načítám data...

Nissan X-Trail 2.0 dCi: Velké auto pro velké lidi s velkými plány

Moderní SUV mění pohorky za lakýrky, funkční oděv za trendy hadříky a místo dřiny nás mámí sofistikovanou mluvou. A pak je tu X-Trail...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

SUV si můžete přát z různých důvodů. Někdo ho chce kvůli bezpečnosti, někdo kvůli snadnému nastupování, jiný zas kvůli tomu, že ty správné léky na napoleonský komplex v apatykách neseženete. A pak je tu skupinka lidí, kteří mají chatu v horách, na dovolenou jezdí s karavanem a čas od času potřebují převézt něco těžkého, třeba loď nebo koně. Právě poslední množina zájemců si v loňském roce zamnula ruce, protože Nissan X-Trail obohatil nabídku motorů o dvoulitrový turbodiesel.
Ne že by snad byla dostupná jedna-šestka vyloženě špatná. Jako rodinný vůz se na zimní dovolené osvědčila, což jste si mohli přečíst před necelým rokem tady. Jenomže kdybyste s ní chtěli táhnout přívěs s koňmi, možná byste dosáhli rychlejšího cestování zapřažením koní před auto. Navíc mezi řidiči holdujícími dobrodružství ve ztížených podmínkách je značná část těch, pro které je objem motoru začínající jedničkou zkrátka pod úrověň. Když přidáte fakt, že konkurenti větší kubatury bez okolků nabízejí, bylo vzkříšení dvoulitru logickým krokem. 

Nekonečný prostor

K novince pod kapotou přibylo nedávno i mírné omlazení. Zvenčí si ho všimnete na přední masce a světlech, zevnitř na volantu, který už nevypadá jako kazeťák z devadesátých let, a sem tam i na přívětivějších materiálech. Změny nejsou nijak zásadní, X-Trail pořád vypadá jako přifouknutý a protažený Qashqai, což si přeberte, jak chcete. Obě auta kromě designu sdílejí i platformu a ovládací prvky uvnitř, tím však příbuznost – chce se mi říci naštěstí – končí. X-Trail je totiž skutečně velké auto pro velké lidi s velkou bagáží. Pokud si odepřete volitelnou třetí řadu sedadel, můžete se královsky rozvalovat vepředu i vzadu, jakož i v kufru. Přední sedačky mají rozměry kapitánského křesla z luxusní jachty, ty zadní jsou zase posazeny o něco výše, aby se pasažéři necítili ochuzeni o rozhled do kraje. Světlý interiér a panoramatická střecha dojem prostornosti ještě umocňují. 

Obří jsou také odkládací prostory v kabině, volant, pedály, prostě všechno. Tohle auto zkrátka počítá s ním, že do něj nasednete po dni plném dřiny, po vyčerpávajícím treku, po lyžovačce nebo střílení bizonů v prérii. Budete znavení, zmrzlí a vděční, že se nemusíte trefovat do titěrných tlačítek nebo strachovat, že ukopnete něco křehkého a delikátního. Oceníte, že před nastupováním není třeba prohnat celou rodinu dekontaminační komorou. Jistě, nedostanete palubní desku vykládanou vzácným dřevem ani useň z jehňátek, zato vás nemusí trápit, že by snad některé součástky neodolaly objevitelské vášni potomků nebo vašim pohorkám. 
Většina funkcí se ovládá starosvětskými tlačítky, což je výborný nápad, přinejmenším do doby, než Nissan začne montovat do svých aut displej s odezvou, která se neměří na hodiny. Takhle se budete vztekat nejspíš jen při nastavování navigace, k té se totiž jinak než přes displej nedostanete. Jeho rozlišení taky není hvězdné. Celkově by se dalo říct, že tato verze radiomapy má své odslouženo a nemůže se dočkat, až uvolní místo mladšímu nástupci, i když svou práci stále odvádí svědomitě. 

Na tenhle motor jsme čekali

Po stisknutí startovacího tlačítka máte okamžitou jistotu, že vás na dobrodružných cestách bude provázet poctivý kus techniky, jehož točivý moment nenechá soupravu s naloženým Hatátitlou trčet někde ve svahu. Nezaměnitelné kadlání dieselu si zasloužilo lepší odhlučnění, ale pořád je tu audio od BOSE, takže si můžete vybrat, jestli ho přehlušíte klasickým rockem nebo třeba Händelovou sonátou. Výkonový rozdíl oproti jedna-šestce je patrný při prvním sešlápnutí plynu. Rozvážný rozjezd se dokáže fouknutím turba proměnit v mohutný skok kupředu a s předjížděním si už lámat hlavu nemusíte, auto má totiž navzdory svým rozměrům jen něco málo přes půldruhé tuny. Do vysokých otáček se sice motoru příliš nechce, ale pokud si ho podržíte mezi dvěma a třemi tisíci, odvděčí se vám pohotovými reakcemi a příjemným zátahem. Dvoulitr do tohoto auta rozhodně patří. Na rozdíl od jedna-šestky vás totiž nejen odveze z bodu A do bodu B, ale učiní tak ochotně a s nadšením. Šestistupňová převodovka navíc dostala řadicí páku s kratšími a hlavně přesnými drahami. I s porcí koníků navíc dává X-Trail přednost klidnějším přesunům – už kvůli tomu, že vytočený motor o sobě dává vědět našňupnutým řevem – a rád si pluje krajinou v pohodovém tempu, ale kdo by to označil za závadu? Nebo si v hospodě objednáte knedlo zelo vepřo a pak si stěžujete kuchaři, že není košer?

Pohodovému ladění odpovídá i podvozek, který se vůbec nesnaží být košer. Tedy sportovní. Zůstává poddajný a komfortní i na vytlučeném asfaltu, aniž by to kompenzoval rozbředlostí nebo nevyzpytatelností. Pohodlí pomáhají i devatenáctipalcová kola obalená velkorysou vrstvou vzduchu v pneumatikách. V příjemné cestovní rychlosti se nemusíte bát ani prudkých zatáček, kde si s obávanou nedotáčivostí poradí aktivní podvozek přibržďující jednotlivá kola podle potřeby. Výsledkem je nadprůměrně plynulá jízda bez ohledu na směr a stav silnice. To se bude líbit koníkovi i cestujícím.
Oproti většině konkurenčních crossoverů si Nissan uhájil magické kolečko voliče pohonu. Na silnicích si vystačíte s předokolkou, v lehčím terénu necháte pracovat automatiku, v nouzi pak uzamknete stálý pohon 4x4. Spolu se světlou výškou 210 mm si můžete dovolit projet i místa, jimž se jiná SUV vyhnou širokým obloukem. 

Verdikt

Pro rodinu s dobrodružnějšími sklony je X-Trail ideální auto. Ve srovnání s konkurencí má sice trochu zemědělský projev a radiomapa zpívá svou labutí píseň, výměnou za tyto nedostatky však dostanete vozidlo, které vypadá k světu a terénní výkony nepodává jen na papíře (a je o hodně levnější než Range Rover). A pak je tu prostor. Spousta prostoru pro všechny a pro všechno, co by se vám na cestách mohlo hodit. Troufám si říct, že to za těch pár nadbytečných úhozů do displeje stojí.

 

 

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 995 cm3
Výkon: 177 koní v 3 750 ot./min
Točivý moment: 380 Nm ve 2 000  ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Pohotovostní hmotnost: 1 615 kg 
Maximální rychlost: 204 km/h
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,6 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 8,9 l/100 km 
Cena s danou motorizací od 795 000 Kč
Cena s výbavou Tekna: 987 000 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Hanyz
23. prosince 2017, 13:33
0

Nebyla by nějaká fotka zadních sedadel? Jak je to vzadu široké a pohodlné, je to skutečně pro tři lidi(podsedáky)?

reagovat
Marek Brunner
23. prosince 2017, 17:37
0

Nedal bych za to ruku do ohně, nezkoušel jsem, ale 3 podsedáky vedle sebe by se snad vejít měly.;)

Marek Brunner
27. prosince 2017, 10:51
0

Koukal jsem na to teď, dozadu se 3 podsedáky teoreticky vejdou.

Ha
Hanyz
28. prosince 2017, 22:55
0

njn na šířku asi jo, díky za fotku. AKorát prostřední sedadlo je zase ta úzká šílenost s vyklápěcím čímsi:-(

Marek Brunner
01. ledna 2018, 10:09
0

Přiznám se, že uprostřed jsem nikdy nejel, takže nemůžu posoudit, jaké to je. Místa na nohy je v něm ale opravdu královsky, to auto je opravdu skvělé na cestování..můžu jen doporučit jako rodinný přepravník..

Marek Brunner
23. prosince 2017, 17:40
0

Ach, moje oblíbená barva:) bílý interiér na živo až tak úchvatně nevypadá, jako na fotkách, za to tato barva v kombinaci s oranžovou? kůží je fakt skvělá. Rozhodně bych ale nikomu nedoporučil kupovat si X-Trail v automatu. Pocitově to vůbec nejede. Hezkým detailem jsou podle mě chlazené/vyhřívané držáky na pití vepředu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem