Pamatujete si Kia Carens? Takový ten vůz, co si koupil váš soused s třemi dětmi a psem, protože chtěl něco mezi dodávkou a rodinným MPV, ale neměl peníze na VW Sharan? No, tak Carens se v roce 2025 vrací. A ne s ledajakým plánem. Kia vzala koncept dostupného sedmimístného vozu, naroubovala na něj svůj ryze elektrický “spotřebičový” design a celé to nazvala Carens Clavis EV. Název, který zní jako latinské zaklínadlo nebo lék na atrofující kolenní čéšky.
Vzhledově vůz spadá kamsi mezi Soul a EV6, pod jednoduchými křivkami se snadno skryje, že jde o poměrně nízkonákladové auto. To při bližším zkoumání prozradí snad jen poměrně malá kola. A to zatím vidíme jen pressové fotky, na které se vždy dávají ty největší dostupné ráfky. Výsledný efekt levnějších verzí tak asi nebude nepodobný tomu, jak působily před lety základní Kodiaqy Active na šestnáctkách.
Clavis nabídne dvě verze – skromnější 42 kWh s dojezdem kolem 350 km a větší 51,4 kWh s dojezdem až 490 km. Výkon? Kolem 80–100 kW, což je v kategorii elektrických vozů této velikosti překvapivě málo. Ale tady nejde o sprint – tady jde o převoz rodiny, psa, pár pytlů cementu a nákupu z Lidlu. A to Clavis asi zvládne.
Oficiálně je Carens Clavis určený na trh Indie a jihovýchodní Asie. Jenže já mám pocit, že je to zároveň auto, které by se svou cenou v přepočtu 435 tisíc mohlo být skutečně tím, elektromobilem, který dokáže evropany přesvědčit, že na třicet kilometrů denně možná nepotřebují diesel. Na rozdíl od čínských aut to totiž není pochybný bakelitový slepenec okopírovaných dílů, ale svébytný a podle prvních ohlasů celkem dobře odladěný vůz od zavedeného výrobce.
Teoreticky má Clavis všechno, co by mohlo zaujmout: slušný dojezd, praktičnost, vcelku stravitelný design a rozumnou cenovku. Otázkou zůstává, jestli současný evropský trh dovolí takovým vozům vůbec dýchat. Regulace, daně, homologace, papíry – a jsme tam, kde jsme byli. Ale naděje umírá poslední. Možná, že pokud Kia ucítí poptávku, Clavis se objeví i na starém kontinentu a třeba i za nějakou normální cenu. Ale mnohem spíš to dopadne jako vždycky.











sheogh
24. 7. 2025, 09:31To zni jak nazev nejakyho pripravku na zlepseni erekce
HeavySmoker
24. 7. 2025, 09:56Všetci by chceli platiť čínske alebo indické ceny, ale potom to oprie človek o strom a zistí prečo stojí európska verzia toho istého 2x viac. Nešetrí sa len na asistentoch a počte airbagov, ale aj na vysoko-pevnostnej oceli, deformačných zónach (Indovia asi lepšie rozptyľujú kinetickú energiu) a plechoch obecne (tenšia strecha napr.). Niektoré rozdiely sú vyložene uletené. Predpínače bezpečnostných pásov? Nemáme. ISOFIX? Zbytočné. ESP? Netreba, los v Indií nežije. Nemusí to tak byť vždy (ako príklad som použil Suzuki Swift), ale tá Kia rozhodne pol mega u nás stáť nebude ak to sem začnú voziť.
StreetPro
24. 7. 2025, 11:08Jo, pamatuju, kterak mi kamarád ze Škodné popisoval ne/konečnou debatu s Indem, proč xenony jen s ostřikem světel... jejich pojetí je něco jako image RR za cenu 1/2 Okty, lets make it happen...
Jinak 7místný BEV s výkonem 80kW... jako asi to jde, ale kdo by to chtěl? Pochopil bych to u malého autíčka do města, kde bych se snažil o co nejnižší hmotnost...
Bono_
24. 7. 2025, 13:45Je jich přes miliardu (čínanců i těch co vypadaj že nikdy neviděli mejdlo😊).
Když jich pár tisíc ročně zařve na silnici, je to tam třeba bráno jako ekologický bonus.🤔🤷♂️
Teda k něčemu takovýmu jsme došli po tom, co po ani ne 30km jízdy po polních a lesních cestách se na všude chváleném, velkoúžasnolepém CFMoto uhoupal topcase tak moc, že vytrhnul 2 ze 4 šroubů a ohnul podsedlovku...☝️👏👏👏