logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

MG EX-E 1985: Koncept supersportu s rallye technikou, na který nezbyly peníze

Symbol budoucnosti skončil tak, jako celá značka – v tichosti zaniknul. Byla by však škoda si ho nepřipomenout, protože představoval to nejlepší své doby.

Znovuzrozenou automobilku MG vám určitě představovat nemusím. Tato nyní čínská značka totiž zásobuje evropské silnice (pro mě překvapivě) velkým počtem automobilů. U nás je rozmach především malého SUV ZS jasně viditelný ve všech koutech republiky. Ve zbytku starého kontinentu (tedy především na západ) pak válí elektrické MG4, o kterém už nám David taky prozradil pár zajímavostí zde, i třeba model Marvel. Uvidíme, zda velká očekávání naplní také první elektrický kombík MG5 a překvapivě hodně se těším na živé setkání s MG Cyberster. Jak vidíte, Číňané do toho šlapou, a i když se vám to možná nemusím líbit, čísla hovoří jasně. Jen u nás prodalo MG za letošní první půlrok stejně automobilů (1027 ks) jako třeba Citroën nebo Mazda.

Zdroj: wheelsage.org

Spousta z nás ale stále vzpomíná třeba na malý sporťák MGF s motorem uprostřed, na který můžeme v inzerci stále narazit. Nebo stylový sedan čui kombík ZT, který s V6 pod kapotou umí vykouzlit úsměv na tváři ještě dnes. Znalci jdou ještě dál do historie a určitě vzpomenou na legendární MGB a mnoho dalších modelů… Jak už ale víme, britské automobilové odvětví nebylo ke konci dvacátého století nejlepším příkladem snad v ničem, a jak skončilo MG (krachem) si připomínáme v úvodních odstavcích snad každého testu novodobých modelů. Přesto měla těsně před koncem tato hrdá britská značka ambice a odvahu představovat svoje sny a auta snů. Jedním z nich byl i koncept EX-E.

Dnes by snad název s pomlčkou a „éčkem“ na konci automaticky evokoval elektrický automobil, ale v roce 1985 byl svět jiný. Československo zvítězilo ve finále hokejového mistrovství světa nad Kanadou, konečně se na dně Atlantiku našel potopený Titanic a Microsoft vydal první verzi operačního systému Windows. A automobilovému světu vládl spalovací motor, takže na nějakou elektrifikaci aspoň na chvilku zapomeňte.

Zdroj: wheelsage.org

Ale teď už konečně k samotnému konceptu. Při představení EX-E ve Frankfurtu nad Mohanem byl vůz představován jako „příliš vzrušující na to, aby byl držen v tajnosti“. MG se totiž po pár „chudších“ letech v oblasti sportovních aut chtělo zas vrátit mezi automobilové nadšence a koncept lehkého dvoumístného sporťáku s motorem uprostřed byl (snad i kvůli tradici) nejlepším možným řešením. Design dostal na starosti Roy Axe, o kterém jste možná slyšeli z evropské divize Chrysleru a taky Gerry McGovern, který, jen tak „shodou okolností“, navrhl o pár let později právě významný model MGF. Oba prý nejvíce inspirovalo především Ferrari 308, symbol sportovních vozů té doby. Výsledek od Britů je ale mnohem kulatější a aerodynamičtější.

Nejzajímavější částí ale byla technika. Tu totiž poskytl úspěšný soutěžní vůz MG Metro 6R4 z veleznámé rallye skupiny B. Ten poháněl třílitrový šestiválec do V odladěný na 410 koní. S tímto motorem za zadními sedadly se počítalo i u konceptu EX-E, ale naladěn měl být s ohledem na životnost na přeci jen rozumnějších cca 250 koní. Tak jako u Metra, měl výkon putovat na všechna čtyři kola přes středovou viskózní spojku a samosvorné diferenciály vpředu i vzadu. Řidič měl k dispozici pětistupňovou manuální převodovku. Odhadované zrychlení na stovku pod 5 vteřin a maximální rychlost až 275 km/h jsou vzhledem k výkonu poměrně optimistická, ale konečnou váhu se mi zjistit nepodařilo, takže třeba to bylo reálné.

Zdroj: wheelsage.org

I celá konstrukce měla blízko k závodním speciálům. Na rám z hliníkové slitiny byly namontovány vnější plastové panely. Při vývoji bylo poprvé využito i moderní výpočetní techniky. Dvojité lichoběžníkové zavěšení, tlumiče s vinutými pružinami, čtveřice vnitřně chlazených brzd s ABS nebo nastavování výšky podvozku, ale zas neslo rukopis z malého zběsilého hatchbacku pro rallye.

Hlavní roli hrála již zmíněná aerodynamika. Na svou dobu senzačně nízký součinitel odporu vzduchu Cx 0,24, byl zásluhou celé řady drobných detailů. Střecha byla až na rámy oken a dva zpevňující příčníky celá skleněná, a tak měla minimum spár. Předek měl zapuštěná vyklápěcí světla a také chyběly třeba kliky dveří. Auto se odemykalo magnetickým klíčem podobným dnešním platebním kartám. Už v roce 1985! Nechyběly ale ani další luxusní prvky výbavy jako elektrické nastavování sedadel, klimatizace, zatmavovací zpětné zrcátko nebo dokonce dešťový senzor se samočinnými stěrači. A to ještě zdaleka nejsem u toho nejlepšího. Digitální revoluce totiž byla v plném proudu, a tak přístrojový štít tvořili displeje. Úplně všude. Nechyběl ani head-up displej, bezdrátový telefon nebo barevná obrazovka natočená ke spolujezdci zobrazující navigaci. MG se zkrátka chtělo vytáhnout a předvést co umí.

Zdroj: wheelsage.org

Jak to ale u podobných konceptů bývá, k realizaci chybí peníze. A nejen ke stavbě prototypů nebo demonstrativních kusů. MG chybí peníze tak, že už o rok později musí vstoupit do Rover Group. Z MG se tak začínají stávat většinou jen rychlejší verze Roverů. Později následuje přesun pod British Aerospace, který následně kupuje BMW a tak dále. Zánik skupiny Rover v roce 2005 je už jen vyvrcholením řady neúspěšných let.

Koncept EX-E vznikl v jednom jediném exempláři, ve kterém se nikdy nikdo neprojel. Byl totiž jen demonstrativní pojízdnou slupkou, které chybělo srdce – tedy motor a dodnes odpočívá v British Motor Museum v Gaydonu. Nápady z tohoto nerealizovaného supersportu ale nepřišly na zmar a některé z nich, ač ve značně zjednodušeném řešení, se nakonec uplatnily při realizaci zmíněného roadsteru MGF, který sice značku nespasil, ale dal fanouškům malých britských roadsterů od MG přesně to, po čem toužili. A asi naposledy, i když Cyberster by se mohl pokusit na tradici navázat…

Zdroj: wheelsage.org

 

Zdroj: mobil1.com, supercarworld.com

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

jazet
28. 11. 2023, 03:50 1 reagovat

Tak už vím kde se inspirovalo BMW Nazca C2 :) .

kotzitzaq
28. 11. 2023, 07:23 0 reagovat

MGB a MGF byly lehké britské roadstery. Cyberster je čínský (elektro)roadster vážící téměř jako dvě MGF. Tam moc návaznosti nevidím. Nicméně dle výbavy a pohonu by ani EX-E v případě realizace nebylo právě lehkonohé, takže tady by jisté společné znaky byly. Je trochu smutné, že koncepty roadsterů byly v minulosti poměrně obvyklé (evidentně i u značek majících primárně jiné starosti). Na každém autosalonu se něco našlo u několika automobilek. Za letošní rok jsem našel jen tři - Triumph TR25, Nissan Max-Out a Polestar. O dnešní sériové produkci těch relativně dostupných už asi nemá cenu mluvit vůbec - zůstala snad jen MX-5 a s odřenýma ušima Z4.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte