Není to tak dávno, co jsme se bavili o tom, že japonská značka Toyota se chlubí obrovskou výrobní řadou. Od Ameriky po Nový Zéland, od miniautíček po veliké pick-up trucky a autobus, tato automobilka nabízí opravdu všechno. Však jen zmapování jejích modelů mi zabralo tři týdny a vy jste museli číst celkem přes třicet tisíc znaků.
Toyota ale ani tady nekončí. Ke všemu sériovému totiž ještě pracuje na nových a nových prototypech, kterými zkoumá i ta nejniternější zákoutí automobilového průmyslu, ať už s reálnou šancí na produkci nebo ne. V roce 2007 se tak třeba pochlubila zařízením jménem iReal — pojízdným křeslem pro lidi, kteří se, dle slov značky, chtějí s ostatními na ulici bavit, nikoliv se před nimi schovávat v kabinách automobilů. Nedávno zase pro změnu představila typ FT-Me — auto ve tvaru helmy pilota stíhačky a se snadným ovládáním pro handicapované.
Oboje to jsou velmi exuberantní vozidla. Avšak Toyota jde momentálně ještě dál. V rámci své dceřiné společnosti Toyota Engineering Corporation, jež se běžně zaměřuje na vylepšování pracovních podmínek firem napříč světem pomocí filosofie Kaizen (postupné a nekončící zlepšování), nyní vytváří velkou kouli, ve které mohou lidé jezdit.
Přesněji se jedná o průhlednou sférickou kapsli, která funguje na principu křečka v kolečku. Na vnějším obalu jsou zevnitř namontovány kolejnice, na kterých zase drží podvozek s koly napojenými na elektromotor. A přesně jako u noh hlodavce se otáčením těchto kol otáčí celá koule. Řidič a jeden spolujezdec pak za sebou sedí klidně vevnitř a pozorují, jak se vozidlo odvaluje okolo nich.
První prototyp vznikl už loni v červnu a byl tak malý, že se dal držet v obou rukách. Nicméně vykolejil už po několika otáčkách. Od tohoto výchozího bodu museli inženýři pracovat na tom, aby koule o průměru dva metry byla schopná přepravovat lidské pasažéry, což se ukázalo jako poměrně náročný úkol.
Pro tělo koule v plné velikosti vyhledali tvůrci pomoc společnosti Shinshi, specializovaného výrobce plastových desek a zpracovatele akrylátu. A dokonce i pracovníci této firmy, která vyrábí vysoce odolné zakřivené panely pro akvária, přiznali, že tento projekt byl obtížný, a značně s ním bojovali. Jakmile však byl povrch panelů vyleštěn a počáteční zákal zmizel, úspěch se dostavil.
Nyní tak Toyota ve svých studiích vyvíjí asi nejexuberantnější dopravní prostředek současnosti, připomínající víc než cokoliv jiného sférická vozidla z filmu Jurský svět. A já moc doufám, že se v něm někdy budeme i my moct projet. Gratuluji Toyotě k odvaze jít až takto daleko! To mě baví. Ale není se čemu divit, vždyť Toyota má zjevně koule.
Co si o nové kouli od Toyoty myslíte vy? A znáte ještě exuberantnější dopravní prostředek? Pochlubte se v diskuzi, rádi se poučíme.














Beran
6. 5. 2025, 11:29Neprijde mi fer srovnavat exuberantni jaguar s timhle. Jaguar vzal jenom nasadil "fancy" oblecek na elektromobil. Tady vidim u toyoty snahu o inovaci. A i kdyby to pak jenom zalozili do supliku tak si vyzkouseli nova technicka reseni a ziskali nejakou pozornost.
Jaromír Soukup
7. 5. 2025, 08:41Slovo exuberantní už v Autíčkáři dávno překročilo stín jaGUaru. A to, že si Toyota za inovace zaslouží uznání, v textu přece stojí 😅
Trinom
6. 5. 2025, 14:54Zase ti cizí termiti :D
ransom
18. 5. 2025, 06:59Kdyby jen Jurský svět. Taková pohyblivá koule se objevila už v sovětské uvědomělé sci-fi pro pionýry Cesta vesmírem. Akorát jezdila po kolejnici.