načítám data...

Munro MK 1: Ultimátní bijec, připravený na apokalypsu

13. prosince 2022, 10:27 5 komentářů Viola Procházková

Přejede hory, doly i hordy útočících nepřátel. Pokud tedy nebudou přerušeny dodávky elektrické energie...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Copak to tu v naprosté tichosti brodí potoky, rozstřikuje bláto a přepravuje metráky nákladu? Kdepak, není to Rivian R1T ani Ford F-150 Lightning, ba ani Bollinger B1 (i když zde už je podobnost více než náhodná). Je to Munro MK 1, ultimátní elektrický offroad, který osvobodí od dieselového smradu lesy, hory, pastviny, lomy i průmyslové areály. Taková je alespoň vize skotské start-upové firmy Munro Vehicles, která své ryze pracovní auto vyvíjí od roku 2019 a minulý týden představila jeho připravenou produkční verzi.

Prototyp nazvaný Munro EV se ukázal světu v dubnu letošního roku a už tehdy muselo být hochům z Glasgow jasné, že v rybníku elektrických pick-upů a podobných pracovních strojů dávno není místa nazbyt. Rivian, Ford a Bollinger jsme zmínili, tím však řada zájemců o perspektivní byznys nekončí. GM má v ohni želízka v podobě elektrického Silverada a Hummeru, Tesla soustavně vyhrožuje CyberTruckem, Volkswagen Scoutem a za dveřmi se už tlačí Lordstown Motors, Alpha, Canoo a další se svými smělými plány. Je zřejmé, že i když zatím v lomech a na farmách moc elektrických trucků nepotkáváme, přijde čas, kdy začneme.

Jak to začalo?

Russel Peterson a Ross Anderson, zakladatelé firmy Munro (tehdy ještě ATAE neboli All Terrain All Electric), se rozhodli nejít cestou stavby na zelené louce, nýbrž použít pro svůj projekt některou z již existujících a osvědčených offroadových platforem. Jako první a logická možnost se nabízel Land Rover; tihle pánové však neměli v plánu stát se dalším úpravcem Defenderů, jako je třeba firma Twisted. Krom toho asi tušili, co obnáší renovace starých vozů, a do té se jim nechtělo už vůbec. Rozhodli se tedy pro Ibex, britského výrobce kit-carů proslulých mimořádnými terénními schopnostmi. Model F8, uznávaný jako jeden z nejschopnějších offroadů na trhu, dostal zástavbu elektrické pohonné soustavy a pár dalších úprav a Munro EV, pojmenované po majestátní skotské hoře, bylo na světě. 

Prototyp Munro EV 

Předváděcí jízdy, během nichž vozidlo v dubnu letošního roku ukázalo, co umí, přinesly kýžené ovoce. Už za pár dní společnost Munro Vehicles oznámila, že získala poslední potřebnou finanční injekci, která jí umožní dotáhnout projekt do výroby. 750 000 liber poskytla firma Elbow Beach Capital, investiční společnost se zaměřením na dekarbonizaci, udržitelnost a společenskou odpovědnost. Cesta je volná!

Minulý týden se Munro MK 1 představilo v Edinburgu ve velkém stylu coby první ryze skotské auto po čtyřiceti letech. Design plný přímek a pravých úhlů poukazuje na utilitární zaměření, zároveň zapadá do minimalistického trendu, který v segmentu elektrických trucků panuje. Pokud vám auto nápadně připomíná zmíněný Bollinger, skutečně to není náhoda, právě v téhle firmě – a třeba také v Atlisu – totiž v minulosti působil hlavní designér Munra Ross Compton. Ten se dle svých vlastních slov snažil vytvořit hlavně co nejjednodušší řešení. “V žádném okamžiku jsme neupřednostňovali vizuální přitažlivost před účelem," tvrdí. "Devadesát devět procent věcí, které na voze vidíte, plní nějakou funkci. A devět z deseti věcí plní více než jednu."

Odolný, praktický a snad i pohodlný?

Tradiční rámová konstrukce nese hliníkovou karoserii, která může být namontována buď pryžovými úchyty pro vyšší komfort jízdy na silnici, nebo pevnými hliníkovými pro větší pevnost a odolnost. Výztuže z pevnostní oceli poskytují plnou ochranu při převrácení, k ochraně proti padajícícm předmětům je k dispozici volitelné zesílení střechy. Zajímavostí je speciální ochranný nástřik U-POL Raptor, který bez poškození odolá padajícímu kamení i vrženému kladivu (jak názorně ukazuje video na stránkách výrobce). 

I když na první pohled Munro nevypadá jako auto, v němž chcete trávit víc času, než je nezbytně nutné, bezpečí a pohodlí posádky prý mělo při vývoji velkou důležitost. Do kabiny by se mělo pohodlně usadit pět lidí, kterým rozvor 3300 mm poskytne dost místa na nohy. Ross Compton vysvětluje, že “pokud posunete sedadlo řidiče úplně dozadu, můžete si položit na kolena notebook, aniž by se dotýkal volantu. I v této poloze předního sedadla bude mít cestující za řidičem dost místa pro kolena. Munro tedy nejen pojme pět dospělých, ale také jim poskytne dostatek prostoru, aby si mohli zkontrolovat e-maily na svých laptopech, pokud venku zuří vichřice.”

Kromě lidí je Munro připraveno i na slušnou porci nákladu. Utáhne přívěs o hmotnosti 3500 kg, do nákladového prostoru se vejde europaleta a užitečné zatížení činí rovnou tunu. Nákladový prostor je navíc designován tak, aby přežil i bezohlednou manipulaci s předměty, s opatrnou nakládkou v rukavičkách se tu nepočítá. Praktické testy auta koneckonců probíhaly bezmála dva roky, aby byla jeho použitelnost dotažena do posledního detailu. Například přepínače ve spartánském interiéru budou dobře známé každému, kdo někdy používal například zemědělskou techniku. Dají se dobře ovládat i v rukavicích, snesou hrubé zacházení a v případě poškození jdou snadno, rychle a lacino vyměnit. Jsou také zcela vodotěsné – celou kabinu od výše pasu dolů lze v případě potřeby vystříkat wapkou. Kromě 12V systému pro použití navijáku, světelných ramp a dalšího příslušenství je vozidlo vybaveno USB C zásuvkami, bezdrátovými nabíječkami a také dvěma běžnými zásuvkami pro připojení domácích spotřebičů, jako je rychlovarná konvice nebo mikrovlnka. Když už trávíte den v divočině, aspoň si to udělejte hezké… Nechybí jednoduchý infotainment s šesti reproduktory a podporou Apple CarPlay i Android Auto.

Jeden motor stačí

Na rozdíl od většiny elektromobilů s pohonem všech čtyř kol, které mají pro každou nápravu jeden elektromotor, používá Munro pouze jeden, umístěný uprostřed mezi předními sedadly. Pro jízdu v terénu je důležité zajistit, aby se na každé kolo přenášelo stejné množství točivého momentu, a jak tvrdí šéfkonstruktér Ross Peterson,  „bez ohledu na to, jak chytrý je váš počítač, vždycky budete mít problém, pokud je ve vozidle rozdělená hnací soustava.” Ta dále zahrnuje centrální diferenciál s uzávěrkou, nebo zvlášť uzamykatelné diferenciály pro přední i zadní nápravu.

Zákazníci si budou moci vybrat ze dvou elektromotorů o výkonu 220 kW a 280 kW, přičemž silnější poskytne zrychlení z nuly na sto za 4,9 vteřiny. Nejvyšší točivý moment činí 700 Nm. Volitelná bude i velikost baterie – buď 61 kWh, nebo 82 kWh. Větší by měla poskytovat dojezd kolem 300 kilometrů. Munro počítá i s tím, že baterie bude jednou třeba vyměnit, proto jsou uspořádány do 35 modulů a namontovány v hliníkových boxech pod vozidlem, aby šly lehce demontovat. Záruka sice praví, že baterie si zachová 80 % své původní kapacity po dobu nejméně osmi let při nájezdu 160 tisíc kilometrů, pánové z Munra však předpovídají celkovou životnost vozidla klidně na čtyřicet padesát let. Nabíjet bude možné jak stejnosměrným, tak střídavým proudem, samozřejmě včetně rychlonabíjení výkonem 100 kW, který doplní baterii z 15 na 80 procent za 36 minut. 

Jediné, co maličko zamrzí, je softwarové omezení rychlosti na 130 km za hodinu. Jak tvůrci dokola zdůrazňují, vozidlo je zaměřeno v první řadě na užitnou hodnotu, tvrdou práci a skvělou ovladatelnost v terénu. Ještě že software není betonová zeď… 

Jako ryba ve vodě by se navíc mělo Munro cítit v terénu, a tam k troše zábavy (která řidiče stejně nebude zajímat) stačí mnohem nižší rychlost. Více než maximálka se zde uplatní světlá výška  480 mm, brodění až do hloubky 800 mm nebo přední a zadní nájezdový úhel 84, respektive 51 stupňů, plus přejezdový úhel 148 stupňů. Ano, čtete správně. Tahové hodnoty budou hledat důstojnou konkurenci velmi těžko.

Co bude dál?

Přestože startovní cena v přepočtu asi 1,5 milionu korun bez daně není právě lidová, Munro již dostalo několik objednávek na předsériovou “Founders Edition”, která se začne vyrábět v sídle společnosti v East Kilbride počátkem příštího roku. Ta je speciálně určena jednak pro takzvané early adopters, jednak pro další testování v rámci firemních flotil. Kromě patriotů ze Skotska a jiných částí Velké Británie se hlásí zájemci například ze Švýcarska a Spojených arabských emirátů. 

Podle plánů do budoucna si šéfové Munro Vehicles skutečně věří. Do roku 2025 by chtěli být v černých číslech a od roku 2030 plánují dodávat pět tisíc vozů ročně. Tou dobou už by mělo portfolio obsahovat celou řadu modelů, aby pokrylo všechny požadavky těžařů, lesníků, zemědělců, stavařů a dalších profesí. První novinka se má objevit už během příštího roku. 

Jestlipak pánové od Dajbycha již zahájili vyjednávání o výhradním zastoupení? Myslím, že v jejich nabídce by se Munro vyjímalo moc hezky. 


 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Sato
13. prosince 2022, 20:32
17

"Je zřejmé, že i když zatím v lomech a na farmách moc elektrických trucků nepotkáváme, přijde čas, kdy začneme."


"Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru.

To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně, hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd.

To není začátek fantastické povídky našeho časopisu, to je reálný dvacetiletý program Komunistické strany Svazu sovětských socialistických republik, o kterém píše, mluví a přemýšlí celý svět. Bledne sláva kapitalistické techniky a výroby. Vždyť za deset let předstihne SSSR Spojené státy americké dvaapůlkrát a v roce 1980 bude jeho náskok sedminásobný."

reagovat
MB
MBMB
13. prosince 2022, 22:39
0

Překvapil mě ten jeden motor napojený na konvenční pohon čtyř kol se třemi diferenciály. Předpokládám, že to bude souviset s tím, že je to jen přestavba a chtěli minimalizovat množství modifikací. Ideálně jen spalovací motor vyměnit za jeden elektromotor a nic víc neměnit. U od podlahy nově postaveného elektromobilu by to takhle nejspíš nikdo neudělal.

Taky mě dostalo to vyjádření "Pro jízdu v terénu je důležité zajistit, aby se na každé kolo přenášelo stejné množství točivého momentu." V originále dokonce ještě "The best way to drive off-road is to ensure that the same amount of torque is delivered to each wheel and that all the wheels spin at the same speed." Pokud ta samotná citace není nějak překroucená, tak nechápu, jak takovýhle protimluv a nesmysl může z pusy vypustit údajný technický šéf vývoje pohonného ústrojí.

reagovat
Le
LennyLeonard
15. prosince 2022, 13:21
0

Jak pisete v druhem odstavci, presne tohle jsem si rikal kdyz jsem to cetl.

Be
Beran
14. prosince 2022, 06:32
1

Projekt je fajn, ocenuju pestrost na silnicich.
Zajimalo by me jestli to zhomologujou jako stavebni stroj nebo se schovaji do maleho objemu vyroby. Zadne airbagy, predek mrzacici chodce, bez asistentu...

reagovat
mariov8
16. prosince 2022, 10:43
2

Apokalypsa a elektrika nejde dohromady, na Ukrajine by jim mohli povídat. To kanystr něčeho mastného co hoří s řádově větší energetickou hustotou se sehnat a dopravit někam dá mnohem snadněji. O.K. nebudu skeptik...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem