načítám data...

Ram 1500 Ecodiesel: Volba rozumu?

Koupit si v Evropě americký pickup bývalo vším, jen ne rozumnou volbou. S naftovým motorem Ecodiesel by se to ale mohlo změnit - výrobce slibuje spotřebu pod 9 litrů. Bude ale obří truck s malým dieselem skutečně uspokojivě fungovat?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Americká záliba v používání lehkých náklaďáků namísto osobních aut je oblíbeným terčem vtipů ze strany Evropanů. Dvojnásob to platí, pokud jde o Evropany ostrovního typu, uvyklé úzkým silničkám, volantům na špatné straně a vybavené vrozeným despektem vůči "kolonistům".

A upřímně řečeno, rozumných důvodů k posměškům není zrovna málo. My, milovníci starého amerického železa, budeme samozřejmě argumentovat tím, že rámová konstrukce vydrží věčně, stejně jako osmiválec s rozvodem OHV, že benzín vlastně není tak drahý a že přestavba na LPG neubere pick-upu na praktičnosti nijak zásadně. A potom se vysmějeme "osahávačům plastů".

i nadšenec ve skrytu duše chápe, že náklaďák s benzínovým osmiválcem není do evropy ideálním řešením

Jenomže ve skrytu duše budeme vždycky chápat, že "náklaďák" s plastovým interiérem a spotřebou 15+ litrů na sto vlastně není úplně ideální řešení pro evropské podmínky, a že cena za převážení korby plné vzduchu není zrovna malá.

Ale svět se mění a není dobré soudit věci podle toho, jak vypadaly před dekádou. I americkým automobilkám už dochází, že vzít pracovní náklaďák, potáhnout jeho sedačky lacinou kůží, napsat na jeho bok honosně znějící jméno a prodávat to celé rozhazovačným Texasanům už nestačí. A tak se snaží přibližovat se svými trucky evropským autům.

Asi nejvýraznějším příkladem tohoto trendu je Ram 1500 Ecodiesel. Jakožto výsledek spojení skomírající americké automobilky se skomírající automobilkou evropskou kombinuje moderní pojetí amerického trucku s moderním pojetím evropského turbodieselu.

Ram 1500 prošel podobnými změnami, jako zbytek koncernu Chrysler – tedy tím, o čem mnoho kolegů motoristických novinářů (nejspíše mylně) tvrdí, že jde o "evropský vliv". Ve skutečnosti jde spíše o uvědomění si, že odporné plastové interiéry, známé třeba z minulé generace Chargeru nebo ještě spíše z neobyčejně ohyzdného Caliberu, už si nenajdou kupce ani na americkém trhu. To, že se zároveň s poslední vlnou faceliftů objevily i evropské verze mnoha modelů, je pravděpodobně do značné míry náhoda.

vtipy na kvalitu zpracování interiéru si tentokrát budeme muset odpustit

Ale ať už došlo ke změně jakkoliv, faktem zůstává, že Ram 1500 (alespoň ve vyšších verzích, jako testovaný Laramie Limited – pořád si můžete koupit "dělnický" Tradesman) má interiér přibližně na stejné úrovni, jako faceliftovaný Chrysler 300, známý též pod svým evropským pseudonymem Lancia Thema. Jinými slovy, vtipy na kvalitu a zpracování interiéru si tentokrát budete muset odpustit, protože tahle věc uvnitř vypadá srovnatelně s evropskými auty. A zmizel i další typický problém amerických aut a náklaďáků – že zevnitř obvykle nebývala tak velká jako zvenčí. Jak se můžete podívat na RadioDixie.cz, vejdou se sem dva dvoumetroví chlapi za sebe, aniž by se museli tísnit.

Změna přístupu se ale dotkla i toho, jak dnešní Ramka jezdí. Výsledek je samozřejmě ovlivněn tím, že jsme testovali téměř nejvyšší možnou verzi na vzduchovém odpružení, ale i standardně montované čtyřprvkové zavěšení zadní nápravy s vinutými pružinami citelně pomůže – ani co do jízdních vlastností už nemáte pocit, že sedíte v náklaďáku. Spíše to připomíná opravdu velké, možná jen trochu těžkopádné SUV. Samozřejmě nemůžete čekat cit a odezvu v řízení, precizní vyvážení nebo perfektní reakci na plyn. Ale na druhou stranu se necítíte ani trochu jako v náklaďáku – posaz a volant odpovídají velkému SUV, stejně jako jízdní vlastnosti. A při pohybu běžnými rychlostmi celá ta věc působí vlastně i docela stabilně.

Nicméně pořád visí ve vzduchu otázka, co na to vlastně motor? Intuitivní úvaha směřuje k tomu, že třílitrový turbodiesel je na auto, standardně osazované šestilitrovým benzínovým osmiválcem nebo téměř sedmilitrovým naftovým šestiválcem, prostě málo. Což s sebou logicky musí nést nadměrné vytáčení, neustálý běh pod plným plynem a tedy i mizernou životnost a spotřebu zcela jinou, než jakou najdete v tabulkách.

V reálu je ale zajímavé především jedno srovnání. Třílitrový Ecodiesel má téměř identický výkon (240 Nm v 3 600 ot./min) a točivý moment (567 Nm ve 2 000 ot./min) jako měl na začátku 90. let benzínový osmiválec 454 cu. in. (7,4 litru) od Chevroletu. A navíc má osmistupňový automat ZF, známý třeba z nových BMW nebo Jaguarů. 

brzdou provozu ve světě dieselových suv a kombíků rozhodně nebudete

Výsledek? Nebudu vám namlouvat, že je Ram 1500 rychlé auto. Zrychlení 0-100 těsně pod 9 sekund a 240 koní skoro na tři tuny – pokud jste zvyklí na poslední generaci supermoderních dieselů v evropských SUV (představte si třeba X5 35d), budete mít pocit, že se plazíte. Pokud ale přecházíte z nějakého "normálního" auta – řekněme neprémiového středního SUV se čtyřválcovým dieselem – nebudete mít pocit velké změny. Brzdou provozu rozhodně nebudete ani na křižovatkách, ani v zatáčkách.

A pokud máme věřit údajům výrobce a americkým i evropským testům, zdá se, že ani spotřeba nebude drasticky odlišná od evropských naftových SUV. Pod 9 litrů mimo město se nejspíše dostanete jen s extrémním sebezapřením, ale čísla kolem 10 budou patrně dosažitelná bez větších problémů. Když k tomu přidáte cenu kolem 1,6 milionu s daní za auto napěchované výbavou, včetně bezklíčového vstupu a startování, navigace, vyhřívaných sedadel vpředu i vzadu, ventilovaných sedadel, Bluetooth připojení, střešního okna, vzduchového podvozku, couvací kamery a dalších více či méně nezbytných záležitostí, začíná to vypadat zajímavě.

Verdikt

Americké pick-upy bývaly v Evropě volbou extravagantních milionářů nebo těch, kteří z nějakého důvodu potřebovali tahat extrémně těžké přívěsy, a nezáleželo jim na spotřebě. Dieselový Ram ale zásadně mění situaci – nevýhody oproti velkému SUV klesají na minimum, ať už jde o spotřebu, jízdní vlastnosti nebo komfort a zpracování. Hlavní otázkou, kterou si musíte položit, už tak zůstává jen to, jestli skutečně chcete skoro pět a půl metru dlouhý kolos s korbou místo kufru. Pokud je vaší odpovědí "ano", tak není důvod váhat…

Více fotek a hlubší pohled na věc najdete na www.RadioDixie.cz.

Vůz byl k testu zapůjčen společností Denker.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

martin_100
01. července 2014, 05:03
0

no vzduchový pružení bych si odpustil a 7 litrovej naftalín co umí pořádně zahulit bych asi rád krmil už jen pro ten zvuk....ale uznávam že poměr cena výkon rozuměj i výbava je u ecodieselu v ramce docela sympatickej a rozhodně ramka vzbudí víc zájmu než bafo ve stejný cenový relaci

reagovat
František Čáslavský
01. července 2014, 16:57
0

Já myslím, že nejde ani o to, že RAM vzbudí víc zájmu, ale že s tím Ecodieselem začíná dávat i o něco větší smysl pro různý živnostníky, co občas tahají těžší náklady, nebo kvůli převážení věcí drží dodávku.

BobAsh
02. července 2014, 02:32
0

Fernie: Přesně tak. Uvnitř máš pohodlí jako v Touaregu nebo Volvu nebo něčem, a zároveň máš vzadu korbu na vožení hnusnejch věcí.

KS
KS
02. července 2014, 15:03
0

Jeden čas jsem taky pokukoval po trucku (jen single cab kvůli parkování), ale bohužel nevýhod v praktickém životě bylo tolik, že to styl apod. záležitosti nemohly vyvážit.
Evropa má stísněná historická centra měst a i parkovací místa jsou malá a o podzemkách ani nemluvě.
Na dálnici se to nehodí - obrovská čelní plocha a vzdušné víry pod vysokým podvozkem.
Takže zbývá přeprava od farmy k farmě po polňačkách a okreskách - dost malé teritorium pro rozumné využití.
Kdo chce korbu, tak koupí vozík za 15 babek a je po problému. Loď utáhne i Touareg a jiná SUV. Navíc v čechách by na korbě asi taky nic dlouho nevydrželo a dekl je na houby, když styl, tak Hummer :-).

reagovat
BobAsh
02. července 2014, 19:57
0

Mě právě přijde třeba ta Ramka mnohem smysluplnější než Hummer. Pokud jde o jízdu po dálnici, tak to není o moc horší než třeba ten Touareg, je v tom víc místa a stojí to míň peněz. BTW Ramka na vzduchu si v dálniční rychlosti trochu "lehne".

A co se týče parkování ve městě - mnohem, MNOHEM radši budu parkovat se Suburbanem nebo nějakým americkým truckem, než s evropským SUV, který má v 90% případů motor vpředu štorcem, nebo aspoň kravsky širokej, takže poloměr otáčení to má jak Titanic.

Suburban má poloměr otáčení asi jako Mondeo.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Saturn Ostatní  2024
Saturn Ostatní

2024 rok výroby
200 koní výkon
0 ccm objem

Overland Redbird  2024
Overland Redbird

2024 rok výroby
200 koní výkon
300 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem