načítám data...

"Dáme tam padesátku, aby se nám lépe měřilo." Váš magistrát.

18. prosince 2018, 09:55 5 komentářů Jakub Pospíšil Novinky

Technická správa komunikací hlavního města Prahy se nás snaží přesvědčit o tom, že vybírání peněz za překročení rychlosti je veřejný zájem. Necháme si to líbit?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Tady na Autíčkáři se politickým tématům většinou vyhýbáme. Chceme psát hlavně o autech a řízení a jitřit raději pozitivní emocne, než ty, které se objevují v politických debatách. Dnes ale uděláme malou výjimku. Pražský magistrát totiž vystavil na své úřední desce nenápadný dokument, který by ale neměl ujít pozornosti žádného řidiče. A je vcelku jedno, jestli jste z Prahy, nebo třeba ze Zlína. 

Tato veřejná vyhláška pojednává o tom, že v ulici V Holešovičkách (to je ta čtyřproudovka, co vede od Vychovatelny na křižovatku u Crossu) dojde k nahrazení značky “nejvyšší dovolená rychlost – 70km/h” značkou “nejvyšší dovolená rychlost – 50km/h”. Což by v zásadě nebylo nic hrozného. Snížení maximální povolené rychlosti se dotkne úseku v délce zhruba 500 metrů, který navíc pravidelně svítí v Google mapách jasně červenou barvou dopravní zácpy. I v případě naprosto plynulého provozu je reálná úspora času 50 vs. 70 km/h jen asi 10 sekund. 

Problémem je ale odůvodnění tohoto kroku. Žadatel, Technická správa komunikací hl. m . Prahy, totiž uvádí, že důvodem pro výměnu značky je „sjednocení nejvyšší dovolené rychlosti na úseku komunikací V Holešovičkách a Liberecká pro možnost zavedené měření úsekové rychlosti v ulici V Holešovičkách ve směru do centra”. Jinými slovy, značka bude vyměněna proto, aby mohlo započít vybírání pokut za překročení povolené rychlosti v tomto úseku. Ten je již dnes opatřen úsekovým radarem, měření zde ale nedochází.

Může si TSK něco takového dovolit? Právně vzato je to přinejmenším diskutabilní. Platná legislativa uvádí, že ​„Dopravní značky, světelné a akustické signály, dopravní zařízení a zařízení pro provozní informace se smějí užívat jen v takovém rozsahu a takovým způsobem, jak to nezbytně vyžaduje bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích nebo jiný důležitý veřejný zájem.”  Na to, zda je úsekové měření veřejným zájmem si můžeme odpovědět každý sám. Jistě by dávalo smysl v místě, kde dochází k dopravním nehodám. V tomto úseku se ale za posledních deset let staly pouze dvě nehody, jejichž příčinou byla rychlá jízda. Obě se navíc obešly bez zranění. 

Do 3.1.2018 mají občané zákonnou možnost tento nesmyslný návrh připomínkovat. Znění návrhu připomínky najdete třeba zde. Otázkou je, nakolk se magistrát bude připomínkami zaobírat a nakolik se dočkáme jen všeobecné odpovědi ve smyslu “Děkujeme za názor, ale uděláme to podle sebe.” Tak či tak je ale vhodné šířit o této problematice veřejné povědomí a ptát se. Bylo by nepříjemné, kdyby se z “úsekového měření jako veřejného zájmu” stal všeobecně akceptovaný standard.

Na tento problém upozornil na svém blogu D-FENS, tento článek je víceméně zjednodušeným výtahem z jeho pojednání, které najdete zde.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pochtli
18. prosince 2018, 12:55
3

Bezpečnost je dnes bohužel už jen pouhá berlička pro legalizaci dodatečného zdanění obyvatelstva pomocí radarů v místech s nastavenou bezdůvodně nízkou rychlostí.

reagovat
JLK
18. prosince 2018, 13:39
6

Trend je jasny, "auta jsou fuj". Takze prochazi jakakoliv picovina ktera lidem zneprijemni zivot. Ze se to navrhuje hlavne kvuli prijmum je jedno. Omezeni rychlosti, modre zony, zkomplikovani STK atd atd, ze vseho nekam nekomu ukapavaji penize a jelikoz se to da schovat za heslo "my ta hnusna auta omzeime(nevime kam, co a proc, ale koho to zajima ze jo)!" tak tomu jeste hromada lidi tleska (!).

beastar
23. prosince 2018, 15:43
0

..but why? I love cars:)

Sc
Sch
19. prosince 2018, 23:05
0

Nejenže účelem snížení MPR by mělo být něco jako snížení hluku, ale ono navíc to úsekové měření ve směru do centra není obhajitelné. Měření by se mělo zavádět tam, kde dochází k čstému porušování MPR, ale v Holešovičkách i do centra se jezdí tak pomalu, jako by tam měření bylo. Upřímně jsem si myslel, že už tam je, za MÚK se Zenklovou je kamera jak na začítku měřeného úseku.
Když tedy pominu, že ani to měření nemá účel, protože k porušování MPR zde prakrticky nedochází. Proč tedy neměří až tam kde už dnes kameru mají?

PS: Dlouho jsem si také myslel, že se měří i ve Spořilovské směrem z centra a lidé tam tak jezdí.
PSS: Můj názor byl, že to nestíhají rozesílat a proto neměří všude, kde jsou kamery, ale jen ten směr, který produkuje víc hluku apod.

reagovat
x-
x--o
23. prosince 2018, 13:57
0

Přesně tak, skoro všichni si myslí, že se tam měří, takže se limity pečlivě dodržují... A musím dodat bohužel, protože je to zakroucený úsek z kopce a někteří jsou horko těžko schopní udržet se ve svém pruhu, jak mají oči přibité na tachometru. Občas slušný adrenalin, tahle neměřená padesátka.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 2007
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD

2007 rok výroby
214 koní výkon
3 000 ccm objem

Dodge Challenger R/T 1970
Dodge Challenger R/T

1970 rok výroby
415 koní výkon
7 206 ccm objem

Mercury Grand Marquis LS 1989
Mercury Grand Marquis LS

1989 rok výroby
200 koní výkon
5 007 ccm objem

Pontiac Grand Prix LJ 1979
Pontiac Grand Prix LJ

1979 rok výroby
136 koní výkon
5 000 ccm objem