Pokud jste milovníkem ‘sportovního’ stylu jízdy, automobily s hybridním pohonným ústrojím jdou pravděpodobně mimo okruh vašeho zájmu. Teď nemluvím o svaté trojici hyperaut z dílen Porsche, Ferrari a McLarenu, mám na mysli běžně dostupná auta (běžně dostupné neznamená automaticky levné, abychom se vyhnuli přívalu jízlivosti – pozn.autora).
Jestliže jste někdy měli tu čest s hybridem osazeným CVT převodovkou, asi budete souhlasit, že co se poskytování klasického řidičského zážitku týká, mají tyto systémy hodně rezerv. To ostatně platí o převodovkách s plynule měnitelným převodovým poměrem. Motor neustále vytočený v oblasti maximálního výkonu vyvolává vzpomínky na jízdu po chorvatském pobřeží na vypůjčeném přesluhujícím skútru Yamaha Neo 50.
U Lexusu, zdá se, přišli s převratným nápadem. Hybridní ústrojí nového Lexusu LC 500h totiž neobsahuje variátor, ale čtyřstupňovou převodovku. Nyní přichází závan retra, protože čtyři stupně v automatu, to je opravdu historie. Namítnete, že například Subaru jezdilo s čtyřkvalty ještě docela nedávno, sám si vzpomenu třeba na před-předposlední Forester, ale taky můžeme říct, že podobné převodovky jezdily v Americe snad už za války.
Důvodem pro použití klasické převodovky je podle automobilky pocit lepšího spojení se strojem, a lidskému vnímání přirozenější reakce pohonného ústrojí na řidičovy povely vydávané prostřednictvím plynového pedálu.

Konkrétní specifikace použité převodovky nejsou známy, a po vlně zděšení, kterou tato novinka vyvolala napříč internetem, se objevilo mnoho spekulací, co vlastně bude spojovat spalovací motor s elektromotorem a kola. Mnoho se zatím neví, snad jen, že Lexus tento systém nazývá Multi Stage Hybrid System. Bude asi lepší, když si počkáme na více informací, nejsem příliš příznivcem spekulací. Kdybych si mohl něco přát, byla by to buď dvouspojková nebo měničová převodovka s možnosti manuální volby.
A ty čtyři stupně, nebude to nakonec přece jen trošku málo? Žijeme snad v době, kdy desetikvalt není výsadou náklaďáků a autobusů (řidiči náklaďáků a autobusů prominou, že jsem je ochudil o kvalty, já vím, že jich mají mnohem víc), a osmikvalt se pomalu stává novým šestikvaltem. Jenomže tyto převodovky jsou při snaze o rychlejší jízdu překážkou, zejména v manuálním módu.

Představte si situaci: jedete s vozem vybaveným automatem s osmi stupni, říkejme mu třeba BMW M135. Automat má zařazenou cestovní osmičku v samočinném režimu. Blíží se vase oblíbená sekce zatáček. Co uděláte. Manuální režim, levým pádlem se postupně procvakáte ke trojce, a jdeme do akce? A nebude trojka moc? Tak snad raději dvojku? Co když stačí čtyřka, protože máte turbo a spousty točivého momentu? Jistě, pokud máte konkrétní auto takříkajíc najeto, tak nebude problém správnou rychlost odhadnout napoprvé, nemůžu se však ubránit dojmu, že těch koleček je na jednoho už trochu moc.
Čtyři rychlosti naproti tomu mohou v hybridu zcela postačovat. Budete mít šestiválec o objemu 3,5 litru, který sám o sobě dává 295 koní. Elektromotor vám přidá dalších 59 koní a spousty točivého momentu od nulových otáček, takže i když budou lidově řečeno dlouhé, budou vám čtyři kvalty naprosto stačit pro dynamickou jízdu, a nebudete muset tolik řadit.
Ano, možná ve svém nadšení trochu zapomínám na to, že kdo si bude chtít užít nezkalenou radost, zvolí běžné LC 500, které má atmosférický osmiválec s manuálním šestikvaltem, ale proč by si něco z té přirozené radosti nemohli užít i majitelé hybridu? Navíc je to příslib, že i přes stále častější nasazování hybridních pohonů existují automobilky, které myslí na ty vzácné momenty řidičské radosti.






















Subaru4ever
19. 2. 2016, 14:34Uvědomím li-si, že moje Subaru z r. 1983 s 3°AT nepotřebuje ani jeden kvalt navíc, aby parádně fungovalo - 4 měničové stupně v moderní době jsou tak akorát :-). Trochu jsem teď projel nové BMW X1 2.0 142 kW s 8°AT, a proti převodovce nelze ve své podstatě nic říct. Akorát že nedělá nic jiného, než řadí, řadí a řadí. Pádla pod volantem jsou prakticky k ničemu, protože v automatickém režimu nikde není zobrazen aktuální zařazený stupeň (a z hlavy to fakt počítat nejde), takže když chce člověk řadit manuálně, neví "kde začíná". Nebo než se člověk prokliká z třeba 6ky na 2 nebo 3, většinou se se svojí volbou buď sekne nebo už je dávno za zatáčkou, před kterou si chtěl podřadit. 8 stupňů prostě nelze řadit ručně - není už v lidských silách to počítat. Nejvíc mě rozesmívá vědomost, že moje Leone obsáhne rychlosti 30 až 160 km/h na jeden rychlostní stupeň (=3., nejvyšší), kdežto X1 během toho 6x zařadí :-D
Subaru4ever
19. 2. 2016, 14:58Jelikož jsem dneska nějaký kreativní, napadlo mě elegantní řešení problému s volbou stupňů u 8-10 stupňových převodovek. Místo pádel bych v dosahu každého palce na volant instaloval 10-ti tlačítkovou klávesničku, jako ze staré Nokie. A řidič by si mohl jednoduše zmačknutím zvolit, co tam zrovna chce poslat za stupeň. ... Samochvála smrdí, ale tohle by stálo za patent :-D
spooon
19. 2. 2016, 15:21zas si to říká o spletení tlačítek...hlavně u těch vícestupňových převodovek by to pomalu ani člověk nestíhal hledat a mačkat, v tomhle jsou pádla intuitivnější. A nikdy sem teda nejel s pádlama, ale snad není problém během chvilky tam nacvakat o 5 stupňů nižší kvalt, ne? A nebo to chce nějakou prodlevu mezi řazeníma? Třeba v Gran Turismu na PS není problém s volantem a pádlama i při zběsilým tempu podřazovat během zlomku sekundy o několik stupňů :-D
Viper
19. 2. 2016, 16:04To bohužel nefunguje, protože převodovky u normálních aut neumí (ani nedovolí) tak rychle řadit. Prostě pět zmáčknutí pádla během jedné sekundy vyústí v to, že podřadíte přinejlepším dvakrát.
Ondra
19. 2. 2016, 19:30Zrovna BMW a jeho osmikvalt není moc dobrý příklad, ta převodovka funguje tak dobře, že tam osm kvaltů v automatickém ani v manuálním režimu nijak nezavazí. To takový zpomalený a neintuitivní devítikvalt od Mercedesu, to je jiná písnička, tam to vážně otravuje (stejně jako jejich sedmikvalt, pokud není ve spojení aspoň s V8.
Ondra
19. 2. 2016, 19:30Zrovna BMW a jeho osmikvalt není moc dobrý příklad, ta převodovka funguje tak dobře, že tam osm kvaltů v automatickém ani v manuálním režimu nijak nezavazí. To takový zpomalený a neintuitivní devítikvalt od Mercedesu, to je jiná písnička, tam to vážně otravuje (stejně jako jejich sedmikvalt, pokud není ve spojení aspoň s V8.
M P
19. 2. 2016, 21:26S tím BMW jsem byl ve finále hrozně spokojený, pořád jsem si říkal, že to sakra vůbec nefunguje jako měničový automat, samozřejmě až na to sametové řazení. Použil jsem ho jen jako ilustraci problému jedné zatáčky a příliš mnoha rychlostních stupňů:) Zkrátka jsem si nemohl z těch osmi pořád dobře vybrat
Mírus
19. 2. 2016, 20:47Dlužno dodat dvě věci:
1) původní řešení "zpřevodování" Lexusu/Toyoty neobsahovalo variátor, ale něco, co by se dalo nazvat "elektricky řízený diferenciál" - viz popis funkce Lexus Hybrid Drive alias Hybrid Synergy Drive (HSD). A tento systém se dá považovat - ve smyslu mechanického zpřevodování - za JEDNOSTUPŇOVÝ.
2) V novém systému pohonu je zřejmě výše zmíněná HSD část jen DOPLNĚNA o tu 4-stupňovou převodovku.
Takže netřeba se obávat, že 4 stupně jsou v této konfiguraci málo.