načítám data...

Ptejte se Vojty: Luxusní limuzína za pade?

25. července 2015, 21:00 19 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

Luxusní limuzína za 50 tisíc? Ano. A nemyslíme tím měsíční splátku, ale pořizovací cenu. Jak to udělat? A může taková věc být spolehlivá? Na to se pojďme důkladně podívat!

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky.

Ahoj

píšu vám s prosbou ohledně mého výběru se kterým si nevím rady a vím, že vy si dokážete poradit snad se vším a mnoha lidem jste udělali hned jasno při výběru. :)
Moje otázka zní: 

Co možná nejluxusnější automobil do velmi nízké hranice 50-60 tisíc? Preferuji výhradně zážehové motory, pokud možno bez přeplňování, dále nejlépe poháněná zadní kola (není podmínkou), elegantní a neokoukatelný vzhled a nějakou tu spolehlivost, výbavu a hlavně výkon.

Auto by mělo vydržet sloužit cca 2 roky bez žádných velkých investic, jinak by to byla nejspíše konečná.. Vím, že za 50 tisíc toho chci zřejmě až moc, ale dá se něco podobného sehnat? Spolehlivé, luxusní, výkonné auto, které mi bude sloužit dva roky?

Do hledáčku mi padly jen dva vozy. BMW E38 a Mercedes-Benz W140 alias Mamut, dále mě bohužel nic nenapadá… Výběr té nejlepší motorizace bych nechal na vás, jelikož sám si s tím moc nevím rady a hlavně při mé cenové hranici není moc z čeho vybírat. Mercedes bude mít asi přeci jenom dražší díly než BMW a všeobecně mi přijde více komplikovaný.. Dále mě napadla i Audi A8, ale pořád je to koncern a vzhledově mě moc nezaujala.. Možná ještě něco amerického? Nebo něco jiného? 

Dokážete mi poradit? Je to přeci jen velká sázka do loterie, ale člověk si má aspoň jednou za život užít a udělat pořádnou blbost a hlavně při výběru se řídit srdcem a né rozumem. :) 

Děkuji za vaší případnou odezvu.

Váš věrný čtenář autíčkáře

Pavel

Nakupování levných luxusních automobilů je už víc než desítku let moje oblíbená zábava, takže bych tě ve tvém nadšení měl teoreticky podpořit. Nicméně všechno má své úskalí, a záliba v “levných drahých autech” samozřejmě není výjimkou. 

Je pravda, že za 50 nebo 60 tisíc korun se dá koupit auto, které bývalo luxusním – drahé sedany patří k autům s nejdrastičtějším propadem hodnoty a po nějakých patnácti či dvaceti letech velmi intenzivně konvergují k nule. Pokud však hodnota nějaké věci dramaticky klesá, je dobré se zamyslet nad důvody, které k tomu vedou. Proč lze najednou auto, které z showroomu vyjelo výměnou za sumu odpovídající hodnotě rodinného domu, koupit za dvě měsíční výplaty?

Prvním důvodem je pochopitelně to, že typický majitel luxusního sedanu nechce jezdit ojetým luxusním sedanem a po pěti letech si kupuje nový. Proč si ale lidé, kteří si nový luxusní sedan nemohou dovolit, nekoupí ten ojetý? Proč lidé platí téměř stejné peníze za 10 let starý Ford Mondeo jako za Mercedes či Volvo ze stejné doby?

Důvod je jednoduchý – starý luxusní sedan není na provoz o mnoho levnější než nový luxusní sedan. Samozřejmě, díly z druhovýroby jsou levnější, další díly lze sehnat na vrakovištích, většinu závad už dokáže opravit i garážový mechanik a některé věci není tak docela nezbytné opravovat vůbec. Nicméně pořád je tu spousta věcí, které se v případě poruchy opravit prostě musí, a mezi nimi se najdou i takové, které nelze koupit v levné druhovýrobě z Číny ani vykuchat z auta na díly (třeba proto, že budou nejspíš rozbité i v tom autě na díly).

To samozřejmě pořád neznamená, že by provozování starého luxusního sedanu za pár peněz byla nesmyslná myšlenka. Naopak, staré luxusní sedany jsou v poměru cena/hodnota jednou z nejlepších koupí ve světě ojetých aut. Jenomže je tu také jedno velké, tusté ALE

Při koupi “luxusního sedanu chudého motoristy” je jednoduše nutné počítat s tím, že se něco drahého rozbije – může to být automatická převodovka, může to být něco z komplikované elektroniky, u některých modelů to může být vzduchový podvozek. Závada za polovinu ceny auta nebo dokonce jeho cenu celou není u velkého BMW, Mercedesu či Audi ničím výjimečným a majitel musí být připraven si s ní poradit. Což znamená mít připravenou rezervu rozpočtu, která pokryje opravdu závady nebo nákup dalšího “luxusního sedanu za babku” poté, co ten první potupně skončí na vrakovišti.

Požadavek na “dva roky služby bez velkých investic” je tak u luxusního sedanu velmi, velmi omezující. Z tvého výběru bych na Mercedes W140 (Mamut) raději zapomněl rovnou – je příliš komplikovaný, díly na něj příliš drahé a riziko, že “umře” něco drahého příliš vysoké. Sedmičkové BMW E38 má o něco větší naději, pokud to bude některá ze slabších verzí – ideálně 730i nebo 725tds. U dieselu je nutno dát pozor na praskání hlavy, ale vzhledem k jejich rozšířenosti lze sázet na to, že případně podaří koupit celý jiný motor.

Alternativou by mohl být i fantasticky spolehlivý Lexus LS400, nicméně jeho problémem je fakt, že o co jsou závady řidší, o to jsou dražší. Dva roky provozu bez velkých investic jsou tak spíše otázkou ruské rulety než jistoty.

Takže bude lepší zahledět se o třídu nebo dvě níž a hledat auta, u kterých lze počítat s tím, že k závadám dojde, ale bude možné je za rozumné peníze opravit. Z “velké německé dvojky” je tak vhodnější volbou Mercedes třídy E z přelomu století – tedy W210, přezdívaná též “masařka”. Jako každý Mercedes sice má sklony reznout a není už tak kvalitní a odolný jako předchozí generace, ale pořád je to solidní vůz a s některým z méně náročných motorů by mělo být reálné ho udržet v provozu několik let s rozumnými náklady.

Z Mnichova je potom správnou volbou pětkové BMW generace E39. Exemplář se šestiválcovým benzínovým motorem (s ohledem na levné pořízení pravděpodobně 523i, výkonnější a lepší 528i se budou s tímto rozpočtem hledat těžko). Jako bonus dokáže E39 být i zábavná.

Jenomže E39 i W210 pod 50 tisíc budou spíše kousky unavené životem a tvrdou službou než opečovávané exempláře. BMW ani Mercedesy nebývají levné, protože je chce každý. Takže bude lepší zaměřit se na méně populární značky. 

Velká Volva naráží na problém s nedostatečným rozšířením a špatnou dostupností dílů, ale Volva střední velikosti, jako 850 a S70, mohou být zajímavou alternativou “skoroluxusního” sedanu. 

Pokud je však ona “dvouletá spolehlivost” skutečně zásadním požadavkem, bude nejlepší sáhnout spíše po sedanu “pseudoluxusním”. Opel Omega C se šestiválcovým motorem bude nabízet výkon, prostor i výbavu srovnatelnou se slabšími verzemi prémiových sedanů, ale pod 50 tisíc korun bude možné sehnat i opravdu kvalitní kus, což nechá více prostoru na další údržbu a opravy – a díly budou navíc znatelně levnější, ať již mluvíme o nových nebo použitých.

Jestli ale toužíš po opravdu luxusním sedanu, doporučím ti s tvým rozpočtem E38 730i a finanční rezervu na bicykl nebo tramvajenku.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

JP
25. července 2015, 22:52
0

Chybí pár podstatných informací - zaprvé jaký nájezd ty dva roky představují (je značnej rozdíl jestli to bude 10tkm nebo třeba 60tkm), zadruhé jak moc je nutné aby auto jezdilo (např. jestli s nim chceš jezdit do práce a nemáš jinou alternativu, nebo ho budeš mít pro radost a nezabije tě když bude stát párkrát za rok 14 dní v servisu).

Jako poslední bych se ještě zeptal na to, jestli seš alespoň trochu zručnej. Sám jsem měl např. E38 740i, A8 4.2, Kappu 16v Turbo, teď mám jako dailycar S8 4.2 a Maserati Quattroporte V, myslim že zkušeností mam s tím typem aut vcelku hodně. Žádný auto nebylo vysloveně vrak, některý byly i hodně zachovalý, ale všechny měly a maj společnou jednu věc - u všech jsem občas musel něco opravit a velmi často to byly věci, co mě typicky stály pár hodin práce a do 1000,- Kč, ale jsem si naprosto jistej, že kdybych s tim jel do servisu, byla by cena opravy o řád vyšší. Příklad - u několika aut už mi odešla váha vzduchu Bosch, na jedno po mě chtěli předběžně v servisu dokonce 12tkč, no stačila chvilka s googlem, objednání váhy na úplně jiný auto za 2tkč (originál s úplně stejnym čidlem) a půlhodinka práce... To samý třeba zapalovací moduly u A8/S8 - v servisu za to dáš 5tkč, ve skutečnosti Ti stačí půlhodinka s pájkou a je spolehlivě opraveno. Takovejch věcí je na tomhle typu aut strašně moc a ve výsledku to udělá ročně desetitisíce rozdílu, když seš schopnej si některý věci sám opravit a trochu používat google. Sám jsem měl sice štěstí a nikdy mě u žádnýho auta nepotkalo nic fatálního, ale kdybych se vším jezdil do servisu, tak by mě některý auta stejně zruinovaly.

reagovat
MartinCoupe
04. října 2016, 20:24
0

Koukám, že máš fakt dobrý daily káry. Já mám SAAB 9-3 Turbo. Zatím jsem si měnil jen svíčky, sehnal jsem je za 50kč/kus. V servisu by si řekli s prací minimálně o litr...

hb
hb11
25. července 2015, 23:21
0

Ta e38 by byla z hlediska nakladu nejlepsi 728i s manualem. 730i je az po fl, tak za 50 nebude a celkove ma ten motor vic problemu (spotreba oleje, nizsi komprese na nekterych valcich - misfiry, atd..). 725tds je nesmysl, smradlavy diesel se k luxusu a pohodli urcite nehodi a kdyz je jeste slaby, tak to plati dvojnasob..

reagovat
ja
jarda
28. července 2015, 11:07
0

730i byla naopak jenom před faceliftem a je to osmiválec. Bude levnější než šestiválec 728i protože ji nikdo nechce, ale celkové náklady budou nejspíš vyšší.

Chilli
26. července 2015, 09:19
0

Nevim, jak je na tom se servisem Honda Legend, ale da se pořidit i těžce pod 50tisic a kdyby připadny kupec byl frajer, tak i ve verzi kupé (-:

reagovat
An
Andre
26. července 2015, 11:00
0

Sežeň si Nissan Maxima, nebo Mitsubishi Sigma. Sice to asi nejsou luxusní limuzíny, ale spíš konkurence pro tu omegu. Každopádně ceny jsou také příznivé.

reagovat
ReVolte
26. července 2015, 12:25
0
reagovat
Ko
Kondik
26. července 2015, 12:52
0

Jestli potrebuje Pavel vylecit z W140 syndromu staci mi dat vedet, milerad mu zapujcim jednu W140 ktera jej sezere uz pri prvnim rande.
Rozpadaji se veci bezne udrzby a uz jsme spolecne na 250.000 a porad nejezdime protoze gufero tady gufero tam.

reagovat
Aleš
26. července 2015, 15:36
0

Vážně sorry za OT ale tohle sem musím dát



reagovat
ri
riprex
26. července 2015, 15:37
0

Nějak mi tu chybí zmínka o starých Alfách 164/166. Což mě zaráží, když autor jednu zrovna vlastní... nebo je to právě proto? :D Za 50kkč se dá i slušná 166 s motorem 3.0 V6 sehnat. V plné výbavě je to auto poměrně luxusní, akorát hromada věcí, jako třeba radionavigace ICS je velmi poplatných době a dneska působí, v kombinaci s nemožností montáže obyčejného rádia, poměrně zastarale a neprakticky. CD měnič v době USB používá jen retrofil, hipster nebo sadomasochista. Spolehlivosti bych se nebál... motor, pokud dostane rozvody a aspoň jednou za čas trochu rozumnej olej vydrží. Automat k němu ale nebrat, po těch letech se sypou. Podvozkové díly taky nestojej svět a těch 200 tisíc životnost mají. Hlavně ale co se týče koroze, nebývá u nezvrakovaných kusů problém.

reagovat
Ku
Kujon
27. července 2015, 13:35
0

Bracha prodava tmave modrou E39 535i manual, kolem 50-60k tak se kdyztak dotycny muze ozvat a hodim mu vic info, investice pokud nenabouras nebudou potreba zadne.

reagovat
Iv
Ivo
27. července 2015, 19:00
0

607!

reagovat
Ja
Jarda
28. července 2015, 11:04
0

Náklady na údržbu e39 budou spíše vyšší než u e38. Auta jsou technicky skoro stejná, ale díly na e39 jsou víc žádané a tím pádem dražší.

Ku
Kujon
28. července 2015, 13:13
0

Rikal ze do toho nechce investovat ani korunu behem 2 let takze naklady na udrzbu sou irelevantni :)

Pe
Petr
30. července 2015, 11:01
0

Jeste jedna moznost, kterou sam provozuju. Neni to luxusni limuzina typu BMW 7, radi se to do tridy k BMW 5 ci Omegy, ale je v leccem vyjmecna - Xedos 9, po prvnim faceliftu kolem roku 2000 s najezdem cca 170 000 by se za cilovou castku dala sehnat. Na palube, co se tyka pocitu z jizdy (jizda ala letajici koberec, ale pritom je jista a rychla v zatackach a k tomu uklidnujici ticho) i z venku, z hlediska proporci a designu, je hodne okouzlujici a na silnicich jedinecna, stale se za ni lidi otaceji. Ma bytelny podvozek a pokud 2.5 V6 motor se sametovym chodem dostaval pravidelnou vymenu oleje, tak je to neunavny drzak. Pokud se vyhnes 2.3 Miller verzi, automatu a 4WS modelu a nebude zespodu prozrana (na to bacha), mohla by ti delat radost a se stestim i bez nutnosti na ni par let investovat (krom spotrebnich veci olej, filtr). Ja to stesti mel :o) Jeste k podvozku - vepredu to ma hodne komplikovany ramena a spodni a horni se tusim nedelaji v druhovyrobe, vymena by stala polovinu hodnoty auta.

reagovat
Ma
MartinCoupe
28. dubna 2016, 20:42
0

Za mě je favoritem Honda Legend 3.5V6 nabo Volvo S80.

reagovat
Mi
Mishak
11. května 2016, 12:44
0

K tématu E38/E39 - není moc věcí, které jsou na E38 náročněji servisovatelné než na E39 - jinými slovy servisní náklady velmi podobné - v něčem dokonce naopak - nepletu-li se tak E38 má nerez výfuk oproti E39. A motorizace: Určitě ne cokoliv naftového, pokud předpokládaný nájezd není opravdu VELKÝ 725tds je sice spolehlivý motor, ale vyžaduje určitě zacházení na E38 opravdu slabý. A Vůbec bych se nebál 740i nebo 735i. Osobně vlastním 540ia a motor je bezproblémový a až překvapivě úsporný (samozřejmě s ohledem na výkon, hmotnost auta a automat) Nevýhoda osmihrnku je šnekové a tím pádem poněkud tupější řízení, ale u sedmice to asi nemusí být problém. A nebát se automatu - obecně pokud se člověk k automatu chová slušně je to asi nejspolehlivější věc na autě - nevýhodou je o něco horší dynamika a vyšší spotřeba, hlavně ve městě. Mimo město je rozdíl odhadem do litru.
Případně ještě jako tip: Chrysler 300M nebo Cadillac Seville

reagovat
Ma
Marcel
15. srpna 2016, 08:33
0

Nevim borci, z pomerne serioznich a zajimavych clanku jsme se dostali do bodu, kdy hipik s koralema polemizuje na trznici na bedne o nesmrtelnosti brouka. Korpulentni hypotezy slo shrnout do do vety, ze se jedna o youngtimery predevsim do garaze a na rozsahle investice. Za pade, at si koupi Felicii s generalkou, pokud neni idiot nebo milionar. Me to připadá, jak kdyz se maly decka na piskovisti trumfuji, kdo bude v dospelosti vykonavat honosnejsi povolani.

reagovat
ko
komín
15. srpna 2016, 09:26
0

jak dlouho chodis na autickare? co se pamatuju a to je od zacatku s i tema prestavkama tehdejsima tak podobne clanky vychazely vzdycky a bylo to ve stejnem duchu. toto je pro me tradicni autickarovo tema.

Ze to nekdo nechape a pojme ve sve hlave za dobry napad nakup luxusni limosky za pade a pak se divi jak je drahy provoz je jen dukaz toho ze neumi cist a rozumet psanemu textu protoze Dobes nikdy netvrdil ze kdyz je levna porizovaci cena musi byt levny i provo a u drahych aut je docela pochopitelne ze kdyz se neco vysere bude to drazsi nez u felicie. To ze to lidi nechapou a hodlaji dobrovolne pachat financnci sebnevrazdy asi nebude problem autickare co myslis....

Kdyby sis dal min prace s vymyslenim kvetnatych souveti o hipsterech s koralema a podobnejch kokotin a misto toho si overil zda tva tvrzeni o clancich bylo by na svete hned lepe. taky jsem hipster protoze jsem chodil na autickare driv nez to jeste bylo cool



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem