Při pohledu z dálky byste si ho snadno spletli s Dusterem. Jenže tohle není Duster. Dacia konečně přivezla do Česka netrpělivě očekávanou novinku, svou vlajkovou loď jménem Bigster. Ten svou velikostí – jako první Dacie překračuje délku 4,5 metru – uspokojí i rodiny, jimž bylo dosavadní SUV příliš těsné, a přestože neútočí na první signální podbízivě nízkou cenovkou, se svým poměrem cena-výkon představuje bez přehánění fantastickou nabídku.
První novinářské jízdy nás s Bigsterem zavedly do okolí šumavské Kvildy, což je v těchto měsících skoro až bohem zapomenutý kraj. Horské akce Dacie patří k mým nejoblíbenějším a není to jen díky poetickým krajinám, do nichž mám příležitost se podívat. Mám totiž taky možnost si auto vyzkoušet ve všech typech prostředí, kde se nejspíš bude za svého života pohybovat.
Vyjíždí se z Prahy, následuje flák cesty po dálnici a pak přicházejí na řadu silnice s proměnlivou kvalitou, včetně těch nejzanedbanějších, plných zatáček i prudkého stoupání. Na takové trase už máte šanci si auto docela dobře osahat.
Hybrid – nový a lepší
Prvním příjemným překvapením pro mne byla motorizace Hybrid 155. Kombinace atmosférického čtyřválce o objemu 1,8 litru a dvou elektromotorů je v celé skupině Renault použita poprvé, a jakkoli na papíře nemusí se systémovým výkonem 156 koní a multimódovou převodovkou vypadat kdovíjak bombasticky, v reálu funguje skvěle – o dost lépe než trochu zmatená hybridní soustava v Dusteru. Přechody mezi elektrickým a spalovacím pohonem jsou většinou zcela neznatelné, snad jediný okamžik nejistoty nastává na dálnici, když chcete rychle vystřelit z plynulého tempa. To však Bigsteru ochotně odpustím, protože ani ve stoupání neřve, při plachtění nezapomíná vytočený spalovací motor, dokáže pořádně zabrat při předjíždění a paliva upíjí skromně jako dáma na recepci ze sklenky vína. Přirozeně je mu bližší plynulé svižné tempo než divočina typu brzda plyn, ale to je naprosto v pořádku.
Na klikatých horských okreskách, kde jsem se rozhodně necourala, se spotřeba pohybovala kolem 6,5 litrů, na dálnici narostla jen těsně pod 7. Počítám, že ve městě, kde má Bigster více prostoru využívat samotnou elektřinu, půjde číslo srazit i pod 5 litrů. Smůlu mají jen zájemci o pohon 4x4, protože ten s hybridem zkombinovat nelze. Stejně jako u Dusteru platí, že benzín a čtyřkolka se pojí pouze s manuálem, hybrid dostává automat a pohon přední nápravy. Duální pohon na benzin a LPG s celkovým dojezdem více než 1400 kilometrů se do nabídky dostane s lehkým zpožděním.
Ani slabší benzín neurazí
Druhé auto, za jehož volant jsem si sedla, byla čtyřkolka s motorizací 130 TCe, tedy 48V mildhybrid s výkonem 130 koní. Těch koní na velké auto věru není mnoho, přesto nepůsobí líně a i na dálnici dokáže slušně uhánět. Pokud tedy člověk touží po pohonu všech čtyř kol, nemusí mít ujímání ze skutečnosti, že právě tento motor je jeho jedinou možností.
Ke čtyřkolce navíc dostane i volbu různých režimů pro různé povrchy a asistenta pro sjíždění prudkých kopců. Se světlou výškou 22 cm to znamená poměrně slušnou průjezdnost v případě lesních či polních cest a dalšího lehčího terénu.
Výbavové premiéry
Kromě zbrusu nového hybridního pohonu přináší Bigster i ve výbavě spoustu novinek, které se zatím v žádné Dacii neobjevily. Začněme třeba elektricky ovládaným víkem kufru – malý krok pro lidstvo, ale velký skok pro Dacii a pro běžného uživatele milý komfortní prvek. Dále je tu možnost vybavit své auto panoramatickou střechou s částečně otevíratelným oknem, elektricky ovládanou sedačkou řidiče, dvouzónovou klimatizací a dokonce i chlazenou přihrádkou.
Z praktických vylepšení potěší zadní sedačky dělené v poměru 40:20:40 s možností vytvořit mezi nimi pohodlnou loketní opěrku s držáky na pití nebo páčky umožňující sklopit opěradla zadních sedaček z kufru. V asistenčních systémech přibyl adaptivní tempomat a zůstává samozřejmě i oblíbené vypínání bachařských upozornění pomocí dvojitého stisku tlačítka. Zvenčí pak můžete opatřit Bigster dvoubarevným lakováním.
Pohled do ceníku
V cenách nového Bigsteru je v závislosti na výbavě nemalý rozptyl, pořád však platí, že za své peníze dostanete více muziky než u většiny konkurentů. Nejlevnější verzi Essential s mildhybridním 140koňovým motorem, manuálem a pohonem přední nápravy pořídíte za 549 000 Kč a ve výbavě dostanete třeba manuální klimatizaci, kola z lehké slitiny, střešní nosič, zadní parkovací kameru nebo tempomat.
Čtyřkolka s manuální převodovkou a 130koňovým mildhybridem začíná na 607 tisících, hybrid s výbavou Expression (s nejnižší Essential zkombinovat nejde) na 665 tisících. S nejvyššími výbavami Extreme a Journey se cena vyšplhá na 717 tisíc, ale vzhledem k velikosti a celkové úrovní auta mi to stále připadá jako nabídka, která bude těžko hledat konkurenci.




















Jenda_K
10. 4. 2025, 17:29Tak ta světlá výška 22 mm, co je napsaná v textu nebude dobrá ani na autodrom.
Viola Procházková
11. 4. 2025, 08:20Oops, dik, opravim :)
rivka
10. 4. 2025, 19:35I jiné Dacie byly delší než 4.5 metru ;-)
rivka
10. 4. 2025, 20:19Hajzlíci jedni, ještě se to ani pořádně neprodává a oni už na to vztáhli ty svoje tunerské pracky, prý že "voni vědí líp jak fabrika jak to má vypadat" :-) Tss tss tss ;-)
Nezn.uživatel
11. 4. 2025, 12:04co je napsaná v textu nebude dobrá ani na autodrom