načítám data...

Mazda 2 Hybrid - od Toyoty s láskou

Mazda neměla v nabídce full hybridní systém. Kvůli flotilovým emisím ho ale potřebuje. Tak se domluvila s Toyotou a prodává ten její.

zobrazit celou galeriiFoto:   František Čáslavský

Nalijme si čistého vína hned takhle ze začátku. Hybridní Mazda 2 je Toyota Yaris. Jedná se o úplně stejné auto, toyotí je celé šasí, pohonný systém, interiér i karoserie. Změněna nebyla ani světla nebo nárazníky. I výřezy na loga mají tvar pro to původní logo a současné tam působí trochu naroubovaně. Mazda jen dodává vlastní design kol, nic jiného. A tak se někteří možná ptáte, proč toto auto vůbec nabízí.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Důvod je jednoduchý, hledejte ho, jak už jsem napsal, ve flotilových emisích. Mazda se, ostatně jako každá jiná automobilka, musí přizpůsobit požadavkům Bruselu, aby neplatila velké pokuty. Jenomže ona zrovna moc moderních elektrifikovaných pohonů nemá. Nabízí jen plně elektrický model MX-30, který je ale na velké rozšíření a tím znatelné snížení těchto emisí moc drahý, a mild hybridy, které zase tolik emise nesnižují, protože neumí jezdit pouze na elektřinu.

Pořídíme tedy sobě full hybrid, řekli si v Hirošimě. Vývoj by ale trval velmi dlouho, takže se rozhodli jít cestou nejmenšího odporu a půjčit si auto od konkurence, a to rovnou od té přes hybridy nejpovolanější, od Toyoty. Výsledek spolupráce máte na fotkách.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Venek i vnitřek si tentokrát dovolím jen tak proletět. Dělám to jednak proto, že těchto aut už s původním logem jezdí všude spousta, takže je znáte, a také proto, že kvůli vzhledu ji automobilka nenabízí. Auto podle mne vypadá pěkně. Nejvíc se mi líbí pohled zezadu na rozšířené blatníky a široký nárazník. Uvnitř je vyloženě japonské, což znamená kvalitně zpracované, na danou třídu dostatečně prostorné, ale poněkud hlučnější a trochu ponuře černé.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Pointa existence full hybridní dvojky je ale její pohon, kvůli němu ji přece výrobce prodává. Celý systém sestává z atmosférické tříválcové patnáctistovky s dvanácti ventily o výkonu 68 kW, který je přes bezestupňovou převodovku spojen s elektromotorem o výkonu 59 kW. Dohromady systém dává 85 kW a 120 Nm. 

Pohon je to inteligentní a dle profilu vozovky, vnějších podmínek a potřeby výkonu si zcela samočinně přepíná zdroje síly. Tím, že se jedná o full hybrid, je na pár kilometrů schopný i jízdy čistě na elektřinu. Dokonce v nízkých rychlostech vydává ten meziplanetární zvuk pro chodce. K tomu může řidič auto přenastavit do tří režimů: Eco, Normal, Power a říct mu tak, co od něj bude čekat, anebo krátkodobě aktivovat elektrický režim.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Tím bych technické průpovídky opustil, nejsou tolik důležité. To podstatné je, že to celé velmi dobře funguje. Auto neustále v zájmu nejvyšší efektivity přepíná jednotlivé motory. Například nemá problém s jízdou čistě na elektřinu i na dálnici, pokud je dost nabitá baterka. Stejně tak klidně na semaforu aktivuje spalovací motor, je-li potřeba jej prohřát. Počítač přesně ví, jaká je v daný moment ta nejvhodnější kombinace. To je cool!

A cool je to celé. Ještě se mi nestalo, že by mě tak bavilo řídit ekologicky. Za jízdy vás Mazda neustále barvičkami informuje, jak moc šetrně jedete. Po zaparkování vám pak nahlásí, v čem jste byli šikovní a v čem se ještě můžete zlepšit. Ale není to peskování, spíš máte pocit, jako když vás pochválí pan učitel. Já třeba vždy dostal krásnou hlášku: skvělé plynulé řízení a ještě skóre bodů ze sta jako v nějaké hře. No není to super? Mimochodem, nejvíc jsem měl 83.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

foto: Jaromír Soukup, autickar.cz

Právě díky této motivaci a jakési gamifikaci pohonu jsem rád jezdil šetrně. Taky jsem týden i s přeletem z Prahy do Brna a zpět zavřel se spotřebou 4.4 litrů na 100 km. Vůbec nejlepší je pak systém ve městě, což jsem si vyzkoušel v předvelikonoční brněnské špičce. Ten den stálo ale úplně všechno a já musel jet přes skoro celé město. Víte za kolik? 2,5 litru na 100. Wow, co je to benzínka?

Posud vše dobré. Jenže zatím jsem psal, jakoby auto byla Toyota. Předchozí řádky platí pro všechny jejich hybridy. Toto je ale Mazda, jinba ittai, souznění s koněm. Co když dostanete chuť se bavit ne ekologií, ale postaru řízením? Co když si chcete připadat, že máte takovou baby Miatu? Umí dvojka hybrid i to?

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Musím říct, že do jisté míry ano, umí. Je cítit, že konstrukce slouží jako základ pro vysoce návykový Yaris GR. Jen je potřeba akceptovat dvě věci. První je bezestupňová variátorová převodovka. I s ní můžete jezdit svižně. V městských a příměstských rychlostech je auto opravdu hbité, čehož se dá využít i v touge režimu. Ale smířit se musíte s nekonečným kvílením motoru v otáčkách.

Druhou věcí jsou standardní eko pneumatiky. Ony nějaké to tlačení vydrží a dá se s nimi jet celkem dynamicky. Tomu dopomáhá i rozumně nastavený podvozek, který je na třídu dostatečně komfortní a zároveň nezpůsobuje náklony karoserie. Jenže jak přitlačíte trochu víc, začnou rychle klouzat a Mazdu pak musí poměrně ostře krotit stabilizace. Jinými slovy vám nezbude, než si buď hrát jen rozumně, anebo přezout na méně eko pneumatiky. Ale to by bylo trochu proti pointě.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Zbývá odpověď na poslední otázku. Chcete ji, nebo ne? Jakože, já ano. Mě to hraní si celý týden hrozně bavilo, auto jsem opravdu nerad vracel. Jenom pořád nevím, jestli ji chci jako Mazdu nebo Toyotu. Ani cena nehraje moc velkou roli, obě se prodávají v závislosti na výbavě okolo půl milionu.

Navíc, když přijdete do showroomu automobilky, budete řešit velmi zajímavou otázku: chcete Mazdu 2 nebo Mazdu 2? Původní dvojka totiž příchodem full hybridní z nabídky nezmizela. Naopak, nedávno byla modernizována a počítá se s ní dál. Dokonce si i ji můžete koupit jako hybrid, jenom v mild verzi, tedy bez pohonu čistě na elektřinu. Takže buď si koupíte o něco levnější původní mazdí dvojku, anebo o něco dražší full hybridní toyotí dvojku. Nebo si u vedlejšího prodejce koupíte tu samou toyotí dvojku jako Yaris. Mno…

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Verdikt

Mazda 2 Hybrid je skvělé auto. Její systém je opravdu vysoce efektivní a dokáže řidiče motivovat k ekologické a tím i ekonomické jízdě. K tomu je schopná v rozumných mezích bavit i v zatáčkách. Pokud si jakkoli odůvodníte, že kupujete Mazdu a ne (až na kola) na vlas stejnou Toyotu, směle do toho, nebudete zklamaní. Utěšit bruselské úředníky nabídkou zrovna tohoto ekologického auta bylo moudré rozhodnutí, neprohloupíte na něm.  

Technické údaje

Mazda 2 Hybrid Select

Motor: atmosférický zážehový tříválec 1490 cm3 + elektromotor
Kombinovaný výkon: 85 kW (116 k) v 5500 ot./min
Kombinovaný točivý moment: 120 Nm ve 3600 – 4800 ot./min
Převodovka: bezestupňová automatická CVT
Provozní hmotnost: 1185 kg 
Maximální rychlost: 175 km/h
0-100 km/h:: 9,7 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 3,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 4,4 l/100 km
Základní cena modelu: 469 900 Kč
Základní cena nehybridní Mazdy 2: 377 900 Kč (ale má o něco horší výbavu)
Cena testovaného kusu v nejvyšší výbavě Select: 588 900 Kč 
Cena srovnatelné Mazdy 2 původní konstrukce v nejdražším a výbavou odpovídajícím provedení Revolution Top Mild Hybrid: 529 900 Kč

Za krásné fotky děkuji Františkovi!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ON
ON-H
04. května 2022, 11:43
1

Mel jsem podobny rozhodovaci proces, pouze o 180 stupnu prevraceny - tj. Corolla TS vs Swace. Kdyz jsem delal research, ktere z tech dvou, ve spouste diskuzi/recenzi zaznivaly argumenty typu - jestli chces hybrid od Toyoty, proc by sis proboha kupoval Suzuki... Ve vysledku prevazil nemaly cenovy rozdil za prakticky identicke auto a fakt, ze autorizak Suzuki mam ve meste, Toyku ne.

reagovat
Jaromír Soukup
05. května 2022, 12:39
1

Když je tam velký cenový rozdíl, tak pak to smysl dává. U nás v rodině se to jednou přihodilo taky. Chtěli jsme koupit Outlander, ale koupili jsme C-Crosser. Proč? Protože Outlander 2.2 D-ID Instyle stál přes milion korun. C-Crosser 2.2 HDi Exclusive (víceméně stejné auto) jsme se slevou sehnali za něco málo přes 700 000 Kč, i s béžovým koženým vnitřkem. Za takových podmínek už je úplně jedno, co máš na kapotě za logo. Ale zrovna Toyota a Mazda se prodávají za podobné peníze a nevím o tom, že by jedna z těch značek dávala slevy a druhá ne. Spíš ani jedna dneska. Takže pak řešíš trochu jinou otázku: komu chci ty samé peníze nasypat?

ON
ON-H
05. května 2022, 15:02
1

Jsem fanda Toyota Production Systemu takze muzu zit s klidnym vedomim, ze naprosta vetsina penez stejne skoncila u Toyoty - a pokud jsem tim zaroven trochu pomohl i Suzuki, o to lip :)
Nevim jak je to u Mazdy, ale aktualni rozdil Swace vs Corolla v podobne konfiguraci je by voko 60-70k. Jen tohle je silny argument sam o sobe :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Manual, Convertible, V ČR! 1969
Ford Mustang Manual, Convertible, V ČR!

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 450 ccm objem

Lincoln Town Car  1977
Lincoln Town Car

1977 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem

Chevrolet Suburban K10 , 4x4 1984
Chevrolet Suburban K10 , 4x4

1984 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem