BMW řady 1 se poprvé představilo roku 2004 a letos tak slaví hezké kulaté narozeniny. Přestože s příchodem třetí generace si od skalních fanoušků vysloužilo kategorické odsouzení, když opustilo tradiční zadní náhon, ukázalo se, že na zájem zákazníků tato skutečnost žádný velký vliv neměla. V některých evropských zemích se jednička drží velmi vysoko na žebříčku prodejnosti a řidiči často vůbec netuší, jakou že nápravu motor jejich vozu pohání.
Česko je v tomto ohledu trochu specifický případ. Zatímco nejmenších bavoráků se u nás za loňský rok neprodala ani stovka, model X5 přesáhl hranici tisíce kusů a podobné výsledky očekává zastoupení automobilky i v budoucnu. Jen jedna skutečnost hraje jedničce do karet – a sice blížící se konec klasického Áčka od Mercedesu, které ve své modelové řadě plánuje zachovat jen CLA. Každopádně je nejmenší BMW i ve své čtvrté generaci povedené auto, které dokáže měnit svou tvář jako chameleon.
Zvenčí větší, zevnitř uklizenější
Podvozková základna zůstává stejná, nabízelo by se tak označit letošní update spíš za facelift. Celkově je však změn dost na to, aby se BMW nebálo hovořit o nové generaci. Auto do všech stran trochu narostlo, rozšířila se nabídka motorizací a také v interiéru je novinek až až. Zejména je to rozvržení displejů a ovládacích prvků, které už najdeme ve většině aktuálních nochovských modelů – prohnutá propojená obrazovka přístrojovky a infotainmentu, minimum tlačítek a absence kruhového ovladače iDrive. Někdo se zaraduje, jiný si posteskne, ale trend a výrobní náklady zkrátka mají hlavní slovo.
Přestože z úklidu kabiny nijak extrémní radost nemám, zvenčí dle mého názoru jednička udělala krok správným směrem. Ledvinky se zmenšily (nově je můžete mít podsvícené) a celý předek se trochu snížil, takže auto působí placatější a nižší, i když se ve skutečnosti o 25 mm zvýšilo. Poprvé si můžete zvolit kontrastně lakovanou střechu, a pokud se rozhodnete pro benzinovou variantu, poprvé dostanete auto bez tradičního “i” v názvu modelu. Jednička je prvním BMW, jehož benziny se označují pouze 116, 120, 123 xDrive a M135 xDrive. Íčko je do budoucna vyhrazeno elektrickým modelům.
S čistou elektřinou se přitom u jedničky nepočítá, dokonce ani s plug-in hybridem. Ve výběru budou nadále jen benzinové a dieselové motorizace, maximální míru elektrifikace představuje mildhybrid i verzí 120, 123 xDrive a 120d. Zážehové varianty jsou celkem čtyři – základ tvoří tříválec s výkonem 122 koní, vrchol pak čtyřválec o 300 koních. Naftové verze nabídnou 150 koní a ta mildhybridní 163 koní.
Benzinový mildhybrid – povedené daily
Během krátkého prvního seznámení, které BMW uspořádalo minulý týden, jsem měla možnost se svézt nejprve benzinovou verzí 120 (taky vám to bez „íčka“ zní trochu neúplně?). V první řadě mě zajímalo, jak se bude pod kapotou chovat tříválec, jehož zvukovému projevu obecně příliš nehovím. Dostavilo se příjemné překvapení – žádné urputné vrčení a obhroublý chod, jaký znám od většiny downsizovaných souputníků. Tady byste ten chybějící váleček ani nepostřehli.
Na malé auto je v kabině příjemné ticho, a i když úbytek tlačítek a kompletní ovládání nevnímám jako změnu k lepšímu, všechno tu funguje tak, jak má. Podvozek je stále naladěn spíš do tuha a za vysloveně komfortní bych ho neoznačila, s běžnými nerovnostmi si ale poradí tak, že jízda zůstává příjemná a dění pod koly nerušivé. V zatáčkách pak sedí parádně a nechá si líbit i svižnější svezení, k němuž 170 koní akorát stačí. Mildhybridní benzín bude příjemným společníkem pro každý den, když se nechcete courat a zároveň nepotřebujete dělat přehnaný dojem na okolí.
M135 – vrchol nabídky
To M135 xDrive je jiná písnička. Osoby s citlivým pozadím se musejí smířit s faktem, že preciznímu trefování apexů a streetcreditu danému agresivním stylingem a efektními dvojitými koncovkami výfuku je třeba něco obětovat. Adaptivní M podvozek má tlumiče s mechanicky proměnnou tuhostí reagující na rychlost kmitání kol, na míru navržené výztuhy a tužší uložení stabilizátorů, také je oproti standardu o 8 milimetrů nižší. K tomu dostanete lehké osmnáctky, jen lehce obalené pryží, takže není těžké si domyslet, že kontakt řidičova těla s povrchem vozovky bude mimořádně těsný. Natrefite-li na kvalitní asfalt, je to jedním slovem balada, neboť tohle auto neví, co je náklon, a i v rychlém tempu se drží silnice jako zakousnuté.
Motor s technologií TwinPower Turbo s maximálním výkonem v rozmezí 5750 a 6500 otáček ho dokáže vystřelit z nuly na stovku za 4,9 vteřiny a nechybí tu ani funkce M Sport Boost, která při podržení levého pádla krátkodobě vzburcuje veškerou sílu, která je k dostání. A pokud byste potřebovali pokořit své soupeře hned na startu, stačí aktivovat Launch Control. V zatáčkách zabere mechanický závěr předního diferenciálu integrovaný do 7stupňové převodovky Steptronic a velmi krátké řízení dokáže stočit auto do oblouku v mžiku oka. Jediné, co mi při sportovnější jízdě maličko chybí, je výraznější záběr zadní nápravy, který by se postaral o takové to příjemné popostrčení do zatáčky. I nejsportovnější jednička zůstává v zákrutách přísně neutrální – alespoň s mýma rukama a mým pudem sebezáchovy.
Pokud nejste od přírody závodník, bude eMková jednička pro každodenní soužití možná až příliš nasteroidovaná, ale zajedete-li si sem tam na zapadlé okresky pro trochu adrenalinu, dostanete ho dost a dost. A na okruhu vám ostudu taky neudělá.
Zbývá dodat pár slov o tom, kolik si BMW za novou jedničku nechá zaplatit. Nejlevnější verze 116 startuje na částce 760 500 Kč, diesel v podobě 118d můžete mít za 885 300 Kč. Silnější benzinový mildhybrid 120 začíná na 898 300 Kč, silnější mild-hybridní diesel na 938 600 Kč. Vrcholné M135 pak vyjde nejméně na 1 358 500 Kč.
21. října 2024, 21:50
0
BMW 1 Active Tourer
22. října 2024, 09:33
0
Kia ceed + Fiat Bravo... este aj ta maska ma ten korejsky tigri nos v naznakoch... ale o designe poslednych BMW sa toho vsade popisalo uz aj tak dost.
23. října 2024, 10:57
0
Barvy exteriéru super, ale na ty tvary aby si člověk zase zvykal. Taky se nemůžu ubránit dojmu, že interiér předchozí F40 vypadal hodnotněji a méně "plastově"...