřídka se opírající o elektrickou výpomoc. Stejně tomu bude i zde. Vznětovou V8 nahradí mildhybridní šestiválec o zhruba stejném výkonu a výrazně nižších emisích. Jestli to bude fungovat, to uvidíme až časem. Teď se však pojďme podívat, jak funguje osmiválec. Musím se přiznat, že pro vidlicové osmiválce mám a slabost a je mi jedno, jestli spalují benzín nebo naftu. Vé osmička má totiž nenahraditelné charisma. Nejinak je to i v tomto případě. Od prvního nastartování je jasné, že tohle není jen obyčejný motor. Navzdory tomu, že spaluje naftu je naprosto příkladně klidný, kultivovaný a jemný. Při běžné jízdě drží převodovka otáčky někde okolo 1200 a bohatě to stačí. I v takovém režimu je k dispozici dostatek síly k dopřednému pohybu. Všechno je tak samozřejmé a jednoduché. Range Rover můžete naložit po střechu nákladem, připojit přívěs s lodí a skoro bych se vsadil, že to ani nepoznáte. Třílitrový šestiválec je zcela dostatečný na běžné cestování, ale oproti osmiválci mu chybí ta šarmantní nenucenost, kterou V8 oplývá měrou vrchovatou. Nemusíte ani jet rychle, ale ten pocit, když před vámi hopsá osm trpaslíků je k nezaplacení. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Pokud však pospícháte, ani pak vás nenechá velký Range na holičkách. Nezapomínejte, že pod pravou nohou máte 750 Nm a 340 koní. Samozřejmě nečekejte žádného velkého sprintera, pořád se bavíme o autě, jehož hmotnost přesahuje 2,5 tuny. Sešlápnete plynový pedál k podlaze, něco v dáli před vámi temně zahučí, příď se lehce zhoupne k obloze a najednou kolem vás začne ten okolní svět ubíhat rychleji. Funguje to podobně jako rychlovlak. Chvíli trvá, než nabere cestovní rychlost, ale pak ji naprosto suverénně drží za jakékoli situace. V případě Range Roveru je ona pohodová cestovní rychlost někde za hranicí stoosmdesátky. S tím už se dá pracovat, ne? Co se spotřeby týče, nejčastěji se na palubním počítači ukazují čísla mezi 10 a 12. Jde to i za devět, ale to už chce pevnou vůli. Každopádně docela rozumná spotřeba, když uvážíme váhu auta a jeho dynamické schopnosti. 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt 

Naftový osmiválec nám bude chybět. Z mého pohledu se jedná o ideální řešení, pro takové auto. Suverénní dynamika s rozumnou spotřebou a mamutí silou, to je opravdu lákavá kombinace. Chápu, že musí skončit, je to takový motorový dinosaurus z doby, kdy počet válců byl zajímavějším údajem než normovaná spotřeba, ale my automobiloví nadšenci máme takové dinosaury rádi, že? A proto mu zamáváme šátečkem a zamáčkneme slzu v oku. Snad někdy na viděnou v lepších časech. 

Za zapůjčení děkujeme firmě Dajbych a pokud byste měli zájem o toto konkrétní vozidlo, pak může být vaše.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Habakukk
18. května 2020, 18:40
0

Land Rover měl poslední dobrý motor m62 od BMW od té doby je to hrozná mizérie. Praskající kliky, díry v blocích, mizerné rozvody atd. No škoda mluvit prostě totální spotřební zboží bez žádné trvanlivosti.

reagovat
yo
yorkin
18. května 2020, 22:31
0

To asi nebude tak úplně pravda. Odhlédneme-li od benzinových V8, které jsou u některých modelů (DIII-V) jediné doporučeníhodné, jsou třeba TDV8 výborné motory, které najedou bez velkých investic i docela dost km. Sám mám první TDV8 - 3.6 - v L322 a už se to blíží na dohled 350 kkm a motor šlape jako hodinky.

Ha
Habakukk
19. května 2020, 05:54
0

No když myslíš 3,6 vznikla přidáním dvou válců k mizerné 2,7 no a současná 4,4 je zase převratná 3,6. Že ty jsi šťastný majitel tak buď jenom rád jiní tolik štěstí neměli. No a nazývat 3,6 výborným motorem ....no vlastně vedle 3,0 od BMW který má mizerný automat je to hvězda.

PanHAJZL
19. května 2020, 08:10
2

Ano 3,6 je upravena 2,7. Ta 2,7 trpi na rozdilne krouceni spodku a vrsku a ve vetsine pripadu to skonci na pridrenem lozisku kliky, nebo na ulomene klice. Coz je nejvetsi pruser toho motoru a nejcastejsi smrt. Jinak je ok. 3,6 je zvetsenim a pridanim valcu zpevnena a tyto problemy nema. Takze paradoxne 3,6 je vcelku dobry motor a i z ni vychazejici V8. Ano zato 3.0 V6 a SDV6 podedily tenhle pruser. Takze v novejsich generacich je V8 mnohem spolehlivejsi.
Sam mam L322 s BMW 3.0, uz od koupe je nejaky pocipovany, nevom na kolik. Ten motor je rek bych jeden s nejlepe zkonstruovanych radovych ropaku, je fajnovej a spolehlivej. Prevodovka GM joo to je jina pisnicka. I kdyz me zatim uz nejakym rokem funguje, ale obcas je znat, ze hydromenic uz neni v nej kondici. Tenhle krok se LR -BMW nepovedl

Ha
Habakukk
20. května 2020, 08:48
-1

Samozřejmě, že tyto problémy má. Jen díky vyššímu výkonu není nutné ten motor hnát v těžkém autě do krajnosti a negeneruje tolik tepla aby došlo k deformaci bloku. Tedy na 10 mrtvých 2,7 připadá jedna mrtvá 3,6.

PanHAJZL
20. května 2020, 22:24
1

Ale prdlajs. Neznam nikoho, komu by se přidřela na klice nebo prdla klika na tdv8. Tenhle pruser se na tomto motoru prostě neprojevuje. Pak už to je jen o údržbě a takové te klasice...2x turbo, 2xdpf, 8x vstřiky...atd

Ha
Habakukk
21. května 2020, 06:15
0

No tak jo. Je to super motor všeci si ho kupte aspoň bude co dělat a budou auta na díly.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Fiero V6 1986
Pontiac Fiero V6

1986 rok výroby
120 koní výkon
3 100 ccm objem

Ford Mustang BIG BLOCK / 1 ze 67/ V ČR 1968
Ford Mustang BIG BLOCK / 1 ze 67/ V ČR

1968 rok výroby
270 koní výkon
6 400 ccm objem

Ford Mustang FASTBACK/TOP STAV / Na cestě 1967
Ford Mustang FASTBACK/TOP STAV / Na cestě

1967 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Ford Mustang SHELBY GT350 ORIG./MAN/ V ČR! 1968
Ford Mustang SHELBY GT350 ORIG./MAN/ V ČR!

1968 rok výroby
270 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Puma 1.7VCT 2001
Ford Puma 1.7VCT

2001 rok výroby
123 koní výkon
1 700 ccm objem