načítám data...

Autíčkářův týden: DS3, deset milionů Yarisů, vzkříšení legendy a turecká ofenziva

Tentokrát se novinky nesou v duchu prolínání současnosti s minulostí. A lehce se dotkneme i budoucnosti.

zobrazit celou galeriiFoto: Koláž: AutoExpress.co.uk, TOGG, Toyota, DS Automobiles

Automobilové novinky vám tentokrát přinášíme doslova z celého světa – a to včetně oblastí, kde byste je nečekali…

DS3 – Tohle auto není pro starý

První fotky z uvedení DS3 jsem na Instagram vyvěsila 1. dubna a věřte tomu, nebo ne, někteří se domnívali, že jde o apríl. Bylo snad důvodem množství kosočtverců v interiéru? Nebo fakt, že na první pohled jen těžko najdete změny? Či snad komentář, že automobilka cílí na mladší zákazníky? To nechme koňovi a pojďme se podívat na auto samotné, které prošlo lehkým faceliftem. 

Změn skutečně není mnoho. V první řadě z názvu modelu – po vzoru většího příbuzného DS7 – zmizelo označení Crossback. Také novým světelným podpisem se nejmenší zástupce značky přiblížil čtyřce a sedmičce. Příď má údajně lepší aerodynamické parametry, nový design dostala kola a v nabídce najdeme dvě nové barvy lakování. A to je v zásadě všechno. 

Foto: DS Automobiles

Pořád jde o auto hrající v první řadě na smyslovou stránku – neokoukané tvary, originální detaily, prvotřídní materiály. Pod fešným zevnějškem rovněž nečekejte nic moc nového. Elektrická varianta E-Tense má lehce zvýšený výkon i kapacitu baterie, papírový dojezd se zvýšil o celou stovku na 402 kilometrů. Přestože značka chce mít od roku 2026 v nabídce už pouze 100% elektrická vozidla, DS3 je stále možné koupit i s naftou a benzínem. Bohužel, benzín přišel o svou silnější 155koňovou variantu a zůstala jen jediná možnost o síle 130 koní. Benzínovou a elektrickou verzi už máme objednanou na test, takže více dojmů vám přineseme zanedlouho. Prozatím můžu zmínit alespoň cenu, která začíná na 770 tisících za benzín ve startovní výbavě Bastille a končí na 1 360 000 korunách za elektrický pohon a nejvyšší výbavu Opera. Takže hybaj vydělávat, mládeži!

Comeback legendy – tak trochu jiný Ford Capri?

Už jste se smířili se skutečností, že automobilky vytahují z historie slavná jména a lepí je na nové modely crossoverů? Pak vás ani v nejmenším nenadzvedne plán Fordu na vzkříšení ikonického Capri. Klasiku, kterou zná i naprostý automobilový analfabet aspoň ze seriálu Profesionálové, mnozí titulují prvním hatchbackem od Fordu a v dlouhé historii automobilky má své privilegované místo jisté. Dokonce i v bývalém Československu, kde jsme si na skutečné Capri mohli sáhnout jen výjimečně, zaujímalo významnou pozici ve sbírkách angličáků… 

Jenomže slavné jméno je především brand, na kterém se dá postavit fungující byznys plán. Na tuto kartu vsadil Ford už před čtyřmi roky, kdy na trh vypustil reinkarnaci Pumy, petrolheady milovaného kupátka z konce 90. let. Tehdy se i autorka tohoto článku poněkud rozohnila nad necitlivostí takového počínání (aby postupem času dospěla k názoru, že nová Puma není zas takové zlo, jak se zpočátku mohlo jevit). Nová Puma byl totiž nafouklý crossover, v ničem nenavazující na geny svého předchůdce. 

Foto: AutoExpress.co.uk

Ani pro další příklad nemusíme chodit daleko – novodobého ztvárnění odpovídajícího většinovému vkusu se dočkal i Mustang, tentokrát dokonce v čistě elektrické podobě. 

Podle delší dobu trvající šuškandy teď stejný osud čeká Capri. Britský magazín AutoExpress přinesl vyjádření mluvčího automobilky, že “nemůže komentovat budoucí produkty, Ford však chystá novou elektrickou ikonu.” Další zdroje pak údajně britské redakci potvrdily, že půjde o elektrický crossover nesoucí jméno Capri. Novinka by měla sdílet technologii s novým Explorerem na baterky, což znamená, že bude postavena na volkswagenovské platformě MEB s pohonem zadní nápravy nebo všech čtyř kol. Z dostupných informací poskládali grafici z AutoExpress obrázek žlutého vozu, ne tak docela nepodobného Mustangu Mach-E. Na vrcholu nabídky by měla stát varianta se dvěma elektromotory, výkonem 340 koní a baterií o kapacitě 82 kWh umožňující dojezd téměř 500 kilometrů. 

Mám se ptát, co na to říkáte? Přejete modelu Capri velký comeback?

 

Toyota oslavuje jubilejní Yaris

Věřili byste, že se po světě prohání deset milionů Yarisů? No vážně, je to tak. Vzhledem k tomu, jak velké popularitě se Toyota těší po celém světě, je Yaris dokonce už šestým modelem značky, který tohoto milníku dosáhl. Stejný úspěch má na kontě Corolla, Camry, RAV4, Hilux a Landcruiser. 

První Yaris se objevil roku 1999 a v Česku jeho uvedení na trh provázela kampaň se sloní nohou čouhající ze dveří (omlouvám se, pokud jsou mé vzpomínky trochu zkreslené). Právě pro své malé rozměry, ale překvapivou prostornost uvnitř se ihned zařadil k nejprodávanějším modelům v Evropě a 5 155 506 kusů (údaj z konce února 2023) z celkových deseti milionů se prodalo právě na starém kontinentu. K velkému rozšíření auta přispěl jistě i fakt, že se vyrábí doslova po celém světě – od České republiky přes Brazílii a Čínu až po Francii. 

Foto: Toyota

Jubilejní desetimiliontý Yaris – konkrétně GR Sport v odstínu Dynamic Grey – sjel z francouzské výrobní linky poblíž města Valenciennes 30. března.

Turecko se vrhá do elektromobility – s vlastní značkou!

Zemi zasazenou mezi Černé a Egejské moře známe spíš jako dovolenkovou destinaci než významného hráče autoprůmyslu. A to i přesto, že aut se na jejím území vyrábí docela dost – své továrny tu měly či mají například Toyota, Renault, Fiat či Ford. Skutečné turecké auto však aby jeden pohledal. Budete-li se pídit s lupou v historických análech, narazíte na značku Devrim, jejímž největším a jediným highlightem byly čtyři prototypy sedanu, vzniklého na popud tureckého prezidenta. Auto bylo v roce 1961 postaveno za pouhých pět měsíců, předvedeno na několika výstavách a následně zapomenuto až na jediný exemplář umístěný v muzeu strojírenského podniku Tülomsas. 

Druhým tureckým pokusem byla značka Anadol, licence anglického Reliantu, obohacená o plastovou karoserii. Výroba sice trvala až do roku 1985, auto však neproslulo kvalitou, designem, sportovními úspěchy ani čímkoliv jiným. 

Foto: TOGG

Turecký sen o vlastní automobilce nicméně nezemřel a před několika lety položil prezident Erdoğan  základní kámen funglnového výrobního závodu značky Togg ((Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu neboli Turecká Automobilová Podniková Skupina).

K velké slávě došlo předevčírem, kdy turecký prezident převzal první dva vozy T10X z produkce Toggu. Jedná se o elektromobil, jehož platformu Turci vyvinuli sami, baterie dodal čínský Farasis a design italské studio Pininfarina. Crossover, poháněný elektromotorem o výkonu 218 koní, dojede v závislosti na verzi 520 nebo 310 kilometrů a v základní výbavě stojí v přepočtu kolem milionu korun. 

I vzhledem k velké národní hrdosti Turků zní poněkud neuvěřitelně informace tureckých médií, že za pouhý týden od spuštění objednávek si nový Togg objednalo přes sto tisíc lidí.  Jen pro zajímavost – za celý rok 2022 se v zemi prodalo 7733 elektromobilů. 

Ať je to tak, nebo tak, továrna podobné číslo v nejbližší době dodat nezvládne. Produkce byla nastavena na 20 tisíc aut ročně a o šťastlivcích, kteří svou garáž zaplní novým národním pokladem, rozhodne loterie.  

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem