Automobilka Suzuki patří k několika málo automobilkám, které ještě nevyslaly na trh elektromobil. Ne že by jí to přineslo jakékoliv nevýhody. Na to, jak málo z jejích vozů je určeno pro Evropu, má u nás širokou základnu fanoušků, kteří nedají dopustit na její spolehlivou techniku a zejména čtyřkolku s velmi přátelskou cenovkou. Jenže je třeba hledět i do budoucnosti – a proto přichází úplně nový, od základu postavený model nesoucí dobře známé jméno.
Suzuki e Vitara, vycházející z předloňského konceptu eVX, je postavena na nové platformě HEARTECT-e, jež vznikla v dceřiné společnosti Maruti Suzuki výhradně pro potřeby elektromobilů. Na stejné platformě stojí mimochodem i nová Toyota Urban Cruiser, která se představila v Bruselu letos v lednu.
Ve srovnání s klasickou Vitarou je novinka o 10 centimetrů delší a rozvor narostl dokonce o 20 čísel, nabídne tedy o něco prostornější kabinu. Jeden ze dvou evropských prototypů, který se ukázal na novinářské akci v Praze, také předvedl, že interiér je na první pohled o dost luxusnější, než jsme u Suzuki zvyklí.
Najdeme v něm sdruženou obrazovku pro přístrojovku (ta je poprvé plně digitální) a infotainment, více hodnotných materiálů, prémiový audiosystém Infiniti i ambientní osvětlení. Další horkou novinku u Suzuki představují adaptivní LED světla s technologií Matrix.
Nová e Vitara se bude prodávat ve dvou výbavových verzích – GL neboli Premium (záleží na konkrétním trhu) a GLX neboli Elegance.
Přesný dojezd neznámý
Pokud jde o pohon, může si zákazník vybrat ze tří variant, dvou předohlaných a jedné s pohonem všech čtyř kol. Základní předokolka bude spojena s lithium-železo-fosfátovým trakčním akumulátorem o kapacitě 49 kWh, výkon elektromotoru zde činí 106 kW (144 koní) a točivý moment 189 Nm. Silnější verze s výkonem 128 kW (174 k) a stejným točivým momentem dostane větší baterii o kapacitě 61 kWh.
Vrchol nabídky představuje dvoumotorová čtyřkolka, jejíž 61kilowattovou baterii a motor shodný se silnější předokolkou doplňuje ještě elektromotor na zadní nápravě, který přinese dalších 48 kW (65 koní). Systémový výkon udává hodnoty 135 kW (183,5 koně) výkonu a 300 Nm točivého momentu. Systém Trail mode, suplující uzávěrku centrálního diferenciálu, a světlá výška 180 mm slibují dobrou průjezdnost lehkým terénem, která je pro Suzuki odjakživa charakteristická.
Přesné dobíjecí výkony pro jednotlivé verze zatím nejsou známy, pro zatím máme pouze informaci, že rychlonabíjením doplníte baterii z 10 na 80 procent za 45 minut, pomalé nabíjení střídavým proudem výkonem 11 kW bude trvat 5,5 hodiny. Klasická domácí jednofázová zásuvka 230V si pak vyžádá 9 hodin nabíjení. Dojezd verze 2WD s větší baterií by měl činit až 400 km, s pohonem všech kol bude kratší zhruba o 50 km.
Start výroby nové e Vitary je plánovaný na duben letošního roku, a to v indickém závodě Suzuki Motor Gujarat. U českých dealerů by se měla první auta objevit v říjnu letošního roku a prodej bude zahájen o měsíc později. Nechme se překvapit, zda Suzuki i v případě elektromobilu udrží svou příznivou cenovou politiku.














rock
13. 3. 2025, 14:21Jsem zvědavý, s jakou cenou přijdou. Angličané spekulovali s čísly od 29 t liber, což by bylo neprodejný. Tak uvidíme.
Mimochodem, já vím, že dneska už není snadné přijít s něčím novým - ale ten prolis, co začíná v polovině zadních dveří pod oknem a jde obloukem nad zadní kolo k zadnímu světlu... u Suzuki novum, ale možná se pan designér příliš koukal na SSangYongy. Úplně stejný má Tivoli, Korando i Rexton.
Wakantanka
13. 3. 2025, 18:37Mno, Ssang Yong ma napadol skôr ako som prečítal titulok. Mne to celé pripadá ako Korando s pár zmenami.
kotzitzaq
13. 3. 2025, 19:08Přiznám se, že móda SUV mne zcela míjí a těch z posledních let už úplně. Takže na těch fotkách je to nejhezčí asi ta mladá dáma a na druhé místo bych zařadil to červené schodiště.