V Japonsku se 200SX generace S14 prodávalo pod názvem Silvia a je tak hlavním aktérem blbého vtipu, ve kterém se manželka/přítelkyně při pohledu do historie prohlížeče ptá „Kdo je sakra Silvie a jak to, že je jí čtrnáct?!“ Inu, této Silvii již dávno čtrnáct není. Je ročník 1998, což značí, že jí spíš pomalu táhne na dvacet. To ale ani v nejmenším neznamená, že by neměla co nabídnout. Ba naopak je vyrobená v té správně době. V době, kdy byly sporťáky lehkonohé stroje s podélně umístěným turbomotorem a samosvorným diferenciálem vzadu. Lehounkou Silvii (1253 kilogramů pohotovostních je prostě super) nesvazuje žádná elektronická asistence s výjimkou ABS, které navíc v kousku, jenž je momentálně v Německu na prodej, beztak podle svítící kontrolky nefunguje.
Silvii však kromě jízdních vlastností a agresivního vzhledu, který se od faceliftu v roce 1996 stal téměř ikonickým, proslavil zejména motor. Většina kusů se narodila v nejlepší možné kombinaci, která zahrnuje dvoulitrový čtyřválec SR20DET dopovaný turbodmychadlem a pochopitelně pětistupňový manuál. Pohled do tabulek nenapovídá nic drastického. Relativně skromných 200 koní je slušná hodnota, zároveň však nic, z čeho bychom se posadili na zadek. Jak už ale správný autíčkář-japanista tuší, stačí pár relativně levných úprav k tomu, aby koně skákali, jako když otevřete vrata od cirkusu.
Zahoďte sériový intercooler v blatníku a dopřejte turbem nasávanému vzduchu to pravé osvěžení. Jen tato úprava, v kombinaci s otevřeným filtrem a programovatelnou řídící jednotkou (která je spolu s boost-controlerem naprostý základ veškerého turbo-tuningu) přidá bez větších nesnází řekněme 30 koní. A dál je to jen na vás. Větší kuličkové turbo, vysokotlaká palivová pumpa, jiné vstřiky, další programování, zkrácené svody, de-cat výfuk, ostřik intercooleru a tak dále a tak dále. Všimli jste si, že se žádná z částí netýká interních komponent motoru? V tom je to kouzlo. Motor v Silvii můžete ladit na 400 a více koní i bez toho, abyste se pouštěli do jeho střev. Samozřejmě je dobré minimálně omrknout tlaky a vyměnit těsnění pod hlavou, než se budete pouštět do nějakých větších srand, koneckonců 18 let staré agregáty mohou mít za sebou cokoliv. Obecně však lze docílit toho, že se budete projíždět na originálním motoru s dvojnásobným plnícím tlakem a zvesela hulákat „Pusť to naplno, moje SR20DET to vydrží!“
A když už „to pořádně pojede“ je potřeba to i pořádně uřídit a pořádně ubrzdit. Původní kotouče s hi-performance destičkami přestanou stačit, stejně jako limity originálního podvozku. Je tedy čas na štelovák, pořádné brzdy, skořepinu se čtyřboďáky, interiér ven, zvýšení svornosti diferenciálu a tak dále. Na nákupní seznam vám nezbytně přibyde i hydraulická ručka a možná keramická spojka. Pořád je to japonská turbo-zadokolka s pohonem na správná kola, takže vy prostě BUDETE chtít driftovat. Ve výsledku se tak ani nenadějete a v garáži stojí nabroušené track-day monstrum, připravené proříznou sousedství řevem z wastegate, vydechujícího krátkou trubkou do atmosféry.
Jenže tady nastává ten drobný zádrhel, který je spíše než co jiného, hlavně filozofického rázu. Třeba tento konkrétní kousek, kvůli kterému už půl hodiny mlátím hlavou do stolu, že jsem ještě neprodal svojí 330Ci, je totiž naprosto neposkvrněným a nedotčeným originálem. Ideální základ, řeknete si, přece jenom začínáte od nuly a stavíte si auto prakticky na míru. Jenže chcete ho vlastně stavět? Nebojím se říct, že většina Silvií S14, které se po světě pohybují, jsou ve větší či menší míře vytuněné. Někdy je to uděláno velmi dobře, někdy se z funkčního auta stal nesmyslný show-car s absurdními odklony a lemy kol, olizujícími blatník. A teď je tady jedna, která nemá ani jedno z toho. Vypadá a snad i funguje přesně tak, jak to inženýři v Nissanu zamýšleli, navíc vypadá, že je v perfektním stavu. A nevím jak vy, ale mě představa toho, jak se hrabu v dokonale úhledném motorovém prostoru z fabriky, a nahrazuji na míru vymodelované hadice fialovým silikonem, přímo děsí. A to nemluvě o ceně, za jakou se budou originální kusy jednou prodávat. Protože to nebude tuning jednotlivců, za který budou sběratelé ochotni zaplatit těžké peníze.
15. prosince 2015, 09:55
0
MŇAM! Já bych ho nechala tak, jak je. 200 šemíků stačí a je to krásná kárka.
15. prosince 2015, 10:35
0
200 koní stačí, ale zase když je tam potenciál na víc, tak proč ho nevyužít... Ale ve výsledku bych taky zůstal o originálního stavu, prostě bych neměl srdce se v tom rýpat, když je to tak pěkně originální.
15. prosince 2015, 12:38
0
Krásnej kousek ale k upravování aut. Já to upravování aut naprosto chápu, vlastník totiž nemusí nutně brát ohled na jeden faktor který je pro automobilky při vývoji auta relativně směrodatný a tím je cena. Pokud by auto chtěli prodávat za 2násobek ceny, auto by bylo asi také osazené trošku jinými komponenty, otázka je zda by se to automobilce vyplatilo a model byl prodejný. Pak se nelze divit že když někomu nezáleží na ceně a auto si upraví, vždycky je kam jít dál, ať už jde o možnosti nastavování, hmotnost nebo výkon.
15. prosince 2015, 15:38
0
Tohle dilema se da vyresit celkem jednoduse a to tak, ze se delaji jen vratne upravy a originalni dily se nechavaji.
15. prosince 2015, 16:53
0
trošku mi tu chybí odkaz na ten kousek (nebo jsem ho po 3nasobnem přečtení stale nenašel) :( - zajimala by mě cena
15. prosince 2015, 17:28
0
ses slepon no... ;)
http://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Nissan-200-SX-Turbo-16v-Sportline-T%C3%BCv-neue/vhc:car,pgn:1,pgs:10,srt:price,sro:asc,ms1:18700%3B43%3B/pg:vipcar/219328194.html#
16. prosince 2015, 15:47
0
No evidentně nemate moc praktickejch zkusenosti s tímhle povozem. Je to už hodně let, kdy to měl kámoš ještě jako relativne zánovní auto s najetejma asi 90tis km. Na ten motor se štaci blbe po divat a je z toho vyndávání a půlení. Jinak dobrý auto, pokud někomu nevadí vic opravovat jak jezdit. Ten samej krám, jako s13. Když to jezdí, super, ale kdy to vlastně jezdí. ...
16. prosince 2015, 19:37
0
Já mám zkušenosti přímo od jednoho majitele, který jí provozuje dnes a denně a to auto zná hlavně driftování, okruhy a kravení. Samozřejmě, že se tu a tam občas vysype něco kolem, ale motor sám o sobě je v naprostém pořádku už několik let.
18. prosince 2015, 00:40
0
No ty evidentně nemáš o tomhle zase moc znalostí, konkrétně asi 0, když říkáš, že SR20DET je nespolehlivý. Nevím, co měl kámoš za kousek, ale SR20 motory vydrží i pád meteoritu. A co konkrétně se teda tak kurví na S13? :D to by mě zajímalo....
18. prosince 2015, 12:15
0
bla bla s13 s14 mají jinej motor to hlavně a i s13 s CA18DET jezdí všem kdo tomu ROZUMÍ a udělaj to pořádně a ví co dělaj, nejezdí to hlavně pitomcům! :D
18. prosince 2015, 00:44
0
Ty kola jsou vyloženě odporné + jednoznačně přidat na výkonu, bilstein podvozek, svody, decat ať už to líta. A originál díly prostě uskladnit.
01. února 2017, 12:34
0
Krásný kousek v původním stavu raději zanechat v původním stavu. Ten kazetˇák od Clarionu si ještě pamatuju.Před rokem 2000 nebylo lepších autorádií.Jediné co bych udělal pro zvýšení hodnoty,tak vyměnit lehce unavené věcy jako tlumiče,pružiny,kotouče+desky,řemen,svíčky.No takový 100tis.km servis a zbytek nechat tak,poněvač potom už to spadá pod tuning a to věčinou nedopadne dobře a cena se začne přibližovat nule.