načítám data...

Lancia Kappa 2.4 V.I.S: Kam to bude, pane prezidente?

Lancia Kappa se dnes v inzerci válí za naprosto směšné sumy. Stalo se tak náhodou a nebo by nikdo s rozumem a srdcem na správném místě za Kappu jednoduše nikdy víc nedal?

zobrazit celou galeriiFoto:   Michal Šenkyřík

Lancia, ach Lancia. Kdybys to, Vincenzo, jen viděl.

Je krutou realitou tržního hospodářství, že výrobce automobilů s jednou z nejdelších historií a nejpestřejším rodokmenem v těchto dnech pomalu skomírá. Vždyť Lancia se může pyšnit prvenstvími jako samonosná karoserie, nezávislé zavěšení kol, vidlicový motor, hliníkový blok motoru nebo kompresorem i turbem přeplňovaný motor. Lancia byla průkopníkem prakticky v každém odvětví automobilového průmyslu – snad až na technologii výroby a zajištění snadné sériové produkce –, což se jí ve výsledku stalo osudným.

Zanechme ale truchlení a pojďme zjistit, jestli si bývalá vlajková loď Kappa zaslouží pozornost, nebo je pouze relikvií hodnou zapomenutí. V době svého vzniku měla Kappa na trhu těžkou pozici, Lancia se snažila prodat velký, luxusně orientovaný předokolkový sedan proti klasické konkurenci z Německa. Přestože jednu z Kapp řídil sám prezident Havel, zpětně se dá říci, že velký prodejní úspěch nezaznamenala, prodalo se pouhých 117 tisíc sedanů a 3 tisíce kupé. Nám, jakožto potenciálním kupcům dnes již dvacet let starého auta, to však může být poměrně jedno.

Foto: Michal Šenkyřík

Zvenku Kappa působí na první pohled důstojně, lehce barokní tvary doplňuje decentní chromovaná linka okolo na dnešní poměry obrovských oken. Design se ničím nevnucuje, není přehnaně agresivní ani kýčovitý. Zároveň ve mně osobně ale nevyvolává podobné emoce jako o pár let novější Alfa 166, a kdybychom odmazali logo a masku, asi byste mě po nějaké době dokázali přesvědčit, že auto nepochází z Itálie.

Interiér je na tom vlastně podobně. Není zde nic vyloženě špatně, což je sice svým způsobem úspěch, ale zároveň od italského auta očekávám asi něco trochu víc výstředního, něco, co mě nadchne. Oko pozorovatele potěší drobné detaily jako logo Lancia ve dveřních panelech nebo malé svítilničky vzadu na C sloupcích, které naznačují, že se zde jako u správné limuzíny myslelo hlavně na pasažéry vzadu. Ale třeba středová konzole z falešného dřeva po dvaceti letech vážně moc přitažlivá není. Není ani retro, ani vkusná. Interiér jako celek výborně plní svůj účel, je poměrně kvalitně postavený, je pohodlný a velmi prostorný, ani při jízdě jsem nepostřehl, že by někde něco vrzalo a zároveň i po dvaceti letech vše funguje. Chybí mi zde ale něco navíc, něco šmrncovního, tak jak to umí třeba Lancia Lybra nebo už zmiňovaná Alfa 166.

Foto: Michal Šenkyřík

Lancia Kappa sice údajně sdílí platformu s Alfou 166, ve skutečnosti má však přední i zadní nápravu vlastní konstrukce. Vpředu najdeme klasický McPherson, vzadu je pak víceprvková náprava s dvěma příčnými a jedním podélným ramenem doplněná o zkrutný stabilizátor. Výhodou takovéto nápravy je výborné vedení kola a také relativně malá prostorová náročnost – díky tomu má Kappa požehnaně velký kufr. Jízdně auto působí sebejistě, v zatáčkách se naklání jen lehce, bohužel chování při ostřejším průjezdu nemůžu posoudit, protože pneumatiky jistého českého výrobce postrádají grip k tomu potřebný. Dle slov majitele není problém být na brzdách přetáčivý a já nemám důvod nevěřit, zkoušet to ale nebudu. Velmi příjemně mě překvapilo řízení, přestože nemá zrovna nejkratší převodový poměr, je v něm víc citu než například v nedávno testovaném Volvu V70R, které je z poněkud jiné cenové kategorie. Na nájezdu do zatáčky řízení přirozeně tuhne a nesnaží se nic maskovat. Relativně dlouhý převodový poměr se dá pochopit, tohle není žádný závoďák, ale spíš dálniční křižník.

Jednu vlastnost závoďáku Kappa přesto má. Jestli máte rádi původní Audi Quattro, budete mít rádi i motor této Kappy. Je to řadový pětiválec o objemu 2,4 litrů a papírovém výkonu 129 kW v 6100 ot./min. Nejen že pocitově bych mu hádal klidně o 10 kW více, hlavně však čísla ani zdaleka neumí vystihnout, jakým způsobem motor svůj výkon podává. Pětiválcový řev, gradace výkonu i ochota vytáčet se až k omezovači vůbec nezapadají k jinak veskrze poklidnému charakteru zbytku auta. Jenže pak mi to došlo – ono je to vlastně velmi italské. Probíhá to asi takhle: pohodová jízda, až dokud se před Kappou neobjeví pomalu jedoucí povoz nějaké podřadné značky, italská gestikulace oběma rukama, rychlé podřazení o dva stupně dolů, využití všech 175 koní až do posledního a pak pokračování dál, jako by se nic nestalo. Jo, velmi italské.

Foto: Michal Šenkyřík

Co až tak italské není, je spolehlivost a bytelnost. Dle slov majitele s touhle Kappou najezdil už asi 60 tisíc km a měnily se prakticky pouze spotřební věci jako kosti stabilizátorů, občas nějaký čep, svíčky, olej a tak, jednoduše nic zásadního. A že je Kappa bytelná, dokazuje také fakt, že ji velmi často potkávám v Brně ve službách zdejších taxikářů. Zároveň, jako asi všechny Fiaty z tohoto období, odolává Kappa překvapivě dobře i korozi. Problémem tak bude snad jen celková zanedbanost mnoha aut na českém trhu, která je způsobena především rychlou ztrátou ceny a následnou nechutí třetích a čtvrtých majitelů k běžným spotřebním opravám.

Koupě italského auta byla vždy trochu o emocích, u Lancie Kappy je to ale trochu jinak. O emocích je tu hlavně motor, zbytek je pak volba rozumu. A to hlavně s přihlédnutím k cenám, za jaké se Kappa prodává. Už dlouho jsem neměl na test auto, které by mělo takový poměr cena/výkon/užitná hodnota. Za jednu slušnou výplatu můžete dostat bytelné, prostorné, tiché a pohodové auto s fantastickým pětiválcem. A pokud by vám snad bylo 175 koní málo, poohlédněte se po dvoulitru s turbem – není jich moc, ale mnohdy se neprodávají výrazně dráž a jejich 160 kW vám už stačit určitě bude.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

An
Andre
01. října 2016, 11:53
0

Taky jsem si chtěl koupit Kappu, ale byla to 2,4 JTD. Stála tedy 18 000 Kč, ale byla v docela zanedbaném stavu a ta nafta ani moc nejela. Takže jsem se na to vykašlal.

reagovat
JP
01. října 2016, 17:02
2

V roce 2011 jsem koupil za 12tkč 2.0 16v Turbo, v rodině byla 4 roky... Dokonalej sleeper, vypadá to jako stará popelnice, vlastně to i je stará popelnice, ale jízdně jsem takovej masakr nečekal ani já. Ten motor byl navíc nějak upravenej, občas trhal tlakový hadice turba a jelo to na takovej starej parník naprosto zběsile. S žádnym jinym autem se mi nepovedlo nechat daleko v prachu tolik "závodníků" se zánovníma spotřebákama nebo sportovnějšíma autama, co se nechtěli nechat předjet starou popelnicí. V zatáčkách se teda ta moje nakláněla hodně (a taktéž se vždycky ponořila při brždění), ale člověk se nesměl nechat odstrašit, ten podvozek byl dost blbuvzdornej a zároveň i nečekaně zábavnej - když už se to v nějaký nesmyslný rychlosti rozhodlo jet po tečně ven, stačilo ubrat plyn nebo jemně přibrzdit a zase se to utáhlo

Vlastně asi nejpodivnější na tom bylo to, že jsem to koupil spíš tak "na dojetí" přes zimu a očekával že to třeba těch pár měsíců do první velký závady vydrží a to za těch 12tkč stojí... No, k udržení plný jízdní funkčnosti byla za ty 4 roky (nájezd teda pravda jen asi 5-8tkm ročně) potřeba role powertape na ty hadice turba a jedny destičky. Pak šla (po vlastní ose) z domu, protože bratr dostal služebáka a už s ní neměl kdo jezdit. Prostě za skoro žádný peníze poměrně extrémní muzika, na takovej poměr hodnoty/výkonu/ceny jsem se rozhodně s žádnym jinym autem nikdy nedostal a už ani nedostanu:D. Jen mě mrzí že jsem jí nakonec prodal, měl jsem si ji nechat na plečkap...

reagovat
Nedy
01. října 2016, 20:14
0

Krásně jste se trefili. Je to pár dní, co jsem o tomhle autě přemýšlel. Ale mě se vždycky hrozně líbilo kupé....

reagovat
Ti
Tim kutil Taylor
01. října 2016, 21:32
0

Kupe je fantasticky! Nemam moc v oblibe italsky auta, ale u nas na ulici stal jak sedan tak i kupe a oboji je paradni. Jedno z nich pak bylo i rozbity a myslim, ze uz zmizela obe. Kupe kazdopadne nadherny.

Ha
Hansoff
03. října 2016, 07:58
0

A co kombi s "vyřešeným" tlakovým vedením vzduchu?
https://www.sauto.cz/osobni/detail/lancia/kappa/16795858?goFrom=list

reagovat
kubas
04. října 2016, 09:51
0

Ta dřív bejvala hrozně dlouho na sportovních vozech za tuším 38k. Jestli se teda nepletu :) a pro mě osobně je ten kombík nejhezčí :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem