načítám data...

Autíčkář se ptá: Turbit nebo neturbit?

S nástupem downsizovaných turbomotorů se Údolím benzínových hlav začala šířit bezvýhradná láska k poctivým atmosférám. Přitom to není tak dlouho, kdy právě nápis "turbo" byl známkou opravdového auta pro nadšence. Je turbo zlé, nebo dobré?

Zobrazit galerii

Jak jsme psali před chvíli, Ferrari se po téměř 30 letech vrací k přeplňování. Jeho předchozím počinem na tomto poli byla božská F40, poháněná osmiválcem s dvojicí turbodmychadel – což, když se nad tím zamyslíte, musel být v té době pro ortodoxní Ferraristi dosti kacířský motor.

Na autosalonu v Ženevě bude pravděpodobně představena nová California, která bude mnohem méně ošklivá (dokonce bych se odvážil říci krásnější) než ta stará. A bude mít také dvakrát přeplňovaný osmiválec. Nicméně v tomto případě půjde o těžký křižník bulvárů a oturbený osmiválec nebude mít za úkol udělat z ní divoké monstrum na okruhu – bude tu především kvůli spotřebě a emisím. I když bude mít pořád o pěkných pár desítek koní navíc oproti svému staršímu sourozenci.

A potom tu máme příval oněch downsizovaných čtyřválců – které sice vznikly kvůli spotřebě, ale když se s nimi projedete, zjistíte, že mají často zajímavější zvukový projev než jejich atmosféričtí předchůdci, udušení euronormami. A spoustu točivého momentu úplně všude.

Tak jak to tedy je? Je turbit cool, nebo turbit není cool? Nebo to bylo cool a teď je to uncool? Nebo je to "jak kdy"?

Co si o tom myslíte, milí čtenáři?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bufik
12. února 2014, 16:48
0

Foukatko je stale cool, hlavne kdyz dokaze zadnim kolum udelit takovej tocivej moment aby od nich sly oblaka dymu :)

reagovat
pa
palmex
12. února 2014, 17:20
0

jo turbo ano ale pro posileni vykonu ne pro nahrazeni

reagovat
Vajtek
12. února 2014, 18:36
0

Já turbo přirovnávám k silikonovejm kozám. :-D Na první pohled to má úžasnej efekt, ale při bližším zkoumání už to není taková krásná pohádka.

Tím nechci říct, že turbení je špatný. :-) Ba naopak u někoho ten silikon vypadá líp. Bohužel u někoho i hůř. Downsizovaný čtyřválce bych přirovnal k přepracování z nulek na trojky. Na první pohled bude mít kozy, ale bude to tak dobré jako přírodní trojky? To už je na vkusu.

reagovat
StreetPro
12. února 2024, 16:22
0

Mno, někdo by mohl namítnout, že průměrný 90kový 4 válec 2,0 8v s cca 120PS/180Nm taky nebyla žádná výhra, protože to nijak zázračně nejelo, žralo 7-8 a reakce na plyn také nebyla z kategorie "instantní"... nyní mají 200PS/300Nm, spotřebu 6-7 a po sešlápnutí se alespoň dočkám zátahu i na 5ku, zatímco u té staré dobré atmosféry jen "hú... a nic".
Kdo někdy jel s atmosférickým dieslem, asi nebude nad pivem kázat "kua, ta jede jak pila...bo úplnej drak ta 200 nafta piáno" :-)

Ev
Evlo
12. února 2014, 23:48
0

Ale notak, puvodni cali je hezka, jen to nesmis brat tak, ze je to ferrari, taky je to asi jediny nesportak od nich. A samozrejme jsem pro turbo.

reagovat
BobAsh
14. února 2014, 03:50
0

Tak ty sis chtěl koupit Peugeot 308, což je asi jediný odpornější kabrio na světě, takže se nepočítáš :)

Sn
Snowman000
13. února 2014, 07:51
0

Lepsie to snad prirovnat neslo, vidim to dost podobne ;)

reagovat
Yu
Yurii
13. února 2014, 21:21
0

Oturbenejma benzínama jezdím odjakživa, naštěstí je to 20 let stará koncepce, takže tam turbo ještě k něčemu je a je kam zvyšovat výkon bez výrazný ztráty životnosti. :)

Jinak pro denní ježdění mam 2l atmosféru a taky dobrá :)

reagovat
Mi
Mira
14. února 2014, 08:23
0

1.Co je mainstream, nemůže být cool a naopak. Takže kdyby všichni jezdily v Miatách a mezi nima se proplítal týpek v Golfu TDI, tak bude cool.
2.Turbit, ve smyslu dodatečně a netovárně doplňovat motor turbem, bylo je a bude cool vždycky.

reagovat
BobAsh
14. února 2014, 12:06
0

Souhlas. Viz posedlost amerických petrolheadů legendárním "dieselovým kombíkem v manuálu".

Wo
Woyta
16. února 2014, 00:29
0

Turbo pro nadsence, kteri vi jak se o turbo starat? Proc ne?
Turbo pro masy? Hodne spatnej napad. Jestli se k tomu budou chovat jako atmosfere tak budou pred servisy slusne fronty.

Nemluve o tom, ze o moc uspornejsi nejsou pokud se nebavime o vysokokompresnim turbu. Ale takovej motor nikdo nevyrabi.

Co bych rad vyzkousel je pravej japonskej Kei car s 660ccm turbem. Takove Suzuki Cappucino (zmensena MX5) nebo Suzuki Alto S works (700kg, 4x4), Subaru Vivio (Taktez) muzou byt po certech zabavna auticka.

reagovat
Sk
Sklenka
16. února 2014, 20:03
0

Www.subaru-mb.cz jeste nedavno se tam vivio prodavalo, mozna jeste prodava. Prestavene

Wo
Woyta
17. února 2014, 19:24
0

Mozna az dokoncim S13. Tam jde vetsina prostredku. V garazi uz ceka na montaz Garrett GT2560R. :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger 440 1969
Dodge Charger 440

1969 rok výroby
396 koní výkon
7 200 ccm objem

Hummer H3  2006
Hummer H3

2006 rok výroby
130 koní výkon
4 ccm objem

Dodge Monaco Station Wagon 1970
Dodge Monaco Station Wagon

1970 rok výroby
294 koní výkon
6 277 ccm objem

Buick Skylark kabriolet 1963
Buick Skylark kabriolet

1963 rok výroby
200 koní výkon
3 500 ccm objem