Před dvěma týdny jste si mohli přečíst můj článek o Ranger Roveru Sport 510e Electric Hybrid, kterého jsem měl možnost si vyzkoušet v katalánských horách. Součástí tohoto výletu byla i účast Marka Higginse, testovacího jezdce Jaguar Land Rover, ale také závodníka rallye, dubléra Daniela Craiga ve filmech o Jamesi Bondovi a profesionálního řidiče Top Gearu a The Grand Tour.
Už první den pobytu jsme se s tímto vzrůstem průměrným, ale povahou velmi příjemným, veselým a docela upovídaným chlapíkem shodli, že oba milujeme auta, řízení a vše, co k tomu patří. Vyloženě jsme si sedli, takže přestože jsme oba měli následujícího dne bohatý program plný testování schopností Range Roveru, udělal si na mě čas a odpověděl mi na pár otázek.
Jak dlouho už působíte v rallye sportu? Jaké byly vaše začátky?
Moje kariéra začala v roce 1988, protože na Isle of Man, odkud jsem, je možné řídit už od šestnácti, i když já začínal už ve čtrnácti jako navigátor svého strýce. Moji rodiče působili v rallye, moji prarodiče měli účast v rallye jako koníček, i mí strýcové tam byli, takže stát se závodníkem v tomto sportu byl můj sen už od čtyř let. Tedy, buďto závodníkem nebo pilotem stíhačky!!! Jenže na to já bohužel nikdy nebyl dost chytrý. I já jsem s rallye začínal jen jako s koníčkem, prvního navigátora mi dělala moje máma. Profesionálem jsem se stal, až když jsem v devatenácti kvůli rallye opustil svou práci. Pak jsem se přesunul do Finska a Švédska, kde jsem se zúčastnil švédské rallye. Tam jsem dostal trénink od Timo Mäkinena a Anderse Kulanga, slavných skandinávských pilotů. To byl můj začátek. Má první tovární smlouva přišla v roce 1992 s Vauxhallem, který je v mnoha zemích známý jako Opel. No a od té doby se mi daří vyhnout se opravdové práci. (smích)
Takže vaše první auto byl Opel? Jaký to byl typ?
Mým prvním silničním autem, když jsem měl šestnáct let, byl velmi starý a ojetý, ale na řízení zábavný Opel Kadett C se zadním náhonem. Mým prvním rallye autem byl Opel Manta. No a prvním továrním autem byl Vauxhall Nova (Opel Corsa A, pozn. red.). Vlastně ho mám pořád v garáži právě proto, že byl tím prvním oficiálním. Závodil jsem s ním v tenkrát novém a docela prestižním britském juniorském šampionátu. Akorát jsem měl bohužel nehodu, která mě v tomto šampionátu stála vítězství, protože se v něm muselo bodovat v každém kole a řidič si nemohl dovolit ztratit jediné. Byl to tenkrát poměrně významný šampionát, který hojně vysílala televize, což mě dostalo do povědomí diváků i týmů. V následujících letech jsme přešli k Hondě, pak znovu k Opelu a pak se má kariéra pořádně začala rozjíždět díky závodům v Thajsku pro Subaru Thailand. Zde přišlo mé první spojení se Subaru, i když tou dobou jsem taky byl součástí továrního týmu Nissan, ve kterém předtím působili Alister McRae a Tommi Mäkinen. Pro tuto značku jsem v Turecku vyhrál svůj první mezinárodní závod rallye. Také jsem s nimi v roce 1997 vyhrál svůj první britský šampionát a pokračoval jsem s nimi v roce 1998 na světovém šampionátu F2.
Po dobu našeho pobytu ve Španělsku jste několikrát zmínil Ford. Řekl byste, že právě tato značka je s vámi nejvíc spojená nebo je jen částí vaší kariéry?
No, s Fordem jsem strávil osm let, hlavně jako testovací jezdec Fordu Focus WRC, ale neřekl bych. Spíš si mě lidé pojí se Subaru, se kterým stále spolupracuji. Momentálně se podílím na vývoji P25, což je opravdu speciální auto. Už jsem s ním najel přes deset tisíc kilometrů a můžu říct, že je úžasné. Víceméně je to WRC auto určené k provozu na normálních silnicích. Vzniklo jen 25 kusů. Měl jsem obecně velké štěstí, že jsem mohl pracovat pro několik výrobců. U Nissanu jsem strávil tři roky, pak byly Opel, Volkswagen, Subaru, Honda a možná nějaké soukromé týmy v Číně. Ale je pravda, že nejdelší období se stejným výrobcem v řadě jsem strávil právě u Fordu.
Jelikož jste stále ve spojení se Subaru, co byste řekl o těchto autech? Co je na nich nejlepší? Kdybyste měl vybrat jen jedno slovo, jež značku charakterizuje, jaké by to bylo?
To není jednoduchá otázka, zvlášť když teď působím pro Land Rover (smích). Subaru křičí rallye, bez tohoto sportu by Subaru nebylo, čím je, je to skutečná ikona daného odvětví. V Británii a Irsku jsem s tímto autem měl jak na asfaltu, tak na šotolině spoustu úspěchů. Takže pokud si mám vybrat jen jedno slovo, tak je to rallye.
Kromě závodění se také podílíte na tvorbě filmů o Jamesi Bondovi. Jak jste se k tomu dostal?
To byla tak trochu náhoda. Můj kamarád Ben Collins, tehdejší The Stig z Top Gearu, byl požádán, aby se podílel na tvorbě Quantum of Solace. V tomto filmu je specifická scéna, ve které auto jede po šotolině k lomu, tak si producenti řekli, že na to by se hodilo mít rallye jezdce. Ben se o tom zmínil mně a než jsem se nadál, producenti mi navrhli tříměsíční práci na nové bondovce. Byl to můj úplně první film. Protože jsem už ale předtím pracoval pro Top Gear a další televizní pořady, řekl jsem si, že to zkusím. Mimochodem, po tom, co jsem tuto práci dodělal, jsem měl zprvu pocit, že to vůbec není pro mě, na natáčení filmu je úplně jiná atmosféra. Ale také jsem pořád závodil a nikomu nevadilo, že bych působil jak ve sportu, tak u filmu, tak jsem u toho zůstal. U dalšího filmu jsem dostal větší prostor, to byl šestý díl série Rychle a zběsile. Poté jsem se vrátil k bondovkám, ve Skyfall jsem hrál dvojníka Naomi Harris v Land Roveru, což bylo i mé první spojení s touto značkou. V posledních dvou filmech jsem už zastupoval Daniela Craiga při řízení aut Aston Martin. Tím jsem se stal jeho dvojníkem, což pro mě, člověka, který vyrostl na bondovkách, bylo naprosto skvělé.
Jak byste popsal běžný den dvojníka Daniela Craiga?
Na place jsme hodně dlouhou dobu. Ono taky záleží na týmu. Máme dva, druhý tým, který dělá většinu akčních a kaskadérských scén, a první tým, kde jsou i herci. Užívám si hlavně, když je na place druhý tým, protože tam jsem jen malá část obrovské skupiny a máme program plný vzrušujících věcí. Když natáčí první tým, tak máme podstatně míň práce, pracujeme s herci, kteří vyplňují veškeré obrazy mezi kaskadérskými scénami. Když jsme víc součástí tvorby, je to pro mě zábavnější. Ale za všech okolností musíme velmi brzy vstávat a pak, jak já říkám, spěchat, abychom mohli čekat. Často jsme na místě už v pět ráno, ale nemůžeme začít s prací dřív než za několik hodin. Nalíčí a obléknou nás, pak máme zkoušku, pokud je to potřeba, a pak natáčíme až do západu slunce. Anebo ještě později, pokud je to noční scéna, což děláme často, abychom mohli ve velkých městech uzavřít silnice. Také někdy musíme jednu scénu točit třeba desetkrát, protože jsou například potřeba různé úhly a nasvícení a také různí režiséři mají různé styly.
Platí to i pokud je scéna natočená bez chyby?
Z pohledu řízení ovlivňuje výsledek mnoho faktorů. Spousta režisérů má svůj vlastní přístup, a i když se scéna zdá bezchybná, pokud jsou čas a peníze, snažíme se ji ještě vylepšit. Někdy uděláme jen jeden nebo dva záběry a jdeme dál, jindy scénu točíme mnohokrát. Nejčastěji se tak děje, když si režie není úplně jistá, co přesně chce, nebo když máme jen omezenou zkušenost s konkrétními filmovými auty. Pamatuji si, že když jsem pracoval na Hvězdných válkách, měli jsme jet, pak se otočit o 180 stupňů, trefit se mezi dva velké ocelové sloupy – to bylo velmi těžké, a pak vycouvat z úzké cesty. Všechno se povedlo už napoprvé a stejně jsme tu scénu museli dvaadvacetkrát opakovat, abychom natočili všechno, co si režie přála. Tenkrát jsem byl moc rád, že už je to za námi a do ničeho jsme nenarazili.
Jak byste svou práci na filmech o Jamesi Bondovi porovnal s natáčením pro Top Gear a The Grand Tour?
Já si práci pro televizi moc užívám, protože tam uděláte mnohem víc práce v kratším čase. Myslím, že jak Top Gear, tak The Grand Tour jsou známé tím, že se v nich natočí hodně materiálu za velmi málo času – a to je pro mě to pravé. Jsou to dlouhé dny, ale je to jeď, jeď, jeď a díky tomu hodně řídíme. Když je člověk u filmu a je to zrovna horší den, tak může být na place od rána do večera a za tu dobu ujet jen třeba 300 metrů nebo klidně vůbec nic. V show, jako je Top Gear nebo The Grand Tour, najedeme kilometry a kilometry a děláme spoustu různých aktivit s testovanými auty, natáčecími auty apod., což je super.
Co vůbec řidič Top Gearu nebo The Grand Tour dělá?
Nepracoval jsem tam moc dlouho, ale vytváříme spoustu akčních záběrů aut, než přijedou moderátoři, a pak řídíme natáčecí vozy. To je na tom to krásné, že se člověk dostane k řízení všeho a řídí na dráze s asfaltem nebo pro rallye a často na velmi zajímavých místech.
Musím se zeptat. Jaké to je pracovat s Jeremy Clarksonem, Richardem Hammondem a Jamesem Mayem?
(Smích) Jsou to opravdoví profesionálové, legendární tým! Jeremy je velmi profesionální. Přesně ví, co chce. On vlastně celou show vede, a pokud něco není udělané správně, nelíbí se mu to. Tým musí pracovat pro něj.
Řekl byste, že je perfekcionista?
Ano, velký. Je to velmi inteligentní člověk. Někteří lidé z něj, bohužel, mají dost smíšené pocity. V Británii se mu říká Marmite (podle druhu omáčky s velmi specifickou chutí, kterou jedni milují a druzí nemohou snést, pozn. red.), ale on je velmi chytrý. Právě on vymyslel Top Gear tak, jak jej známe dnes. Abych byl upřímný, myslím si, že snažit se, aby nový Top Gear kopíroval ten starší, bylo velmi nešťastné rozhodnutí. Stejně to už nikdy nebude takové jako dřív. Myslím si, že měli vymyslet úplně novou show nebo formát.
Poslední věc, co si myslíte o novém Range Roveru Sport jako profesionální řidič, který skutečně dokáže dostat auto na hranu jeho schopností?
Mě to auto nepřestává překvapovat. Měl jsem to štěstí řídit jeden kousek po dobu tří měsíců. Je to luxusní a zároveň velmi řidičské a schopné auto. Proto jsem taky chtěl jet sem do Les Comes, abych viděl, co všechno zvládne mimo asfalt. A zase mě překvapilo. U úvodního stoupání by nikdo, kdo auto ještě neviděl v akci, nevěřil, že ten kopec vyjede. Dokáže o tolik víc, než by člověk očekával. I na šotolinové dráze funguje, je velmi hbité, skvěle pracuje hlavně natáčení zadní nápravy. Vytváří dojem velmi malého auta, i když je ve skutečnosti obrovské. Mimochodem, hodí se to i na moderních parkovištích. Tady bych řekl, že je natáčení zadní nápravy přímo nutností. Ano, je to výborné a velmi schopné auto, ať už je kdekoli.
Mark Higgins
Narozen: 21. května 1971
Aktivní kariéra v rally: 1990 – 2008, 2013
Počet vítězství britských rally šampionátů: 3 (1997, 2005, 2006)
Počet filmů o Jamesi Bondovi, jejichž produkce se zúčastnil: 4 (Quantum of Solace, Skyfall, Spectre, No Time to Die)
















krab
26. 2. 2023, 17:58Úžasný, četl jsem už včera a smekám, že se vám povedlo s Markem Higginsem udělat rozhovor, fakt moc hezký čtení!
Jaromír Soukup
26. 2. 2023, 21:27Díky :-) Bylo to super, je to moc fajn člověk.
high_fish
26. 2. 2023, 21:29Paráda, to se vám moc povedlo!