načítám data...

Ptejte se Vojty: Každodenní zábava s větrem ve vlasech?

25. července 2016, 07:22 11 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

Malé a úsporné auto ještě nemusí být nudné. A proč si neužít větru ve vlasech i na každodenní cestě do práce?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky. Máte nějakou vlastní? Pište na redakce@autickar.cz!

Ahoj,
začínám řešit volbu nového daily caru, sice to bude aktuální za pár měsíců, ale proč se nezeptat již nyní :-D. Měsíčně najezdím okolo 1700 km, z toho důvodu jezdím Cliem 1.2, které je sice ideální, ale ne zrovna zábavné. Vím, že zábavné daily je auto kompromisů, ale to v tomto případě nevadí, jelikož na víkendové projížďky mám doma zadokolkovou targu a na převezení větších věcí či na dovolenou mám zase jiné auto. Rozpočet činí zhruba 200 tisíc korun.

Hledám zábavné svezení do práce a zpět. Požadavky jsou 1) spotřeba ne o více než dva litry větší než v Cliu, takže do osmi na sto, jezdím město a okresky 50:50, 2) rok výroby cca 2006 a novější a 3) ne přímo požadavky, ale potěší japonský původ, otevírací střecha či alespoň střešní okno.

Do hledáčku se mi dostal Colt CZT, Colt CZC (1.5 Turbo), Swift Sport 1.6, MX-5 NC 1.8 a Fiat 500 alespoň s atmosférickou čtrnáctistovkou, ideální by byl Abarth, ale vzhledem k finančnímu stropu bych musel asi volit mezi Abarthem 500 a atmosférou 500C (kabrio) 1.4.  Jako fandu Subaru mě láká i Bi-Fuel Outback či Legacy, ale děsí mě ty jejich nájezdy.

Díky za rady, David

Zvláštní sada kandidátů, jen co je pravda. A vlastně i pozoruhodné základní požadavky – málo lidí se rozhodne zkombinovat zábavné auto na okresky s každodenním úsporným vozítkem, natož aby do mixu ještě přidal kabriolet. Přitom když se nad tím člověk zamyslí, dává to perfektní smysl. Malé auto, které se hodí do města či na krátké trasy a je úsporné, má i potenciál být zábavné na okreskách díky své lehkosti a obratnosti. No a kabriolet si člověk nejlépe užije v kažodenním provozu, kdy se z nudných cest stane příjemný zážitek.

Jenomže najít malý kabriolet, který není jízdně k uzoufání nudný, nebo dokonce příšerný, to není zase tak snadný úkol. Zvláště pokud se to spojí s relativně náročnou kombinací požadavků na cenu a stáří. Takže se pojďme podívat na tvé kandidáty a zamyslet se, jestli se nepodaří najít i nějakou alternativu.

S Coltem CZT, respektive jeho nástupcem Ralliart, jsem kdysi jezdil a musím uznat, že to byl velmi pozoruhodný stroj. Zvláště v pětidveřové verzi sice vypadal jako lednička na kolečkách (testovaný kus byl navíc bílý), ale o to zábavnější bylo prohánět s tímhle legračním vozítkem silné stroje a ničit sebevědomí jejich řidičů. Problém ale může být s kabrioletem – jednak nemám příliš důvěry v jeho tuhost a tím pádem i jízdní vlastnosti, druhak vypadá, no, strašně.

Nadějnější volbou je Fiat 500C – o jeho zábavnosti už se v posledních měsících přesvědčuje redakční kolega Matěj, který ho dokonce vzal i na dalekou cestu do jeho domoviny. A Matěj přitom jezdí se slabší dvanáctistovkou. Dvě děci a 30 koní navíc může z malého Itala udělat vůz ještě zábavnější a u našich západních sousedů by ses mohl do svého limitu vejít i s kombinací kabrioletu a čtrnáctistovky.

Jenomže pokud už chceš malý retro kabriolet, který bude zároveň schopný nabídnout zábavu na okreskách, není stokoňový Fiátek tím nejlepším, co trh nabízí. Existuje totiž také Mini. A soudě podle zběžného průzkumu německých inzertních serverů to vypadá, že první ročníky kabrioletu by se mohly do tvého rozpočtu vejít i ve verzi Cooper S s kompresorem. Skutečně s kompresorem, protože i když standardní Mini bylo v roce 2007 již dodáváno ve své druhé generaci R56, která kompresorový motor nahradila poněkud problematickou turbenou šestnáctkou, kabriolet vydržel v původní verzi až do roku 2009.

S kompresorovým Mini bohužel nemám osobní zkušenost a po pravdě si ani nejsem zcela jist, jestli se spotřeba Cooperu S vejde do požadovaných osmi litrů (data ze SpritMonitor.de však naznačují, že ano), ani jak moc je přívětivý v každodenním použití (první generace nového Mini prý byla více ‚hardcore‘ než druhá). Pokud mohu soudit podle zkušeností s turbeným následníkem, mohl by být Cooper S Cabrio ideální kombinací každodenní použitelnosti, třeskuté zábavy na okreskách a (relativně) rozumných provozních nákladů.

Proč ale nejít ještě o krok dál a nesáhnout po božské Miatě? Kdybys ve svém dotazu nezmiňoval, že už jednu zadokolku máš, možná bych toto řešení podporoval. Ale mít k jedné zadokolce s (částečně) sundavací střechou druhou? To je skoro zbytečné. A Miata není ani v generaci NC nijak úžasně komfortním autem, nemluvě o tom, že udržet se s ní pod 8l/100 km vyžaduje způsob jízdy, který dělá výhody MX-5 poněkud irelevantními. Mini bude v každodenním životě použitelnější.

Možná bychom ale mohli stejným způsobem uvažovat i o nutnosti pořízení kabrioletu – targa u tvého víkendového auta by mohla tento požadavek splnit dostatečně. To by ti otevřelo cestu k vozu, který jinak splňuje všechny tvoje požadavky téměř dokonale. Je japonský. Je malý. Je úsporný. Je úžasně zábavný. A jako bonus bude spolehlivý. Mluvím samozřejmě o Suzuki Swift Sport. Není to sice zrovna rychlé auto, ale máloco jiného ti nabídne tolik zábavy s tak skromným výkonem a takovou použitelností.

Takže volba je na tobě – jednoduchý, spolehlivý a sexy, ale poněkud pomalý Fiat 500C? Rychlý, zábavný a stylový Cooper S? Nebo raději spolehlivost a úspornost SSS? Dej nám potom vědět, co jsi vybral!

A je také možné, že jsme v našich radách na něco důležitého zapomněli. Od toho ale máme vás, čtenáře, kteří nám to určitě připomenou v komentářích pod článkem!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Goldies
25. července 2016, 07:30
0

Je fakt, ze to Mini me napadlo taky :-) ja bych do nej sel ale vykaslal bych se na otevrenou verzi, kdyz uz doma jedno kabrio (targu) ma... Prijde mi to zbytecny a navic zavrena verze bude zabavnejsi diky tuhosti a na zimu rozhodne praktictejsi :-)

reagovat
an
andy
25. července 2016, 13:58
0

...ja stredam Mx5 a Swifta Sport. Tie autá sú úplne rovnaké a pritom totálne iné. :)

reagovat
Liqid
25. července 2016, 16:32
0

S ohledem na požadovanou cenu, úspornost a ročník mě napadá třeba Twingo RS :)

reagovat
piwel
25. července 2016, 17:51
0

pokud má David doma silnou zadokolkovou targu, tak bych šel jednoznačně do Swifta :) řekl bych že je to poslední ze "staré školy" hot-hatchů (na dnešní poměry je ale dost cold) a právě v tom je ta krása. Není potřeba mít 250 koní v autě které bylo stvořeno na circa 60 koní a proplétání se městskýma uličkama, ale 136 bohatě stačí. Není to nijak oslňující hodnota, to v žádném případě, ale je to klasická, japonská atmosféra, takže vydrží nesmyslný nájezd a i trošku krutější zacházení (čas od času). Navíc vypadá aspoň trochu rošťácky :)

reagovat
To
Tom
25. července 2016, 19:05
0

Doporučuji Mini S. Vlastním pravda novější kus mimo uvedenou relaci, ale fun faktor je obrovsky. Navíc v nějaké zajímavé barvě v reálném světe hezky vypadá a hodně se líbí ... A když člověk jede jako bilej, tak se dá i za těch osm ... :)

reagovat
kubas
26. července 2016, 13:16
0

A co Citroen DS3? V "kábru" se taky dělal. Akorát do 200k bude bez střechy asi jen 1.2. Každopádně se střechou by za ty peníze mohla bejt hezká 1.6thp.

reagovat
bobo23
26. července 2016, 14:56
0

Za mě bych bral SSS. To auto je vážně skvělé.

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
27. července 2016, 21:01
0

Ford StreetKa?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem