načítám data...

Příběh Bullitova Mustangu začíná další kapitolu

Tmavozelený Ford Mustang z klasické honičky ve filmu Bullitův případ změnil minulý týden v aukci majitele. Jeho cesta do aukční síně byla ale dlouhá a trnitá.

zobrazit celou galeriiHistorie, Mýty a legendy: Příběh Bullitova Mustangu začíná další kapitolu

Jen málo aut se mezi automobilovými nadšenci může těšit takovému věhlasu, jako tmavozelený Mustang Fastback, který se ve firmu Bullittův případ prohání po strmých ulicích San Francisca a ztrácí překvapivě mnoho poklic. Při natáčení byla ve skutečnosti použita dvě identická auta, jedno z nich se ale minulý týden objevilo v aukci a po dlouhém a napínavém přihazovacím souboji změnila tato legenda na kolech majitele.

Pokud alespoň trochu sledujete zprávy z automobilového světa, pravděpodobně vám neuniklo, že se vůz koncem sedmdesátých let na dlouhou dobu ztratil a našel se “shodou okolností” zrovna v době premiéry Mustangu Bullit pro rok 2019. Příběh za comebackem automobilové legendy je skoro stejně neuvěřitelný, jako stav, ve kterém se letitý Mustang zachoval.

Ale popořadě. Po skončení natáčení neputoval Mustang do žádného depozitáře, ale Warner Bros studio ho nabídlo k odkupu, čehož využil jeden ze zaměstnanců, který pracoval na natáčení filmu. Ten s ním několik měsíců jezdil do práce. Tehdy ještě nikdo nevěděl, že se z vozu časem stane živoucí legenda. Automobil ale celkem brzy prodal policejnímu detektivovi z New Jersey (poměrně vtipná shoda okolností – autem jezdil filmový i skutečný detektiv). Tomu vydrželo zhruba čtyři roky

V roce 1974 ho ale na základě inzerátu v časopise Road&Track koupil za 6000 dolarů Bob Kieran. Tomu se sice líbilo, že automobil hrál ve filmu, ale nepovažoval vůz za “investici”, pořídil ho jako spotřební vůz. V rodině Kieranových nahradil Bullit mnohem menší a slabší MGB GT. S autem jezdila Bobova manželka, která pracovala jako učitelka na základní škole (Zde si nemohu nevzpomenout na mojí třídní, která jezdívala Peugeotem 306). Po pěti letech ale odešla spojka a tak vůz skončil zavřený v garáži. 
Dobový inzerát z časopisu Road&Track

Automobil nebyl v moc dobrém stavu a tak se Bob rozhodl, že ho se svým synem Seanem zrenovuje. Vůz rozebrali, pustili se do generálky motoru a jak už to tak bývá, renovaci nedokončili a automobil zůstal zavřený pod plachtou. Až na přelomu tisíciletí si pomalu začali Kiernanovi uvědomovat, že filmový Mustang má možná větší hodnotu, než obyčejné auto. Bob ale trval na tom, že si vlastnictví vozu nechá jako tajemství a časem dokončí započatou renovaci. Dokonce i přes to, že v roce 1977 mu napsal dopis samotný Steve McQueen a prosil ho, aby mu filmový Mustang prodal.

V roce 2012 ale bohužel umírá na rakovinu a Mustang připadá jeho synovi, Seanovi. I ten chtěl v renovaci pokračovat, ale neměl na ní čas a ani moc peněz. Mustang tak přečkal v garáži dalších pár let netknutý.

O Kiernanových se vědělo, že byli nadšenci do aut a že měli několik zajímavých automobilů. Jednoho dne se Seana zeptal jeho pracovní kolega, Casey Wallace, zeptal, zda náhodou nezdědil po tátovi nějaký Mustang, že zrovna nějaký shání. Sean řekl, že jeden sice má jeden zelený fastback, ale není na prodej. Casey se sice v autech moc nevyznal, ale Seanovi hned odpověděl, že “Má auto jako měl Bullit”. To příšlo Seanovi zajímavé a zapředl s ním na toto téma hovor. Dozvěděl se, že na vedlejšák pracuje v nezávislém filmovém studiu Spylane Films a natáčí film o tom, jak dva osmnáctiletí kluci najdou ve stodole filmového “Bullita” a poté se ho snaží opravit, do toho se o cenném autě dozví banda gangsterů, kteří se ho budou snažit ukrást a dojde i na automobilovou honičku. To, že gangsteři měli Mustang pronásledovat v Chargeru se vlastně dalo docela čekat. 

Už z popisu je poznat, že nešlo o kdovíjak hluboce promyšlený snímek, ale spíše amatérský počin. Nezávislé studio navíc nemělo peněz nazbyt a proto hledal Casey možnost, kde by se takové auto, které je filmovému kousku ze šedesátek co nejpodobnější dalo půjčit. A tak se Seana zeptal, jak moc je jeho Mustang podobný Bullitovi. A ten mu na to odpověděl, že zatraceně podobný, skoro jako by to byl on. A pak provalil rodinné tajemství a přiznal, že v garáži má původní filmové auto. 

Hned další den dorazil ředitel Spylane Films a všichni tři pánové podepsali smlouvu, jejíž součástí bylo kromě výpujčky auta k natáčení i právo na odhalení tohoto příběhu celému světu. Sean dostal od filmařů nějaké peníze na dokončení renovace a během pár týdnů už Mustang spokojeně předl, jezdil, brzdil, ale jinak stále zůstal orezlý a v původním stavu tak, jak s ním před lety zaparkovala v garáži Seanova máma. 

Teď bylo potřeba oficiálně potvrdit, že jde skutečně o ceněný filmový vůz. To si vzal na starost John Clor, kterého Sean znal z internetového klubu majitelů Mustangu. Ten obratem kontaktoval specialistu Kevina Martiho, bývalého inženýra Fordu, který spravoval databázi všech automobilů vyrobených v USA mezi lety 1967 a 2014. Ten si auto prohlédl a potvrdil, že podle VIN i dalších ukazatelů jde skutečně o onen ztracený vůz z filmu. Ne, že by to snad nebylo Seanovi a ostatním jasné už předtím, na autě byly dokonce ještě původní držáky kamer pod prahy, ale teď už na to existovalo i speciální lejstro.

Tou dobou si Sean už plně uvědomoval, že má doma skvost v hodnotě mnoha set tisíc dolarů a také začal poprvé přemýšlet o jeho prodeji. Ještě předtím ale chtěl, aby se o příběhu auta dozvěděl celý svět a aby tak vzdal poctu svému otci, který vydržel a auto nikdy neprodal. John Clor mu poradil, aby nespěchal a vyčkal na vhodnou příležitost. 

Vhodná příležitost pro odhalení vozu přišla relativně brzy – další rok se totiž začalu šuškat, že u Forda se chystá nová generace Mustangu Bullit. Bylo jasné, že svézt se na vlně nadšení z nového modelu bude ideální. Sean tedy započal jednání s automobilkou Ford. Jeho výsledkem bylo, že si Filmového Mustanga vzali do parády a citlivě na něm provedli základní údržbu. Tou dobou už bylo všem jasné, že se jedná o vůz v ceně milionů dolarů. Vtipné ale je, že ho Sean Kiernan dosud neměl vůbec pojištěný. Na to přišli až lidé od Fordu, když vyplňovali nějaká lejstra po převozu automobilu do dílen. Nakonec bylo rozhodnuto, že se pokusí udržet zprávu o nalezení legendárního auta v tajnosti až do premiéry nového Bullita na autosalonu v Detroitu v lednu 2018.

To se skutečně podařilo a starý fastback tu stál bok po boku s novým Bullitem pro rok 2019. Není bez zajímavosti, že vedle vozu při premiéře stála Molly McQueen, vnučka Steva McQueena, který přesně v tomto voze natočil onu známou honičku. Těžko říci, kterému z aut se tu dostalo více pozornosti, zda novému, nebo tomu původnímu, faktem ale zůstává, že úkol byl splněn a o příběhu auta i jeho majitele se dozvěděli lidé po celém světě. A tak nic nebránilo tomu, aby se automobil vydal na roční roadshow Fordu. S vozem jezdil po světě i jeho majitel Sean Kiernan. Poté zamířil hledaný automobil do Spylane Films, kde Casey Wallace natočil svůj vysněný film. Film, který nebude lákat na slavného herce, ale za to má v rukávu jedno legendární auto.

Poslední záběr byl dotočený vloni na podzim a tak se Seanovo vlastnictví auta pomalu nachýlilo ke konci. Mustanga převzala aukční síň Mecum a minulý týden změnil vůz majitele za historicky nejvyšší obnos, jaký kdo kdy zaplatil za Ford Mustang – konkrétně 3,4 milionu dolarů, v přepočtu 77 milionů korun. Nový majitel si přál zůstat anonymní, vůz ale prý zamíří do sbírky. 

A tím prozatím končí příběh jednoho zprvu celkem obyčejného zeleného Mustangu, ze kterého se postupem času stala legenda a který vydělal svému majiteli pohádkovou sumu. Sean se ale nechal slyšet, že peníze jsou pro něj sice příjemný bonus, ale největší radost má z toho, že se o jeho otci a jeho autě dozvěděl celý svět.

Co bude s Bullitem dál? To zatím nikdo neví. Vzhledem k vysoké ceně vozu a anonymitě majitele je ale pravděpodobné, že zmizí v nějaké suché temperované hale na utajeném místě a pěkných pár let o něm zase neuslyšíme. A vlastně to moc nevadí – takový postup už se totiž z “Bullita” osvědčil.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Wanix
16. ledna 2020, 08:21
3

super shrnutí parádního příběhu! A co se stalo s tím druhým původním kusem?

reagovat
Jakub Pospíšil
16. ledna 2020, 09:22
4

Ten se našel asi v roce 2016 v Mexiku, ale byla to prakticky jen úplně shnilá oholená přelakovaná kastle. Jediné, co na něm má hodnotu je výrobní číslo.

Moses
17. ledna 2020, 16:39
3

A co sa stalo so zelenym Chrobakom, ktory sa tam stale motal? :D

Caddy
16. ledna 2020, 13:46
0

Paradni pribeh, spousta novych informaci :) Diky :) Jen pozor, je to fasTback :) Poprve jsem myslel, ze jde o nedoklep, ale kdyz se tam „fasback“ objevil podruhe... ;)

reagovat
Jakub Pospíšil
16. ledna 2020, 13:50
1

Byl to překlep, opraveno, díky.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Tiguan  2009
Volkswagen Tiguan

2009 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Škoda Felicia  2001
Škoda Felicia

2001 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem

Ford Mustang GT 4,6 V8 2006
Ford Mustang GT 4,6 V8

2006 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Cadillac deVille coupé 1968
Cadillac deVille coupé

1968 rok výroby
472 koní výkon
7 735 ccm objem

Ford Expedition  5.4 V8 4x4 LPG LIMITED 4X4 2009
Ford Expedition 5.4 V8 4x4 LPG LIMITED 4X4

2009 rok výroby
310 koní výkon
5 400 ccm objem