načítám data...

"Dáme tam padesátku, aby se nám lépe měřilo." Váš magistrát.

18. prosince 2018, 09:55 5 komentářů Jakub Pospíšil Novinky

Technická správa komunikací hlavního města Prahy se nás snaží přesvědčit o tom, že vybírání peněz za překročení rychlosti je veřejný zájem. Necháme si to líbit?

zobrazit celou galeriiNovinky: "Dáme tam padesátku, aby se nám lépe měřilo." Váš magistrát.

Tady na Autíčkáři se politickým tématům většinou vyhýbáme. Chceme psát hlavně o autech a řízení a jitřit raději pozitivní emocne, než ty, které se objevují v politických debatách. Dnes ale uděláme malou výjimku. Pražský magistrát totiž vystavil na své úřední desce nenápadný dokument, který by ale neměl ujít pozornosti žádného řidiče. A je vcelku jedno, jestli jste z Prahy, nebo třeba ze Zlína. 

Tato veřejná vyhláška pojednává o tom, že v ulici V Holešovičkách (to je ta čtyřproudovka, co vede od Vychovatelny na křižovatku u Crossu) dojde k nahrazení značky “nejvyšší dovolená rychlost – 70km/h” značkou “nejvyšší dovolená rychlost – 50km/h”. Což by v zásadě nebylo nic hrozného. Snížení maximální povolené rychlosti se dotkne úseku v délce zhruba 500 metrů, který navíc pravidelně svítí v Google mapách jasně červenou barvou dopravní zácpy. I v případě naprosto plynulého provozu je reálná úspora času 50 vs. 70 km/h jen asi 10 sekund. 

Problémem je ale odůvodnění tohoto kroku. Žadatel, Technická správa komunikací hl. m . Prahy, totiž uvádí, že důvodem pro výměnu značky je „sjednocení nejvyšší dovolené rychlosti na úseku komunikací V Holešovičkách a Liberecká pro možnost zavedené měření úsekové rychlosti v ulici V Holešovičkách ve směru do centra”. Jinými slovy, značka bude vyměněna proto, aby mohlo započít vybírání pokut za překročení povolené rychlosti v tomto úseku. Ten je již dnes opatřen úsekovým radarem, měření zde ale nedochází.

Může si TSK něco takového dovolit? Právně vzato je to přinejmenším diskutabilní. Platná legislativa uvádí, že ​„Dopravní značky, světelné a akustické signály, dopravní zařízení a zařízení pro provozní informace se smějí užívat jen v takovém rozsahu a takovým způsobem, jak to nezbytně vyžaduje bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích nebo jiný důležitý veřejný zájem.”  Na to, zda je úsekové měření veřejným zájmem si můžeme odpovědět každý sám. Jistě by dávalo smysl v místě, kde dochází k dopravním nehodám. V tomto úseku se ale za posledních deset let staly pouze dvě nehody, jejichž příčinou byla rychlá jízda. Obě se navíc obešly bez zranění. 

Do 3.1.2018 mají občané zákonnou možnost tento nesmyslný návrh připomínkovat. Znění návrhu připomínky najdete třeba zde. Otázkou je, nakolk se magistrát bude připomínkami zaobírat a nakolik se dočkáme jen všeobecné odpovědi ve smyslu “Děkujeme za názor, ale uděláme to podle sebe.” Tak či tak je ale vhodné šířit o této problematice veřejné povědomí a ptát se. Bylo by nepříjemné, kdyby se z “úsekového měření jako veřejného zájmu” stal všeobecně akceptovaný standard.

Na tento problém upozornil na svém blogu D-FENS, tento článek je víceméně zjednodušeným výtahem z jeho pojednání, které najdete zde.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pochtli
18. prosince 2018, 12:55
3

Bezpečnost je dnes bohužel už jen pouhá berlička pro legalizaci dodatečného zdanění obyvatelstva pomocí radarů v místech s nastavenou bezdůvodně nízkou rychlostí.

reagovat
JLK
18. prosince 2018, 13:39
6

Trend je jasny, "auta jsou fuj". Takze prochazi jakakoliv picovina ktera lidem zneprijemni zivot. Ze se to navrhuje hlavne kvuli prijmum je jedno. Omezeni rychlosti, modre zony, zkomplikovani STK atd atd, ze vseho nekam nekomu ukapavaji penize a jelikoz se to da schovat za heslo "my ta hnusna auta omzeime(nevime kam, co a proc, ale koho to zajima ze jo)!" tak tomu jeste hromada lidi tleska (!).

beastar
23. prosince 2018, 15:43
0

..but why? I love cars:)

Sc
Sch
19. prosince 2018, 23:05
0

Nejenže účelem snížení MPR by mělo být něco jako snížení hluku, ale ono navíc to úsekové měření ve směru do centra není obhajitelné. Měření by se mělo zavádět tam, kde dochází k čstému porušování MPR, ale v Holešovičkách i do centra se jezdí tak pomalu, jako by tam měření bylo. Upřímně jsem si myslel, že už tam je, za MÚK se Zenklovou je kamera jak na začítku měřeného úseku.
Když tedy pominu, že ani to měření nemá účel, protože k porušování MPR zde prakrticky nedochází. Proč tedy neměří až tam kde už dnes kameru mají?

PS: Dlouho jsem si také myslel, že se měří i ve Spořilovské směrem z centra a lidé tam tak jezdí.
PSS: Můj názor byl, že to nestíhají rozesílat a proto neměří všude, kde jsou kamery, ale jen ten směr, který produkuje víc hluku apod.

reagovat
x-
x--o
23. prosince 2018, 13:57
0

Přesně tak, skoro všichni si myslí, že se tam měří, takže se limity pečlivě dodržují... A musím dodat bohužel, protože je to zakroucený úsek z kopce a někteří jsou horko těžko schopní udržet se ve svém pruhu, jak mají oči přibité na tachometru. Občas slušný adrenalin, tahle neměřená padesátka.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3.7 V6 2016
Ford Mustang 3.7 V6

2016 rok výroby
227 koní výkon
3 690 ccm objem

Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998

1993 rok výroby
142 koní výkon
3 800 ccm objem

Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI 2006
Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI

2006 rok výroby
145 koní výkon
3 499 ccm objem

Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive

1996 rok výroby
167 koní výkon
3 000 ccm objem

Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor

1990 rok výroby
160 koní výkon
1 840 ccm objem