načítám data...

Autíčkář se ptá: Je Aston Martin z Makedonie pořád ještě Aston?

Svět aut má, nebo možná lépe řečeno měl, nějaká pravidla. Auta jezdila na benzín nebo na naftu, budíky byly ručičkové, ve světlech byly žárovky a Aston Martin se vyráběl v Gaydonu v britském hrabství Warwickshire.

zobrazit celou galeriiAutíčkář se ptá: Autíčkář se ptá: Je Aston Martin z Makedonie pořád ještě Aston?

Jenže jak vidno, všechny tyto životní jistoty se mění a v celém tomhle gigantickém průmyslu zkrátka nezůstává kámen na kameni. Asi každý tady již dříve postřehl snahu Astonu urvat si svůj kus z velkého a penězi nabytého koláče, kterému se říká „trh crossoverů“. Jako první nás o této snaze informoval vskutku divný koncept DBX, představený na loňské Ženevě. A ještě než stihly davy pravověrných autíčkářů započít exorcismus, přišlo z vedení značky oznámení, že do toho zkrátka jdou. No, a jelikož se předpokládá, že jim zákazníci za crossover urvou ruce (jako se to děje ostatně všude) bude muset původně malá britská automobilka citelně navýšit výrobní kapacitu.

Vedle továrny ve zmíněném Gaydonu tak bude muset vzniknout minimálně jedna další a je teď třeba vymyslet, kde by tak asi měla stát, aby to dávalo co největší smysl. Z původně košatého seznamu osmnácti lokalit, kde se kromě domovské Británie objevovalo ještě několik dalších zemí Evropy, USA a Blízký východ, vzešla zatím nejpravděpodobnější a poněkud zarážející varianta – Makedonie.

Země vzniklá z bývalé Jugoslávie v tuto chvíli nehostí žádnou fabriku zahraniční automobilky, přesto se však zdá, že pro tento účel dává smysl. Zdejší obyvatelstvo je ochotno pracovat relativně zalevno, přesto se však jedná o lidi s vysokým průměrným vzděláním, což o sobě například obyvatelé Středního východu prohlásit nemohou.

No a teď konečně ta slíbená otázka: Je Aston, který se vždy vyráběl ručně v Británii pod jednou střechou, stále ještě Astonem i přesto, že vznikl v Makedonii? A ještě než se zamyslíte nad odpovědí, vězte, že to nebude poprvé, co Aston outsourcuje výrobu mimo svou domovinu. Pomineme-li nepříliš vydařený, průměrné emise snižující projekt miniauta Cygnet, což byla prakticky jen přeznačkovaná Toyota IQ, byl tu i čtyřdveřový Rapide, vyráběný fabrikou Magna Steyr v Rakousku.

Takže co vy na to? Přežili byste makedonského Astona za předpokladu, že bude příkladně zpracovaný (třeba i lépe, než ten britský)? Nebo od auta za cenu okolo pěti milionů očekáváte, že se bude vyrábět tam, kde mu to bylo předurčeno?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

je
jerry
19. ledna 2016, 17:45
0

Co na to říct, u téhle značky to neberu. Jasně, audi taky dělá benzinové motory v Maďarsku. Ale přece jen image aston martin versus audi? Pak už mohou začít dělat ferrari na ukrajině. Kde to má konec? Nebo vlastně začátek?

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
19. ledna 2016, 18:45
0

Souhlasim s Jerrym. Aston neni Skodovka, ale britsky rodinny stribro, kde se krome auta samotnyho plati hlavne za to renome a image a fakt nevim, co za renome asi muze mit, kdyz se to bude montovat v zemi, o ktery si tretina sveta mysli, ze se tam dodneska jezdi na konich a ten zbytek sveta ani netusi, ze takova zeme existuje, natoz kde vlastne je. Ale holt prachy nesmrdi, tak co. Dneska se vsechno vyrabi v Cine, vsichni vime, ze to stoji za hovno, ale je to levny, tak co. Nikdo to neresi. A ja se bojim, ze vyroba v Makedonii bude kvalitativne na stejny urovni, jako vyroba nekde v bambusovym lese za Pekingem a na renome Astonu se to driv nebo pozdeji podepise.

bi
bitner
19. ledna 2016, 20:34
0

"..z velkého a penězi nabytého koláče..."
Marne si lamu hlavu, kterak a jaky ze to kolac penize ziskaly...
K tematu: je mi to jedno, stejne dneska vsechno vyrabi deti v Indii, pac Cina je draha.

reagovat
bobo23
19. ledna 2016, 22:14
0

Podle mě bude nejdůležitější zpracování. Když to bude všechno vrzat a nelícovat, tak si to cenovku neobhájí. Vím, že Aston vždy patřil do Británie, ale když už jsme u těch tradic, tak tohle moc tradiční není a tak ve výrobě jinde nevidím zásadní problém.

reagovat
BobAsh
20. ledna 2016, 02:50
0

Kdyby to přestalo vrzat, nelícovat a rozbíjet se, tak lidi nebudou věřit, že je to pravý Aston...

Se
Sedrik
21. ledna 2016, 10:28
0

Hehe - toto sedí :D

Dv
Dvorma
19. ledna 2016, 22:40
0

Můj názor je takový, že je absolutně jedno kde se bude tento model vyrábět. Chci tím říct, že crossover od Astonu bude o image a lidi si ho budou kupovat, protože je to Aston, a protože je to drahý, nebo možná taky proto že se jim líbí. Každopádně člověk co bude chtít Aston Martin, chce sportovní kupé a ne nějaký crossover. Byla by velká smůla, kdyby tam začali vyrábět klasické kupé.

reagovat
ho
honzarov
19. ledna 2016, 23:04
0

Myslím že Tomiovi to bude jedno.

reagovat
je
jerry
20. ledna 2016, 12:42
0

Tady přece jde o určitou stavovskou hrdost na značku. Ale ta šla, jde a půjde do kytek všude. Bohužel:-(

reagovat
JF
JFK
20. ledna 2016, 18:11
0

A co by to mělo jinak jako být, FYROM?? Jinak ze zahraničních výrobců v Makedonii vyrábí např. Van Hool

reagovat
Se
Sedrik
21. ledna 2016, 10:27
0

Posledních pár dní se mi po přečtení slov Aston Martin vybaví pouze články Douga DeMura o jeho novém "daily" (kdo zvládá angličtinu - vřele doporučuji).

Popravdě, jestli bude Makedonský Aston více jezdit, než stát (jak to platí o některých kouscích vyrobených teď v UK), tak dobře pro nás všechny.

"And, it's made in Britain! Which is another way of saying the door is going to fall off." - Jeremy Clarkson

reagovat
martin_100
22. ledna 2016, 21:39
0

Nu ono je asi fuk jestli britský auto vyrobí makewdonec u sebe doma a nebo jestli ho vyrobí polák v británii..... ikdyž u takový honosný značky je to poněkud zarážející...

reagovat
Br
Breakthru
27. ledna 2016, 12:57
0

A proč ne?AM si kvalitu musí pohlídat sám a při samotný montáži už je jedno kde a kým.Montážníci budou proškolení a Makedonci jsou vážně dříči.Se spoustou borců z Makedonie, Albanie nebo Kosova (v podstatě jeden národ) jsem měl tu čest nejakou dobu pracovat, a proto nemůžu říct proti nim křivýho slova....A stejně všechny díly nejsou čistě britské...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem