Považte, že aktuální MX-5, pořídíte-li jí v té nejholejší variantě, váží velmi střídmých 900 kilogramů. Holt věci jako elektrickou střechu a další zbytečnosti nehledejte, takže prťavý roadster může být lehký a svět je tím pádem v pořádku. Jenže potom přijde pan Yamamoto, jen tak mimochodem produktový ředitel programu Miata, a sdělí, že příští generace má být ještě lehčí. A prý vcelku znatelně.
Nic se už ale zmenšovat nebude. Podle Yamamota je ND, které je prakticky stejně velké jako prapůvodní NA, velikostně správně. Jsou to materiály, které přijdou na přetřes a ano, máme na mysli karbon. Zatím jsou věci jako karbonové části karoserie a monokoky vyhrazeny exotickým supersportům za bambiliony, ale v Mazdě se usilovně pracuje na tom, aby tomu tak nebylo. Už v roce 2021 by tak měla přijít další generace MX-5, která si dopřeje spoustu karbonu jako „velcí hráči“, ale zůstane přitom levná. O kolik se přesně bude hubnout, to nikdo neříká, ale docela reálně hrozí, že začne MX-5 atakovat píseček Caterhamu a dalších „ostrých lightweightů“.
Tato honba za nízkou váhou by bohužel mohla mít i jednu oběť, kterou se dost možná stane čtyřválcový motor. Atmosférické jednotky jsou a byly v MX-5 vždy velkým tahákem, jenže emise a honba za nízkou hmotností by mohly mít za následek, že tyto motory ustoupí menším a pravděpodobně přeplňovaným tříválcům. A ztráta charakteru a kultivovanosti je věc, která by nás na MX-5 zrovna dost štvala.




M P
25. 7. 2016, 21:19Aneb jak se Miata stane zástupcem kategorie Kei cars? Ono by neškodilo, kdyby se Suzuki přidalo do soutěže se svým malým roadsterem, a třeba i onen slibováný sporťák od Toyoty, to maličké SF-R a najednou tu máme svatou trojici světa minisporťáků.
A mimochodem, jak rychle budu prohlášen za kacíře, když řeknu, že by se mi tříválec v Miatě docela zamlouval?
Safa
25. 7. 2016, 22:50Tříválcovou Miatu měl nedávno Fernie... :o)
František Čáslavský
27. 7. 2016, 21:17Shoř! Už ujela na všechny 4 další tisícovku a doufám, že to tak bude pokračovat :)
Safa
27. 7. 2016, 22:39Voe. Však já ti ty čtyři válce sakra přeju! Zvlášť poté, cos popisoval, co všechno tě poslední dobou potkalo... :o)
Udělej výlet a doraž o víkendu do Klecan na Kafe a káry, pokecáme. Když už jsme se minuli na Cupu v Písku...
František Čáslavský
27. 7. 2016, 22:45Zvažuju to, ale mám teď poněkud, ehm, napjatý rozpočet. Uvidíme během týdne :-)
Nezn.uživatel
25. 7. 2016, 21:53Ja myslim, ze by to zaroven s odlehcenim meli jeste zmensit. Pak uz to bude velky jako detsky odrazedlo. Zakladni verze bude mit jen diru do podlahy, ale ta "nadupana" by mohla mit i slapacky. :-D
Aleš
26. 7. 2016, 13:45No mě se zmenšení Miaty taky zamlouvá. Soufám,že dostane v rámci downsizingu pořádné twin turbo a velký mezichladič. Tím by se trošičku zbavila pověstné lenosti. A jen tak mimochodem v posledních několika dnech jsem mohl pozorovat změny velikostí Miaty od NA až po NC. No a NC mi přišla nějaká tlustá. ND jsem prozatím v provozu ještě neviděl,ale z fotek jsem mi zdá velmi pěkná a hubená.
A BTW to Honda opravdu v Česku neprodává svůj kapesní mid-ship sporťák S660(a to ani ve veri s litrovým motorem S1000)?
M P
28. 7. 2016, 12:01Neprodává, protože se neprodává ani S660 nikde jinde krom Japonska. Bylo naznačeno cosi jako litrová LHD verze pro US trh, což by teoreticky dávalo možnost to dotáhnout sem, ale jestli za ty peníze není lepší už Caterham...
Aleš
28. 7. 2016, 12:50To možná je Caterham za ty peníze lepší,ale nadruhou stranu je to FR(Caterham) vs Mid-ship(Honda) koncepce. Takže nevím nevím. Pokud běkdo chce lightweight s FR koncepcí tak si asi koupí Caterham. A pokud chce Mid-ship lightweight tak si asi koupí něco KTM Cross Bow nebo BAC Mono. Ale S660(S1000) by určitě byla zajímavou alternativou k naší oblíbené Miatě. Pokud vím,tak v současnosti na trhu není moc dostupných roadsterů s Mid-ship koncepcí(do zhruba 1 mil.). A jako další plusové body pro Hondu vidím v tom,že to má RWD,takže by s ní mohl být kopec legrace. A no na mokru bych řekl,že bude zrádnější než Miata,ale nadruhou stranu málokdo jezdí s takovými auty na mokru. A teď mě napadlo,nešla by ta JDM S660 přitáhnout stále přes Británii? Teda pokud by tam nějaká byla (a já věřím,že jo).
komín
28. 7. 2016, 15:25ty se musis asi hodne vyznat clovece. videls nekdy kolik stoji caterham a kolik to mono? a reknes mi taky proc by se nemohlo jezdit s miatou na mokru? dyt to je skoro jedina moznsot jak se s tou mrdkou svezt bokem.
hele ridils ty vubec nekdy auto? nebudes ty jen takovy ten diskuzni strelec na poli teorie?
Aleš
28. 7. 2016, 17:46Ano vím. To Mono jsem použil jenom jako příklad Mid-ship lightweightu. To o jízdě na mokru bylo směřováno na mid-shipy(ano napsal jsem to veli zmatečně uznávám svojí chybu). A ano auto jsem řídil(dokoncei postarší traktor)
podvlada
28. 7. 2016, 09:56V rámci odlehčení by místo zmenšení počtu válců a přidání turba mohli spíš nahradit motor Wankelem, případně k němu přidat kompresor, což? :)
Aleš
28. 7. 2016, 12:53To přeplňování se mi zamlouvá,já bych ale bral (Twin)turbo. I když kompresor taky není špatný. S tím Wanklem nevím,nevím. I když za ty roky mohly udělat nějaký pokrok(myšleno od dob kdy skončila RX-8).
Malis
28. 7. 2016, 15:06Odlehčování super, ale zmenšování, to snad už ne :D
Mě docela vyhovuje, že je Miata ještě tak velká, že se s tím dá cestovat. A úplně nevím jestli by výměna válce za turbo nutně znamenala úsporu hmotnosti. U Boxsteru, ehm chtěl jsem říct 718 to naopak znamená zvýšení hmotnosti, jestli se nemýlím...
A i když mě wankel technicky fascinuje, spolehlivost by byla v čoudu...