načítám data...

Dodge Viper drtí konkurenci, drží 14 traťových rekordů a poráží P1 i 918, přesto končí.

06. listopadu 2015, 09:26 5 komentářů Vavris Vavrisovic Novinky

Dodge Viper končí. Auto, které možná mnohým z vás viselo na stěně jako plakát, už podruhé během krátké doby odchází a umírá. A na rozloučenou jen tak mimochodem sází jeden traťový rekord za druhým. Čím to je, že jedna z nejtypičtějších ikon koncernu FCA trpí nezájmem publika?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Milovali jste ho taky? Já děsně. Dlouhá kapota, neprůhledný kouř z gum, teatrální přetáčivost a pod kapotou perverzní desetiválec, který snad jako jediný svého druhu nepředváděl uječený úprk kamsi do motorkářských otáčkových výšin, nýbrž brutálním krouťákem ve středních otáčkách trhal krom asfaltu snad i litosférické desky. Před týdnem ale Fiat oficiálně oznámil, že Dodge Viper v roce 2017 skončí bez náhrady a já si v duchu řekl „Už zase?”. Z nějakých důvodů motoristická veřejnost amerického rváče, který už jednou vstal z mrtvých, nepřijala. Prodeje Viperu se nedají nazvat jinak než mizerné. Loni se za celý rok prodalo 760 kusů a letos zatím cosi málo přes 500. Možná to na první pohled nevypadá tak hrozně, když si člověk uvědomí, jak brutálním strojem pro úzkou klientelu Viper vlastně je. Jenže u Dodge koukali po prodejních číslech Corvette a v tomto kontextu je Viper jednoduše showroomový ležák.

Ve Willow Springs dokázal
 ‘prehistorický mastodont’ porazit Porsche 918 o 2,3 sekundy!!! 

Minulý týden jsem tedy v tichosti před spaním uronil za Vipera benzínovou slzu a vymýšlel, jak pojmout tryznu, kterou teď píšu. Leč Fiat-Chrysler do toho včera nečekaně vstoupil překvapivou PR zprávou a já v tom teď mám trochu hokej. Odstřelený model totiž dostal marketingový životabudič, který vyloženě nekoresponduje se záměrem poslat jej k ledu. Nebo se vám snad zdá 14 traťových rekordů jako nepodstatná záležitost? Dodge Viper ve vrcholné variantě ACR je zkrátka zatraceně rychlý, je rychlejší, než si dokážete představit, a časy továrního pilota Chrise Winklera z něj učinily přímo diktátora všech severoamerických okruhů, na jejichž aktuální rekordy prolinkujete zde. Ve Willow Springs dokázal ‚prehistorický mastodont’ dokonce smazat technologický skvost Porsche 918…  o 2,3 sekundy!!! Slovy dvě celé tři! No a v Laguna Seca si krom 918 smlsnul i na druhém ze tří současných top hypersportů – chloubě Wokingu, McLarenu P1. Jestli si říkáte, že hypergalaktickou evropskou dvojku určitě řídil nějaký tatar, který viděl volant poprvé v životě, tak nikoliv. Randy Pobst je velmi zkušený pilot, koneckonců, v Laguně zajel s Viperem rekordní čas právě on, takže jde vlastně o přímé srovnání.

Jen připomínám, že futuristickou šlechtu poráží ‚primitivní‘ sporťák s manuální (!) šestistupňovou převodovkou Tremec a ‚hloupým‘ pohonem pouze zadních kol. Bez elektromotorů, bez rekuperace, bez superrychlých dvouspojkových převodovek, bez složitých čtyřkolek, bez dalších efektních i efektivních hyper systémů. Viper ACR je velmi hardcorové a okruhově zaměřené zboží, ale jde na to tak nějak po staru. Má šestipístkové 15” karbon-keramické brzdy vpředu a čtyřpístkové 14” vzadu, stojí na výškově i tuhostně stavitelných, ale pasivních coiloverech Bilstein, jeho 8,4 litrový desetiválec produkuje 645 koní, ale hlavně disponuje vskutku mohutnou aerodynamickou výbavou. Na ACR si můžete manuálně nastavit rovnou 10 částí karoserie (tohle nikdo jiný nemá), což dle Dodge dovoluje vyvinout v zatáčce příčné přetížení až 1,5 g a při maximálním kalupu přítlak až tunu!

Viper ACR dokáže prý vyvinout
v zatáčce příčné přetížení až 1,5 g 
a při maximálním kalupu přítlak až jednu tunu!

Takže si to stručně shrňme. Dodge vyrábí špičkový polozávodní sporťák, který dokáže vyrovnat a někdy dokonce i překonat schopnosti triumvirátu nejdokonalejších sportovních automobilů dneška, a místo nehynoucí slávy vystaví automobilka Viperu parte. Proč se z něj FCA nesnaží vymáčknout maximum? Proč všude nevidím ACR, jak gigantickým křídlem arogantně zastiňuje marně se snažící Porsche a vítězné frká hromovým zabrumláním z výfuku? Proč nikde nečtu palcové titulky „Rychlost McLarenu za desetinu ceny, charisma 911 GT3 za polovinu!“ ? Proč sakra Dodge nahlas neřve „My jsme nejlepší!”?! Určitě by z toho něco vytěžila i ‚základní‘ varianta SRT a vůbec celý FCA. Navzdory všemu, co jsem teď sepsal, však Viper smutně kouká v koutě a asi by nebylo marné zapřemýšlet proč.

Kat č.1 – Cena 

Jasně, před chvílí jsem tvrdil, jak je Viper vlastně levný. Jenže pokud opustím konkurenci ze starého kontinentu a vezmeme v úvahu pouze tu americkou, věci se změní. Tím hůř, že pro Viper je jediným důležitým trhem právě USA. 105 000 $ bylo na zámořský trh zkrátka hodně a ani skoková sleva na 90 000 $ Viperu bohužel nepomohla. Vždyť Corvette Stingray je v základu skoro 2x levnější.

Kat č.2 – Konkurence zvenčí i zevnitř

Viper přišel do těžké doby. Jako jednoúčelové ‚miluj mě, nebo nech být‘ auto musí čelit všestranněji zaměřené konkurenci. Corvette nikdy nebyla výkonná jako teď - ve variantě Z06 je prakticky stejně výkonná, ale levnější. Ford Mustang – v 90. letech vedle Viperu technickými parametry sotva paběrkoval, teď se mu může v Shelby variantách směle postavit. V mnoha státech doba nepřeje starosvětským přemotorovaným kladivům, a ačkoliv se to může zdát nepravděpodobné, Viperu škodí i existence Tesly – P85D v ludicrous módu. Pro někoho, kdo chce brutální čas na čtvrtmíli, ale zároveň sluníčkovskou svatozář, nemá Viper šanci. No a v neposlední řadě tady máme jednu dýku do zad z vlastní stáje. Charger a Challenger Hellcat jsou výkonnější a mnohem pohodlnější i levnější. Tučný příplatek za Vipera si pak dokáží ospravedlnit skutečně jen zanícení řidiči, kteří vědí, co chtějí, a nepotřebují šermovat čísílky v techničáku. 

(Možná bude chybou i absence automatické převodovky alespoň pro základní verzi. Znáte Američany… – pozn. VojtaD ) 

Kat č.3 – Výrobní náklady

Proslýchá se, že výroba Viperu je jednoduše nákladná a auto si na sebe nevydělá. Zřejmě ani přidaná hodnota image makeru není taková, jakou by představenstvo očekávalo. Co víc, Vipery jsou ručně montovány v téměř padesátileté továrně na Conner Avenue v Detroitu, s kterou se už do budoucna nepočítá. Transfer výroby by jistě stál nemalé peníze.   

Ať už je to, jak chce, Viperu bude škoda. Tím, jak se Corvette stále více blíží evropskému pojetí supersportu, vlastně Viper zůstává posledním nevycválaným americkým sporťákem. Můžeme doufat, že se do roku 2017 něco změní. Třeba se svět zblázní a začne Vipery nakupovat. Třeba se FCA začne nebývale dařit a Viper podruhé vstane z mrtvých jen tak z plezíru. Třeba budou bohatci natolik fascinováni bajkou o kladivu, které rozšmelcovalo vesmírné lodi, že budou ACR kupovat po desítkách. V tuto chvíli je ale termín 2017 daný a o tom, co bude, můžeme jen spekulovat. 

Končit se má optimisticky – taky už se těšíte na čas, kterým Viper ACR vygumuje 918 na obligátní severní smyčce? 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Michal.913
06. listopadu 2015, 10:51
0

Já se přiznám, že jsem pomalu ani netušil, že nějaký nový Viper vůbec existuje. Článek vylovil jen nějakou matnou vzpomínku z mého hlubokého podvědomí. A to souhlasím s článkem, že je velikým kamenem úrazu, když se s rekordními časy dokáže chlubit už i francouzský hatchback.
Ovšem nevzpomínám si, že bych kdy kde četl o rekordech legendy jménem Viper a že i já jsem o něm v dětství snil, o modrém s bílimi pruhy :)

reagovat
Vi
Viper
06. listopadu 2015, 15:57
0

Miluju americky auta, mam Mustanga, a Viper je pro me naprosto TOP z amerik (jeste mozna s Ford GT), kdybych mel dost penez, tak du jednoznacne do nej. Corvette i novej Mustang uz sou proste napul evropsky a me se to nelibi. Viperu bude obrovska skoda. Blbe se mi to cetlo. :-/

reagovat
hurkar
06. listopadu 2015, 17:00
0

je ho škoda, bohužiaľ keď je pomer cien s Vette veľký tak to v amerike ani ináč nemohlo dopadnúť. V európe je nezaujímavý, lebo nieje to až tak zabehnutá značka pre európana. Možno keby mal v zadu ešte napísané TDI tak snáď........ :D

ale jednu vec si nemôžem odpustiť. Z predu vazerá ako super dravec, zo zadu taktiež nikoho nenechá na pochybách že je ,,alfa samec" z hora krásne vyfúknuté blatníky. No z boku to auto vyzerá jak Švejkova vyšmajdaná bačkora :-/

reagovat
Milan
06. listopadu 2015, 22:10
0

Je hrozně málo americkejch aut, který mám rád nebo který bych chtěl. Ale tohle je hrozná škoda, že končí. Viper je pojízdnej nesmysl v dobrým slova smyslu. Bohužel takovej punk na 4 kolech už nikdy nikdo nevyrobí :-(

reagovat
JayK91
22. listopadu 2015, 23:02
0

No když jsou všude ty filmové a seriálové rebooty - možná by mohl někdo rebootnout seriál Viper - podle mě by prodeje stouply hned ;-) :-( pro mě samotného se Viper stal modlou díky seriálu :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem