načítám data...

Microlino aneb Isetta se vrací a jede na baterky

Retro je cool. Bude to fungovat i auta tak maličkého, že nemůže mít ani dveře po stranách? A dává smysl retro na elektřinu?

zobrazit celou galeriiPředstavujeme: Microlino aneb Isetta se vrací a jede na baterky

Když se po druhé světové válce Evropa znovu stavěla na nohy a především na kola, hrála v tom mikroauta zcela zásadní roli. Ne každý si mohl dovolit opravdové auto – dokonce ani tak malé a levné jako bylo Mini, Volkswagen Brouk nebo Fiat 600. Spousta začínajících motoristů se tak musela spokojit s mikroauty, podivnými stroji, které byly oficiálně považovány za motocykly, takže jste je mohli řídit i s nižším stupněm řidičského oprávnění a ušetřili jste na daních. Jakmile se však ekonomiky zotavily dost na to, aby si i chudý Němec, Ital či Angličan mohl koupit alespoň levné auto, tato vozítka téměř vymizela.

Dnes, v době přecpaných městských center a posedlosti ekologií, však co nejmenší a nejúspornější auta zažívají nový boom. To inspirovalo švýcarskou firmu Micro Mobility Systems, která vyrábí koloběžky a kickboardy, k rozhodnutí oživit legendární Isettu, mikroauto s dveřmi místo přední kapoty, které svého času zachránilo automobilku BMW. 

Isetta vznikla u italské automobilky Iso Rivolta, která se později prosadila fantastickými gétéčky, jako bylo Grifo, ale nejznámější se stala díky licenční výrobě po celé Evropě, kde se jí ujalo právě BMW. Bylo to skutečně minimalistické auto – tak minimalistické, že i původní Mini nebo Volkswagen Brouk vedle něj vypadaly jako opulentní limuzíny. Isetta měla na délku pouhých 229 centimetrů, byla poháněna jednoválcovým motorem o objemu 250 kubických centimetrů a výbavu tvořilo jen naprosté minimum. Chtěli jste topení? Za příplatek. Ventilace? Odhrňte si plátěnou střechu! A dveře? Stačí jedny, vpředu. Pozdější vozy samozřejmě dostávaly luxusnější a komfortnější prvky, jako odsouvací boční okénka nebo motor 300 cm o výkonu 13 koní, ale pořád to byla spíš motorka na čtyřech kolech než auto. Což nás přivádí k poslední a nejvtipnější cestě, jak se konstruktéři Isetty rozhodli ušetřit – vozítko mělo původně být tříkolové, ale nakonec dostalo v zájmu stability dvě zadní kola, která měla rozchod pouhých 48 centimetrů a nepotřebovala tudíž diferenciál.

Její novodobá reinkarnace Microlino kopíruje tvary a uspořádání Isetty, ale přidává moderní technologie, komfort a především elektrický pohon. Aby její tvůrci myšlenku otestovali, rozhodli se však nejdřív elektrifikovat původní Isettu, se kterou i natočili propagační video:

Microlino získalo proti originálu téměř dvojnásobný výkon – má drtivých 20 koní, což prý stačí k většímu zrychlení než nabízí většina sportovních vozů. Tedy, alespoň na prvních 20 metrech. Důležitější ale bude dojezd až 120 kilometrů a především fakt, že díky kapesním rozměrům se Microlino vejde skutečně téměř všude. Včetně parkování “čumákem k chodníku”, kterým jsou typické první dvě generace Smartu. Chytrým detailem je desetimetrová prodlužka pro dobíjení, díky které můžete nabíjet skutečně kdekoliv. Každý, kdo už někdy škemral, aby si mohl z ulice dobít vybitý elektromobil, to jistě ocení.

Nejdůležitější ze všeho je ale na Microlinu to, že, narozdíl od drtivé většiny městských elektrovozítek, vypadá vlastně docela cool. Na českých silnicích jich vzhledem k předpokládané ceně 8 – 12 tisíc euro nejspíš moc neuvidíme, ale představa města plného maličkých elektrovozítek je najednou o dost veselejší. Jen si představte, že by se této myšlenky chytily další firmy a na trhu by se objevily retro elektrické Zündappy Janus nebo třeba Goggomobily. Možná nastal čas oživit jméno Velorex? A nebo volá doba po návratu silničních Messerschmittů?

Lákalo by vás miniaturní elektrické retroauto coby šikovné vozítko do města? Kterou “kapesní legendu” byste oživili vy?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nedy
30. března 2016, 12:02
0

No proč ne... Do města ten elektromobil dává smysl.

Mám však jednu připomínku. V tom kurzívou psaném textu (hádám, že je převzatý) je uvedeno, že Isetta se nevyráběla jako tříkolka, to ale není pravda... Zde je pár důkazů:

https://www.google.cz/search?q=isetta+3+wheel&biw=1920&bih=921&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjLr9O7k-jLAhVFVxQKHQYuDk4QsAQIGg

reagovat
Ha
Hansoff
30. března 2016, 19:23
0

Je to tak. Tříkolová verze byla určena pro anglii. Po válce byly tříkolky v anglii hojně vyráběny. Nejenom Isetta, ale i Reliant, Morgan, Peel, Scammell a spousta dalších, méně úspěšných.

PepaSFI
30. března 2016, 17:43
0

asi to bude muset mít papíry jako moped nebo tak něco protože vozík co má jako deformační zónu kolena řidiče těžko projde schválením jako auto. A protože se sjednocení předpisů v EU asi hned tak nedočkáme, budou potíže. To co v jedné zemi funguje, jinde neprojde. Takže to vidím na omezení rychlosti a výkonu. Té ceně moc nevěřím, to by bylo za cenu menšího normálního auta. Za jen o málo menší cenu se má prodávat skůtr prase elektro, což asi teda nebude moc úspěch. Nesmyslná cena je bohužel zatím problém všech elektrik a u retrovozidel to platí taky.

reagovat
Matěj Podhorský
30. března 2016, 19:53
0

Tak ono elektrický prase taky není míněno jako nějaká masovka. Moderní malosériové retro je zkrátka pro lidi, co si za to chtějí připlatit. Na druhou stranu, elektrický maxiskútr od BMW taky stojí hodně, myslím, že přes 400 tisíc. A ten už má samozřejmě výkony jinde, než ono prase. Já bych s elektromobilem klidně jezdil, ale až to bude pohodlné na každý den a ne dobrodružství. Dobrodružství je fajn jednou za čas, o víkendu. Pokud bych chtěl každodenní dobrodružství na cestě do práce, budu jezdit MHD. Je to levné a člověk nikdy neví, co se přihodí.

Nedy
30. března 2016, 22:26
0

To jako míníš Smart MHD? :-)))

Matěj Podhorský
01. dubna 2016, 15:17
0

To jsem ani netušil, že existuje:D

Ma
Marshall
04. dubna 2016, 14:10
0

Za mě palec nahoru, retro autíčko do města nemá chybu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Voyager Grand Voyager 2000
Chrysler Voyager Grand Voyager

2000 rok výroby
85 koní výkon
2 499 ccm objem

Jeep XJ001  1986
Jeep XJ001

1986 rok výroby
115 koní výkon
2 068 ccm objem

Ford Mustang  Fastback 1965 BULLITT 1965
Ford Mustang Fastback 1965 BULLITT

1965 rok výroby
280 koní výkon
5 700 ccm objem

Mercedes-Benz 124  1991
Mercedes-Benz 124

1991 rok výroby
69 koní výkon
2 500 ccm objem

Lincoln Continental Continental Town car limousine 1978
Lincoln Continental Continental Town car limousine

1978 rok výroby
170 koní výkon
7 500 ccm objem