načítám data...

Premiéry na Legendách: novinky ukázal Ford, Mercedes, Hyundai a další

Ještě rychlejší Mustang, fungl nová třída E, Hyundai Kona a Jeep Avenger, ale i impozantní dakarský speciál.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jako každý rok využily mnohé automobilky největší motoristický happening roku, aby zde ukázaly chystané novinky. Pojďme se na ně podívat.

Ford Mustang stále s osmiválcem

Největší těšení vyvolávala bezesporu novinka od Fordu – sedmá generace ikonického Mustangu. Designově jde podle mého názoru o velmi povedenou evoluci. Na první pohled je vidět, že je auto nové, zároveň nikoho ani nenapadne pochybovat, o jaký model se jedná. Ostré úhly zadních partií si jistě vyslouží kritiku, ale tak už je to se vším, co trochu nabourává zažité stereotypy. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Co je důležitější – pod kapotou zůstává atmosférický vidlicový osmiválec. Slabší čtyřválec 2,3 EcoBoost se v Česku vůbec nebude nabízet, jeho prodeje byly prý zcela minimální. Z výkonových parametrů nového Mustangu jsme se zatím nedozvěděli vůbec nic, zazněl jen příslib navýšeného točivého momentu. Tradicionalisty jistě potěší i fakt, že si nadále budou moci vybírat mezi šestistupňovou manuální a desetistupňovou automatickou převodovkou. Mustang dále slibuje vylepšené zdvojené sání se dvěma škrticími klapkami, lepší odezvu řízení s kratším převodem, ještě lepší aktivní podvozek a také funkci dorovnávání otáček při řazení. Obzvláště zajímavá pak bude verze Dark Horse, která má výkon, aerodynamiku i řízení laděné na okruhové ježdění. Navíc vypadá super, jak se můžete přesvědčit v galerii. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Hodně se samozřejmě namluvilo o úplně novém infotainmentu a technologiích na palubě. Dvojitý propojený displej, různé možnosti zobrazení, vizualizace nastavení auta a tak dále, zkrátka moderní vůz se vším všudy (doufám, že budou i hry jako v Machu E). Interiér vypadá velmi pěkně jak po stránce uspořádání, tak po stránce materiálů. Ta prapodivná páka na středovém tunelu je skutečně ruční brzda, navzdory zdání však nikoli mechanická, nýbrž elektronická, míněná hlavně jako pomoc při jízdě řízeným smykem. Uvidíme… 

E-klasse již pošesté

„Když se řekne Mercedes-Benz, většina lidí si automaticky vybaví třídu E,” tvrdí mluvčí značky Josef Hlávka. Nikdy mě to nenapadlo, ale nejspíš na tom něco bude. Do jaké míry za to může slavná „taxikářská” minulost, se můžeme jen domýšlet. 

Letos má premiéru šestá generace éčka a naživo byla poprvé k vidění právě na Legendách. V okamžiku, kdy černá plachta sklouzla k zemi a odhalila linie auta, mi blesklo hlavou: vždyť je to esko! Přiznám se, že podobné pocity mám u mercedesích novinek často a chce to delší koukání, aby se mi zjevily rysy, které jsou pro nové auto charakteristické. Ale čemu se divím – Mercedes-Benz je vizuálně konzervativní značka a u klasických modelů se na divočinu nehraje už vůbec.

Foto: Mercedes-Benz

Nové éčko je zas o kousek větší a do pěti metrů mu schází jen 51 milimetrů. Zvenčí jsou nejvýraznější novinkou zapuštěné kliky a chromovaná lišta na zádi. Zákazník si může vybrat ze dvou hlavních stylizací – tradičnější s hvězdným znáčkem na kapotě, nebo sportovnější s logem uprostřed přední masky. 

Displeje uvnitř také narůstají. Standardem je tzv. Superscreen, tedy skleněná LED obrazovka MBUX integrovaná do palubní desky, připlatit si můžete za Hyperscreen rozšířený o displej spolujezdce nad schránkou v palubní desce. Nově nebude nutné zrcadlit aplikace přes telefon, ale budeme je moci instalovat přímo do infotainmentu prostřednictvím vlastního App Storu. Díky selfie kameře se můžete z auta připojit třeba na konferenční hovor, ale taky nahrávat videa na Tik Tok, jehož aplikace je defaultní součástí systému. 

Foto: Mercedes-Benz

V první vlně bude éčko dostupné s čtyřválcovými mildhybridy (benzínovými i dieselovými) a plug-in hybridy (s elektrickým dojezdem až 100 km) s výkonovým rozpětím od 200 do 380 koní, do budoucna se ale stále počítá i s šestiválci. U podvozku bude nadále na výběr mezi klasickými pružinami s adaptivními tluimični a vzduchovým odpružením, připlatit si lze taky za natáčecí zadní nápravu. 

Učenlivé EQE SUV 

Těsně před uvedením na trh se na Legendách ukázalo také EQE SUV, nový příbuzný elektrického sedanu EQE. Velkou porci technologií si půjčuje od vrcholu nabídky EQS SUV, s kratším rozvorem a natáčecí zadní nápravou by však mělo být obratnější a řidičsky přívětivější, k čemuž přispívají i kola umístěná v rozích karoserie. Hlavním tahákem jsou technologie na palubě, ať už je řeč o zmiňovaném Hyperscreenu, možnosti dokupovat výbavu online, nebo schopnosti auta učit se návykům řidiče a ve správnou chvíli mu nabídnout tu správnou aplikaci. 

Foto: Mercedes-Benz

EQS SUV bude v nabídce celkem ve třech variantách s výkonem 290 nebo 400 koní, ta slabší může být pohon zadních nebo všech čtyř kol, u silnější dostanete pouze 4MATIC. Na jedno nabití by auto mělo ujet až 596 kilometrů. Na rozdíl od éčka už zde jsou známy i ceny – startují na 2 259 070 Kč, a pokud by vás to náhodou zajímalo, tepelné čerpadlo je bez příplatku.

Jeep Avenger – ve všem první

Očím české veřejnosti se poprvé ukázal malý elektrický Jeep, který si připsal titul Evropské auto roku 2023. Mimochodem šlo o první elektromobil značky a také o první Jeep, který si ocenění odnesl. Možná proto, že jde o ryze evropské auto – navržené i vyrobené na starém kontinentu, podle požadavků evropských zákazníků. Zároveň představuje Avenger první Jeep, který se prodává pouze s pohonem přední nápravy. Čtyřkolku by zřejmě měl v budoucnu dostat též, mnoho informací o ní ale zatím nemáme. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Avenger vypadá zvenčí hezky nasupeně a designem naopak do portfolia automobilky dobře zapadá. Trochu horší je to s prostorem. Na délce 4,1 metru není snadné vymyslet optimální řešení, to už chce fištrón! S průměrnou ženskou výškou něco přes 170 si sama za sebe sice sednu, ale stačí pár čísel navíc, a budete mít lehké mrzení. Půjde tedy spíš o městskou stylovku pro jednotlivce nebo pár.

Jelikož je Jeep od roku 2021 součástí koncernu Stellantis, najdeme v něm sem tam něco z koncernových příbuzných, s nimiž sdílí i platformu. Interiér ale působí přehledně a celkem solidně, má také dostatek odkládacích prostor.

Foto: Jeep

Elektromotor s výkonem 155 koní a točivým momentem 260 Nm má k dispozici baterii s celkovou kapacitou 54 kWh. Dojezd slibuje až 400 km v kombinovaném cyklu WLTP a 550 km v cyklu městském. Nabíjet lze výkonem až 100 kW. Základní cenu Avengeru se povedlo natlačit pod 900 tisíc, což není špatné, s nejvyšší výbavou Summit se pak dostanete na 1 059 900 Kč. 

Hyundai Kona bez N 

Na ještě zajímavější částce bude začínat další novinka představená na Legendách – Hyundai Kona, která od prvních zmínek zaujala odvážným designem. Základní verze půjde koupit už za 539 990 Kč. Hned na úvod si taky můžeme nalít čistého vína a oznámit, že s verzí N se nepočítá (pro jistotu jsem se na to přeptala). Elektrická varianta prý bude taky velmi veselý vůz, ale stejně je to rána.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Druhá generace Kony má smělý cíl – stát se plnohodnotným rodinným autem. Vzhledem k tomu, jak se nafoukla, to není cíl zcela nereálný. Na délku má dokonce o 15 centimetrů víc, což se podepsalo hlavně na velikosti kufru. Vzhledem k tomu, že právě velikost byla u předchozí generace Achillovou patou, dělá si společnost Hyundai velké plány a vybavila novinku hromadou zajímavých technologií, například odemykáním a startováním prostřednictvím mobilu

Prozatím bude Kona k mání s benzínovou a hybridní motorizací, čistě elektrické auto přijede koncem léta. Benzín mohou zákazníci dostat i s manuální převodovkou, hybridní pouze s automatem. 

Hilux v barvách Toyota Gazoo Racing Czech

Vedle elegantních nablýskaných strojů se představil i jeden surový, drsný a připravený na všechny nástrahy dakarské rallye. Historicky první tým Toyota Gazoo Racing v Česku bude složen z pilota Tomáše Ouředníčka, navigátora Davida Křípala a fungl nového závodního speciálu Toyota Hilux GR T1+. Žádný z nich přitom na Dakaru nepatří k nováčkům. Tomáš Ouředníček má za sebou již osm závodů, na nichž vybojoval sedm medailí, David Křípal startoval pětkrát, naposled nečekaně letos v lednu, kdy na poslední chvíli zaskakoval za francouzského navigátora s neplatnou licencí. A Hilux – i když ne tento konkrétní – získal Toyotě vítězné vavříny již třikrát, pokaždé ho pilotoval Nasser Al-Attiyah.

Foto: Toyota

Speciál Toyota Hilux GR T1+ je poháněn uprostřed umístěným pětilitrovým vidlicovým osmiválcem z Lexusu o výkonu 400 koní a má speciálně odladěný, plně nastavitelný podvozek s nezávislým zavěšením kol. Stabilitu potřebnou pro rychlé průlety terénem dále vylepšuje rovnoměrné rozložení hmotnosti.

Dakarský speciál kategorie T1+ dorazil z jihoafrických dílen továrního týmu Toyota Gazoo Racing již v loňském roce, start v 45. ročníku však z různých administrativních důvodů nestihl. Letošní rok tedy tým zasvětil tvrdému tréningu a také několika menším závodům, v říjnu se například chystá podnik světového šampionátu Rally du Maroc. Dakar 2024 se následně pojede opět v Saúdské Arábii.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Sato
30. května 2023, 14:00
0

Nový mustang za mňa od zadu paráda, aj celkový prístup Fordu je super, takže sa ani nebudem sťažovať na display namiesto palubky.

reagovat
Ha
Habakukk
31. května 2023, 11:45
0

Obecně mě mega obrazovky nevadí, ale v tomto krásném Mustangu se to hodně nepovedlo. Před šoféra dva budíky mezi ně display a vedle nějakou pěkně zakomponovanou 9" obrazovku.

sheogh
30. května 2023, 14:09
1

Mustang se me moc libi, vypada i stojici, jakoze jede. Ecko taky pekne, ale teda elektro predololka se znackou Jeep je fakt hnus

reagovat
ro
rock
30. května 2023, 15:46
0

ad Jeep Avenger:
od 940 t v akci.

Nicméně kdo by chtěl, sežene ho jako benzínový 1,2l mildhybrid od cca 550 t. Akorát to nebude u nás, musí se k sousedům.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 2007
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD

2007 rok výroby
214 koní výkon
3 000 ccm objem

Dodge Challenger R/T 1970
Dodge Challenger R/T

1970 rok výroby
415 koní výkon
7 206 ccm objem

Mercury Grand Marquis LS 1989
Mercury Grand Marquis LS

1989 rok výroby
200 koní výkon
5 007 ccm objem

Pontiac Grand Prix LJ 1979
Pontiac Grand Prix LJ

1979 rok výroby
136 koní výkon
5 000 ccm objem