načítám data...

Opel Adam Rocks: Svěží závan v lánech retra

Když si chcete koupit malé a stylové auto, za které jste ochotni dát hodně peněz, ale nechcete retro design, máte problém. A pokud zároveň chcete, aby bylo terénní, máte ještě větší problém. Naštěstí je tu Opel Adam Rocks, který tento problém řeší.

zobrazit celou galeriiFoto:   David Marek

Prý je to první crossover v A-segmentu vůbec. Což, pokud pro vás předchozí věta představuje nesrozumitelný slovní guláš, znamená, že to jde o pidi-pseudo-teréňák zhruba velikosti Fiatu 500 nebo Mini Cooperu. Ale ještě než se chytíte za hlavu a zavřete tento článek, chvilku počkejte. Tohle pidiautíčko totiž dává mnohem víc smyslu, než by se mohlo zdát.

Samozřejmě můžete tvrdit, že jde především o módní výstřelek – ostatně Adam Rocks vznikl tak, že standardní Adam dostal o 15 mm vyšší podvozek, shrnovací střechu a byl prohlášen za nové auto. S patřičně vyšší cenovkou. Cílovou skupinou jsou očividně lidé, kteří chtějí cool autíčko do města, ale neláká je retro design hlavních konkukrentů, totiž již zmiňované pětistovky nebo Mini. 

Přinejmenším na pohled to funguje. Adam Rocks sice s obřími koly, doplněnými o výrazné plastově bílé detaily, a se zvýšeným podvozkem vypadá tak trochu jako křeček panda na chůdách, ale na ulici ho rozhodně nepřehlédnete. Nakonec je to docela roztomilý křeček na chůdách, takže něžnější části lidstva se určitě zalíbí. Ani interiér přitom nezklame – stejně jako karoserie je i kabina originální a svěží, se spoustou možností přizpůsobit jí svému vkusu, a s naprosto žádnými (pro někoho již únavnými) odkazy na minulost. Máte tu pocit, že sedíte v něčem přinejmenším “skoro-luxusním”. Zvláště s onou “pandí” kombinací černé s bílou a koženým čalouněním vypadá uvnitř vážně dobře. Dokonce mu odpustíte i poněkud zmatený infotainment. Jen nepočítejte s tím, že by se Adam dal používat jako skutečně čtyřmístné auto. Tohle je spíše 2+2.

Zvláštěpak poté, co nastartujete maličký litrový tříválec. Jak už jsme psali v našem nedávném testu o něco větší a levnější Corsy, tenhle motor se vážně povedl. Jakkoliv může být vymírání charakterních atmosférických motorů smutné, kapesní turbomotory jako je tento dokáží veškerou ztrátu více než nahradit. Zátah v nízkých otáčkách a schopnost jezdit opravdu úsporně se mísí s nadšeným úprkem k omezovači a talentem pro dynamickou jízdu – byť ta samozřejmě znamená konec veškerým snahám o úspornost. Pokud bych měl tomuto “litru” něco vytknout, tak snad právě jeho charakter, který vede k vysoké spotřebě. Jednoduše se neudržíte, abyste ho neustále nevytáčeli a nejezdili stylem “brzda-plyn” jen kvůli zvuku a pocitu. Přesto pokud máte silnou vůli, dokáže být Adam docela úsporný. Škoda jen, že si tento motor nelze objednat s automatem. Moc by mu slušel.

Samotný motor nebyl překvapením. Z Corsy jsme ho už znali a věděli jsme, že je dobrý. Nečekanou radost nám udělal podvozek. Zatímco na Corse je poněkud cítit její věk a zkrutná příčka vzadu o sobě dává na nerovnostech vědět, Adam se podařilo naladit mnohem sofistikovaněji. Ačkoliv kombinace velkých kol a zvýšeného podvozku vyvolává obavy z nedostatku pohodlí, opak je nakonec pravdou. Adam Rocks si perfektně poradí zejména s prostředím, pro které vznikl. Tedy s dlažebními kostkami, tramvajovými pásy a podobně. Vzhledem ke krátkému rozvoru je samozřejmě poněkud nervózní a “uskákaný”, ale tomu se u tak malého auta nelze vyhnout. Drobné nerovnosti, které jsou nejvíce nepříjemné, filtruje překvapivě dobře. Zkuste si ho objednat na menších kolech s vyšším profilem pneumatik a bude to skutečně pohodlné auto. Hlavním důvodem pro pořízení zvýšené verze však bude pořád to, že se o něco lépe nastupuje a vystupuje, o něco lépe vidíte ven, snáze přejedete obrubník a až někde v třetí či čtvrté řadě to, že snáze překonáte rozbitou polňačku ke svojí chalupě.

Verdikt

Adam není dokonalý a “Adam na šutry” (Adam Rocks) asi ještě o něco méně. Není to auto pro každého – pro běžného českého motoristu je myšlenka, že zaplatí spoustu peněz navíc za menší auto, které si hraje na SUV, poněkud absurdní. Naopak pro člověka, který si může dovolit utrácet, malé auto přímo vyžaduje a zároveň by chtěl trochu stylu, vítr ve vlasech a schopnost poradit si i s něčím jiným, než úplně hladkým asfaltem, je Adam Rocks výborná volba. Z části proto, že nic jiného podobného neexistuje, ale také díky tomu, že je to i přes svoji výstřednost jednoduše dobré auto.

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný tříválec 999 cm 3 
Výkon: 115 koní při 5 200 ot./min
Točivý moment: 170 Nm v 1 800 – 4 500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 196 km/h
0-100 km/h: 9,9 s 
Průměrná spotřeba (euro): 6,3 l/100 km 
Cena: 432 900,- Kč

Hodnocení:  7,5 /10

Druhý pohled

Dan Novák je spolumajitelem Autíčkáře a za svou řidičskou kariéru už vlastnil víc aut, než kolik mu je let (a podezřele velké procento z nich byly Mercedesy – pozn. VojtaD). Proto se na ně nedívá pohledem rýpavého motoristického novináře, ale člověka, který si čas od času nějaké auto koupí, protože se mu zrovna líbí. Rodině a přátelům stále tvrdí, že je to neškodný koníček, který má pod kontrolou. Jeho nejnovější láskou je Citroën C4 Cactus, který se mu při testu zalíbil natolik, že si ho musel koupit.

Minicooper od Opelu, tak ho nazvalo několik zástupkyň hezčí poloviny lidstva. 

První nadšení ve mě vyvolal fakt, že “náš” Opel Adam Rocks má ten samý drivetrain jako dříve testovaný Opel Corsa. V Corse byl jednoznačně skvělý. Není asi velké překvapení, že v Adamovi je také brilantní a bez výhrad – přesné řazení a kvanta charakteru. Pro mě osobně naprostý TOP mezi malými motory.

Černobílý exteriér byl sice hezky kontrastní, ale zároveň relativně nenápadný, což je podle mě škoda. Opel umí nabídnout hromadu barevných kombinací a na tohle auto by se hodila nějaká větší divočina. Oceňuji detaily v podobě kol s prvky v barvě karoserie, vzdáleně mi to připomělo auta z osmdesátých let s BBS pavučinami se středy v barvě vozu, které jsem měl vždycky rád. Co vyloženě potěší je šest couvacích senzorů. Některé koncerny do levných vozů dnes montují třeba jenom tři a to pak působí “oholeným” dojmem, opel má naopak body za dojem, že na tomto voze se na zákazníkovi nešetří.

Interiér byl v duchu exteriéru také v černobílé kombinaci, ten už se mi líbil víc a dohromady to tvoří hezky sladěný celek. Potěší odsouvací plátěná střecha, která překvapivě izoluje zvuk lépe, než některé levné prosklené. Pokud nemáte rádi skutečné nebe nad hlavou, Opel Adam umí nabídnout v konfigurátoru diodovou hvězdnou oblohu (“á la Maybach”), nebo třeba šachovnici, fantazii se zde meze opravdu moc nekladou. Co mi na autě vadilo? Display infotainmentu byl na můj vkus příliš nízko, více mi vyhovuje umístění nahoře. Celkový posez za volantem byl bez výhrad, sedačky jsou pohodlné a obě dobře nastavitelné.

Auto, které umožňuje vysoké desítky tisíc stylistických kombinací exteriéru i interiéru, k tomu má skvělý motor i převodovku, pěkně jezdí a má velmi slušnou výbavu. Jde to hodnotit jinak, než že je fakt dobré? Nejde, je opravdu dobré.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bi
bitner
21. srpna 2015, 21:46
0

Není to auto pro každého – pro běžného českého motoristu je myšlenka, že zaplatí spoustu peněz navíc za menší auto, které si hraje na SUV, poněkud absurdní.

No... a ta cena tohle dvakrat podtrhne. Kolik se toho u nas muze prodat? 17 kusu?

reagovat
Da
Dad
22. srpna 2015, 00:23
0

Nema loketni operku. Auto, co nema loketni operku, nemuze bejt pohodlny. Takze ja si ho nekoupim. Teda taky proto, ze na nej nemam, ale hlavne kvuli ty operce.

reagovat
martin_100
23. srpna 2015, 00:49
0

Nooo pamatuju doby kdy se připlácelo za nalakovaný nárazníky .. dneska se připlácí za černý :-)

reagovat
PeterLuk
24. srpna 2015, 00:04
0

Je to zvláštne vyzerajúce auto a na miniauto nie najlacnejšie, ale nutno uznať, že na svoju triedu pôsobí naozaj hodnotne, kvalitne a pohodlne!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem