načítám data...

O (ne)smysluplnosti Bentley Bentayga a trendu luxusních SUV

Britští aristokraté zaprodali svou značku zbohatlíkům a zákazníkům z Ruska a Asie. To je nejčastější reakce na nové Bentley Bentayga. Je ale opravdu výroba SUV tím ‚bodem, z nějž není návratu‘, nebo je problémem něco úplně jiného než výška auta?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Tak už i Bentley propadlo ďáblu jménem SUV. Produkty noblesní značky britských aristokratů budeme nyní vídat nejen před fotbalovými stadiony, ale také u značkových butiků a drahých soukromých školek. Stanou se dalším způsobem, jak rychlokvašení milionáři dávají na odiv své bohatství. Stovky a tisíce jich budou brázdit pouště středního východu v rukou majitelů, kteří pořád ještě nejsou líní si kontrolovat vlastní olej, další se budou proplétat ulicemi Moskvy a odhánět z cesty plebs v Ladách. Dojde k další inflaci slavného jména na úroveň korporátního žebříčku značek Volkswagen Group. Bentley přestane být výjimečným.

Nemyslím si, že by problém nového Bentley byl ve výšce. SUV k Bentley sedí

Řekl bych, že nějak takhle by se dal shrnout názor většiny motoristických nadšenců na příchod SUV nejen od Bentley, ale od jakékoliv luxusní značky. SUV jsou totiž vnímána jako vrcholný projev kapitulace před marketingem a rezignace na vznešené hodnoty vlastní značky. Ať už to bylo BMW X5, Porsche Cayenne nebo třeba Jaguar F-Pace, fanoušci značky vždy pobouřeně soptili. 

A já souhlasím s tím, že Bentayga bude dalším krokem na cestě Bentley od britské aristokratické výstřednosti k mainstreamovému superluxusu od VW. Na druhou stranu si však nemyslím, že by hlavní problém nového Bentley byl v jeho světlé výšce nebo v tom, že má vzadu páté dveře namísto kufru. Naopak si myslím, že SUV je věc, která k odkazu značky Bentley perfektně sedí.

Než začnete objednávat vidle a hledat, kde bydlím, vydržte se mnou ještě chvilku. A podívejte se na nejklasičtější z klasických Bentley – tedy na slavný ‚Blower Bentley‘ z dvacátých let. Nebo ostatně na kterékoliv jiné auto z té doby a ještě dlouho potom. Jejich proporce i světlá výška jsou totiž mnohem blíž dnešním SUV a blíž jim bylo také využití tehdejších luxusních aut. Bylo normální, že jste se jako mladý aristokrat vypravili svým vozem na cestu po koloniích nebo že jste ze svého panství vyrazili do lesů a vřesovišť na lov, přičemž jste se pohybovali v lepším případě po zemědělských cestách. S tehdejšími auty to totiž šlo.

Postavit auto terénní a rychlé zároveň dřív prostě nešlo

Až v posledních zhruba 50 letech začalo být běžné, že bohatí lidé žijí v místech, kde jsou kvalitní silnice, a luxusní automobily tudíž mohou být nízké a navržené tak, aby fungovaly ve vysokých rychlostech na dálnici a nikoliv v byť jen lehkém terénu. Jinak to ani nešlo – jezdit po silnici bylo důležitější a postavit auto, které by bylo rychlé a pohodlné na dálnici, ale zároveň nabízelo alespoň elementární průchodnost terénem, v podstatě nebylo možné.

V posledních dvou desetiletích ale začalo být znovu možné dělat auta vysoká a schopná fungování i mimo kvalitní cesty, aniž by přestala být komfortní a zároveň rychlá. Ruku v ruce s tím přišel vzestup trhů patřících dříve ke třetímu světu a tím i rostoucí poptávka po autech, která zvládnou jak tichý a luxusní úprk po hladké dálnici, tak i prodírání se přírodou na vaši daču nebo k vašemu ropnému vrtu. A i zákazníci v Evropě a Severní Americe zjistili, že jízdní výkony či ovladatelnost v režimech, kam se dostanou jen testovací jezdci a motorističtí novináři, jsou pro ně méně důležité než pohodlné nastupování a dobrý výhled. 

Nám gurmánům na ovladatelnost a jízdní vlastnosti, to samozřejmě vadí, protože bychom raději, kdyby bylo symbolem luxusu stále ještě nepraktické, ale krásné a obratné kupé a nikoliv gargantuovský kombík na chůdách. Ale nemůžeme s tím mnoho dělat. Nakonec se mnoho z nás s myšlenkou SUV nebo crossoveru i smíří. Zvláště v případě značky, jejíž závodní vozy nazýval Enzo Ferrari ‚nejrychlejšími náklaďáky na světě‘.

Bentayga je příliš umírněná a příliš rozumná. Správné SUV od Bentley by mělo být větší a šílenější

Přesto si myslím, že Bentayga není tím správným SUV, kterým mělo Bentley začít, a že skutečně bude dalším krokem k deflaci značky (ale zároveň samozřejmě ke gigantickým výdělkům). Co je tedy špatně? 

Upřímně řečeno si myslím, že Bentayga je příliš usedlá, umírněná a příliš rozumná. Kvůli využití koncernové modulární platformy MSB a úzké příbuznosti s Volkswagenem Touareg a Audi Q7 má příliš ‚praktické‘ proporce. Dlouhý přední převis, který očividně skrývá většinu pohonné jednotky, krátká kapota a vpřed posunutá kabina, vysoké prosklení. Prostě rozumný ‚kombík na chůdách‘, jakým je třeba Touareg nebo Q7, jen trošku nafouknutý a posázený drahými cingrlátky.

SUV, za které by se značka Bentley nemusela ani trochu stydět, vypadá v mých představách trochu jinak. Postavené na vlajkové lodi Mulsanne a poháněné tradičním osmiválcem 6 ¾ litru. S tím samozřejmě souvisí také krátký přední převis, dlouhá, vpřed mohutně čnící kapota a porovnání se zbytkem vozu skromnější kabina. Možná by neškodila ani trochu snížená střecha, aby vzniklo něco, co by se dalo nazývat opravdovým ‚shooting brake‘. Ostatně shooting brake vznikl jako ‚kombík na lov‘ a nebylo povinností, aby měl jen dvoje dveře (byť by gigantické dvoudveřové SUV rozhodně mělo své kouzlo). Představte si místo Bentaygy něco takového – jen s ještě delší kapotou, ještě nižší střechou a ještě víc vzad posunutou kabinou. A možná ještě okázalejším designem. No nebyl by to správný nástupce ‚Bloweru‘?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Caddy
16. září 2015, 17:47
0

s timto naprosto souhlasim..to auto je obycejny, nudny a divny...Bentley by mel ukazat vice odlisnosti a elegance...a byt nad Escaladem, ne na urovni srazenych evropskych SUV...

reagovat
L.D.C.
16. září 2015, 17:57
0

Další výtečný článek. Nějak nemám potřebu chodit na různá jiná fóra, resp. weby kvůli srovnání podobných testů, i když je znám, ale lehká kontroverze oproti mainstreamu mě vždycky bavila, takže dávám za jedna.
Mimo aktuální téma - díky Autíčkáři se tehdy rozhodlo o koupi Roadmastera. Takže jen dál a houšť, stejně jako s jinými texty třeba na Radiu Dixie.

reagovat
Je
Jenyk
16. září 2015, 18:48
0

Mně SUV vadí ze zcela praktického důvodu - z osobáku přes ně není vidět. Náklaďák nebo teréňák toleruju, prostě vysokou stavbu pro své užití potřebují. SUV ne, překáží mi zcela zbytečně. Kdyby byl nějaký praktický důvod, ale já ho nenašel. Argument o nastupování - pár jsem si jich vyzkoušel a žádné nemělo sedačku tak vysoko, abych na ni v podstatě položil prdel. Musel jsem se na ni normálně spustit dolů nebo šplhat nahoru. Nákladová hrana kufru vysoko. A navíc, a to je asi logické, v nich ve valné většině případů jezdí špatní řidiči. Bentley nebentley, SUV mne serou.

reagovat
Re
Redguy
16. září 2015, 21:30
0

To ja se zase smeju, jak vsichni drsnacky "petrolheadi" a novinari tvrdi, jak je to na hovno, spatny a bla bla. Asi jsou lidi nesvepravny kreteni, kdyz si tech aut kupujou cim dal vic.
Co se prakticnosti tyce
- k nastupu a vystupu opravdu staci soupnout prdel do strany
- pri manipulaci s detma muze i vysoky clovek stat jen v mirnem predklonu
- neni potreba resit obrubniky pri parkovani
- cestou na chatu nedrhnu spodkem
- je z toho dobre videt
- bezpecnost, atd atd.

Ohledne Bentley - hnusne, nudne nezajimave, nehodno znacky

JLK
18. září 2015, 13:08
0

Byt na neco takoveho nasrany je kontraproduktivni - stejne tak se muzes zeptat sam sebe, proc jsi kupoval auto, ze ktereho neni pres ostatni auta nic videt.
A k te prakticnosti - co mam pribuzne po padesatce, tak vsichni bud' na SUV presedlali nebo o nem po vyzkouseni premysli. Strejda co jezdi s XC90 kdyz nasedaval do pujcenyho sedanu, tak nadaval ze se do toho musi cpat jako do jeskyne.

hurkar
28. září 2015, 17:42
0

Jenyk zvykaj si. Je tomóda, je to cool. A nie všetko čo je v móde, čo je cool je praktické a logické. Viď príklad. SsangYong X6 alebo BMW Action. Pobláznili už aj iné automobilky, napríklad ako Mercedes...

:D

vs
vs77
16. září 2015, 23:46
0

Myslím, že přesně s tím co jsi popsal v článku má v úmyslu přijít Rolls-Royce.

reagovat
pe
petrklm
17. září 2015, 11:28
0

A já bych si to koupil hned. Ne tedy, že by se mi to líbilo, ale nasral bych tím spoustu sousedů, co jezděj Tuaregama Caymanama a pod. A ještě radši, kdyby to byl Rolls. Jen na to nemám, no... :-)

reagovat
hurkar
28. září 2015, 18:22
0

peterklm: ale podmienkou je ,,TDI" ináč si ťa nikto ani nevšimne :D)))

Jo
Josef
17. září 2015, 17:30
0

Opět tleskám vestoje! Aktuální téma článku, objektivní zhodnocení situace, subjektivní návrh řešení. Děkuji za další kvalitní počtení, Vojto...

reagovat
Jo
Jose85
17. září 2015, 17:33
0

Tady se pořád řeší "technicko-historické souvislosti", to je samozřejmě v pořádku, ale tohle by bylo imho spíš pro sociologa. :) Na plno to nikdo neřekne, ale cílovka bude stejná jako u Cayenne ap (nebo v rámci značky Conti... , častý to terč vtipů) a tam je "cool SUV" prostě výrazně tvarovaná věc s proporcema přerostlého hatchbacku. Dlouhá "kombíková" záď bude taky trochu se stigma usedlého rodinného auta.

Možná.... kdyby někdo vysvětlil hiphoperům termín shooting brake?

reagovat
fr
franc
28. září 2015, 11:24
0

obecne masa lidi sou dementi... proto si jich nejvic poridi porsche cayenne, ne 911

nastup a vystup z nekerych suv je problematictejsi nez s osobaku, moje 86leta babicka, coz je referencni ukazatel, ma vetsi problem nastoupit do range roveru nez do beznyho sedanu

manipulovat s detma jde lepe v mpv a uplne idealni je mala dodavka typu multivan

vetsina suv je na nesmyslne velkejch rafkach s nizkoprofilovejma pneu, navic se jedna o tezke auto, takze pri najizdeni na obrubnik se gumy nici casteji a jednoduseji nez u beznych vozu

svetla vyska je argumentem u takoveho bmw x6 neni o nic vetsi nez u zvysenych kombiku typu forester
dobre videt je i z mpv/male dodavky, nicmene za tuto pro nas vyhodu plati ostatni ridici, kteri pres nas naopak nevidi

bezpecnost je dalsi mytus, zatimco pri narazu samotneho vozu do prekazky je bezpecnost horsi nez u bezneho vozu diky vaze a nekompaktnosti skeletu, ktery se ochotneji borti, bezpecnost pri srazce s osobnim vozem je sobecky priklad jako vyska... ja jsem na tom nepatrne lip za cenu, ze vsichni ostatni jsou na tom o dost hur

reagovat
hurkar
28. září 2015, 18:19
0

JJ, tak taký Bentley by sa mi aj páčil, predstavujem si niečo v štýle Evoq, aj keď ten nemá až tak dlhú kapotu, no má krásne linky, proporcie

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem