načítám data...

Chtějí vás zabít? Vyberte si to správné neprůstřelné auto!

03. září 2016, 07:22 2 komentářů Adam Forman

Ať už trpíte paranoiou, nebo po vás jdou doopravdy, s pořádným obrněným autem se budete cítit v suchu a bezpečí. Ale jak zvolit to pravé?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Automobily hrají v našich životech velice důležitou úlohu. Neposkytují pouze způsob transportu. Přinášejí nám radost, svobodu a bezpečí neproniknutelné ocelové krabice. Ale co když vám pět hvězdiček Euro NCAP hodnocení nestačí? Prodáváte drogy mexickým kartelům? Jezdíte na dovolenou na blízký východ, nebo jste pražským developerem? Potřebujete tudíž něco víc, než jen obyčejný automobil. Potřebujete obrněnce.

Výběr vozu k pancéřování

Ponechme stranou vojenské speciály a bankovní rozvážky. Dnes se budeme soustředit na vozy pro osobní ochranu, často nerozpoznatelné od okolní dopravy. Prvním krokem pro bezpečnější účast v městském provozu je koupě samotného vozu, který poslouží jako základ pojízdného bunkru. Zde si dovolím podotknout, že  odpovědí není vždycky Miata. Kabriolety, dvou a tří-dvéřové vozy ale ani natažení jezevčíci obsluhující rozvážku celebrit se obecně k pancéřování nehodí. Tedy ne že by se plátěná střecha nedala vyztužit proti olověnému dešti, ale občas vzduchem poletují nebezpečnější věci, než pouhé kulky. Základem je vůz nenápadný a především velkoryse dimenzovaný. Nejlépe se osvědčila klasické americká SUV s rámovým podvozkem nebo japonské pracovní pick-upy – zkrátka vozy již z výroby schopné snášet zvýšenou zátěž. Specializované firmy svým zákazníkům nejčastěji radí Chevrolet Suburban, Toyotu Land Cruiser nebo Nissan Navara.

Ihned po koupi putuje vůz na dílnu, kde je kompletně odstrojen interiér i vnější díly karoserie. Je třeba najít dutiny a volná místa, kam by se mohlo nastěhovat potřebné opevnění. Právě v tomto bodě excelují klasická americká SUV se svými špatně obestavěnými půdorysy. Jejich šasi bez úprav zvládne dodatečnou hmotnost a poskytuje nečekané možnosti pro úpravy karoserie. Všechny dutiny (místa nad podběhy, sloupky, motorová přepážka) jsou rozřezány a připraveny pro výplně. Mezi tím probíhají práce na pohonu a zavěšení.

Prvním krokem je posílení odpružení a tlumičů. Budeme přidávat až jednou tolik hmotnosti a nové díly podvozku se s tím musí umět poprat. V tomto bodě excelují vozy s listovými pružinami a rámovým podvozkem. Další práce probíhají na motoru. Pokud nestačí ani nejvýkonnější sériová verze, je třeba zapojit tuning. Nemyslete si, že se přidá kónický filtr sání a LEDkové osvětlení se stroboskopy. Například kevlarové kryty baterie a sání byste na Mimoňských válkách hledali zcela marně. Výfuky jsou osazeny sifonem proti natečení vody a mřížemi proti ucpání a mezi disky a pneumatiky se nastěhují ocelové obruče obložené tvrzeným plastem připomínajícím polystyren. Takové runflaty nejen že nekazí (na rozdíl od těch u BMW) jízdní vlastnosti, ale především zaručují bezproblémovou jízdu skrz oheň, létající střepiny i banánové slupky policejní ostny. Pozadu nezůstávají ani zesílené brzdy, či palivový systém, který dokáže sám zalepit průstřely.

Motorizovaná neprůstřelná vesta

Základní úpravy máme za sebou a je na čase přidat pancíř do pancéřového auta. Tedy nejdříve začneme zlehka. V zemích, kde je neprůstřelné každé páté auto (a kde neumí zabránit plaveckým bazénům aby samy zelenaly), je nejčastějším typem ‚lite‘ verze. Řekněme taková demoverze tanku. Interiér je obalen do klasického kevlaru, který zabraňuje průstřelu malými ručními zbraněmi. Skla bývají nahrazena neprůstřelnou variantou o tloušťce 4 cm a některá mají i plastové vložky do pneumatik. Takové auto často vozí střední management do práce, policisty po turistických částech světa, či státní úředníky po Evropě. Představme si tedy cílového zákazníka jako úředníka, kterak ve své Lancii míří ke své chatě na Sicílii. Cosa Nostra pro srovnání účtů zvolí opuštěnou křižovatku. Výstřely jako by přišly odnikud. Soustředěná palba zanechává důlky v tříštícím se neprůstřelném skle a na rozpálený asfalt dopadají třpytící se nábojnice 9 mm Luger. Samopal poznamená celý levý bok auta, jak řidič vytáčí dvacetiventilový pětiválec do rudého pole a v kouři pneumatik a střelného prachu uniká do bezpečí. Měl velké štěstí, že si Mafie nevybrala větší ráži. Být na oné křižovatce střelec vybavený loveckou puškou, nedožil by se úředník rána.

Ocelový oř

O něco lépe zabezpečené jsou vozy zvláštních agentů a tajných služeb. Zpravidla se jedná o full-size SUV a sedany na rámových podvozcích americké provenience. Dutiny vozů bývají k prasknutí vyplněny kevlarem a celý vnitřek je obklopen pláty z balistické oceli o tloušťce 6mm. V pneumatikách se skrývají ocelové obruče a na střeše SUV se nenápadně povalují odklápěcí pláty s ukrytou lafetou. Po otevření pátých dveří byste našli pancéřovou stěnu s odklápěcím průzorem, který může být využit k opětovné palbě na pronásledující vozidlo. Takový automobil již dokáže odolat skutečně rozladěnému davu.

Podvozek díky sendvičové vrstvě balistických tkanin a UHMWPE (polyetylen s vysokou hustotou a velmi dlouhými vlákny) dokáže pohltit energii vybuchujícího ručního granátu, či improvizované výbušniny. Střecha je tvořena ze dvou překrytých plátů a odolá nárazu reaktivního granátu a konvenční munice dopadající na díly karoserie nemá nejmenší šanci setkat se s osádkou. Ve většině nepříjemných situací je takto chráněný automobil schopný z místa přepadení znuděně odjet. Nejde jen o ochranu proti nejrůznějším projektilům. Tento pojízdný trezor je zpravidla vybaven automatickým palubním hasícím systémem, satelitním telefonem a vlastní zásobou kyslíku. Pozadu nezůstává ani zesílené šasi s vyztuženými nárazníky a bouracími rámy. Klasickými zástupci tohoto druhu jsou vozidla kontraktorů na blízkém východě. Přesto ani takto vybavený vůz nedokáže ochránit posádku před palbou z těžkého kulometu či velmi odhodlaného ostřelovače.

Panzer, bejby!

V případě, že vašimi nepřáteli není pouhá banda pomatených fanatiků s kalašnikovem a trubkou nacpanou semtexem, můžete sáhnout po nejtěžším borci. Tedy doslova. Na stavbu skutečně důkladně pancéřovaných vozů se používají rámy nákladních vozů a vpřed je ženou strojovny běžně se vyskytující v lokomotivách, bagrech a letadlech. Jestliže reálně hrozí, že si pro vás na medvědovi dojede příslušník elitní jednotky s černým páskem osmé kategroie, potřebujete něco víc než jen vyztužený Suburban. Potřebujete kupříkladu Caddy One. Osm tun těžká limuzína využívá podvozek náklaďáku, který jinak slouží jako základ popelářských vozů a autobusů. Technické detaily jsou samozřejmě drženy v přísné tajnosti, ale má se za to, že pohyb kolosu zajišťuje osmilitrový osmiválec Vortec. Jen sklo na dveřích má tloušťku 13 cm a na palubě se mimo jiné nachází vlastní jednotka pro úpravu vzduchu, několik litrů náhradní krve a jen tak pro jistotu i palubní granátomet a arsenál brokovnic pro ochranku. Takto vybavený vůz odolá protitankovým střelám nejen díky pasivní ale i aktivní obraně. Zatímco státnická limuzína existuje v jediném kuse, na trhu je dostatek podobně chráněných vozů. Většinou se jedná o civilní varianty armádních MRAP (mine resistant ambush protected) vozů. V takovém autě už můžete vyrazit organizovat průvod za zrovnoprávnění LGBTQ+ komunity třeba do Al Raqquah.

Knight XV 

Osobně bych si k takové zábavě vybral model Knight XV. Tedy kromě toho, že název firmy evokuje legendární Knight Industries Two Thousand, jedná se o nekompromisní spojení armádní odolnosti a blízkovýchodního luxusu. Šest metrů balistické oceli, šest tun hmotnosti a šest litrů objemu je zárukou spokojenosti i toho nejvíce paranoidního zákazníka. I když já osobně bych si asi připlatil za tlustší sklo. Přeci jen záruka proti průstřelu končí už u průrazných nábojů do SVD. V příplatcích mimo různých tlouštěk skla a oceli najdete také Playstation (nebo Xbox, dle přání zákazníka), konferneční stolek se dvěma dvojicemi sedadel umístěnými proti sobě, prémiovou kůži a klimatizaci s vlastní zásobou vzduchu. Do standartní výbavy patří noční vidění, koberečky z nejjemnější vlny, termovize, elektrické nastavení všech sedaček, ocelové výztuhy pneumatik a kované disky obrobené z jediného bloku hliníku. Takový standartní objednávkový formulář, který dostanete u každého druhého prodejce automobilů. Samozřejmostí je benzínová i naftová varianta avšak prodejům na českém trhu nejspíše uškodí absence verze s manuální převodovkou. Zkrátka obrněné vozy pro petrolheady jsou stále ještě neobsazeným segmentem trhu.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
03. září 2016, 14:46
0

Takový potvory :-(
Já řídil v 92 ve Francii " lehce " opancéřovanou Alfu Romeo 164 s V8 pod kapotou. Nemám ani ponětí, co tenkrát znamenalo " lehce " , snad jen že skla měla okolo 3 cm a chráněný byl jen prostor pro cestující a částečně motor. Kapotu jsme nesměli otevřít, takže se mě na nic neptejte, neuměl bych odpovědět, snad jen, že jsme tankovali každých cca 300 - 350 km. Auto se chovalo poměrně slušně, váha byla znát ani ne tak při brždění ( kotouče s větším průměrem, na všech kolech ), jako při průjezdech zatáček. Pneumatiky s větším profilem statečně pomáhaly tlumičům, takže jízda byla celkem pohodlná, ale neprůstřelné patrně nebyly. Vezli jsme Alfu z Toulon do Le Havru k trajektu bez majitele a cestu jsme si celkem užili :-D

reagovat
Matt
06. září 2016, 13:12
0

Parádní článek. Jen mít papíry na Céčko na tyhle drobky :-(

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem