načítám data...

Kia Carens 1.7 CRDi : Neúnavný pomocník unaveného rodiče

Rozhodli jste se poslat své geny dál? Máme pro vás auto, které bude vašemu fun-caru v garáži příjemným společníkem a zastoupí ho v každodenní lopotě.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Přijde čas, kdy se člověk musí na auta podívat jinýma očima. Do dvoumístného sporťáku se autosedačka nevejde (nebo se nevejde partnerka, můžete si vybrat). Ve výkonném kupé se hýkajícímu pasažérovi vzadu dělá šoufl. Kabriolet znamená vítr a slunce, což zase znamená zánět spojivek. A protože vždycky nejde nechat jednoho člena rodiny doma, jezdit s třísetkoňovou střelou jako klobouk jednomu přivodí leda deprese a zanícené oči vedou k nežádoucím zvukovým efektům ze strany pacienta, nezbývá než pořídit sobě vůz s přívlastkem rodinný. Kritéria jsou velmi prozaická: dostatek prostoru, motor, který utáhne velké i malé lidi s jejich nákladem, dobrá ovladatelnost a uživatelská přívětivost. Poslední kritérium je naprosto klíčové. Auto musí být zcela blbuvzdorně použitelné a nesmí vás ničím rozčilovat, protože – věřte mi – při cestování s pokračovateli rodu vás bude rozčilovat tolik věcí, že na žádné další nezbyde kapacita. 

Ani krabice, ani vejce

Kia Carens je momentálně na trhu ve třetí generaci (někdy se uvádí čtvrtá, ale častěji je model prodávaný v letech 2002–2006 považován za facelift předchozího), která loni prošla lehkým omlazením. Narozdíl od jejích dvou předchůdců jde o pěkné kompaktní MPV, jež beze studu zaparkujete před svým domem a nebudete mít při každém pohledu z okna pocit, že jste rezignovali na život. Naopak, Carens má harmonické proporce a nyní je ještě trochu placatější, takže na rozdíl od mnoha konkurentů nepřipomíná ani krabici, ani vejce. Když auto postavíte vedle ostatních zástupců značky, je to celkem pohledná a konzistentní rodinka. První bod bychom měli splněn, vzhled vás určitě rozčilovat nebude, zejména s lakem v temně azurové barvě. 


Neobtěžující prostředí se nachází i v kabině. Vládne jí černá barva a utilitární, až nulový design. Nuda k uzoufání? Kdepak, jen způsob, jak dopřát podněty přehlcenému rodiči trochu oddechu od nadbytečných zrakových vjemů. Hlavně že je po ruce dostatek přihrádek k odhazování všudypřítomné veteše. Ovládací prvky jsou na první pohled trochu přemnožené, ale díky logickému rozmístění je budete od první chvíle používat bez dlouhého přemýšlení. Všechno navíc působí solidně a omyvatelně, snad kromě lesklých plastů. Ty jsou zřejmě v poslední době žhavým trendem a v každém autě mi pijí krev úplně stejně. Nevzpomínám si, že bych potkala člověka řídícího v kozinkových rukavičkách, zato jsem potkala dost takových, kteří během jízdy narychlo doplňují energii majonézovým sendvičem nebo zmrzlinou. Asi nemusím říkat, co taková dieta udělá s naleštěnou černou plochou. 


Příjemně vás překvapí pohodlná sedadla, která vyhovují tlustým i hubeným, příjemná vzdušnost a hlavně variabilita interiéru. Za příplatek 15 000 Kč můžete mít třetí řadu sedadel, největší kouzlo však skrývá řada druhá. Její tři sedadla se totiž dají posunovat nezávisle na sobě. To z nenápadného vozidla činí jednu z mála možností, jak převážet tři potomky a nemuset si pořídit dodávku nebo se připravit o prostor v kufru přidáním dodatečných židlí. Mají vaše zlatíčka ve zvyku při jízdě zápasit o kartičky pokémonů? Šikovným nastavením sedaček jim tuto kratochvíli výrazně zkomplikujete, možná dokonce zcela znemožníte. Sklopením druhé řady pak vznikne zcela rovná plocha prodlouženého zavazadelníku, takže KALLAX, HEMNES a samozřejmě STUVA se nakládá jedna radost. Praktické duše potěší také gumová podlážka v kufru, ideální pro převážení mokrých psů, zabahněných svršků a jiných kontaminovaných věcí, o jaké není na rodinném výletě nikdy nouze. Další milý a ne často vídaný detail je ten, že sundaná roleta kufru má své místo pod podlážkou. Simply… smart!

Zapomeňte na motor

Na testování jsme dostali verzi se silnějším dieselovým motorem 1.7 CRDi s výkonem 140 koní a dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou. Kombinace je to nekonfliktní, funkční, vlastně zcela zapomenutelná. Klidně zapomeňte, že máte v autě motor a ozubená kola, a v klidu se věnujte poslechu Kašpárka v rohlíku, slovní kopané nebo kreativním odpovědím na otázku „Už tam budem?” Výkonu má motor dost, aby umožnil předjíždění, přibočování v hustém provozu i rychlé dálniční přesuny. Samozřejmě nejde o rychlé auto, ale není ani otravně pomalé a spolupráce motoru s převodovkou je příkladná jak při městském posunování, tak při svižné jízdě mimo osídlené lokality. Vyrovnanost je slovo, které ji popisuje nejlépe. 


Podvozek si Kia Carens vypůjčila od vcelku povedeného Cee'du. Naladění je tužší než třeba u francouzských konkurentů, nerovností na silnici si všimnete, ale měkké tlumiče je dostatečně zjemňují a tuhé pružiny oceníte v zatáčkách, v nichž se auto méně naklání a nezpůsobuje cestujícím mořskou nemoc. MPV obecně nemáte chuť tlačit na limit a riskovat zvratky za krkem, takže budete mít bezpečný pocit, že auto na silnici dělá přesně to, co od něj chcete. Od řízení nečekejte žádnou zpětnou vazbu, ale čekejte lehkost, dobrou ovladatelnost a taky skvělý poloměr otáčení. Práce s volantem zkrátka musí být snadná i ve chvíli, kdy zvedáte fidget spinner z podlahy u zadních sedaček.

Při pohledu do konfigurátoru zjistíte, že neexistuje nic jako mizerně vybavená Kia. I v levnější verzi Comfort dostanete kožený multifunkční volant, tempomat, přední lampy s přisvěcováním do zatáček, handsfree nebo záclonové airbagy. Ve verzi Exclusive se přidává třeba sedmipalcová radiomapa s vynikající grafikou a parkovací kamerou či vyhřívaná sedadla a volant. V příplatkové výbavě pak zůstává jen metalický lak, třetí řada sedadel a paket Premium s bezklíčovým vstupem, vylepšenou přístrojovou deskou a designovými doplňky. Tato politika korejské automobilky sice má svoje nevýhody (kupříkladu neumožňuje marketérům lákat na atraktivní cenu “již od”), při výběru však zákazník neprotrpí bezesnou noc nad každým příplatkovým prvkem výbavy, ale vybere si buď dobře vybavené auto, nebo velmi dobře vybavené auto. Mně osobně je tento způsob bližší. 

Verdikt

Kia Carens představuje jedno z nejdostupnějších sedmimístných aut, přitom však nepůsobí jako laciný kompromis. Zároveň je to rodinný pomocník, který svůj hlavní úkol – totiž nerozčilovat řidiče ani cestující – plní na výbornou. Samozřejmě můžete mít řidičsky zábavnější vůz (hledejte u Fordu), za ten si ale hezky připlatíte. Můžete mít i komfortnější a stylovější vůz (hledejte u Francouzů), budete se však muset smířit s kompromisy v ergonomii a originálním řešením některých ovládacích prvků, což vás může rozčilovat každý den. Kia je výjimečná svou obyčejností, nesnaží se být sportovní, avantgardní ani high-tech. Dokážete se smířit s tím, že nevyčníváte z davu a máte na čele napsáno „ženatý se závazky“? Pak je Carens ideální dopravní prostředek, který veškeré rozčilování přenechá na starost vašim ratolestem.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 685 cm 3 
Výkon: 104 kW (140 koní) v 4000 ot./min
Točivý moment: 340 Nm v 1750-2500 ot./min
Převodovka: sedmistupňová DCT 
Provozní hmotnost: 1512 kg 
Maximální rychlost: 186 km/h
0-100 km/h: 12 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 5,2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (v testu): 6,2 l/100 km 
Cena s testovanou motorizací od 599 980 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
23. července 2017, 20:56
1

Pokud je potreba 7 mist, tak asi jo. Ve vsech ostatnich rodinnych pripadech bych bral nejakou nizsi stredni vkombajnu (megane, astra, leon...) 1,6 az 1,8 turbobenzin za ty prachy. Pokud bych je mel...

reagovat
EN
El Nino
24. července 2017, 11:10
0

A ak je potreba 5 miest? 2x dospely a 3 deti? Do astry, meganu, leonu, golfu sa nevojdu ;)

bitner
24. července 2017, 13:26
0

Vpredu vypnes airbag a das tam vajicko, dozadu zenu + 2 deti v sedackach/vajickach. Do haje, pamatuju dobu, kdy jsme jezdily dve kompletni rodiny jednou Schade 105.
A ruku na srdce: tech lidi, kteri maji 3 male deti a zaroven 600 papiru na nove auto, zas tolik nebude.

EN
El Nino
24. července 2017, 15:50
0

Ale kedysi neboli sedacky a zadne sedadla bola vacsinou lavica bez vykrojeni. Aj my sme chodili 5ti na trabante 600 kombi a mam na to len same dobre spomienky. A dnes tam jednoducho nevojdes...

kv
kvakosh nocnix
24. července 2017, 17:15
0

@bitner
1. co kdyz airbag neni vypinaci? ( typicky japonsky auta to mivaly)
2. pokud mas zenu stavebne urcenou k tomu aby porodila 3 deti, tak to proste stejne nevyjde.
3. je rok 2017, vsim sis?
4. existujou lidi, ktery maji 3 deti a zaroven penize. Ono to totiz spolu v podstate vubec nesouvisi.

Ja kvuli sirce pred tretim deckem koupil v podstate jediny auto, ktery splnovalo dostatecnou sirku a zaroven se protinalo s jinyma pozadavkama, ktery na auto mam, napr. nediesel a adekvatni dynamika - Smax.

Honza Hamster Křeček
24. července 2017, 22:44
0

Ano, ve Škodě 105 je možné cestovat v šesti lidech, ostatně rodinu je možné naskládat i do původního Fiatu 500.. Ne, dělat to přesto nebudu.

Viola Procházková
25. července 2017, 20:14
0

Vajíčko je prostorově celkem nenáročné, problém nastává až v dalších fázích. A mimochodem, kdyby mě chtěl chlap posadit dozadu mezi ty malé bestie, tvrdě by narazil, sorryjako :).
Způsob jízdy z dob našeho dětství lze dneska doporučit asi jen jako adrenalinový sport. Proč by to proboha někdo dělal?
Osobně mám ve svém okolí několik rodin se třemi dětmi, bohaté i méně bohaté, a nové auto řešily všechny.

bitner
24. července 2017, 20:39
0

Ale tak jasne, v konfiguraci 2+3 ozbrojenci uz je ten klasicky kombal nouzovka:

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem