načítám data...

Historie značky Chrysler: Nejmenší člen velké trojky to nemá lehké

09. října 2023, 22:00 3 komentářů Lukáš Naske Historie

Ford, General Motors a Chrysler. Velké americké automobilky v době své největší slávy chrlily jeden model za druhým. Dnes je ale situace jiná a pro Chrysler to zatím nevypadá úplně růžově.

zobrazit celou galeriiFoto: Keelings.ie

Založení samotné automobilky Chrysler se datuje na 6. června roku 1925, ale vyprávění musím začít už o 50 dříve. V roce 1875 se totiž narodil Walter Percy Chrysler, jak jistě tušíte, zakladatel této automobilky, která po něm nese jeho jméno. Jeho otec byl inženýr lokomotiv, což jistě ovlivnilo i Waltera, který na konci devatenáctého století vystudoval strojní inženýrství a jeho profestní kariéra začíná u železnice. Díky svých schopnostem se postupně stává ředitelem továrny Chicago Great Western railroad. K automobilům si začal podle jeho slov budovat vztah až po roce 1908, když se byl podívat na autosalonu v Chicagu. Poté si koupil cestovní vůz Locomobil, ale místo toho, aby s ním jezdil, začal auto okamžitě rozebírat, aby věděl, jak co funguje. Waltrova fascinace ale neskončila u rozebraného auta v garáži, vyústila až ve změnu zaměření a s vlaky byl konec.

Foto: Walter Chrysler museum

V roce 1911 se setkává s Robertem Nashem, tehdejším prezidentem GM a stává zaměstnancem značky Buick. Ale ne jen nějakým dělníkem u pásu, ale rovnou ředitelem továrny v michiganském Flintu. Po dlouhých a také úspěšných osmi letech, kdy dokázal najít mnohá problémová místa ve výrobě a zefektivnit ji, však nesouhlasí s budoucí vizí GM, a tak se Walter poohlíží kam dál. Necelé dva roky to zkouší za tehdy pohádkový plat milionu dolarů ročně ve Willys Overland Company (ano, později tvůrce slavného jeepu Willys). Tam se mu daří zarazit finanční krvácení společnosti a drasticky snižuje celkový dluh. Dokonce se v roce 1921 snaží převzít celou společnost, ale neúspěšně.

Později téhož roku vidí příležitost u další upadající společnosti a stává se spolumajitelem nyní už prakticky zapomenuté automobilky Maxwell Motor Company. Dnes již víme, že automobilka po třech letech upadá a odchází z ní i její zakladatel Jonathan D. Maxwell. To ale znamená, že Walter je jediným vlastníkem automobilky a může si konečně dělat, co chce. Už není ten, kdo auta jen vyrábí. Nyní bude ten, podle koho se auta vyrábí. Automobilka se tedy přejmenovává na Chrysler Motor Company a díky velké reorganizaci začíná vydělávat peníze.

Foto: Car.info

Prvním modelem je v roce 1925 Chryler B-70, pro který se vžilo označení Chrysler Six. Jedná se o klasický full-size automobil své doby a v různých obměnách se stává základem nabídky na dlouhých 12 let. Jako první vůz měl třeba karburátor se vzduchovým filtrem, ale také olejový filtr, tlakové mazání, hydraulické brzdy pro všechna kola, uložení motoru pomocí pryže, odlehčená ložiska, přesněji zpracované hřídele a dokázal jet až závratných 70 mph. Navíc to byl vůz za poměrně příznivou cenu. Tohle byla zkrátka trefa do černého, peníze se jen hrnou a ambice rostou. Už od začátku také Walter skupuje menší automobilky a začíná tak vytvářet svůj vlastní koncern. Plymouth měl obstarávat ty levnější a dostupné automobily, De Soto byl střed nabídky a Chrysler pak to nejlepší, co bylo k dostání. Po menších značkách přichází na řadu v roce 1928 větší sousto a Chrysler kupuje automobilku Dodge. Po koupi Truck Company začíná také vyrábět i těžká nákladní vozidla.

Waltru se zkrátka daří, na co sáhne a je potřeba do dát světu patřičně vědět. V roce 1928 se tak otevírá tehdy nejvyšší mrakodrap světa – Chrysler Building na Manhattanu (New York), který dodnes tvoří jednu z dominant této části města, i když už ho okolní mrakodrapy přerostly. Walter se také o rok později stává osobností roku podle časopisu Time.

Foto: mrakodrapy.com

I ve třicátých letech se automobilka snaží být tahounem v inovacích a jako první staví a využívá větrný tunel při návrzích svých aut. Prvním aerodynamicky tvarovaným automobilem se tak stává vozidlo s příznačným názvem – Chrysler Airflow. Na výrobu bylo použito přes padesát zmenšených modelů, které se stále vylepšovaly v oblasti proudění vzduchu. Bohužel i přes své kvality nebyl jeho design příliš kladně přijat veřejností a konkurenční vozy od Fordu i GM se prodávaly lépe. Airflow se tak vyráběl pouze necelé tři roky (cca 29 600 prodaných kusů). Zajímavostí je, že příští rok chce Chrysler obnovit označení Airflow pro svůj elektrický crossover.

Ale zpátky do historie. Na konci třicátých let a začátku druhé světové války se Chrysler angažuje i v armádních zakázkách a vyvíjí tank Sherman, který se stává základem amerických těžkých obrněnců. Konce války se však Walter Chrysler nedožije, protože ve věku 65 let umírá v roce 1940. Celý život se těšil pevnému zdraví, ale smrt jeho manželky o dva roky dříve ho prý psychicky zlomila.

Foto: Wikimedia.com

Po konci druhé světové války a i v padesátých a šedesátých letech se koncernu daří, chrlí jeden model za druhým a vše se zdá být správě. Automobilka přichází třeba s prvním posilovačem řízení a troufá si i na expanzi do Evropy. S velkou slávou také v roce 1951 představuje osmiválec s půlkulatým tvarem horního konce spalovací komory označený HEMI, který používá dodnes. Takovýto design hlav válců nebyl nový, používal se minimálně od roku 1901, ovšem Chrysler ho v automobilovém průmyslu nejvíce proslavil. Dokonce vyvíjí i použitelný turbínový pohon, který se měl reálně dostat mezi (zatím pouze 50 testovacích aut) normální lidi ve voze označeném jednoduše Chrysler Turbine Car. Dalším milníkem bylo i představení kultovních modelů Charger, Challenger a Plymouth Barracuda. Byla to zkrátka zlatá éra pro všechny tři americké automobilky, jenže v sedmdesátých letech přišla ropná krize a Chrysler se dostal do finančních těžkostí.

Foto: wheelsage.org

Důvodů problémů bylo více. Chrysler vkládal do vývoje nemalé prostředky, ale vždy se jednalo o vývoj velkých vozů, o které jakoby ze dne na den nebyl zájem. Vždyť značka na začátku sedmdesátých let prodávala prakticky největší osobní automobily. Až příliš dlouho jim pak trvalo tento styl opustit, ale prostředky vložené do různých turbín a dalších alternativ už se zkrátka nikdy nevrátily. Dalším důvodem byl prý i neúspěch aktivit v Evropě. Každopádně to s celým koncernem nevypadlo vůbec dobře a doslova bojoval o přežití. Do společnosti však přichází geniální automobilový manažer Lido Anthony (známější spíš jako Lee) Iacocca. Ten pozná, že se z toho automobilka sama nevyhrabe, a nakonec pomáhá k dohodě s americkou vládou o půjčce 1,5 miliardy dolarů (asi 160 miliard dnešních korun).

Foto: wheelsage.org

Chrysler této půjčky využívá k vývoji toho, o co má trh momentálně zájem a vyvíjí zcela novou platformu K pro kompaktní automobily s předním pohonem a motory od 2,2 litrového čtyřválce po 3,8 litrový šestiválec. Už žádné sedmilitrové osmiválce, ale pouze motory, které mají rozumnou spotřebu. Později na modernizované verzi této platformy vznikl třeba Plymouth (později i Chrysler) Voyager, který nastartoval oblibu Američanů v minivanech a značka tak měla konečně zase auto, které jí pořádně vydělávalo. Větší sedany ale samozřejmě stále tvořily to hlavní, co Chrysler nabízel a třeba modelu New Yorker se také dařilo.

V roce 1992 ale Iacocca Chrysler opouští a s firmou to zas šlo od desíti k pěti. Chytře vyvíjí platformu pro různé modely, která může kombinovat náhon jak na přední, tak na zadní kola a proto ji nemusí vymýšlet pro jednotlivé modely zvlášť. Zákazníci ale Chryslery té doby tolik neoceňují a na konci tisíciletí je společnost zas na pokraji zániku. Nakonec našla partnera v německém koncernu Daimler-Benz, se kterou společně vyvinula platformu LX, na které stojí nejúspěšnější modely začátku nového tisíciletí – Chrysler 300, Dodge Charger nebo Dodge Challenger. Přesto jedna úspěšná generace aut po letech firmu nezachrání, a když se k tomu ještě přidá finanční krize, musí Chrysler v dubnu 2009 vyhlásit bankrot. Americká vláda odmítla z peněz daňových poplatníků (znovu) podpořit tuto automobilku. Před úplným rozpadem firmy tak ani ne za pět minut dvanáct, ale přímo v hodině dvanácté, pomohla fúze s italským FIATem.

Foto: wheelsage.org

Tím už se ale z historie dostávám prakticky do současnosti, a to už by bylo na jiný článek. Z řádků výše je ale patrné, že to značka ve své druhé polovině existence neměla nikdy úplně lehké. Vždyť i v dnešní době ji zbývají pouhé dva modely – rodinný minivan Pacifica a sedan Chrysler 300. O to více se však daří „podznačkám“ Jeep, Dodge nebo RAM. Nyní automobilka hlásá (jako všichni ostatní), že věří v elektrickou budoucnost. Nechme se tedy překvapit, s jakými modely snad brzy přijde.

Na jaký model od Chryseru vzpomínáte nejraději a jak vidíte budoucnost této značky po spojení s Fiatem a následně koncernem Stellantis?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
10. října 2023, 13:01
2

Tohle je hodně rozsáhlé téma na tak krátký článek.
Klidně bych zmínil dvě epizodky
- celkem úspěšnou spolupráci koncernu Chrysler s Mitsubishi; pod různými značkami (Plymouth, Eagle, Chrysler) a různými jmény se na US trhu objevily první tři generace Eclipse i její předchůdce Starion. Koneckonců jsou tady i sourozenci Mitsubishi 3000GT x Dodge Stealth.
- totálně tragický pokus o expanzi do Evropy spočívající v převzetí koncernu Rootes. Před příchodem Chrysleru měly značky jako Hillman, Singer, Sunbeam nebo Humber problémy. Po odchodu Chrysleru z nezůstal ani prach a popel. A Simca s Talbotem na tom nebyly o moc líp. Ale čeští veklsláci z toho období vytěžili Chrysler 180 a Moskvič předlohu pro svoje Aleko.

A nejoblíbenější?
- 300C '57 coby zástupce klasiky
- pro muscle cary Chrysler svoje jméno moc nepožíval, ale na australském trhu existoval Chrysler Valiant Charger a mně se nejvíc líbí první generace, '71-'72
- no a něco modernějšího - Viper se evropských trzích prodával jako Chrysler Viper, takže proč ne?

reagovat
StreetPro
10. října 2023, 14:22
2

Na Voyagera (2. a 4. gen) můžu napsat blog, ale ne na tenhle web, protože je leda tak pro S/M autíčkáře...

reagovat
Pe
Pech.
12. října 2023, 10:19
0

Sem s ním... mihly se kolem mne dva kusy... Jeden hranatý a jeden kulatý... Potřebuji vědět, zda šlo o náhodu, nebo vlastnosti...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem