Ve Francii si novou třistaosmičku užívají už od 29 září 2021, kdy šla jak do výroby, tak do prodeje, ale na našem trhu jde zatím o čerstvou novinku. A náš expert na nové vozy Dan měl ten týden plné ruce práce s 508 PSE. No jo, má to těžké. Politujme ho a pojďme na tu novinku.
Nejdříve pár suchých faktů:
Peugeot 308 stojí na platformě EMP2, kterou sdílí s druhou generací DS 4 a zcela novou Astrou. Oproti svému předchůdci je o 11 centimetrů delší a jeho rozvor náprav narostl o ‚gargantuovských‘ 55 milimetrů. Je ale nižší, konkrétně o 2 centimetry a jeho karoserie dosahuje aerodynamického koeficientu o hodnotě 0,28. To vypadá dobře nejenom na papíře, ale i v rámci měření emisí. Optimalizovaná aerodynamika má prý na svědomí snížení emisí CO2 o celé dva gramy na kilometr. Což nám může přijít jako naprostá marginalita, ale v dnešní době se každý gram počítá.
Třistaosmička byla také jediným zástupcem vozů se spalovacím motorem ve finále ankety Evropské auto roku 2022. A to určitě taky něco znamená.
Je nepřehlédnutelná. Na 308 se plně projevuje inovovaný designový jazyk Peugeotu, který zahrnuje nové logo a olbřímí masku chladiče (které se ale nikdo nesměje na rozdíl od… no vy víte). Chybět samozřejmě nemohou světlomety složené ze světlo emitujících diod a nikdo z nás už si nedokáže nový Peugeot představit bez typických tesáků.
Baví mě jeho proporce. Kapota je delší, než by nutně musela, protože to tak vypadá lépe. Od A-sloupku dále je ale 308 podobná své minulé generaci. A pak je tu jeho záď. Z široce se dmoucích zadních blatníků doslova trčí zadní světla. Stále ještě nejsem přesvědčený, že je to krásné, ale rozhodně to člověka zaujme. V blyštivé modré metalíze je prostě nepřehlédnutelná. Ale to už jsem vlastně říkal…
Ale jednu výtku bych našel. Prosím, dávejte na ni hezčí kola. Doba, kdy bylo cool cokoli, co připomínalo Dotz Hanzo už je dávno pryč.
Pokud doufáte, že s novou generací se Peugeot konečně vykašlal na i-cockpit, pak můžete tento článek zavřít a vyrazit na relaxační procházku. Je tady totiž o něco novější i-cockpit. Nejzásadnější novou fíčurou je zde další široký displej, na němž najdete šest tlačítek, z nichž pět si můžete nakonfigurovat dle své chuti. Peugeot jej nazývá i-toggles a je to popravdě geniální věc. Kdyby tam nebyl, tak si teď budete číst žlučovité řádky na téma, jak mě otravovalo proklikávat se každé ráno k vyhřívání sedaček skrze nastavení klimatizace. Takhle stačilo dvakrát kliknout a byl jsem blažený. Jediné, co mi nepřišlo po chuti, byla navigace. Nejspíš je to mnou, nějak si prostě nerozumím s ničím, okolo čeho šla společnost TomTom. Ale má to snadné řešení. Android Auto i Apple Carplay umí třistaosma i bezdrátově a Waze funguje všude…
Na posez si v Peugeotu musíte trochu zvyknout. I-cockpit s sebou stále nese charakteristickou architekturu palubní desky, a tak si nevycvičení jedinci mohou připadat jako by za ní byli tak trochu schovaní. Nebojte se, za pár chvil to bude pryč.
Stačí pár kilometrů a z 308 je příjemný pokojíček k životu i v případě, že máte dva metry. Vážně, trochu mě překvapilo, kolik místa nad hlavou jsem měl já, jakožto tabulkový euročlověk (ehm, alespoň na výšku). Tedy alespoň vepředu. Zadní sedačky byly pro mne tak tak a když jsem si sedl „za sebe“ měl jsem trochu problém s prostorem na kolena.
Pod kapotou najdeme „starý dobrý“ tříválec PureTech o objemu 1,2 litru. 130 koní nezní jako strhující hodnota, stejně tak nezní dobře ani papírové zrychlení na sto kilometrů za hodinu. Realita je naštěstí trochu milosrdnější a třistaosma působí mnohem živější. S manuální převodovkou si užijete i trochu zábavy, sic jde o typicky francouzskou převodovku, která má sice lehký chod, ale její dráhy jsou spíše delší a nepůsobí úplně přesně.
Motoru ovšem velice zdatně sekunduje podvozek. Francouzské okresky jsou sice obvykle v lepším stavu než naše, ale město je pekelné všude. Naladění je komfortní, to ano, ale pokud se rozhodnete, že je čas na nějakou okreskovou neplechu, budete příjemně překvapeni. Náklony karoserie jsou malé a přilnavosti má lvíče na rozdávání. A pokud se dostanete na její limit, dá vám to vědět vcelku nezáludnou mírnou nedotáčivostí. Nemohu si pomoct, ale podvozek mi přišel snad až zbytečně dobrý. Umocnila to i stabilita auta v rychlostech nad 160 kilometrů za hodinu, kde ke slovu přišla i ona opěvovaná optimalizovaná aerodynamika. Pěkná práce, fakt.
Rozumná je i ekonomika provozu. Papírových 5,6 litru se mi dosáhnout nepodařilo, ale za mě je i 7,2 litrů na sto kilometrů vcelku obstojná hodnota. Možná ve vhodnější kombinaci provozu by to šlo stáhnout i níže, ale já ten týden vcelku často zaspal a pak jsem musel spěchat. Zde si dovolím poznamenat, že i při cestě po německé dálnici spotřeba nepřesáhla deset litrů. To se moc často nestává.
Verdikt
Nová 308 kompletně zahodila image zakulaceného praktického hatchbacku a stala se autem, za kterým se každý ohlédne. A když říkám každý, myslím to vážně. Za celý testovací týden nebylo člověka, který by se za ní neotočil.
Bylo by ale nefér oceňovat jen její vzhled. Dokáže vás nadchnout svými jízdními vlastnostmi od radostného tříválce až po výborně naladěný podvozek. Pokud si porozumíte s i-cockpitem, pak pro vás může být výborným společníkem. A ano, na parkovišti se ohlédnete úplně pokaždé.
Technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 1 199 cm³
Výkon motoru: 130 koní (96 kW) v 5 500 ot./min
Točivý moment: 230 Nm v 1 750 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,6 s
Pohotovostní hmotnost: 1 333 kg
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,6 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 7,2 l/100 km
Cena již od (Peugeot 308 1.2 PureTech 110k Active): 490 000 Kč (akční cena v den vydání)
Cena testovaného vozu: 624 000 Kč
19. dubna 2022, 07:11
0
Je to fakt fešák. Jen ta cena mi zas přijde moc...ale to tak asi dneska prostě je...
19. dubna 2022, 16:01
0
Časom si zvykneš :) V svetle posledných dní ma naopak cena príjemne prekvapila, lebo aj to holátko za pol mega podľa konfigurátoru nevyzerá zle. Interiér v úplnom základe vyzerá rovnako ako na fotkách a nedávajú tam príšerne vyzerajúce zmenšené displeje obklopené lacným plastom ako istá Kia Sportage z poslednej recenzie. Za menej sa toho veľa už kúpiť nedá, možno i30 ak človek nechce výbavu ale len zhruba 4 metre nejakého auta, a aj tam je otázka dokedy.
19. dubna 2022, 20:25
4
Interiér v úplném základu také vypadá trochu jinak.