Americká automobilová kultura je dost odlišná od té naší. A teď nemyslím to, jaké počty válců a objemy se za oceánem považují za normální. Americká automobilová kultura je totiž především mnohem, řekněme, demokratičtější a méně elitářská. Že byste takové příměry ve srovnání USA s Evropou zrovna nečekali? Hned vám to vysvětlím.
nám evropanům auta diktuje vrchnost, zatímco v americe je automobilová kultura demokratičtější
My v Evropě jsme zvyklí na to, že nám naše auta diktuje vrchnost. Musí dodržovat spoustu předpisů (což o nových autech v Americe samozřejmě platí také), musí jezdit na pravidelné technické kontroly a pokud se na nich rozhodneme něco změnit, musíme to mít posvěcené úředním lejstrem. Také automobilky očekávají, že přijmeme jejich výrobek jako finální produkt, a nebudeme si vymýšlet, že bychom ho snad chtěli mít nějak jinak. Nemluvě o tom, že chtít cokoliv jiného než čtyřválec je myšlenka, které se může dopustit jen rebel nebo zazobaný buržoust.
Americký přístup je trochu jiný. Auta mají možná ošklivé interiéry, ale jsou velká, levná a osmiválec (nebo aspoň V6) si může dovolit skoro každý. A počítá se také s tím, že si svéprávný občan může postavit auto k obrazu svému. Chcete v autě jiný motor? Fajn, pokud emisemi odpovídá nebo překonává ten původní, nebo je auto starší 25 let, dělejte si, jak uznáte za vhodné.
A Američané dělají. A protože Američané dělají poměrně hojně, a jsou ochotni utrácet velké množství peněz, vidí v tom příležitost nejen garážové firmičky, ale i samotné automobilky. Takže je normální, že zavoláte do Chevroletu nebo Fordu a objednáte si jejich nejnovější osmiválec, který vám po zaplacení pár tisíc dolarů přijde ve veliké krabici, spolu s elektronikou a návodem, jak celou tu věc zamontovat do vašeho starého auta.
Ford to ale dotáhl na ještě vyšší úroveň. Již nějakou dobu ve spolupráci s externí firmou nabízí kompletní karoserie na Ford Mustang z let 1964-1970. A nyní si můžete, s oficiálním posvěcením od Fordu a dokladem originality, za relativně přijatelných zhruba 10 tisíc dolarů, koupit karoserii na nejslavnější hotrodový materiál všech dob – Ford z roku 1932.
dvaatřicítka byla levná, přitažlivá a měla osmiválcový motor – prostě sen hotroddera
Tohle levné a masově vyráběné auto bylo prvním, které běžnému Američanovi nabídlo osmiválcový motor, a proto se po druhé světové válce stalo oblíbeným materiálem hotrodderů. "Dvaatřicítka" totiž dobře vypadala, stála málo peněz, byla lehká a bylo jich všude dost. Jenomže, jak už to v podobných případech bývá, z oblíbeného levného auta se stalo prostě "oblíbené auto" a následně "drahá legenda". Již někdy v 80. letech začaly ceny '32 Fordů stoupat do stratosféry, a začalo dokonce dávat smysl vyrábět jejich repliky.
Dnes stojí použitelná '32 podobné peníze jako nový Ford Mustang, a najít originální, dosud neupravený kousek, který byste mohli použít jako "čisté plátno" pro svůj hot rod, je stále těžší a těžší – nemluvě o tom, že je stále méně lidí ochotných do originálu řezat.
Takže deset tisíc dolarů za maličkou karoserii bez rámu, bez podvozku a bez veškeré mechaniky najednou nezní až tak šíleně. Oproti koupi starého originálu totiž sice pravděpodobně neušetříte (zvláště, pokud budete kupovat nové i všechny ostatní části vozu), ale zase můžete mít "zbrusu nové, 82 let staré auto". A můžete si ho postavit přesně dle vlastní libosti, aniž by měl někdo problém s tím, že jste "zničili krásného veterána". Takže můžete starý Flathead nahradit třeba osmiválcem 5.0 Coyote z nového Mustangu. Nebo třeba dvoulitrem Ecoboost z Focusu. Nebo motorem od BMW. Nebo elektromotorem a baterkami. Nebo něčím ještě šílenějším, co by vás u originálu ani nenapadlo.
Jaký motor byste použili do svého hot rodu vy? A jakou karoserii by měli začít znovu vyrábět v Evropě?
24. ledna 2014, 00:07
0
Napadá mě první Škoda Felicia, cabrio. Před renovací i po už stojí hodně.
24. ledna 2014, 08:41
0
Za tento napad Fordu tlieskam, je to fakt skvely napad predavat karoserie (pripadne aj ine diely) svojich ikonickych modelov a cudujem sa, ze sa toho nechytilo viac automobiliek. A v europe by sa mohli vyrabat karoserie E-typu.
24. ledna 2014, 09:02
0
Tohoto napadu by sa mohla chytit kazda automobilka, ktora sa ustavicne snazi odvolat pri predstaveni noveho auta na nejaky svoj "slavny" model...
Za mna urcite povinnost pre Porsche 356 a 911, Mercedes SL, Aston Martin DB*, BMW 507, Mini...da sa ich najst proste dost :)
24. ledna 2014, 12:03
0
Teď by ještě Ford mohl začít produkovat náhradní díly na svoje auta z 80s. Sehnat blbej blatník, nebo gumovou otěrovou lištu je takřka utopie.
24. ledna 2014, 19:19
0
Až bude dost lidí ochotnejch za ně platit, tak to přijde. Dej tomu tak 10-20 let.
25. ledna 2014, 19:42
0
Myslím, že lidí ochotných za to platit je dost. Jen se podívej, za kolik se kousky tý gumový lišty prodávají na ebayi (když se tam náhodou objeví).
30. ledna 2014, 21:31
0
Pokud to půjde s rozvojem technologií 3D tisku,materiálů... jako do teď, tak bych si tipnul, že za pár let někdo zvládne vyrábět repliky té různé plastové a gumové bižuterie na různé atyp veterány,youngtimery na kšeft někde "v kůlně". S plechama to bude asi horší...
24. ledna 2014, 16:36
0
Chevy Caprice 78 bohužel to samý .... (nakonec ani na Seville 93 se nedají sehnat zadní světla atd...)
24. ledna 2014, 22:18
0
Todle bohuzel mozny jen v USA
24. ledna 2014, 23:27
0
no rozhodopádně E-type, jak kupé, tak otevřená kastle jsou úžasné a zasloužily by si to :-D
25. ledna 2014, 08:57
0
Za E-type davam palec hore, ale Ti co ho jiz vlastni by Jaguaru asi ukousali koule :-D Najednou by toho auta bylo vsude dost.
Jinak verim ze kde je poptavka, mela by byt i nabidka. Takze spalit listinu o euroemisich a at zacnou tovarny sypat Supry, Rx-7, AE86, E30, Audi quattro puvodni, .......kdyz by tomu dali rozumnou cenovku(napr jako v Americe/Kanade kde se da Ram1500 koupit za prumernej rocni vydelek), je jasny ze by se tech aut prodali desetitisice. Bezpochyby
25. ledna 2014, 13:06
0
já si nemyslím, originál bude vždy originál, bude nádherně vonět patinou a bude mít svůj příběh, kopie bude sice nádherné auto, jezditelnější, ale furt jen kopie :-D
25. ledna 2014, 13:33
0
Ram 1500 se dá koupit za průměrnej (možná i podprůměrnej) roční výdělek díky tomu, že jich udělaj ročně tuším asi 350 000. Z novejch dílů postavená replika třeba klasickýho Mustangu nebo něčeho takovýho by stála jako nový Porsche.
Auta jako Supry, AE86 nebo E30 nemá smysl vyrábět jako repliky nebo i na ně třeba jen znovu dělat karoserie, protože zachovalá kastle na E30 pořád stojí měsíční plat... nová by stála třeba půl milionu.
30. ledna 2014, 22:57
0
Tyhle věci teď moc nesleduju, ale co sem letmo zahlédl diskuzi na H.A.M.B.u, tak se ta kastle v této podobě už nějaký čas vyrábí, samozřejmě jako Ford licensed atd. Akorát teď si na tom Ford přihřál polívčičku s propagací a nějak se to ujalo i v různých iAutomotive magazínech. Což asi není na škodu...
Co se Evropy týče,
tady je to opravdu "jiná kultura", asi není ani do budoucna moc pravděpodobný, že by si tu někdo nechal postavit třeba komplet nové evropské ponycary,Alfettu GTV ap. na víkendové ježdění. (a euro hotrody/streetmachines jsou vyloženě kusová záležitost)Tady spíš letí historická rallye,okruhy,vrchy a tak. Takže případné kandidáty na repliky "obyčejných aut" bych viděl u populárních klasických závoďáků (taky je to finančně náročnější hobby než víkendové projížďky, takže bych tipoval větší okruh zákazníků odtud)-Escorty Mk1 a Mk2,Kadett C,BMW 2002... i když taky to zatím nevidím moc reálně. Jednou ale použitelné/rozumně opravitelně kastle malých lehkých RWD věcí dojdou... A třeba se najdou technologie, které to celé trochu zlevní. :D
Z druhé strany Jagy D-Type,E-Type,různý závodní Ferrari,Gullwing to je samozřejmě jiná kategorie (nejen finančně), nějaké kusově vyráběné repliky existují, ale automobilky se k tomu většinou nestaví moc přívětivě. A taky to kazí náladu majitelům originálů.
Klasický Porsche bych viděl někde mezi těma dvěma skupinama.