logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Ptejte se

Ptejte se Vojty: Agresivní čtyřkolka

Když jezdíte rychle nejen za hezkého počasí, ale i v zimě a dokonce na horách, nemáte mnoho jiných voleb než sáhnout po pohonu všech kol. Jaká je ale nejlepší rychlá čtyřkolka za cenu Mondea ST220?

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky.

Zdravím.

Pravidelně navštěvuji váš web a tak znám rubriku ptejte se. No a teď jsem došel do stádia, kdy bych se potřeboval zeptat já. Hodlám si pořídit nový vůz, ale nechci nic nudného a všedního. Něco k tomu, podle čeho hledám.

Původně jsem chtěl něco se zadním náhonem, ale jelikož jezdím dost agresivně, a to i v zimě, a navíc občas zavítám do hor, tak jsem tenhle směr musel opustit. Doposud jsem měl auta pouze s předním náhonem. Takže jsem si řekl, že když ne zadokolku, alespoň rychlou předokolku. Občas někoho vozím, dovolená, výlety, pes a podobně a z toho důvodu jsem začal hledat nějakého sedana. Pouze sedan, jelikož hatchback se mi nelíbí a coupé – ač se mi líbí moc – musí jít stranou. Tudíž po všem, co jsem napsal, mě nejvíc zaujal Ford Mondeo ST220, jelikož k fordům jsem měl vždy blízko. Jenže nedávno jsem někde narazil na Mazdu 6 MPS a popravdě mě to auto dostalo. Takže jsem přečetl kopu článků na internetu a zalíbila se mi. Navíc je to 4x4. 

Takže potřebuju poradit. Co vybrat, pokud chci rychlý sedan, který je pohodlný i na delší cesty, ale dokáže vyčarovat úsměv na tváři i při jízdě do obchodu? Navíc mě láká zkusit pohon 4x4. 

Díky

B.raien

Tvůj dotaz způsobil v redakci dlouhou debatu. Netýkala se jen výhod a nevýhod různých vozů, které by přicházely v úvahu, ale také toho, co si máme představit pod pojmem ‚agresivní jízda‘. Část kolegů měla sklony tvůj dotaz šmahem zavrhnout kvůli představě šílence upalujícího po zasněžených okreskách bez rozmyslu dvoustovkou, část oponovala, že pojem ‚agresivní‘ může znamenat totéž, co by jiný nazval ‚svižnou‘. Nakonec jsme se shodli, že budeme prostě počítat s tím, že jezdíš rychle a potřebuješ auto, které bude rychlou jízdu zvládat za všech podmínek.

A jakkoliv nejsem velkým milovníkem čtyřkolek, u kterých mám vždy tak trochu obavu, že jejich schopnost akcelerovat na každém povrchu překoná jejich schopnost na něm potom zastavit, ve tvém případě asi nic jiného nedává smysl. 

Mnoho zadokolkářů bude samozřejmě zarytě tvrdit opak, ale zadokolka skutečně není vhodný nástroj na ostré ježdění v zimě, a už vůbec ne v horách. Její záludnost se sice přeceňuje a v mnoha ohledech je vlastně velmi bezpečná, protože řidiči dá na sněhu svoje úmysly najevo dlouho dopředu a kritické situace se s ní dají dobře zvládat, ale rozhodně není rychlá. A pokud se s ní v zimě pokusíš jet opravdu rychle, místo poklidného a rozmáchlého driftování začne být i nebezpečná. Zvláště pokud nejsi na pohon zadní nápravy zvyklý.

Nicméně, a tady se mnou možná nebude souhlasit ještě víc lidí, předokolka je na ostré ježdění v zimě ještě horší. Její nedotáčivost, která se dá na suché nebo i mokré silnici považovat za ‚bezpečnou‘, se při rychlé jízdě na sněhu či ledu stane smrtící. Zatímco u zadokolky ti uklouznou pouze kola hnaná, u předokolky přijdeš nedotáčivým smykem o nápravou hnanou i řídící. A na sněhu obvykle není dost prostoru k tomu, abys brzděním přivedl přední kola zpět ke kontaktu s vozovkou. Takže nezbývá než čekat na čelní náraz, nebo se uchýlit k nějakému zoufalému řešení, jako je použití ruční brzdy.

Jednoduše řešeno, pokud chceš jezdit rychle v zimě na horách, potřebuješ čtyřkolku. A to ideálně čtyřkolku trvalou, s rozložením výkonu 50:50 nebo s převahou zadní nápravy. Čímž hned po skvělém, ale trochu těžkopádném a nedotáčivém Mondeu odpadá i tvoje vybraná Mazda6 MPS, jejíž čtyřkolka má nejen převahu výkonu na předních kolech, ale navíc je známá svou nepříliš oslnivou spolehlivostí.

Takže nastupují obvyklí podezřelí. O typické první volbě, tedy Subaru Legacy nebo Impreza (podle toho, jak velký je ten pes), se snad ani nemá smysl rozepisovat. V cenové relaci, kterou jsem odhadl podle myšlenky na Mondeo ST220, můžeš mít jak třílitrové Legacy, tak Imprezu WRX ‚bugeye‘. Volba je odvislá čistě od toho, jestli preferuješ spíše větší a pohodlnější, nebo úspornější a obratnější vůz.

Alternativou může být ideální volba každého silničního dravce, tedy trojkové BMW. Pro tebe by patrně dávala největší smysl trojka E46 v motorizaci 330ix, u které sice obětuješ něco z lehkonohosti a citlivosti standardní zadokolky, ale výměnou získáš jistotu a bezpečnost čtyřkolky. 

Potom tu jsou alternativy podivné a podivnější. Láká tě Mondeo ST220, ale tvůj styl ježdění očividně vyžaduje čtyřkolku. No, pokud se nebojíš potenciálně vyšších servisních nákladů, proč to nevyřešit jeho noblesnějším dvojčetem, tedy Jaguarem X-Type 3.0 4x4?

A pokud jsi ještě o něco odvážnější a rád sáhneš po řešení neotřelém, z pohledu nezasvěceného až šíleném, ale v praxi neobyčejně uspokojujícím, může být velmi zajímavou volbou první generace Audi S8. Jak dokazují zkušenosti jednoho z našich čtenářů (stejně jako mnoha dalších uživatelů), jde o vůz překvapivě spolehlivý, nereznoucí a zároveň rychlý a pohodlný. Používat čtyřlitrový osmiválec coby každodenní vozidlo sice možná není pro každého, ale na druhou stranu – o tolik horší než třílitrový šestiválec už to není, a zase to pohodlí a ten zvuk…

Nebo jsme úplně vedle a na něco zásadního jsme zapomněli? Dejte nám vědět v diskusi!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Jindřich
29. 10. 2015, 18:36

Kvůli agresivními stylu nemůžeš jezdit zadokolkou???? WTF?
Česky řečeno jezdíš jak kokot a jeste to neumíš...

0
Martin
29. 10. 2015, 19:18

Mám stejnej názor

0
Woyta
30. 10. 2015, 01:45

Kdyz jsem pujcil kolegovy (co jezdi jen predohraby a mota se kolem amaterskeho zavodeni) na snehu S13 tak byl take porad v hodinach, zatim co ja tahat dlouhe drifty posilal auto kam jsem chtel. RWD je treba se naucit krotit. Sam se stale ucim.

0
Jindřich
30. 10. 2015, 12:35

Tak jiste že je to o zvyku. Já si na ostrou čtyřkolku taky porad zvykám.
Navíc někdo radsi zadohrab, někdo predoškrab ale napsat že nemůžu mit zadokolku protože jezdím moc "agresivně" je hloupost na eNtou.

0 reagovat
irving
29. 10. 2015, 19:04

Ak chceš plnohodnotnú štvorkolku, ktorá nemá motor otočený nesprávnym smerom máš na výber medzi audi a subaru.
Legacy 3.0R spec.B je najlepšou AWD variantou k ST220.
Ale v prípade, že ako ja trpíš vzácnou úchylkou pre fullsize sedany jazdiace spartu (viď Filip Turek), je výsledkom rovnice Audi S8. Na autickarovi je člen, ktorý s ním má dobré skúsenosti (lepšie ako E38?).
Just my 2¢.

0
Jenyk
30. 10. 2015, 23:06

Zapominame na Mercedesy, ktere maji mezi napravami diferak a motor maji na rozdil od Audi na spravnem miste.

0 reagovat
stirling
29. 10. 2015, 19:43

To Legacy Spec B je super volba, este ma napada Volvo S60 ,nacipovany 5 valec turbo moze byt zaujimavy

0
Woyta
30. 10. 2015, 01:38

Nejak nam z vyberu vypadnu Lancer. Ale je fakt, ze Subo ma 4x4 ve vsech verzich.

0 reagovat
pickozudovozu
29. 10. 2015, 20:27

A co Audi S4 B5?

0
Woyta
30. 10. 2015, 01:40

VWG bych se vyhnul kvuli zaludnemu haldexu hlavne u starsich generaci. Zadek pripina az pote co zacne prokluzuje predek. Pak ti razem ustrli i zadek auto je v prikope. Kdyz 4WD tak stale.

0
JP
30. 10. 2015, 03:04

S4 B5 ani S8 D2 nemají Haldex (to mají z té doby jen auta postavená na Golfu IV, tzn. u Audi A3/S3/TT), je tam plnohodnotný Torsen posílající až 80% momentu na nápravu a k tomu elektronická uzávěrka která funguje tuším do 60km/h. Žádné připínání, chová se to naprosto předvídatelně. U S8 začne typicky na hraně při ubrání plynu ujíždět zadek a dá se s tim jet bokem, ale na normální silnici to chce na můj vkus moc odvahy, protože se to většinou odehrává v moc vysoký rychlosti... Rozhodně se nedá běžně jezdit dveřma napřed jako se silnou zadokolkou s LSD.

0
JP
30. 10. 2015, 03:08

BTW ty starý Haldexový radovánky co jsi popsal jsem kdysi dávno zažil v jedničkový Octavii a pak už jsem ten vergl odmítal řidít, fakt nepříjemnej zážitek...

0
Woyta
30. 10. 2015, 17:28

Dalsi sranda byla, ze ta Octavia byla 4x4 jen pro jizdu smerem vpred. Couvat to umelo jen jako predohrab. :D
Co se tyce Haldexu, tak Audi melo kdysi ve svycarsku predvadeci akci na snehu, kde chteli ukazat vyhody tohohle systemu. Samozrejme, ze tam jedno auto diky teto vlastnosti zrusili.

0 reagovat
Jiri23
29. 10. 2015, 21:34

Tu Mazdu bych hned tak nezavrhoval. Ano, jezdi povetsinou na predek, ale prenasy tocivy moment i na zadek prakticky stale, kde se na nej tesi LSD z RX8.

0
sleeper
4. 9. 2016, 18:09

Přesně tak, většina lidí ani neví, jak ten systém u 6MPS funguje. Diferák byl navíc zesílen, aby ustál ten krouťák. Dozadu jde vždy něco, zadek se odpojí jen při zatáhlé ručce nebo v při pomalé jízdě do cca 20km/hod. Systém tam háže moment podle potřeby. Není to stálá 50:50, ale i tak je to vcelku velmi slušné řešení. V zimě je s tím autem i tak docela sranda. V létě se na horších okrskách dá jet naprostě šílenými rychlostmi a přitom velmi stabilně, čím rycheji jedete, tím líp to auto funguje. V 6MPS jsem se svezl s člověkem. který MPS důkladně zná a jak s tím autem zacvičil ( hlavně jízdou bokem na suchém asfaltu) na běžné cestě, tak na to nemá většina zdejších pisálků koule.

A za druhé se mi libí jak vždycky vytáhnou případy, kdy někomu zkolaboval zadní diferák nebo rozvodovka( která je mimochodem chlazená i vodou). Je to jenom o údržbě a zacházení. Proto jezdí i 6MPS s 280tis. na tachu a původními střevy pohonu. Pak tu jsou jistí špílmachři, kteří oddělají kterékoliv auto a pak ho pohaní,že nic nevydrží.

0 reagovat
JP
29. 10. 2015, 23:43

Když jsem četl začátek, přemýšlel jsem jestli nebude působit moc fanaticky, když opět nadhodím S8 :)). Rozepsal jsem už i recenzi, akorát ji musim ještě značně doladit především co do délky (už teď je tam popsaná spousta blbostí co nikoho nebudou zajímat):D. To auto se mi na daily hrozně líbilo už když jsem ho kupoval, teď o rok a půl a skoro 30tkm později můžu s čistým svědomím napsat, že se mi s každým dalším dnem líbí víc a víc... pořád nemůžu říct, že bych na něm našel nějakou významnou chybu a i těch nevýznamných je minimum, to se mi nikdy s žádnym autem nestalo. Jde ale o to co čekáš - přestože má motor někde skoro v předním nárazníku, umí bejt S8 překvapivě rychlá takřka kdekoliv kromě parkoviště (má rejd parníku), často neni problém se udržet na klikatejch okreskách hot hatchů když je řidič (toho hatche:)) trochu nemehlo. ALE! - je to víc než pětimetrová limuzína stvořená převážně pro dlouhý nerušený cestování po dálnici, takže jakkoliv je to schopný projet zatáčku překvapivě rychle a zmizet drtivý většině aut co potkáš, z pohledu řidiče je to utlumenej žážitek a nijak moc si to neužiješ. S Mazdou 6 2.0 (ne MPS) mam najeto odhadem 100tkm a v zatáčkách se s ní rozhodně pobavíš výrazně víc (ale rychlejší nebudeš, zvlášť když S8 dostaneš na limit a zjistíš jak moc je většinou daleko a jak dobře se tam chová). Na druhou stranu - jak často si v dailycaru užíváš zatáčky? Já strávim drtivou většinu času normální nudnou jízdou, typicky v koloně při rychlosti nepřesahující 50% možností auta, nebo po dálnici kde je S8 (skoro) neomezeným vládcem:D. A na to všechno jsou ty zábavný auta střední třídy (nedej bože menší) z mýho pohledu mnohem horší, než pětimetrová pohodlná limuzína. Co do spolehlivosti a nákladů - díly stojej úplně normální ceny, servisovat GTV 3.0 mě vyjde dráž (o Quattroporte vůbec nemluvim), ale zaprvé mam manuál a zadruhý ty normální ceny moc neplatěj když se začneš vrtat vevnitř v motoru, nebo když to nějak nešikovně nabouráš (to sice platí pro většinu podobnejch aut, ale tady je k tomu ještě ten hliník...) - pak je to často lepší rovnou prodat v aktuálním stavu a sehnat jinej kus...:). Čtyřkolka je skvělá, je mi jedno jakej na to kdo má názor, ale když sednu do jinýho auta, s předokolkou většinou pár rozjezdů prohrábnu jak klaun, místo aby se to bez nějakýho extempore rozjelo tak jak člověk od slušnýho auta očekává. Na mokru to platí i pro zadokolky... Ale jak už tady někdo trefně poznamenal, je potřeba myslet na to, že to na sněhu místy zrychluje citelně líp, než je to pak schopný zastavit:))

0
Vavris Vavrisovic
30. 10. 2015, 07:49

Vždycky, když po tobě čtu příspěvky, začnu hledat ojeté S8 :D

0 reagovat
Pjotr
30. 10. 2015, 01:13

Čo tak nejaké Audi S4?

0 reagovat
Irwinek
30. 10. 2015, 09:04

Páni, takovej dlouhej článek, spousta odpovědí, a ani jednou nepadla Miata :-D

jinak stojím za S8, urvali jsme jí na sněhu na letišti, ale v takových rychlostech, a při blbutí, ke kterému se na běžných sillnicích neodhodlá snad ani sebevrah :-D

0 reagovat
andy4
30. 10. 2015, 13:23

suzuki kizashi 2,4 AWD

1 reagovat
riprex
30. 10. 2015, 18:16

Když jsem si přečetl nadpis, hned se mi vybavilo tohle

;feature=youtu.be

0
Beaumont
30. 10. 2015, 20:57

Pekny :-) Na Alfu se zapomnelo, ale je fakt, ze s ni je to trochu slozitejsi:
- Ze starsi generace by sla 156 Q4, bud normalni nizka, nebo zajimavy Crosswagon. Pes by se vesel v pohode, jenze jedina motorizace byl ctyrvalcovy diesel 1.9 150 koní. V ramci kategorie skvely motor, ale pro tazatele asi slaby.
- Z generace 159 / Brera byly ctyrkolky Q4 bud s naftou 2.4 (silna, spolehliva, tezka), nebo s velmi problematickym benzinem 3.2 V6, ktery nedoporucuju.
Jinak receno: Alfa by byla, ale jen s naftou...

0 reagovat
MGRR
10. 11. 2015, 11:46

Už jsem dával odkaz vedle,
S6 2.2 Turbo Quattro man. s fabrickým chipem, začínalo myslím v základu na 169kw.
Už jej tedy nemám, ale jak tomu nad 4-5.000ot. "bouchali saze" se dalo zažít jen v Subaru a Evu.
http://album.volny.cz/show_image.php?file=/m/mgrover/a1f7764dc2de9bcc43c6202d4d19a6af_print

0 reagovat
MGRR
10. 11. 2015, 12:22

vyměnil jsem jí za naftu. S6 byla prostě nízká, protože jezdím stále přes horu sv. Šebíka a S6 ve sněhu neustále škrtala podvozkem o zmrazky a bylo to spíš utrpení. Pak taky mne nebavilo jezdit za 15L, když a s naftou to jde vždy za 7,5L (2,5TDi 103kw Quattro)a to je prostě znát, když jedna cesta je 320km. Dva pětiválce, stejná a tak strašně odlišná auta.
http://album.volny.cz/show_image.php?file=/m/mgrover/38dc732432438a86ea72fba89a7b764b_print

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte