Je jen málo motorů, které jsou široké veřejnosti známé do stejné míry jako americké vidlicové osmiválce s hemisférickým tvarem spalovacích komor, obchodně označené HEMI a nabízené pod kapotami vozů Chrysler, Dodge, Jeep nebo RAM. Jsou podobně kultovní jako třeba Busso Alfy Romeo nebo toyotí 2JZ, a možná i víc. Proto je naprosto logické, že se je koncern Stellantis, pod který tyto značky nyní spadají, v minulých letech rozhodl…zaříznout.
Moment, moment! Cože? To nějak neštymuje. Proč by se značka chtěla zbavit svého nejdůležitějšího motoru, když si většina lidí jejich auta kupuje hlavně kvůli němu? Budiž, v EU by to dávalo smysl díky extrémnímu tlaku na emise, ale my se bavíme o plošném škrtu, včetně USA, kde se zplodiny řeší o dost míň a HEMI je tam vyloženou modlou. What the heck?
No nicméně je to pravda, slovy generálního ředitele Carlose Tavarese se měla skupina Stellantis stát zelenější a odpovědnější k životnímu prostředí, což mimo jiné vedlo i k postupnému, ale do budoucna kompletnímu vyřazení hemisférických osmiválců z nabídky. První vlaštovky už na trh přišly, svaly nového Dodge Charger jsou nyní jen elektrické nebo přeplňovaně řadově šestiválcové. Hmm. Pecka.
Jenže pozor! Tak jak to neštymuje tady v textu, to zjevně neštymuje ani širšímu vedení skupiny. A protože mu toho ve Stellantisu poslední dobou neštymuje víc (třeba katastrofální propady prodejů napříč zeměmi), rozhodlo se, že ctěného pana Tavarese nechají…odejít. On tedy prý odešel sám, ale víte jak. Každopádně platí, že Carlos je pryč.
S ním odešly i jeho nápady, včetně právě smrti motorů HEMI. Takže ano, Stellantis nyní zvažuje opětovné nastartování výroby těchto jednotek ve vyšších číslech, tedy i mimo pracovní specifikace RAM trucků, kde ještě stále přežívají, a jejich aplikaci do několika v brzké době příchozích modelů americké divize koncernu. Dokonce se proslýchá, že už přemýšlejí, jak jej nacpat i do zmíněného Chargeru, kterého bez HEMI nějak nikdo moc nechce.
Hurá! Někdo si konečně uvědomil, že i když je asi přece jen potřeba posouvat se k zelenější budoucnosti, bez zelené na dolarových bankovkách to nepůjde. A ty prostě přitečou jen s tím, za co je zákazníci budou ochotni vyměnit. Takže ve Stellantisu odvolávají, co odvolali, a motory HEMI plánují vrátit do hry. Tedy…pokud si to zase nerozmyslí…je to pořád Stellantis. Uvidíme.
Co si o potenciálním návratu HEMI motorů myslíte vy? Patří do věčných lovišť nebo se zdá, že někdo dostal rozum? Vyjádřete se v diskuzi.










HeavySmoker
27. 3. 2025, 12:00HEMI je môj najobľúbenejší motor ktorý sa dá ešte vôbec kúpiť. Aj keď je vždy vložený do bakelitovej plechovky ktorá sa mi rozpadala v ruke už na predvádzacej jazde. Ale bol som ochotný sa cez to preniesť lebo 5.7L HEMI Ví Ejt. Preznačkovaná Alfa Tonale (Dodge Hornet) sa ukázala ako obrovský prepadák, tak sa nedivím že sú v panike.
afro-r1
27. 3. 2025, 15:18No a u Opelu by s nim mohli zkusit noveho Diplomata... ;-)
dzonnek
27. 3. 2025, 22:31No to by možná Opel mohl najít poklad. Protože současná nabídka je tragédie. Ostatně jako u většiny ostatních značek. Mě by teda tam stačil i ten "obyčejný " 6ti valec
Trinom
6. 5. 2025, 15:44Nechte už Opel umřít, nebude to žádná škoda.
Nezn.uživatel
7. 5. 2025, 05:08,k