načítám data...

Ford Focus Combi ST Line: Poslední normální auto pro normální lidi?

Klasické, hezké, benzínové, tak akorát prostorné… Podobných aut se dřív nabízela všude hromada. Leč časy se mění a obyčejný kombík je takřka exotika.

zobrazit celou galeriiFoto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

V titulku jsem si maličko zapřeháněla, to je jasné. Normálních aut (definici normálních lidí zde raději rozebírat nebudeme) je samozřejmě na trhu víc, postupně se však vytrácejí. Tak se to alespoň teď tvrdí. Osobně ale tuto veskrze filozofickou otázku vnímám trochu jinak. Musíme se podívat pravdě do tváře a jednoduše si přiznat, že dnešní normální auto je crossover neboli SUV, ať se nám to líbí, nebo ne. Vytrácejí se auta, která připadala normální nám (boomerům) někdy před dvaceti lety – tradiční hatchbacky, sedany a samozřejmě kombíky. Netvrdím, že to není škoda, na druhou stranu znáte lidi. Co dneska nechtějí, budou zítra hrozně udiveně hledat a agresivně vyžadovat. Nechme se překvapit. 

Foto: Viola Procházková

Ale teď už k Fordu, který hatchbacky i kombíky v nabídce má (sedany zařvaly definitivně, čest jejich památce), a to dokonce velmi dobré. Zatím. Třeba tenhle Focus, úplně klasický kombíček, jakých tu před pár lety jezdily mraky, se pravděpodobně odporoučí v roce 2025. A i když se výrobce k otázce nástupce nikdy pořádně nevyjádřil, každý si umí domyslet, co to znamená. Modernizovaná verze, která se na silnicích objevila v loňském roce, tak bude nejspíš poslední. 

K testu se tentokrát dostavil kousek ve verzi ST Line s manuální převodovkou. V modrém lakování Desert Island a s decentními sportovními doplňky vypadá prostě parádně, člověk by si ho skoro spletl s opravdickým estéčkem. Kombíkové protažení přitom designu vůbec neškodí, právě naopak. Je to jen subjektivní dojem, ale přijde mi, že karoserie kombi vypadá na aktuálním Focusu tak nějak patřičněji a klidně by mohla být tím defaultním tvarem, z nějž se odvozuje hatchback, nikoli naopak. 

Foto: Viola Procházková

Vše je tam, kde to hledáte

Uvnitř je všechno po fordovsku černočerné, jen s drobnou účastí hliníku a červených nití. Klasické látkové čalounění by snad mohlo vyvolat pozdvihnuté obočí, ale to jen ukazuje, jak snadno jsme si zvykli na všechny ty ekologické rádoby kůže a recyklovaná vlákna z oveček, co nemají depresi. Tu máš hadr – je estetický, nestudí, nehřeje a dobře se otírá. Jen se na něj trochu chytají kočičí chlupy. Rychlý pohled do konfigurátoru prozradí, že jedinou alternativou je vinyl. Ten by nejspíš chlupy nechytal, ale zas by se na něm člověku epesně zapařil zadek. Jdeme dál. 

Odkládací prostory směle soupeří se sousedem z Boleslavi, všude je jich dost. Obzvlášť se mi líbí cupholdery s nastavitelnou velikostí. Malý kelímek, do kterého si po ránu na tréningu nechávám dělat kafe, do většiny běžných držáků zapadne jako do studny, a ještě se cestou dolů vylomí víčko.  Půlka kafe se vybryndá na dno cupholderu, druhá půlka všude kolem, když tu věc doluju ven. Je to možná maličkost, ale rozhoduje-li se o tom, jak zahájíte den, nevyplatí se ji podcenit. 

Foto: Viola Procházková

Obří displej patří k novinkám loňského roku. Měla jsem fordí infotainment dost ráda i dřív, ale tohle je přece jen jiný level. Všechno tu funguje tak dobře, že bych skoro zapomněla nadávat na ovládání klimatizace, které se přesunulo na obrazovku. Ale to bude i tím, že ho není nutné dolovat pomyslným rýčem až z hloubi systému – lišta s nastavením teploty i foukání je neustále přítomna, jen už nemá lupavá tlačítka, nýbrž dotykové plošky. Z celkové ergonomie jsem byla poměrně nadšená. Všechny věci najdete tam, kde je hledáte, a na všechno je dost místa. 

Vrcholná motorizace? No dobře

Pořád tu máme ještě plnotučné ST, ale stejně… Litrový tříválec jako to nejlepší pro rodinné, sportovně střižené kombi? Pominu-li tento fakt, který mě lehce rmoutí, nemůžu proti motoru říct křivého slova. 155 koní není kdovíjak moc, ale není to ani málo. S autem si motor hravě poradí, ochotně se vytáčí a svým typickým naštvaným zvukem dokáže vyvolat i mírně závodnickou atmosféru. Na druhou stranu, když jedete v klidu, prakticky není slyšet.

Obvyklé neduhy malých kubatur – chcíplost v nízkých otáčkách a obecně citlivost na otáčky, spojenou s nutností neustále kvedlat – zde pomáhá řešit mildhybridní systém a funguje to docela dobře. Když se to vezme kolem a kolem, na litrový tříválec je projev motoru excelentní a dost jiných automobilek by se od Fordu mohlo učit. Navíc je tu řadicí páka, která musí každého, kdo stále upřednostňuje manuál, nadchnout až k extázi. Krátké a přesné dráhy, jakož i jemné cvaknutí provázející přeřazení by neurazily ani ve skutečném hothatchi. 

Foto: Viola Procházková

Na podvozek s multilinkem vzadu již bylo odzpíváno mnoho oslavných ód – a právem. Z nenápadného kombíku činí přesně to, čemu se říká řidičské auto. Když máte před sebou pěknou okresku, dá se na díky krátkému řízení, přesnému řazení a hromadě gripu snadno zapomenout, že jste se nevyrazili projet jen tak pro radost, ale míříte na chalupu s kufrem plným kedlubnových sazenic. Zároveň není nic z toho na úkor pohodlí a ani na hrbolaté silnici nebude Focus působit drncavě a uskákaně. 

Verdikt

Úplně normální auto, chtělo by se říct. Klasický kombík střední velikosti, s benzínovým motorem a velkým kufrem. Ford k tomu ale přidává ještě excelentní jízdní vlastnosti, které hranici normálnosti určitě překračují. Pokud potřebujete od auta zejména funkci rodinného dopravního prostředku, ale přitom se rádi občas svezete pro zábavu, může být Fokus ta správná volba. A rozhodujte se spíš rychle než pomalu…

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 999 cm3
Výkon: 114 kW (155 k) v 6000 ot./min
Točivý moment: 190 Nm v 1900 – 5500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 204 km/h
0-100 km/h: 8,4 s 
Kombinovaná spotřeba v testu: 6,8 l/100 km
Základní cena modelu: 651 900 Kč (Titanium 1.0 EB 125 koní)
Cena testované verze: 752 900 Kč (ST Line X  1.0 EB 155 koní)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Do
Domcek
26. května 2023, 10:15
5

Mám prakticky stejného Focuse, jenom před FL. Je to celkem fajn auto, s recenzí musím souhlasit, ale upozorním na pár věcí. První je vyhřívané čelní sklo. Auto mám rok a půl a sklo jsem měnil po prasknutí od kamínku už 3x. Předtím 5 let u jiných aut na stejných trasách ani jednou. Čelní sklo doporučuju připojistit, protože výměna je v autorizáku několik desítek tisíc a to několikrát platit nechcete.
Pak je třeba mít na mysli, že ST Line je lehce snížený a už jsem párkrát škrtnul spodkem auta i na běžných nájezdech z vedlejší silnice na hlavní co byly trochu ostřejší. Obzvlášť pokud člověk auto naloží, což se u kombi vybízí, už je to opravdu dost nízké.
Dokud je motor studený, ozývá se při akceleraci dost nepříjemné drnčení z palubky, netuším jestli je to vada mého kusu nebo prostě vlastnost, ale zní to strašně. Po pár minutách drnčení úplně zmizí. Motor je dále docela krátce zpřevodovaný, což je fajn na sportovnější jízdu po okreskách, ne až tak fajn na dálnici (při 130km/h točí přes 3000 otáček). Hlučnost motoru mi také na rodinné auto přijde občas až nepříjemná. Znovu bych si ho asi nekoupil a to verze před FL byla o víc než 100k levnější při stejné výbavě.

reagovat
Ke
Kebrdle
29. května 2023, 20:00
2

Kdyby tam byl normální motor,bylo by to dobré auto. Kdyby tam chyběly cizí výrazy,cupholder,boomer,byl by článek méně zajímavý?

reagovat
je
jenda200
30. května 2023, 17:04
1

Pokud jsi Boomer, tak ti vadí výraz Boomer - mám to stejně, furt ty cizí termity :-)

Viola Procházková
30. května 2023, 20:50
2

Já jsem jednoznačně boomer, a nevadí mi to :).
Výrazy, které běžně používám, budu s dovolením používat i tady a nebudu pro ně za každou cenu hledat nějaké nosočistopleny. Díky za pochopení.

beastar
31. května 2023, 07:17
1

Na jednu stranu 155 koní z litru je vlastně skvělý. Na druhou si říkám to už vážně stačí tak málo ke štěstí. Každopádně krásná barva, na poměry třídy pěkný interiér, vcelku rozumná cena vzhledem k době. Jestli to funguje tak jak je psáno. Převodovka, podvozek. Není moc co řešit. Konkurence je totiž převážně horší a nebo vypadá pořád trochu neevropsky.

reagovat
ro
rock
31. května 2023, 09:31
0

Ono té konkurence okolo 750 t disponující 150 k s nějakou to jako sportovní bižuterií zas tak moc nebude. Leon ve výbavě FR? Low cost varianta obligátní i30 N Line / Ceed GT-Line?

beastar
01. června 2023, 12:10
0

Není? Sám si vyjmenoval hned tři. Jasně uznávám Golf i oktávka jsou dražší v nějaký hezčí výbavě. V případě Golfu ta R line. Teoreticky by sem šel ale zařadit i Civic ten se tváří sportovně už tak nějak v základu. 308 sw ve výbavě gt... Atd. Ten teda taky jedině za osm kil i když s větším výkonem a modernějším ústrojím.

ro
rock
01. června 2023, 13:09
0

Po Golfu jsem se ani nedíval, tipoval jsem ho jako cenově náročnější. Civic nemá kombi (a někomu by mohlo vadit i CVT bez alternativy). Na 308 jsem se díval, ale ten má buď o hezkých pár párů koníků pod kapotou míň, nebo je to plug-in a pak zase leze s cenou do úplně nesmyslných cifer. Astra nemá výkonnou variantu, namašlená Corolla je drahá (a CVT u všech verzí bez alternativy), Suzuki Swace (když už zmiňuji Corollu) má u nás jedinou výkonovou variantu 72 kW (fakt, koukal jsem dvakrát) a samozřejmě s CVT. Pak už mně došla inspirace.
Dodatečně mne napadl Megane RS Line s dvojspojkou. Ale ten nevím, jak se dá sehnat, podle ceníku jenom doprodávají skladovky.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem