načítám data...

Hyundai míří na měsíc

Po povrchu naší oběžnice se nebude prohánět ítřicítka, ale speciální vozítko nazvané TIGER. S tygrem ale nemá nic společného.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Svět konceptů je fantastické místo plné snění a nesplnitelných vizí, které sice na papíře a na veletrhu vypadají hezky, ale každý snadno prokoukne, že seriová výroba u nich nepřichází v úvahu. Právě do této kolonky jsem před dvěma lety zařadil koncept Elevate od Hyundai, který kombinoval pohon všech kol se systémem jakýchsi polohovatelných nohou a sliboval nekompromisní prostupnost terénem.

Jenže nápad evidentně neskončil v šuplíku a nyní se vrací v mnohem konkrétnější podobě, jako Tiger X1. Název připomínající kočkovitou šelmu je ve skutečnosti zkratka pro Transforming Intelligent Ground Excursion Robot, čili transformující se inteligentní robot pro průzkum terénu. Jak jeho propracovaný systém pohonu funguje napoví následující video. 

Kromě propracovaného proma je tu ale ještě jedno slovo do pranice a velmi konkrétní závazek – TIGER se prý do pěti let podívá na povrch měsíce. To ale prý nemá být jediné místo nasazení tohoto zajímavého robota. Počítá se i s využitím TIGERu pro dopravu materiálu v těžko přístupných oblastech, například v místech zničených zemětřeseními, kde chybí potřebná infrastruktura pro automobilovou dopravu. 

Příslib cesty na měsíc je ambiciozní a zásadní milník. Pevně doufám, že nejde jen o prázdná slova, která dnes zní dobře v tiskové zprávě a zítra se budeme tvářit, že na ně všichni zapomněli. Kosmického průzkumu totiž není nikdy dost a čím více velkých hráčů se k němu přidá, tím více se o nekonečných hlubinách vesmíru dozvíme. Takže Hyundai – ne, že se na to vykašlete. Máte mé sympatie, tak si to nepokažte.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
15. února 2021, 10:32
-4

Tak urcite. Na Mesici je sestinova gravitace, takze tahat tam vec, ktera je spocitana pevnostne na Zemi, je nesmysl. Musela by to byt uplne jina verze a tady teda jako nevim. Nechci podcenovat souseda souseda z Boleslavi, ale tohle bude asi trochu jiny level. Tohle je zprava jak z 1.4.

reagovat
ransom
15. února 2021, 11:43
1

Šestinová gravitace neznamená automaticky šestinový namáhání, protože hmotnost toho vehementu zůstane pořád stejná. Ta hmotnost, která se uplatní při akceleraci, brždění, nárazu. A taky není psáno, že na Měsíc pošlou totéž provedení jako do pozemské pouště.

ransom
15. února 2021, 11:50
1

A propos: Víš o tom, že při likvidaci čenobylské havárie byl nasazený automat, který konstrukčně přímo vycházel z Lunochodu?

bitner
15. února 2021, 12:09
-1

Nojo, pokud s tim budou potrebovat narazet do skalni steny, tak potom jo, jeste bych to zesilil. A ten lunochod v Cernobylu ma jako dokazovat co?

ransom
15. února 2021, 12:57
1

Že podle tvojí logiky byl "pevnostně spočítanej" na Měsíc, takže by se na Zemi měl zhroutit vlastní váhou.
Měsíční vozítka musejí třeba vydržet několik G při startu. Nemusí se s tím narážet do zdi. Stačí lehký drcnutí, aby se něco, co je málo pevný vlastní váhou utrhlo. Moment setrvačnosti zůstává pořád stejnej, i v nulový gravitaci. Když po tobě hodím pětikilovej šutr, tak na jeho zvednutí mi na Měsíci stačí šestinová síla. Ale pokud ho hodím stejnou rychlostí - třeba 20km/h, omráčí tě úplně stejně jako na Zemi, protože kinetická energie bude stejná.
S tím vozítkem na Měsíc je problém úplně jinde. Třeba že všechny klouby a ložiska musejí fungovat ve vakuu, a to v rozmezí teplot cca od -150 do +200°C. Nebo že veškerá elektronika musí být stíněná před kosmickým zářením. Že ve vakuu se nedá chladit jinak než tepelným vyzařováním, protože vakuum je dokonalý tepelný izolant.

PepaSFI
15. února 2021, 16:57
0

s tím Lunochodem je to trošku jinak, oni v tom Černobylu použili věci z vývoje Lunochodu, ne že to přímo vycházelo z konstrukce. Prostě potřebovali dálkově řízené vozidlo schopné pobybu v extremních podmínkách a tak vytáhli testovací konstrukce z lunárního programu. Ty samozřejmě byly stavěné na pozemské zatížení, stejně jako testovací a cvičné LRV z programu Apollo nebylo shodné s tím co pak letělo na Měsíc. Ono by to ani jinak nešlo, s výkonem asi 4x200W můžeš pohánět na Zemi leda moped a konstrukce vozidla by se nejspíš ohnula vlastní vahou a když ne tak nasednutím posádky zaručeně. Důvod je prostý, úspora hmotnosti, není na tom kousek materiálu navíc. Došlo to dokonce tak daleko, že ten LRV nemá ani žádnou stupačku, ani kousek ohnutý trubky kam by se dala opřít noha. Takže nasednutí na vozidlo byl pro chlapa oblečenýho v těžkým sněhuláku, několikaminutový proces. Stejně tak žebřík z Apolla je asi tak o dvě příčky kratší než by dávalo smysl, ani na spodní části opěry není žádná stupačka, takže vylézající Armstrong seskakuje z dobrého třičtvrtě metru. A než pronese velká slova, nejdřív zkusí vyskočit zpátky na žebřík. Ale popravdě, moh si za to trošku sám. On ten psychopat řídil přistání tak chladnokrevně, že dosedl naprosto dokonale a ani se nezatlačily tlumiče v opěrách. Zvláštní je, že tohle vůbec neřeší měsíční konspirátoři, dyť ten chlap, kdyby hapal ze žebříku, si moh něco rozkřápnout, nebo co kdyby nedokázal vylézt zpátky?

Ale zpátky k hjundájovi. Myslím že je jasný že stroj co poletí na Měsíc bude v lecčem jiný než ten co pojede někam do trosek hledat zasypaný lidi.

bitner
15. února 2021, 21:37
0

Popsals naprosto presne, o co mi slo. Proto ti asi nejaci 2 nadsenci dali -.
O dva clanky niz je tady pojednani o PR automobilek. Ve svetle nehoraznych dementnich zvastu od rychlokurzem protazenych takymanazeru je proste tezke verit zpravam o tom, jak nejaka automobilka pripravuje koloveho robota na vyzkum Mesice. Minusujte kaspari :-)

PepaSFI
16. února 2021, 17:16
1

já osobně tipuju že od hjundaje nic do vesmíru nepoletí, že to je jen marketingová kampaň ale kdo ví? Třeba nás za pár let překvapí. Třeba to bude rozvážet pizzu nebo zásilky po městě.
Ale v těch technických záležitostech má i ransom v řadě věcí pravdu. Ty stroje musí snést strašný věci při startu a přistání a zároveň ušetřit hmotnost. Proto se používají extra materiály, titan, karbon, speciální slitiny, dnes se hodně dělá s 3D tiskem protože tím se dají vyrobit tvary jinak nemožné, pevnostní profily které by nešly odlít ani obrobit. Ale samozřejmě se na to jde i technicky, proč stavět monstrum aby sneslo 6 G a šílený vibrace když to pak nebude potřebovat. Tak se ta karbonová a hliníková krabice a titanový špejličky ukotví v adapterech, pohyblivý části do parkovacích pozic, do dorazů, složený, opřený. A jak píše ransom, vesmír je drsný místo, vakuum, radiace, extremní teploty, na Měsíci navíc prach a písek struktury kvalitního brusiva.

Pe
PepekVyskoc
15. února 2021, 17:50
3

bitner: Tak jasně, oni jsou tam v Hjůndaju úplní idioti, o fyzikálních zákonech ví hovno a ty, génius z internetu jsi to rozlousknul!

reagovat
bitner
15. února 2021, 21:41
0

Tak nejak. Nebo jsem zatal sekeru do sebevedomi autaru, protoze jsem presvedcen, ze letecky/kosmicky prumysl je opravdu uplne jina liga nez seriova boucharna hromady srotu na kolech.

martin_100
15. února 2021, 20:07
3

A vyrábět to budou Nošovice?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem