U nás zatím příliš známá není, v mnoha zemích západní Evropy však její auta potkáváme v provozu už nějaký ten pátek. Automobilka BYD neboli Build Your Dreams patří k relativně mladým značkám – své první auto představila v roce 2005 -, přesto je dnes číslem jedna na domácím trhu a sedmičkou na tom světovém. V prodejích elektromobilů dokonce v prvním kvartálu letošního roku předstihla americkou Teslu, byť zrovna tento fakt není vzhledem k dění za oceánem až tak překvapivý.
V Česku teď BYD pod vedením Martina Heřmanského, bývalého šéfa zastoupení Harley-Davidson (pozoruhodný obrat v kariéře…), buduje dealerskou síť, která by měla do konce roku čítat 30 prodejních a servisních míst. Prvním z velkých partnerů je Louda Auto a v showroomech prozatím najdete tři modely BYD.
Dva elektromobily a plug-in hybrid
Nejzajímavějším z nich je bezpochyby elektrický sedan BYD Seal, který se v roce 2024 jako první čínské auto dostal až do finále ankety Evropské auto roku.
Prodává se ve dvou variantách: verze Design s poháněnou zadní nápravou má výkon 230 kW a dojezd až 570 km, verze Excellence s pohonem všech čtyř kol nabídne výkon 390 kW a dojezd až 520 km. Působivé hodnoty trochu podkopává jen rychlost nabíjení, která navzdory 800V architektuře jen 150kW. Cenově Seal startuje na částce 1 148 000 korun, výkonnější verze stojí 1 275 000 korun.
Elektrické SUV Sealion 7 bude v nabídce ve třech podobách. Nejlevnější je zadohnaná verze Comfort (1 198 000 korun) s výkonem 230 kW a dojezdem až 482 kilometrů, následuje Design AWD (1 326 000 korun) a výkonem 390 kW a dojezdem až 456 km, vrchol nabídky představuje verze Excellence AWD (1 415 000 korun) s výkonem 390 kW a dojezdem 502 km. Dobíjecí výkon zůstává na hodnotě 150 kW, jen u nejvyšší výbavy stoupl na 230 kW.
Pro běžného uživatele bude pravděpodobně nejlákavější plug-in hybridní SUV Seal U DM-i se systémovým výkonem 238 kW a kombinovaným elektrickým dojezdem 70 km dle WLTP. Rychlost nabíjení DC činí 18 kW a AC 11 kW a základní cena byla stanovena na 966 tisíc korun.
Baterie jako konstrukční prvek
Elektrické modely BYD mají oproti své konkurenci jednu zajímavost – baterie je integrální součástí konstrukce karoserie a pomáhá zvyšovat její pevnost, zároveň se tak stává méně prostorově náročnou. Na druhou stranu vyvstává otázka, jak tento fakt ovlivní běžnou servisovatelnost po menších kolizích…
Rovněž akumulátor samotný se od běžného standardu odlišuje. Tzv. blade battery je složena z tenčích a delších LFP článků, uspořádaných v řadě za sebou, čímž výrazně šetří prostor. Její hlavní přednosti je však vysoká tepelná stabilita a extrémní bezpečnost, díky níž by měla i po plném zahřátí vydržet mechanické poškození bez vzplanutí. Na své baterie nabízí BYD záruku 8 let nebo 200 tisíc kilometrů.
Na „hřebíkovou zkoušku” se můžete podívat na videu:
















VK
11. 4. 2025, 09:24Jo, ty LFP baterky v kapacitní kategorii dnešních NMC jsou takový tichý game changer.
Bono_
11. 4. 2025, 11:23Jo, gamechanger..😏..takový tichý přechod z hnědýho uhlí na černý....👏👏👏
st.paul
14. 4. 2025, 14:50...a zasa Čína. V každom prípade, BYD je značka, ktorú môžeme považovať za plnohodnotnú konkurenciu EU automobilkám. Nebudem riešiť preferencie európskych zákazníkov, ale ak mi napr. Alfa za rovnakú cenu ponúkne model Junior s polovičným výkonom, polovičnou veľkosťou, tretinovou výbavou, hnusným exteriérom a ešte hnusnejším interiérom, začína ma prepadať ťažký pesimizmus. Ale stále hovorím, chvála Bohu za nové technologicky špičkové plastové uzávery vo fľašiach.
st.paul
14. 4. 2025, 14:55...a ešte si musím rypnúť, keď už som spomenul Alfu. Pozerám, že "soudruzi" v BYD dokázali dopasovať blatník s nárazníkom. Konštruktérom v AR sa to v prípade Giulie nepodarilo ani po dvoch faceliftoch. Oslovil som už niekoľkých predajcov, riešilo sa to na nete v celom svete a ešte sa k tomu nikto oficiálne nevyjadril. A presne kvôli tomuto prístupu si niektoré "Bohorovné" automobilky v EU zaslúžia poriadku trhovú facku.