Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací.
Zdravim redakci Autickare!
Potreboval bych poradit s nastupcem meho Volva C30 1,6d r.v.2007. Dnes mi bylo v servisu receno at ho co nejdriv prodam/vymenim za benzin. Najeto mam necelych 150tkm a motor mam udajne pred smrti, tak sonduji jakou nahradu vybrat. Benzin 1,4-2,0. Rok vyroby opet minimalne 2007. Libi se mi Mazdy 3 v benzinu. Nebo Ford Focus II. Uz nechci naftu. Koncern mi nic nerika. Jde mi hlavne o spolehlivost, dobrou ovladatelnost, rozumne provozni naklady a taky bezpecnost. O dynamiku zase tolik nejde, ale zdechlinu jako 1,6d uz nechci. Cenovy limit je +- 120 000. Mate nejake tajne tipy? Na zemi puvodu nesejde, hlavne aby to nebyla pokladnicka na penize.
Dekuju za radu a zdravim redakci Autickare!
Vojtech B.
Ahoj Vojto! Zdá se, že to dnes bude naopak. Vojta se ptá, ale odpovídat budu já. Tvoje zadání nezní nijak složitě, ale abychom mohli najít ideální řešení, tak možná trochu neúplné. Tvůj výběr dává smysl, jak Mazda 3, tak i Focus jsou výborná auta, ale ne vše je tak docela jednoduché.
Jak veselá a hravá Mazda3, tak jen o málo těžkopádnější Focus II by sice splňovaly tvé požadavky, ale s rozpočtem 120 tisíc je těžko seženeš v benzínové (a tedy spolehlivé) verzi z roku 2007 nebo mladší. Většinu inzerce zabírají Focusy a Trojky poháněné stejným motorem, jehož vrozenou snahu usmrtit se použitím longlife olejů jsi již zažil ve svém Volvu a proto je nechceš. Jednou variantou by bylo o něco navýšit rozpočet, druhou slevit z požadavku na věk auta. Ale pokud to nepřichází v úvahu, máme pro tebe alternativu, které by tě mohla zaujmout.

Tou alternativou, pokud bys lehce slevil z nároků na objem motoru, je Suzuki Swift. Je poněkud menší než tebou vybraná Mazda 3 a Focus, ale pokud by to nebyl problém, tak za svojí cenu nabídne téměř vše, o čem píšeš. Swift je malý a mrštný a leckdo si ho na okreskách vychvaluje i s motorem o objemu 1,3 litru. Rychlostí by se C30 mohl nejen vyrovnat, ale dokonce být o malinko živější. Swift se podle mých informací nijak zvlášť nekazí – ostatně, co by se na malé japonské nákupní tašce mohlo pokazit (?) – a za 120 tisíc seženeš bez problému šestileté auto. Swift působí podle mě dostatečně sympaticky a mohl by tě třeba i bavit.
Další možnost, která mě v průběhu hledání auta, které by alespoň trochu splňovalo představu, co jsem si z tvého dotazu utvořil, je překvapivě Kia. Konkrétně Ceed. Za 120 tisíc je možné sehnat pětidveřový hatchback s motorem CVVT o objemu 1,6 litru, který není úplně líný (ale taky ne zrovna živý), který splní vlastně vše, cos specifikoval. Ale… Nebyla by to trochu nuda?

Nejlepším řešením však bude jednoduše slevit z data narození auta, třeba jen o rok nebo dva a koupit trochu starší Mazdu 3 či Focuse. Pořád půjde o ta samá auta, jako je modelový rok 2007. Být tebou, asi bych se vydal touto cestou. Mazdě k příjemné dynamice stačí i šestnáctistovka, u Focusu musíš hledat spíše osmnáctistovku nebo úplně nejlépe dvoulitr s rovzody poháněnými řetězem, který nabídne podobnou spotřebu jako dýchavičné 1.6 a nesrovnatelně lepší dynamiku. Doufám, že jsem ti alespoň trochu pomohl a dobře nakoupíš!







Apache
12. 3. 2015, 07:42Ta fotka Fiesty je tam nějak random ne? Řekl bych prohodit se Swiftem a doplnit cee'd ;-).
František Čáslavský
12. 3. 2015, 16:48Jejda, šotek se očividně projevil při odstraňování Fiesty z uvažovaných aut. Napraveno, díky za upozornění! :)
JLK
12. 3. 2015, 10:00Mazda 3 sice je mechanicky odolna, prvni generaci ale casto trapi koroze, coz je u auta z roku 2007 (skoro nove) docela neprijemne.
rwalker
12. 3. 2015, 10:29Rez trapi vsechny japonce, neni to nejak tragicke. Mazdu 3, 1.6, 77kw (pohanen retezem), 2007, doma mame a nedame na ni dopustit, spolehlive auto, s prijemnym tuhym podvozkem. Z me zkusenosti u vetsiny aut teto tridy "predbiha" motor podvozek a je treba se kontrolovat, u mazdy 3 je to naopak. Zde i jizda s 1.6 muze byt "zabavna". Jinak swift je super volba, rekl bych podobny drzak a jizdne zabavnejsi, ale pomoci Mazdy 3 jsme se i prestehovali a absolvovali dovolenou ve trech... Spousta lidi strasi s nahranimi dily (stejny obecny strasak jako rez), klasicka udrzba je cenove srovnatelna s konkurenci, nove plechy by byly asi drazsi, takze je vhodnejsi zvolit havarijko. Jdi do Mazdy 3.
Jeremy
12. 3. 2015, 13:58rez netrapi vsechny japonsky kary, 10-15 let stary Accordy, Civic nebo Subaru Legacy jsou v tomto ohledu naprosto bezproblemovy
ovsem Mazdy to je jina, rada 6 v prvnich letech vyroby je povestna rzi v zadnich podbezich a prahy
Hippieguy
12. 3. 2015, 12:19Swift je dobrá volba, mám docela dost najeto se Swiftm 2011. Ten maličkej motor miluje otáčky a 72kw na takhle malý auto bohatě stačí, pokud člověk řadí těsně před omezovačem, dostane se na 0-100 za 10 sekund! Podvozek je tvrdej, řízení přesný, klikatý okresky jsou radost.
Jen má velice malej kufr a opravdu to neni auto na dlouhý jízdy. Posez je jak na záchodě a zatim se mi nepovedlo si v tom autě najít pohodlnou polohu za volantem. Pokud jedu konstantě dál jak padesát kilometrů (dálnice, rychlostní silnice) dostávám křeč do pravý nohy, kterou mam naprosto šíleně vykroucenou. a to měřim jen 175cm.
Spotřeba se dá držet těsně nad 5ti litry a ani se člověk nemusí moc snažit. Poskakování po městě, dálnice, je to skoro jedno.
vita
12. 3. 2015, 23:32Tak nabízet po C30 Swifta nebo ceeda je zhola pičovina :-) Fernie, polepši se nebo tě budu nerad číst :-D
1) Vojto, kdo ti řekl že tvůj motor je před smrtí? Mě to řekli ve Ford Moto Morava Olomouc, jel jsem tam, tehdá jako zelenáč s únikem oleje v hadici za turbem. Přijímací technik mi řekl, že turbo je po smrti, vypočítal výměnu turba na 30t.CZK. Za 1tkm jsem jel na výměnu oleje za tehdá známým, dnes kamarádem. Hadici oddělal, olej vytřel hadrem, řekl mi , že ten olej tam patří,jinak by turbo nemazalo, zakvedlal v ose vrtulí a cajk a dodnes mám na tom "mrtvém" turbu od té diagnostiky v moto morava najeto 120t km.....takže mi spíš přijde,že potřebuješ vyřešit ne výměnu auta,ale výměnu servisu. ;-) předpokládám, že v té C30 máš 1.6tdci tedy hdi, co dával ford. Nikterak slavný motor,ale pokud mu dáš co potřebuje,tak dovede....
Woyta
15. 3. 2015, 19:23Pokud je olej v sani tak zlobi tesneni na predni casti turba. Idealni to neni. Olej zanasi intrcooler, ktery pak vzduch moc neochladi. To uz snizuje vykon. Pokud nema turbo nejake velke vule tak turbo dobu vydrzi.
Vojtech
18. 3. 2015, 02:36No byl jsem v Marra servisu, kterej mi doporucili na Volvo foru, plus jsem na ne nesel jedinou spatnou recenzi bo referenci a tam mi rekl, ze je otazka casu, nez se ten motor zacne srat. Auto je kupovany triletej dovoz a serviska zacina na 45k km. Serviska pochybne zacina na 45kkm s Volvo Hase stemplem v roce 2009. Celou dobu longlife olej po 30kkm...:( Uz dost spolujezdcu si myslelo, ze za nama jede zachranka a ja parkrat tasy. Turbo taha stale dobre, ale rek bych, ze takovyhle houkani nevesti nic dobryho.Pred par mesicema altik, ted lozisko za 6k, bojim se dalsich raket. Na druhou stranu za poslenich 100kkm s tim nic moc nebylo, ale ted to asi zacina. Pred rokem vystrelili airbagy ze sedacky po prejeti kanalu, takze tak. Nejspis si ho jeste nejakou dobu necham a snad se mi to nevymsti. :D Pak mozna prijdu k rozumu a koupim si benzin.