logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Hyundai Santa Fe PHEV Style Premium: Jumbo jet na čtyřech kolech

Nová generace oblíbeného Hyundai Sante Fe je tu. Znovu úplně odlišná od svého předchůdce. Jak se povedla?

Hyundai Santa Fe je s námi již bezmála 25 let a za tu dobu se nadmíru dobře etabloval na našem, potažmo evropském trhu. Pamatujete ještě na vůbec první generaci? Tu zvláštně tvarovanou, nepříliš dobře jezdící? Už je to opravdu dlouho, a za tu dobu udělalo Santa Fe neuvěřitelný posun kupředu. Přiznejme si na rovinu, že první generace byla spíše jakousi volbou rozumu (rozuměj peněženky), kdy jste za relativně slušné peníze dostali celkem velký kus auta, ale jinak neměla moc co nabídnout. Nedobré motory, vcelku mizerné jízdní vlastnosti, ne zcela dobře využitý vnitřní prostor ve vztahu k vnějším rozměrům. Za překvapivým úspěchem tohoto vozu v našich končinách stál spíše fakt, že se jednalo o jedno z prvních dostupnějších aut nově vznikající kategorie SUV. Během těch 25 let se však Santa Fe vyvinulo v jednoho z lídrů segmentu, který udává trendy, což si ukážeme na nejnovější generaci, která na náš trh přišla v letošním roce.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Musím říct, že mě pořád trochu překvapuje, jak Hyundai neustále mění vnější design. Toto je v pořadí již pátá generace modelu Santa Fe a každá z těchto generací vypadá naprosto jinak. Evropské automobilky u svých důležitých modelů preferují spíše pozvolnou evoluci, z nějakého důvodu, které tu netřeba vysvětlovat. Hyundai volí úplně jiné řešení a mezigeneračně svá auta mění natolik, že byste občas jen stěží poznali, na jakého předchůdce novinka navazuje. A to platí i pro aktuální model, který otočil kormidlem designu opět o dobrých 180 stupňů. Zatímco předchozí, čtvrtá generace, využívala svébytný design s úzkými dělenými čelními světlomety a velkou přední maskou, na což navazovalo mnoho prolisů a linek, které se vám v očích musely teprve postupně spojit, novinka na to jde úplně jinak.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Tohle je prostě hranatá krabička se vším všudy. Hranaté přední světla, obdélníková maska chladiče, přísně geometrické tvary, pokračující až do zadní části, která vypadá, jako by byla vymodelovaná podle krabice, a dává vzpomenout na legendární kombíky od Volva. Světe div se, ono to ale funguje. Santa Fe budí pozornost, kam přijede. Lidé se na to koukají, vyptávají se a opravdu se to líbí. Já osobně jsem si na to nejdřív pár dní zvykal, ale musím přiznat, že jsem si v tom též našel zalíbení. Líbí se mi malé detaily, jako zakomponování písmena H do světel vpředu i vzadu. Stejný motiv pak najdeme i v předním nárazníku. Líbí se mi celková jednoduchost a účelnost tvarů i bohaté prosklení. Dokonce i matná bronzová (či hnědá? Fakt nevím) barva se k tomu hodí, a to rozhodně nejsem fanoušek matných barev. Snad jen pozicí zadních světel si nejsem pořád tak docela jistý. Stále mi přijde, že jsou umístěná moc nízko, byť asi chápu ten záměr. Ale jinak vážně dobré. Santa Fe se může pyšnit sebevědomým designem, který jej jednoznačně odlišuje od zbytku konkurence. Tohle auto si vážně s ničím jiným nespletete.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Stejná změna, jako u exteriéru, proběhla i uvnitř. Ani v interiéru nezůstal kámen na kameni. I tady se rozhodně jedná o posun k lepšímu. Zcela bez přehánění, kdybyste mě dovnitř dovedli se zavázanýma očima a po usazení sundali šátek z očí, asi bych v první chvíli tipoval, že sedím v nějakém Land Roveru Discovery. Natolik dobrý první dojem umí Hyundai vyvolat (a trochu tomu pomáhá i fakt, že uvnitř nenajdete klasické logo automobilky, jen již typickou hříčku čtyř teček, která v morseovce znamená písmeno H). Světlý interiér podporuje vzdušnost a přehlednost. Je vidět, že při návrhu interiéru někdo skutečně přemýšlel, protože je plný šikovných řešení, jako jsou všemožné poličky, schránky, vyjížděcí šuplíky a hluboké kapsy. No, prostě je to ráj pro člověka, který potřebuje mít všude uklizeno. Tady můžete vozit věcí, kolik chcete, a přitom to stále může vypadat uklizeně, protože to bez problémů zavřete do přihrádek. Rozhodně potěší také ergonomie ovládání, kdy máte k dispozici samostatný ovládací panel pro klimatizaci, rádio a nejpoužívanější funkce. Zbytek pak již klasicky přes centrální displej multimediálního systému, který si drží typické uživatelské prostředí, jež je přehledné a jasné. Tady problém není. Hyundai dokonce vyslyšel nářky uživatelů a do Santa Fe přidal funkci vypnutí hlídače rychlosti skrze jedno stisknutí tlačítka na volantu. A pak, že automobilky neposlouchají své zákazníky. Dobrá práce, Hyundai.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Samostatnou kapitolou je prostornost tohoto auta. Víte, když pomalu začínala móda vozů SUV, často se stávalo, že vnitřní prostor ani zdaleka neodpovídal tomu vnějšímu (byl to právě i případ první generace Santa Fe). Tohle už samozřejmě není pravda. Automobilky se to naučily a v dnešní době už většina SUV umí nabídnout spíše víc prostoru na stejném půdorysu, než klasický hatchback či kombík. Nové Santa Fe je toho dokonalým důkazem. Měl jsem totiž tohle středně velké SUV půjčené přesně ve chvíli, kdy jsem finalizoval své stěhování do nového obydlí. A to znamená krabice. Opravdu hodně krabic k převezení. A krabice jsou poměrně přesný nástroj, jak změřit přepravní prostor. Měl jsem k dispozici takové ty pevné krabice, do nichž se dalo bez problémů naložit nějakých 30 kg, třeba v knížkách. K demonstraci vnitřní přepravní kapacity Santa Fe použiju svůj běžný rodinný kombík střední třídy. Ten na půdorysu 4,77 m na délku a 1,82 m na šířku (plocha 8,62 m²) uvezl přesně 8 krabic. Santa Fe, které má rozměry 4,83 m a 1,90 m (plocha 9,18 m²), uvezlo celých 13 krabic. V řeči čísel to znamená, že na ploše větší o pouhých 6,5 % uvezlo více než o 62 % více nákladu. Vskutku úctyhodné. A zapomenout nesmím ani na vnitřní variabilitu. K dispozici je tu 7 sedaček, přičemž i na ty úplně zadní se vejde dospělý člověk, aniž by bylo třeba mu amputovat nohy. Sedadla ve druhé řadě můžete poměrně dost posouvat v podélném směru. Tohle je prostě skvěle vymyšlený a obestavěný prostor, který těží z krabicoidního tvaru. Opravdu skvělá práce.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Velké změny nenastaly u nového Santa Fe pouze u vnějšího vzhledu či ztvárnění interiéru. Odehrály se také pod kapotou. Zatímco u předchozích generací byl nejžádanější motorizací naftový čtyřválec o zdvihovém objemu 2,2 litru, u novinky se Hyundai rozhodl diesel zcela vypustit. V našich končinách můžete nyní vybírat ze dvou hybridů. První je klasický full hybrid, vrcholnou motorizací je PHEV na stejném základu. A byl to právě plug-in, který jsem měl možnost vyzkoušet. Jak funguje takto elektrifikovaný motor v relativně velkém autě? Inu, dost možná lépe, než bych čekal. Dynamicky rozhodně nestrádá. Není to sice žádný velký závodník, ale brzdou provozu rozhodně nebudete. V městě je to velmi příjemný společník, který těží z pomoci elektromotoru, takže není problém se velmi svižně proplétat provozem. Při dálničních cestách pak přijde více ke slovu spalovací jednotka, která je tvořena přeplňovanou jednašestkou. Ta má sama o sobě nějakých 160 koní a 265 Nm. Elektromotor přidává dalších bezmála 100 koní a 304 Nm. Dohromady se bavíme o systémovém výkonu 252 koní a 367 Nm. To nejsou špatná čísla, Santa Fe se s nimi neztratí ani při vyšších rychlostech, byť král levého pruhu autobahnu z vás asi nebude. Velmi potěšující je pak sladění a celková kultivovanost pohonné jednotky, která je vysoce nadprůměrná. Dovnitř nedoléhají žádné rušivé zvuky, ani se nestává, že by jednotlivé motory na sebe nenavazovaly, jak občas můžeme vidět jinde. Tady je vše v nejlepším pořádku. A jak je to s provozní efektivitou? Zde může nastat menší problém. Samozřejmě bude velmi záležet na tom, jak často budete nabíjet, byť budete poměrně omezeni výkonem palubní nabíječky, činícím 3,3 kW. Na plně nabitou baterii (13,8 kWh) ujede Santa Fe nějakých 50 km, což je takový standard. Jenže problém je, že v zimních měsících je čistě bezemisní provoz prakticky zapovězen. Hyundai si totiž stále přitápí motorem, což sice nesnižuje nijak elektrický dojezd, ale zároveň nejde jet za čistou nulu fosilního paliva. U nás to z praktického hlediska může být dost jedno, na západě však již mají bezemisní oblasti v některých městech, a tam by to mohl být trochu problém. Já jsem zakončil testovací týden se spotřebou 4,3 litru a nabíjel jsem pouze přes noc a to ještě tak maximálně obden. Když nebudete nabíjet vůbec, stále se vejdete zhruba do sedmi litrů.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Samotná jízda se Santa Fe je pak přesně taková, jakou očekáváte. Zaměřena na komfort a pohodlí. K pohodovému naturelu celého auta to náramně sedí. Santa Fe dovnitř nepropouští žádné nepříjemné rány od kol ani od podvozku. Ten neoslňuje adaptivní funkcí, natožpak třeba vzduchovým odpružením. Je to čistá mechanika, velmi dobře naladěná mechanika. Musím říct, že jsem se trochu obával, jak na tom bude Santa Fe, co se akustického hluku týče, ale i tohle se povedlo vyřešit a navzdory ne zrovna aerodynamicky přívětivým tvarům ani při vyšších rychlostech negeneruje nepříjemný hluk. Je to prostě velmi příjemná přepravní kapsle, která svůj úkol plní na výbornou.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Myslím, že tady není moc co psát a okecávat. Nový Hyundai Santa Fe je nadmíru vydařené SUV, které se právoplatně řadí mezi lídry svého segmentu. Tohle auto se povedlo po všech stránkách a pokud se vám zamlouvá jeho vzhled, který nemusí sednout každému, rozhodně s ním neuděláte chybu. Naopak.

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1598 cm3 / synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Nejvyšší výkon: 118 kW (160 k) v 5500 ot./min
Nejvyšší točivý moment: 265 Nm v 1500 – 3500 ot./min
Výkon elektromotoru: 72 kW (98 k)
Točivý moment elektromotoru: 304 Nm 
Systémový výkon: 185 kW (252 k) a 367 Nm 
Pohotovostní hmotnost: 2165 – 2220 kg 
Převodovka: šestistupňová automatická
Pohon: 4x4
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100km/h: 9,3 s 
Spotřeba WLTP / v testu: 1,7 l/100 km / 4,3 l/100 km
Cena testovaného vozu: 1 524 890 Kč (Akční cena)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

rock
31. 12. 2024, 11:31 -2 reagovat

Obvykle proti korejskýmu designu nemám vůbec nic, spíš naopak, ale tohle je jak když pejsek s kočičkou vařili...
Přední blatníky a jejich navázání na masku se inspiruje 15 let starými Jeepy (Liberty KK), provedení oken má očividně připomenout Range Rovera. Jenom zadní čelo vypadá originálně. No, možná proto, že ještě žádnej designér netvořil v tak hrozné kocovině jak ten, co navrhl tuhle část Santa Fe.

S.h.I.t.
01. 1. 2025, 19:28 2

Vzhled je cste dubjektivni. Me osobne se, na fotkach a hlavne i na zivo, to auto fakt libi. Blbe se mi hleda uhel, ze kteryho by na me pusobilo rusive ci nelibive. Ale to je proste o osobnich preferencich :)

rock
02. 1. 2025, 05:35 3

Samozřejmě, že vzhled je o osobních preferencích. Já nikoho nenutím, aby to cítil stejně.

ransom
01. 1. 2025, 11:49 3 reagovat

A mně se to zase docela líbí.

mka
03. 1. 2025, 12:27 0 reagovat

Santa Fé mám již druhé. Dosud k plné spokojenosti. Škoda jen, že tohle je tak trochu "bezmotorové" :-)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte