Pokud zatím neznáte italskou karosárnu Caselani, tak vězte, že se zabývá výrobou takzvaných retrokitů pro užitkové vozy Citroën. Díky svým vnějším panelům z vlnitého plastu mění jejich standardní vzhled na nový, jenž připomíná staré dodávky značky z vlnitého plechu, zejména Citroën 2CV Fourgonnette a legendární Type H, dnes používaný jako základ pro mnohé food trucky.
Tato firma už stvořila retrokit pro všechny dodávky, takže existuje vzpomínková verze Berlinga, Jumpyho/Spacetourera i Jumpera. A právě v těchto dnech se k nim přidává čtvrtý kousek pojmenovaný Type-Ami, který vychází z levného elektrického vozítka Citroën Ami.
Pro připomenutí, Ami je malá levná elektrická čtyřkolka pro dva, která je populární hlavně ve velkých evropských městech, kde slouží v mnoha firmách zaměřených na sdílenou mobilitu. Zároveň je ale oblíbená i mezi soukromníky hledajícími co možná nejlevnější formu individuální městské přepravy. I když se v Česku neprodává, my jsme měli to štěstí ji krátce otestovat, jak si můžete přečíst zde.
Toto autíčko je typické svým speciálním vzhledem se stejnými konci a symetrickými boky (jde až tak daleko, že dveře na levé straně se otevírají proti směru jízdy, zatímco ty na pravé normálně po směru, aby se nemusely předělávat panty a kliky). V Caselani ale naznali, že to je málo, a vozítku nadělili design ještě speciálnější.
Nyní tak oplývá sadou krycích plastů s žebrováním, naznačenými tykadlovými světlomety, lakovanými ocelovými disky s chromovanými středy a velkým logem Citroën, zasazeným v hranatém obdelníku. Zároveň je nově k dispozici v hned devíti veselých barevných odstínech, třech dokonce v metalickém provedení, o čemž si původní, povinně šedé Ami může nechat jen zdát.
I v interiéru došlo ke zlepšení. Jak zjistili kolegové z francouzského magazínu l’Argus, kteří si Type-Ami směli už i projet, papundeklové sedačky a střed plastového volantu můžou být volitelně potaženy umělou kůží v kontrastní barvě. Sedadla mají nově i pěnovou výplň, díky čemuž se na nich dá konečně i docela pohodlně sedět. Zbytek vnitřního vybavení sice zůstává stejný, ale už to málo pomáhá proměnit dříve trochu ponurou kabinu na výrazně útulnější místo k životu.
Pod kapotou se nic nezměnilo, vozítko je tak stále charakterizováno jako elektrická čtyřkolka s motorem od firmy Valeo o nejvyšším výkonu 6 kW, která je schopná dosáhnout maximální rychlosti 45 km/h a pro svou mini-baterku o kapacitě 5,5 kWh ujede na jedno nabití ze standardní zásuvky až 75 kilometrů. Díky tomu je v mnoha zemích dostupná řidičům už od patnácti let věku a v některých státech, třeba ve Francii, k jejímu řízení ani není potřeba vlastnictví řidičského průkazu.
Co se ceny konverze týče, záleží, jestli byste si auto byli ochotni přestavět sami nebo byste chtěli, aby vám je nachystali na klíč přímo v karosárně. Za kit zaplatíte 5100 Euro a za celé hotové auto, včetně koupě u Citroënu, zaplatíte 13 900 Euro, plus příplatek 840 Euro za koženkový interiér. Ano, pochopili jste správně, automobilka klidně své Ami pošle prvně do Itálie, aby vám přišlo už hotové. S firmou Caselani totiž oficiálně spolupracuje a její přestavby licencuje.
Závěrem za mě platí, že spojením malé elektrické krabičky a retro-barevného designu vzniklo jedno z vůbec nejroztomilejších aut na současném evropském trhu. Zatímco na větších modelech vlnité plasty působí trochu roubovaně, na nejmenším Citroënu jakoby snad byly odjakživa. Konverzi Ami tak považuji za zatím nejzdařilejší ze všech nabízených. A i když se v Česku oficiálně neprodává, na individuální žádost by se snad i k nám měla být schopná dostat.
Co si o novém Caselani Citroënu Type-Ami myslíte vy? Také vám přijde, že nyní jeho vzhled funguje přímo dokonale nebo je vám naopak bližší originální řešení? Dejte vědět v diskuzi.


















Sloper_rider
6. 2. 2025, 12:39Pokud se nepletu, tak fy. Caselani udělala podobný "design" na doprovodném Citroenu posádky Holická/Engová na letošním Dakaru!
GanGreen
6. 2. 2025, 13:35Skoda ze to na Jumpera stoji takovou řepu, bylo by fajn to obcas potkat v provozu :))
Jaromír Soukup
6. 2. 2025, 19:46Ano, to je taky úprava Caselani. 🙂 A jen tak btw, ve Chvalovicích u Znojma jeden pravidelně stává. 🙂
rivka
7. 2. 2025, 23:46Nemůžu reagovat přímo na Jardu (haló, IT crew, tohle si zasloužilo ošetřit při faceliftu!), tak přidávám foto toho Chvalovického sem. A jen tak mmch, přivezl jsem ho tam osobně :-)