Americký pickup si většina Evropanů představuje jako velkou, robustní a vysoce praktickou pracovní záležitost s mocným atmosférickým osmiválcem. Jenomže časy se mění. To, co bylo dříve pracovním nástrojem, je dnes v moha ohledech spíše luxusním zbožím a velké pickupy dnes často zastávají roli, kterou dříve plnily velké sedany nebo kupé. Takže není s podivem, že novinky pro stěžejní produkt Fordu, model F-150, sahají mnohem dále než k praktickým vylepšením, které vám pomohou při plnění pracovních povinností.
V tiskové zprávě o faceliftu současného nejprodávanějšího trucku, který má přijít na trh v druhé polovině letošního roku, se tak dočteme o celé řadě vylepšení, která byste čekali spíše u manažerského sedanu než u vozidla s korbou. Jsou tu kupříkladu nové LED světlomety (dostupné jen u dražších výbav), změny v designu, díky kterým bude F-150 vypadat ještě dražší a luxusnější, a vychytávky jako adaptivní tempomat schopný samočinného pohybu v kolonách nebo 4G telefonní připojení s WiFi hotspotem a příplatkové audio od Bang&Olufsen.
Pro prakticky smýšlející zákazníky však bude důležitější inovovaná paleta pohonných ústrojí. Základní šestiválec o objemu 3,5 litru bude nahrazen novou jednotkou s objemem sníženým na 3,3 litru, ale stejným výkonem 282 koní. Přeplňovaný Ecoboost o objemu 2,7 litru dostane o něco více výkonu a bude nově párován s desetistupňovým automatem, který se již od letošního modelového roku montuje k silnějšímu Ecoboostu o objemu 3,5 litru. Jen s drobnými změnami bude převzata klasická pohonná jednotka F-150, tedy pětilitrový vidlicový osmiválec.
Zásadní novinkou však bude to, že F-150 poprvé dostane diesel. Ty byly dosud vyhrazeny jen pro vyšší řady F-Series, jako jsou F-250, F-350 či F-450 a jde o mohutné agregáty, jejichž doménou je spíše schopnost poradit si s těžkými náklady a přívěsy než úspora paliva. Nyní se, po vzoru konkurenčního Ram 1500 Ecodiesel, poprvé dostává naftový motor pod kapotu “light duty” pickupu, od kterého se očekává spíše převážení lidí a lehkých nákladů nebo vlekání menších přívěsů.
Ford za tímto účelem sáhnul po třílitrovém naftovém šestiválci, který již známe z Jaguarů a Range Roverů. Ten ve verzi montované do “velkého” Range nabízí výkon 260 koňských sil a točivý moment 600 Nm, přičemž udávaná spotřeba (dle americké metodiky, která je o něco přesnější než ta používaná v Evropě) dosahuje 8,4 l/100km. Ford zatím nezveřejnil data pro F-150, ale dá se očekávat, že při podobné hmotnosti, ale s využitím desetistupňového automatu (Range Rover používá osmistupňové ZF) by se oficiálně udávaná spotřeba měla dostat pod hranici 8 litrů na 100 kilometrů. To se může u kolosu, jako je F-150, zdát až neuvěřitelné, ale jak ukázaly i naše přímé zkušenosti s konkurenčním Ram 1500 Ecodiesel, nejde o čísla nereálná.
Novinka by tak, přestože není určena pro evropský trh a oficiálně se k nám nejspíše nikdy nepodívá, mohla být velmi zajímavá pro evropské příznivce amerických strojů. Zatímco pro amerického zákazníka může naftový motor představovat vítanou úsporu a možnost provozovat s náklady blízkými běžnému osobnímu autu mohutný pickup, schopný čas od času odtáhnout loď, přívěs s koňmi či jinou podobně kratochvilnou záležitost, pro Evropana může znamenat rozdíl mezi tím, jestli F-150 dává elementární ekonomický smysl nebo ne. Je tudíž dost možné, že se v budoucnu dočkáme ještě většího výskytu těchto monster i na našich silnicích. Těšíte se?
09. ledna 2017, 22:18
0
No super, konečně zase nějaký pořádný pickup! :o)
09. ledna 2017, 23:08
1
Akorat s nejakym divnym motorem. Asi bude rozbitej, nebo co. :-D
10. ledna 2017, 01:51
0
Pokud se za FL F150ku bude dát zapřáhnout pluh nebo hovnocuc přívěs a bude mít dobré jízdní vlastnisti v oraništi, pak ten motor bude asi OK :-P
10. ledna 2017, 09:07
0
Porad je to i pracovni auto, takze zaprahnout k tomu muzes cokoliv.
https://i.ytimg.com/vi/tnNSFzxgZys/hqdefault.jpg
http://cars.typepad.com/.a/6a00d83451b3c669e201bb07f692c7970d-pi
10. ledna 2017, 09:23
0
Ještě než jsem si přečetl ten komentář, napadlo mě: 'a orat se s tím dá?' :D
10. ledna 2017, 05:48
0
V "tédéíčku", akože to bude mať "Clean diesel"? :D