Jak jsme psali před chvíli, Ferrari se po téměř 30 letech vrací k přeplňování. Jeho předchozím počinem na tomto poli byla božská F40, poháněná osmiválcem s dvojicí turbodmychadel – což, když se nad tím zamyslíte, musel být v té době pro ortodoxní Ferraristi dosti kacířský motor.
Na autosalonu v Ženevě bude pravděpodobně představena nová California, která bude mnohem méně ošklivá (dokonce bych se odvážil říci krásnější) než ta stará. A bude mít také dvakrát přeplňovaný osmiválec. Nicméně v tomto případě půjde o těžký křižník bulvárů a oturbený osmiválec nebude mít za úkol udělat z ní divoké monstrum na okruhu – bude tu především kvůli spotřebě a emisím. I když bude mít pořád o pěkných pár desítek koní navíc oproti svému staršímu sourozenci.
A potom tu máme příval oněch downsizovaných čtyřválců – které sice vznikly kvůli spotřebě, ale když se s nimi projedete, zjistíte, že mají často zajímavější zvukový projev než jejich atmosféričtí předchůdci, udušení euronormami. A spoustu točivého momentu úplně všude.
Tak jak to tedy je? Je turbit cool, nebo turbit není cool? Nebo to bylo cool a teď je to uncool? Nebo je to "jak kdy"?
Co si o tom myslíte, milí čtenáři?



Bufik
12. 2. 2014, 16:48Foukatko je stale cool, hlavne kdyz dokaze zadnim kolum udelit takovej tocivej moment aby od nich sly oblaka dymu :)
palmex
12. 2. 2014, 17:20jo turbo ano ale pro posileni vykonu ne pro nahrazeni
Vajtek
12. 2. 2014, 18:36Já turbo přirovnávám k silikonovejm kozám. :-D Na první pohled to má úžasnej efekt, ale při bližším zkoumání už to není taková krásná pohádka.
Tím nechci říct, že turbení je špatný. :-) Ba naopak u někoho ten silikon vypadá líp. Bohužel u někoho i hůř. Downsizovaný čtyřválce bych přirovnal k přepracování z nulek na trojky. Na první pohled bude mít kozy, ale bude to tak dobré jako přírodní trojky? To už je na vkusu.
StreetPro
12. 2. 2024, 16:22Mno, někdo by mohl namítnout, že průměrný 90kový 4 válec 2,0 8v s cca 120PS/180Nm taky nebyla žádná výhra, protože to nijak zázračně nejelo, žralo 7-8 a reakce na plyn také nebyla z kategorie "instantní"... nyní mají 200PS/300Nm, spotřebu 6-7 a po sešlápnutí se alespoň dočkám zátahu i na 5ku, zatímco u té staré dobré atmosféry jen "hú... a nic".
Kdo někdy jel s atmosférickým dieslem, asi nebude nad pivem kázat "kua, ta jede jak pila...bo úplnej drak ta 200 nafta piáno" :-)
Evlo
12. 2. 2014, 23:48Ale notak, puvodni cali je hezka, jen to nesmis brat tak, ze je to ferrari, taky je to asi jediny nesportak od nich. A samozrejme jsem pro turbo.
BobAsh
14. 2. 2014, 03:50Tak ty sis chtěl koupit Peugeot 308, což je asi jediný odpornější kabrio na světě, takže se nepočítáš :)
Snowman000
13. 2. 2014, 07:51Lepsie to snad prirovnat neslo, vidim to dost podobne ;)
Yurii
13. 2. 2014, 21:21Oturbenejma benzínama jezdím odjakživa, naštěstí je to 20 let stará koncepce, takže tam turbo ještě k něčemu je a je kam zvyšovat výkon bez výrazný ztráty životnosti. :)
Jinak pro denní ježdění mam 2l atmosféru a taky dobrá :)
Mira
14. 2. 2014, 08:231.Co je mainstream, nemůže být cool a naopak. Takže kdyby všichni jezdily v Miatách a mezi nima se proplítal týpek v Golfu TDI, tak bude cool.
2.Turbit, ve smyslu dodatečně a netovárně doplňovat motor turbem, bylo je a bude cool vždycky.
BobAsh
14. 2. 2014, 12:06Souhlas. Viz posedlost amerických petrolheadů legendárním "dieselovým kombíkem v manuálu".
Woyta
16. 2. 2014, 00:29Turbo pro nadsence, kteri vi jak se o turbo starat? Proc ne?
Turbo pro masy? Hodne spatnej napad. Jestli se k tomu budou chovat jako atmosfere tak budou pred servisy slusne fronty.
Nemluve o tom, ze o moc uspornejsi nejsou pokud se nebavime o vysokokompresnim turbu. Ale takovej motor nikdo nevyrabi.
Co bych rad vyzkousel je pravej japonskej Kei car s 660ccm turbem. Takove Suzuki Cappucino (zmensena MX5) nebo Suzuki Alto S works (700kg, 4x4), Subaru Vivio (Taktez) muzou byt po certech zabavna auticka.
Sklenka
16. 2. 2014, 20:03Www.subaru-mb.cz jeste nedavno se tam vivio prodavalo, mozna jeste prodava. Prestavene
Woyta
17. 2. 2014, 19:24Mozna az dokoncim S13. Tam jde vetsina prostredku. V garazi uz ceka na montaz Garrett GT2560R. :)