načítám data...

Ptejte se Vojty: Rodinný kombík nadšeného řidiče

Je to vlastně docela typická situace. Rodina potřebuje praktický, úsporný a spolehlivý automobil. Vy, nadšený řidič, ať už v pozici syna či otce, ale toužíte po zábavě za volantem. Naše rada je tradiční i nečekaná zároveň.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací.

Zdravím redakci autíčkáře,

předně bych chtěl poděkovat za to, že jste jedním z mála webů o autech, kde ještě vše zůstává ve starých kolejích, auta nehodnotíte podle emisí CO2 ani podle množství petlahví, které se vejdou do dveří.
Měl bych takový dotaz do Rubriky "Ptejte se Vojtů"

Rodiče se rozhodli, že na jaře proběhne  omlazení našeho vozového parku.  Já jakožto největší autorita ohledně aut v naší rodině jsem byl pověřen výběrem.  Což je sice skvělé,  ale musím říct že se v nových autech moc neorientuji a je mi jasné, že pokud vyberu něco špatného, bude mi to další roky omlacováno o hlavu.

Mělo by se jednat o nástupce naší dnes již starší Octavie II 1,6MPI, takže větší auto střední třídy. Z hlediska rodiny by těmto požadavkům vyhovovala většina aut, ale vzhledem k tomu, že auto budu řídit většinou já,  mám také své požadavky a nevím moc jak je skloubit.

Co chce rodina

  •   Buďto nové, předváděcí nebo lehce ojeté auto (s nájezdem do cca 40 000km)
  •   pokud by se jednalo o ojetinu,  tak stáří do 2, maximálně 3 let
  •   benzínový motor s nízkou spotřebou
  •   karoserie kombi, především díky transportu psů a několika kol bez nutnosti nasazovat zahrádku 
  •   nadčasový vzhled, s autem se počítá na dalších 8let, takže aby i po těchto letech působilo "slušně"  (asi jako dnes působí 9 let stará oktávka)
  •   standardní výbava (okna v el., parkovací senzory, vestavěná navigace, tempomat)
     
  •   cena do 400 000kč

S těmito požadavky jde sice vybrat spousta aut, ale protože vím, že s autem budu jezdit ze tří čtvrtin hlavně já, tak mám i nějaké svoje požadavky:

  • zrychlení z 0 na 100 pod 10 s
  • minimálně 100 koní na tunu
  • dobrý podvozek, takže nezávislé zavěšení vzadu
  • manuální převodovka
  • spotřeba, která se dá mimo město při běžné jízdě stačit na 6-7 l/100 km


Jak je vidět, požadavků není úplně málo.  Z těchto požadavků mi zatím vychází nejlépe Kia Ceed 1,6GDI 99kw, nebo její bratříček se stejným motorem Hyundai i30 SW.

Auto nebude najíždět nějaké horentní porce kilometrů, oktávie byla kupována nová a najela za 9let jen 100kkm a podobný nájezd a doba vlastnictví se očekává i od jejího nástupce. 

Co myslíte, nenašla by se ještě nějaká jiná alternativa?

Hippieguy

Abych tvoji otázku ve stručnosti shrnul – rodina vyžaduje praktický kombík, a protože rodina platí, musí dostat praktický kombík. Ty hledáš "auto pro nadšeného řidiče", tedy něco, s čím bude radost vyjet do kopců s klikaticími se okreskami. Potřebujeme tedy najít zábavné auto, které je zabaleno do karoserie rodinného kombíku.

Obě auta, která se dostala do tvého užšího výběru, určitě splňují všechny tvoje "papírové" požadavky. A vůbec to nejsou špatná auta, mýma rukama prošla jak i30, tak i cee'd, a rozhodně patřila k tomu lepšímu ve své kategorii. Mají ale dva problémy – jeden společný pro oba modely, druhý omezený na Hyundai. 

První problém je, že ani Kia, ani Hyundai, není vyloženě zábavné auto. Nejsou špatná, ale pochybuji, že bych s kterýmkoliv z nich vyjel jen tak na projížďku po okreskách. Pro typickou cílovou skupinu jejich zákazníků to rozhodně není problém, a pro dnes obvyklého nadšeného řidiče – zpátečníka, kterému se ježí chluby na krku při zmínce o přeplňování, mají zásadní výhodu v podobě atmosférické šestnáctistovky. Kombinaci atmosférického motoru, multi-linku a karoserie kombi nabízejí jako jedna z mála aut na trhu.

Druhý problém je, že zejména fluidní design Hyundaie není zrovna "nadčasový" a dá se očekávat, že zestárne o něco rychleji než strohé linky vaší staré Octavie.

Takže, jaké jsou další alternativy? Striktní požadavek na multi-link situaci výrazně zjednodušuje a výčet nebude dlouhý.

Mazda 3 , jinak oblíbenec motoristických pisálků, se vyřazuje sama absencí kombíku. Škoda, jinak by mohla být velmi zajímavou alternativou.

Volkswagen Golf je obvykle univerzální odpovědí na všechno. Pokud potřebješ nějaké auto a nevíš jaké, nejspíš potřebuješ Golf. Zásadní nevýhodou je ale v tomto případě relativně vysoká cena. Do stanoveného limitu se vejdou jen předváděcí kusy – což sice ničemu zásadnímu nevadí, ale když jinde můžeš mít auto úplně nové…

Škoda Octavia  se logicky nabízí, vzhledem k tomu, že byla vaším předchozím vozem. Jenomže ceny jí téměř vyřazují ze hry. Daný rozpočet by znamenal téměř základní motorizaci a základní výbavu, a předváděcí kusy s motorem 1,2 TSI a malou výbavou se téměř nevyskytují.

Škoda Rapid sice není kombík, ale jakožto liftback rozměrů srovnatelných s původní Octavií nabízí dost místa na to, aby zvládnul i psy. S koly by mohl být problém, pokud je převážíte "nastojato". Jinak je ale Rapid s motorem 1,2 TSI překvapivě zábavné auto, i když nemá požadované víceprvkové zavěšení. Jeho usedlý design navíc bude stárnout jen pomalu a určitě sedne do noty někomu, kdo dosud jezdil Octavií. Navíc je Rapid relativně levný. Z mého pohledu je to "černý kůň" výběru.

Seat Leon poslední alternativa od koncernu VW. Z trojice využívající systému MQB je nejlevnější a zároveň by měl nabídnout nejvíce zábavy za volantem. 

Ford Focus je můj osobní tip. Po léta byl Focus ztělesněním "zábavného rodinného auta" a i když jeho třetí generace ztratila část řidičských kvalit svých dvou předchůdců, pořád není nuda s ním jezdit. Nevypínatelná stabilizace sice působí poněkud "neřidičsky", ale na druhou stranu umožnila Fordu naladit podvozek na poměrně agresivní přetáčivost, takže není problém se jemně sklouznout bokem i za dohlížení trpaslíků. Navíc je Focus vedle na začátku zmíněných korejských bratří jediným vozem v této třídě s kombinací atmosférického motoru, multi-linku a karoserie kombi.

Nicméně výhod této trojkombinace bych já osobně nevyužil. Namísto atmosférického motoru, který postrádá točivý moment v nízkých otáčkách a o nadšení v těch vysokých ho připravily euronormy, bych dal přednost litrovému tříválci Ecoboost. Ten nejenže dokáže být (s lehkou nohou) velmi úsporný, ale především jede díky vysokému krouťáku lépe než atmosférická šestnáctistovka, má příjemně chraplavý zvuk a především – je lehoučký. Trojkový Focus, který je už v krátké verzi s oturbenou šestnáctistovkou výborně vyvážený a dá se i trochu řídit plynem, tak v kombíku s lehkoučkým tříválcem bude ještě mnohem lepší. A s limitem 400 tisíc můžeš pořídit předváděcí kus předchozí generace s velmi solidní výbavou (našel jsem v limitu i Titanium), nebo novou generaci s přitažlivější "astonovskou" maskou, která by mohla vypadat obstojně i za deset let.

Možná jsem ale na nějaké auto zapomněl? Poradí naši čtenáři něco jiného?

Máte nějaký dotaz, o kterém si myslíte, že by si zasloužil odpověď na tomto místě? Pište na bobash440@gmail.com!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Harty
19. ledna 2015, 18:26
0

Zdravím, je tomu něco málo přes rok co jsem si pořídili roční "předváděčku" Focuse mk3 s oturbenou 1.6 v téměř plný palbe, 14k najeto za cca 350k sice hatchback, ale věřím že teď už bude větší výběr. Nemám zkušenosti s nějakym větším množstvím aut, jako redaktoři autíčkáře, ale musím říct, že v rámci možností je radost to vytáhnout na okresky a přitom když je potřeba umí jet úsporně i za 6.0 na dálnici. Je pravda, že už není tak živý jako předchozí generace, občas připomene že není úplně nejlehčí,el. posilovač působí trochu sterilně, ale zase motor je parádní, téměř žádný turbolag není znát a 150koní je relativně dostačujících. Já osobně jsem s ním v rámci možností spokojen.

reagovat
BobAsh
19. ledna 2015, 20:07
0

Jo, s šestnáctkou jsem jezdil taky a je super. Bohužel se do rozpočtu vejde jen tříletý kus...

Ap
Apache
19. ledna 2015, 23:42
0

Teda já myslím, že parkovací senzory a vestavěná navigace ještě v C segmentu nejsou zrovna "standardní výbava" :D. I díky tomu se mi zdá, že v kombinaci s kombíkem a slušně dynamickým motorem je cena poměrně limitní, ikdyž v tom nemám úplně přehled. Kdyby se to trošku přifouklo, mohl by se vejít i Civic Tourer.

reagovat
BobAsh
19. ledna 2015, 23:57
0

Je pravda, že tu navigaci, senzory a podobně jsem moc neřešil. Pokud se opravdu musí vejít tohle všechno, tak zbude jen ten Rapid... nebo možná Korejci, ale tam nevím, jestli se vůbec dá koupit slušná navi.

Miha
20. ledna 2015, 10:19
0

Nedávno jsem řešil podobné zadání a řekl bych, že tam je hodně požadavků za tu cenu. Navigaci bych vypustil a používal přenosnou i když to u nového auta nebude vypadat dvakrát dobře.
Taky požadavek na Multi-link bych smazal. I s torzní příčkou jde naladit dobrý podvozek (i když to jde hůře).
Koncern je se smysluplným motorem drahý a do 400 tisíc jsem našel jenom 1.2 TSI se 77 nebo 81 kw a to s naloženým autem moc nepohne.
Ve fordu jsem pro sebe nenašel dobrou pozici za volantem a celkově se mi špatně řídil, takže z výběru vypadl. Ale u tebe to může být jinak.
Z výběru bych si vybral Kiu Cee'd a nebo se kouknul na Hondu Civic.
http://ojetevozy.honda.cz/civic/tourer-1.8-ivtec-sport_1904.html
Tenhle kus je po kroupách, ale opravená a není to vidět. Za 9 let provozu schytá daleko horší šrámy. Výbavu má dobrou a místa na psy a kola bude dostatek. Co mi vadí, tak je méně místa na chodidla kvůli nádrži pod předníma sedačkama. Určitě bych ho ale při výběru nevynechával.

reagovat
BobAsh
20. ledna 2015, 11:52
0

Já jsem s aktuální generací Civiku, tuším že dokonce možá přímo s tou 1.8 (určitě atmo benzín) jel a bylo to dosti hrozné. Točivý čtyřválec od Hondy si fakt nerozumí s emisními předpisy, takže je dosti vykastrovaný. To už bylo víc srandy s Rapidem...

Miha
20. ledna 2015, 12:56
0

Tak emisní limity ten motor dost uškrtily, reakce jsou pomalejší a výkonová špička je taky spíš teoretická. Při testovací jízdě, kdy se do auta naskládali čtyři lidi, se 1.2 v Oktávce trápila a zrychlovat vůbec nechtěla. Se Civicem jsem tenhle problém neměl. Obě jízdy byly krátké (do 20 km) takže všechny jízdní režimy jsem nemohl vyzkoušet. Obě auta jsem testoval na stejné trase a ve stejný den a lepši pocit jsem měl z Hondy.
Kdyby byla za stejné peníze 1.4 TSI tak bych dal přednost jí, ale do 400 tisíc jsem ji neviděl.

Hippieguy
20. ledna 2015, 14:03
0

Posledního civica jsem neřídil, ale mám najeto pár stovek s jeho předchůdcem, taky s 1.8V-tec. To auto mě ničim nezaujalo, podvozek slušnej, ale ten motor je "divnej". Ze starejch civiců si pamatuju agilnost, hravost a hlad po otáčkách, ten novej motor- ač má papírově dobrej výkon, mi přišel pocitově jako slabší. Nemá v sobě ten údernej zátah velkýho obsahu, ani tu radost po otáčkách.

Hippieguy
20. ledna 2015, 13:59
0

Zdravim, děkuji za odpověd.
Na Seaty jsem vůbec nekoukal, ale ted mám pocit, že Leon ST 1,4TSI 92kw by měl výbavou a snad i výkonem vyhovoat. Rodiče se navíc rozhodli, že když se kupuje auto na takovou dobu, tak že by mělo být budto nové nebo předváděcí a taky zvedli cenový limit 550kkč, ale to ještě nemusí být konečný strop. Když se kupovala Octavie, tak se také původně koukali po tříválcové fábii.....
Na nějaké divočení a užívání si akcelerace mam motorku, u aut mám rád především obratnost a zatáčkách. Cestou do školy mám navíc dvě krásná stoupání plná zatáček. Mými předchozími vozy byly Suzuki Swift, hyundai sCoupe, Volvo 480 a Civic 4g. Takže o brutální výkon mi ani tak nejde.

reagovat
Re
Redguy
20. ledna 2015, 14:42
0

Hipiku vykasli se na nejaky sportovni ambice, s tvou ridickskou historii bych ti novy auto nepujcil ani na umyti :)))
Pokud doted meli rodice Oktavku, tak jako ideal vidim zase Oktavku, nejlip 1.2 TSi, coz je velmi povedenej motor. Jedina nevyhoda je, ze je to nejkradenejsi auto v CR, ale jinak tomu neni co vytknout a stejne to bude mit havarijko.
Za 460 tisic je Ambition v 6kvaltu a jeste jim zbyde.

sk
sksteve
20. ledna 2015, 19:23
0

Pokud je limit okolo tech 550tis, a pozadavek na sportovne zalozeny kombik, pak je asi jedina volba pri dane cene a to Megane GT220.

Kr
Krušnohorec
21. ledna 2015, 18:24
0

Jestli je možnost přidat ještě trochu peněz, zvážil bych maličko jetou Hondu Accord.

reagovat
martin_100
24. ledna 2015, 23:35
0

ty jo devítiletí okina s poctivýma 100tkm s jedinym majitelem? tak to bych asi nový auto neřešil když tuto má při takovym použití před sebou dalších 10 (dost možná i 20) let v podstatě bezproblémovýho života :-D

reagovat
Mi
Michal
08. února 2015, 07:59
0

Pánové, co říkáte na dvojkovou Mazdu 6 s 2,5kou a manuálem? Konkrétně tenhle kousek http://auto.bazos.cz/inzerat/43959656/MAZDA-6-GT-M-25I-125KW-KOMBI.php
Hledám nástupce své 530i e39 a nenapadá mě moc důvodů, proč tohle nekoupit(jasně, je to předokolka s nižším výkonem a není to BMW. Bohužel v mnichově zprznili generaci, kterou bych si mohl dovolit - E60 a E65).
Napadlo mě ještě Mondeo s 2.5T, ale to se mi tolik nelíbí...

reagovat
pe
pepik
14. března 2016, 16:47
0

A co treba octavia ii 1.8 tsi, jinak urcite bych doporucil leona :)

reagovat
ha
hans
14. března 2016, 16:50
0

Hlavne si nekupuj kia nebo hyundai, jsou to nejvetsi krapy

reagovat
Co
Core
04. prosince 2016, 20:35
0

hans: Statistika říká něco jiného.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem