V Los Angeles se světu představil nový koncept od korejské značky Hyundai. Má elegantní křivky, nenápadně uhlazený, téměř realizovatelný design a především osm válců, přehledně rozmístěných do V. Proč jsme si ze záplavy všech možných designových cvičení vybrali právě tohle? Mimo přirozené afinity k osmiválcovým kupé s výkonem přes čtyři sta koní, nás zaujal význam konceptu pro mateřský koncern. Společnosti Hyundai-Kia se nedá upřít stabilní růst prodejů a nakonec ani vzrůstající kvalita, ale i zajímavost nabízených modelů. Z kdysi vysmívaných značek se pokradmu stala jména hráčů, se kterými musí trh počítat.
Ačkoliv by se mohlo z agresivní marketingové kampaně zdát, že značka dotahuje největšího hráče na tuzemském trhu, není tomu tak. Dle statistik SDA, bylo za rok 2014 zaregistrováno 18 934 nových vozů, což odpovídá téměř desetiprocentnímu podílu trhu. Na Škodu se 30% to sice prozatím nestačí, ale fakt, že za posledních pět let korejská značka stabilně posiluje, na rozdíl od stagnující Škody, je celkem výmluvný. Proč do úvah o 420 koních na kolech osmiválcového kupé tahám nudnou statistiku? Mějte se mnou ještě chvilku strpení. Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let byly dnes uznávané a ikonické japonské značky zdrojem nešetrných vtipů. O deset let později svět začínal objevovat kouzlo JDM a na kdysi vysmívaný post se dostali Korejci. Toyoty a Nissany byly kdysi levnými krabicemi s nevalnou pověstí a dnes by většina petrolheadů dala levou ruku za víkend s LFA, či GT-R. Jistě začíná být patrné, proč jsem se na celý výlet do kartoték a učebnic dějepisu vydal. Historie se totiž nejspíše začíná opakovat. Někteří si snad vzpomenou na rozpačitě vnímaný model Sonata V6. Ačkoliv jej koroze požírala tempem připomínajícím osmdesátkové Alfy, nedá se mu upřít notná dávka „americkosti“. Po průměrných modelech Coupe jsme se dočkali vskutku famózního Genesis se samosvorem a 3.8 V6.
Nyní se díváme na předzvěst budoucnosti. Automobilka dosáhla bodu, kdy má potenciál expandovat do prémiových trhů. Prozatím jen osahává terén se zmíněným Genesis, případně osobitým Velosterem. Že mi ve výčtu chybí sesterská Optima, případně u nás nedostupný Equus? Skutečně jsem si nechal to nejlepší na konec. Na Equus jsme prozatím slyšeli pouze zámořskou chválu a ani Optima se nevyhnula vřelému přijetí novinářů. I přes nadšení odborné veřejnosti se prozatím žádné prodejní rekordy nekonají. Není bez zajímavosti, že oba nejvyšší modely se již ke jménům mateřských automobilek navenek příliš nehlásí. Jednak si zákazníci na luxusní Hyundai budou muset ještě chvilku zvykat a především se stane nevyhnutelným založení třetí, luxusnější značky. Podobně jako kdysi vzniklo Infinity a Lexus, bude třeba dát jméno i prominentním Korejcům. Prozatím se můžeme kochat nádhernými koncepty a přemýšlet, jestli mimo populární hudby zatouží Evropa i po jiných korejských komoditách.
13. srpna 2015, 10:40
0
Existuje ještě nějaká značka, která nemá tuhle tlamu ukradenou od Aston Martinu?
13. srpna 2015, 12:20
0
Řekl bych, že okopírovaný Aston je kolikrát lepší, než vlastní přístup k problému...
13. srpna 2015, 13:35
0
Tlamy Peugeotu jsou kategorie sama pro sebe. Nevím jestli to začalo s Lancerem Evo X nebo Audi, ale dneska má skoro všechno přední masku jako by se za ní měl ukrývat metr široký intercooler.
13. srpna 2015, 13:54
0
Dacia.