Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací. Tentokrát se jí ujal zkušený bavorákista Vavris.
-BobAsh-
Ahoj Vojto,
chtěl jsem se zeptat. Četl jsem nedávno rubriku o zadokolce na zimní radovánky a rozhodl jsem se tímto směrem jít. Cenový limit 30tis. a značka BMW. Mam svoje vlastní auto a tohle by bylo jen na bokojízdu Akorát nemám jasno co přesně. BMW je jistota, stejně tak 6-hrnků, když už do toho jdu tak aspoň poslouchat tu R6. Dále manuál a typově asi E36, E34 a E39. Teď mi jde o techniku věci. Je potřeba samosvor a nejsou 5er moc velká na začínajícího bokojezdce? Obecně na co si dát bacha a co bych potřeboval pro dobrou jízdu za takový mrzký peníz, Případně nepohrdnu i dobrým inzerátem.
Díky moc za odpověď
ReVolte
Ahoj
Dneska se s dovolením ujmu místo Bobashe odpovědi já – pár E36 už mi prošlo pod rukama a jedna dokonce byla kupovaná za přesně stejným účelem, jaký plánuješ ty. Nejdřív bych rád řekl, že technické vymezení nákupu bokovacího olítaného bawa máš již dostatečně specifikováno v samotném dotazu. R6, manuál, širší spektrum starších modelů. U tohoto spíše stručného zadání bych zůstal a nepouštěl se do podrobnějších selekcí, protože je při takto nízkém rozpočtu zbytečné házet si další klacky pod nohy a zužovat si výběr konkrétní specifikací. Při nákupech aut za jeden a půl průměrné výplaty je nejdůležitější položkou výběru stav konkrétního kusu a toho bych se držel. Dokonce bych v případě extrémně hezkého auta oželel i 2 válce přinášející ono lahodné zvukové opojení. Věř mi, že nedostatek výkonu na sněhu pociťovat nebudeš. Zkrátka, hledal bych auto, které nebude mrtvolně zrezlé (bez koroze patrně žádné nenajdeš) a které bude v co nejlepším technickém stavu. Ono totiž když napadne, je v konečném důsledku tak nějak mnohem příjemnější driftovat po zasněžené silnici chudobkou 318i, než na skatebordu v leže pod nefungující 325i.
Samosvor je dobrá věc, ale pro bokování na sněhu rozhodně ne nezbytnost
Důležitou položkou jsou taky pořádné zimní pneu. Ty bych v žebříčku nutných věcí zařadil rozhodně výš, než samosvor. Když tě nepodrží přední gumy, je ti celý samosvor k ničemu. Je pravda, že moje první, čistě zimní E36 320i, samosvor měla a bylo to moc příjemné, jenže následující rok jsem v 328i s otevřeným diferenciálem zažíval prakticky stejnou porci zábavy. Jediný rozdíl je v tom, že auto s otevřeným diferenciálem musíš k vykroužení oblouku malinko víc přemlouvat volantem a pedály – se samosvorem šlápneš na plyn a jedeš bokem. Pokud se bavíme čistě o jízdě v zimních podmínkách, tak největší přínos samosvoru spatřuji spíše ve větší schopnosti „vyhrabat se“, než v samotné jízdě bokem. Takže stručně. Je určitě přínosné jej mít, avšak neměl by být hlavním rozhodovacím aspektem.

Na závěr ještě poznámka ke konkrétním modelům. E39 bych z výběru vypustil – za 30 tisíc to budou jen hrůzy. Naopak bych místo ní koukal po E30. Rozdíly mezi jednotlivými modely bude způsobovat hlavně rozvor. E34 = velký rozvor, nejvíce pozvolný nástup driftu (takže pro začátečníka plus), ale taky největší riziko, že na úzké cestě uvízneš na štorc. Přesný opak bude E36 Compact = krátký rozvor, rychlý přechod do driftu, větší hyperaktivita, ale o trochu více místa na záchranu, když to pokazíš. Stále však platí, že bys měl vzít auto v nejlepším technickém stavu a je jedno, jestli to bude E34, E36 nebo E30.
Takže navštívit inzertní server, vyfiltrovat si BMW v okolí a vybrat to nejlepší. Přeji úspěšný výběr a hodně kilometrů bokem.
-Vavris-
P.S.:
Když nenajdeš ucházející BMW, poohlédni se po Opelech Omega. I nejsilnější šestiválcové verze poslední nebo předposlední generace se dnes do tvého rozpočtu vejdou a jako člověk, ktrerý se učil jezdit bokem v Chevroletu Caprice, musím říct, že drifty ve velkém a rozměklém sedanu mají něco do sebe ;)
-BobAsh-
Máte nějaký dotaz, který si zaslouží být zodpovězen? Pište na bobash440@gmail.com!



Martin Klein
9. 12. 2014, 16:53Můžu potvrdit, že nejlepší BMW na zimu je asi ten Opel Omega, 2.5 V6 má vkusné množství výkonu i na boky na mokru, otevřený diferenciál vadí jen malinko a já tu svou koupil za 12000. A je to měkké a dlouhé a hodné, že to bokovat umí i opice :D
Martin Klein
9. 12. 2014, 16:58Kolaudace v Sosnové, nemohouce se dočkat sněhu
Mike
9. 12. 2014, 22:06Takže tahle omega má otevřenej diferák a takhle pěkně to driftuje?
Martin Klein
9. 12. 2014, 23:26Jojo, otevřený diff, funguje to s ním překvapivě dobře. Na dostatečně špatných pneumatikách i zapnutý traction control dovolí vkusné úhly útěku zadní nápravy.
Woyta
9. 12. 2014, 23:28Na snehu je skoro jedno co ridis. Staci obout Vraniky a jedeme.
Myslim, ze treba Siera je taky dobra volba.
My ted treba, zase davame do kupy jednu S13.
Svor fakt potreba na snehu neni. Me na me S13 KSD taky davno neslouzi a krome pripadu kdy byl pod snehem led sla krasne pod plynem.
Desperado
9. 12. 2014, 17:11Hoši, kde jsou ty doby, kdy nejvíc cool sportovním náčiním byla otcova "stodváca" s chlupatým volantem... :D
Deenz
9. 12. 2014, 17:24A co bokování velkým kombíkem? 2 zimy jsem strávil v E34 Touring a byla to super bokojízda :D v delším autě se vše děje tak nějak pomaleji. nevýhoda korábu je na okreskách, na úzké okresce se mi povedlo vyhodit zadek ze silnice. Z pangejtu mě vytáhnul traktor a bokovalo se vesele dál, bohužel 2.5 tds už je věčných lovištích.
BobAsh
9. 12. 2014, 19:12Přesně tak, čím delší rorzvor tím líp...
Trinom
9. 12. 2014, 23:13Co mi to jen připomíná :)
Vanos
9. 12. 2014, 17:30Bez špéry na sněhu je stejná zábava jako se špérou. Tadyta 328i z Reichu má špéru a vůbec všechno užitečné a stála kamaráda pár šupů. A v zimě je to nejlepší věc na světě.
Michal Vychodil
9. 12. 2014, 17:32Udělal bych znovu to samé, co před dvěma lety :). Pořídil 325i e36 za 25 po ´´zplnuschopnění´´ 31, zavařit diferák a jezdit ;) a když s tím přežiješ zimu, věř mi, že se nebudeš moct dočkat prvních suchých dnů dveřmi napřed.
Alesh
9. 12. 2014, 19:11Tak hlavne, aby zas nebyly nedotacivy:-D
Vavris Vavrisovic
9. 12. 2014, 20:10E36 přirozeně nedotáčivé jsou. Na sněhu se tomu dá ale velmi lehce předejít. :)
BAF
9. 12. 2014, 20:23Ta 5ka se zažlucenými světly mě dostala. Ať už konečně napdane to bílý sv*nstvo, já chci do práce jezdit bokem! P.S. zvedli jste mi náladu kluci ;-)
mikin88
10. 12. 2014, 10:24Tak jsem si to celé pročetl a s obsahem nezbývá než souhlasit.Proti bezpečnému klouzání na sněhu nic nemám. Ale...
Uvedu povzdechnutí. Dnešní povrchní zájem motoristů o zadokolky je pro mě zklamáním. Primárně, když si někdo kupuje starší BMW kupuje si ho pro to, aby mohl "driftovat", nebo se o to pokoušet. V horším případě hezký kus auta dopadne se zavařeným difem jako otloukánek na vyžití a vytváření dojmu na přihlížející. Nechápejte mě špatně. Fandím takřka všem fandům do starých aut jen mě mrzí, že prapůvodní a největší výhoda zadakolek, tedy jejich nesporné výhody v odvětví motorsportu jsou pokřivovány pro účely předbíhání zadní části vozu v zatáčce. Nemám nic proti občasnému sklouznutí v zápalu boje v zatáčce o co nejlepší čas na kolo nebo jízdu, ale prvoplánové bokování je mi opravdu proti srsti a přijde mi jako nehodné opravdové historii motorsportu.
Věřím, že stále přetrvá a přežije ta část motorové veřejnosti, která vyznává zlepšování se na závodních drahách a okruzích a boj za ubírání setin sekund na jízdu zvítězí nad počtem spálených gum a odřenin budoucích youngtimerů. Čístá jízda a hledání toho nejvhodnějšího apexu by měla být motivací pro opravdové závodníky a občasné piloty "obyčejných" aut. Vím, že v dnešní době už budu v menšině, ale drift je pro mě slepá ulička, která měla zůstat ve své domovině daleko na východě a daleko zajímavější jsou pro mě amatérské soutěže do vrchu a další podniky sdružující nás amatéry ve světě rychlých kol.
Deenz
10. 12. 2014, 10:29Ale my se přece téměř nebavíme o motorsportu. my se bavíme o v pravdě "nesmyslné" ale velmi zábavné činnosti. Mě osobně u nás ve sarých kasárnách na buzeráku vůbec nejde o oslnění davu, většinou tam nikdo neni, ani o nějaké velké závodění. Jde mi čistě o zábavu, prostě mě to baví, držet auto v neustálém driftu je zábavné. Nejsme závodníci, jen lidé, co rádi jezdí a zkouší...
ReVolte
10. 12. 2014, 11:16V létě se snažim najít co nejlepší grip a v zimě co nejdelší drift. Oboje mě baví a respektuju spíš ty perfektní průjezdy zatáčkou, meziplyny atd... Ale jednodušší zábava k dosažení v zim je přece jenom ojetý bávo a polňačka :)
BobAsh
10. 12. 2014, 18:46Já třeba jezdím zadokolkou, která není dobrá ani na driftování ani na čistou stopu, a přesto je pro mě pohon zadku důležitý. Protože mě prostě štve, když auto chce z každý zatáčky po tečně, místo abych ho jemným přišlápnutím plynu poslal DO zatáčky...
mikin88
10. 12. 2014, 12:02Ale bratři spalovacího klanu já jsem jen napsal, že mi globálně vadí to k čemu jsou dnes staré zadokolky používány (většinově) a popsal jsem subjektivně proč. Je mi těch aut prostě líto, protože k nim mám vztah. A taky jsem napsal, že je to jen povzdech, ale věděl jsem, že to není s proudem. Nemyslel jsem to konkrétně, ale globálně.
Michal Vychodil
10. 12. 2014, 16:25Ono dobrý drifter je i dobrým závodníkem, to by bylo vhod si uvědomit a jde především o uvolnění a zábavu, i když z toho náš západní styl občas dělá něco jiného :). Pohybuju se v tom aktivně a nemusíš se ´´bát´´ ještě jsem neviděl opravdu zachovalou e30 (např. jako nejstaršího častého drifetera :) ), tedy s šancí dožít se stavu ´´budoucího youngtimera´´ se zvarosvorem na huntění, takže přeju trošku sluníčkovější pohled na věc :)
Andrej
10. 12. 2014, 21:37Ahoj. Minulý rok som mal rovnakú dilemu, vo vrecku 1000€ a v hlave obrovskú chuť na staré RWD. Zhodou náhod som natrafil na Omegu B Caravan 2,0 16v od kamaráta za menej ako polovičný rozpočet. Účel splnila dokonale, až tak, že som ju minulý týždeň predal a zadovážil si Omegu C 3,0 V6 MT/LSD. Pre začínajúceho driftera s nízkym rozpočtom nieje vhodnejšie auto, lebo pri možných zimných obrubníkových unfaloch stoja diely nápravy doslova pár drobných. A naviac je to absolútne nenápadné vozidlo.
jakub
10. 12. 2014, 22:32s E36 323i jsem odjezdil s otevřeným diferákem 2 zimy a klouzání bylo fajn, ale klouzání se s E36 325i se zavařeným diferékem je úplně o něčem jiným, jestli má být auto pouze na drifty tak je zavaření diferáku první věcí co udělat, auta se samosvorem stojí víc a většina svorů už dneska nefunguje jak by měla
wlko
12. 12. 2014, 14:28Myslíte že by na tento účel stačila aj e36 316 compact? Má to síce iba 100 koní ale zas je to celkom ľahké a s puristickým krátkym rázvorom :D taký takumi style winter edition by podľa mňa stál za úvahu :D